گیاهان دارویی و ادویه ها

ادویه ترشی مخلوط

ادویه ترشی مخلوط

ترشی انداختن یکی از قدیمی ترین رسوم ایرانی ها در فصل زمستان می باشد. درست کردن انواع و اقسام ترشی در منزل، از خوشمزه ترین هنرهای خانم های ایرانی می باشد و ترشی مخلوط هم یکی از معروف ترین و محبوب ترین ترشی ها در فصل زمستان می باشد.

ترشی از اصلی ترین چاشنی غذا برای ما ایرانیان می باشد و اکثر غذاهای ایرانی با ترشی دلچسب و لذیذ می شود.

در تهیه ترشی مخلوط ادویه و طعم دهنده هایی استفاده می شود، که باعث می شود ترشی عطر و طعم بسیار خوبی داشته باشد.

ادویه های لازم برای تهیه ترشی مخلوط:

ادویه ترشی از چند ادویه آسیاب شده تهیه می شود. اگر هم اهل درست کردن ترشی باشید باید بدانید که اصلی ترین طعم و مزه ترشی همین ادویه ها هستند. به طور کلی ترشی بدون ادویه ترشی هیچ طعم و مزه خوبی نخواهد داشت. این ادویه ها علاوه بر طعم خوبی که به ترشی می دهند دارای خواص بسیار زیادی می باشد.

ادویه های لازم برای تهیه ترشی شامل: زردچوبه، پاپریکا، گلپر، تخم گشنیز، سیاه دانه، دارچین، رازیانه، پودر زیره سبز، جوز هندی، فلفل سیاه، فلفل قرمز، و نمک می باشد.

زردچوبه برای تهیه ترشی مخلوط:

زردچوبه جزء ادویه هایی است که سالیان سال در آسیا برای تهیه و پخت غذا از آن استفاده می شده است. این ادویه دارای فواید بی شماری می باشد و وجود کورکومین موجود در این ادویه باعث شده که برای از بین بردن التهاب بدن، بهبود سلامت مغز، درمان بیماری های قلبی و عصبی، جلوگیری از سرطان، درمان دیابت، سم زدایی کبد و اختلالات گوارشی مفید باشد. دیگر اینکه باعث جوان ماندن و جلوگیری از پیری می کند. همچنین باعث خوش رنگ شدن ترشی مخلوط می شود.

پاپریکا برای تهیه ترشی مخلوط:

پاپریکا ادویه ای است که از فلفل دلمه ای خشک شده و آسیاب شده بدست می آید. از این ادویه برای رنگ، طعم و عطر ترشی استفاده می گردد. گاهی هم می تواند خشک شده و آسیاب شده فلفل تند باشد. این ادویه دارای کلروفیل، ویتامین D و ویتامین K می باشد و برای رفع خونریزی و انعقاد بسیار مفید می باشد. برای سوء هاضمه هم بسیار مفید می باشد. آنتی اکسیدان موجود در پاپریکا پاعث جلوگیری از فعالیت رادیکال های آزاد می شود و در نهایت از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند.

گلپر برای تهیه ترشی مخلوط:

گلپر گیاهی چند ساله است و بومی ایران می باشد و ادویه پر کاربردی در تهیه ترشی می باشد. از خواص مهم این ادویه می توان به ضد نفخ بودن آن اشاره کرد و این خاصیت باعث شده که برای رفع صوء هاضمه، دفع کننده باد، نفخ شکم و کمک به درمان سکسکه مفید باشد. دیگر اینکه آنتی اکسیدان بالایی دارد و برای تقویت حافظه بسیار مفید می باشد.

برای مطالعه مقاله ادویه کوفته تبریزی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

ترشی مخلوط

ترشی مخلوط

تخم گشنیز برای تهیه ترشی مخلوط:

گشنیز گیاهی است که به صورت فراوان در تهیه غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه برای جنوب غرب و غرب آسیا تا شمال آفریقا می باشد و به طور گسترده در خاور میانه، منطقه مدیترانه، هند، آسیای جنوبی، آمریکای لاتین، چین و آفریقا مورد مصرف قرار می گیرد. این گیاه علاوه بر طعم و بو دارای ارزش غذایی بالایی می باشد. گشنیز شامل ویتامین A، C، ویتامین B6، آهن، منیزیم، کلسیم،پتاسیم و فیبرمی باشد. مصرف آن باعث دفع آلومینیم و سرب می شود.

سیاه دانه برای تهیه ترشی مخلوط:

سیاه دانه هر دردی به جز مرگ را درمان می کند، زیرا دارای فواید بی شماری می باشد. این دانه گیاهی برای جنوب غربی آسیا می باشد و شامل خواص ضد انگل، ضد باکتری و مسهل می باشد. ویتامین های موجود در سیاه دانه باعث درمان دیابت، سل، بیماری های قلبی و عروقی، کم خونی و میگرن می شود. اسید های چرب موجود در سیاه دانه برای از بین بردن سرطان، زخم معده و سلامت پوست و مو مفید می باشد.

دارچین برای تهیه ترشی مخلوط:

این ادویه یکی از قدیمی ترین ادویه ها به حساب می آید و دارای خواص بسیار زیادی می باشد. دارچین برای کنترل قند خون، کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید، جلوگیری از آلزایمر، جلوگیری از عفونت، تقویت عملکرد بدن، بیماری های قلبی، بهبود گردش خون و پیشگیری از سرطان مفید می باشد.

رازیانه برای تهیه ترشی مخلوط:

رازیانه گیاهی است که دارای طبع گرمی می باشد. این ادویه برای 90% از خانم ها توصیه می شود. از دیگر خواص این ادویه می توان به خواص ضد پیری، تقویت دید، جلوگیری از پوکی استخوان و ضد سرطانی بودن آن اشاره کرد.

خرید ادویه جات

پودر زیره سبز برای تهیه ترشی مخلوط:

زیره سبز دانه های معطری می باشد و مرغوب ترین نوع آن برای شهرستان بافق در استان کرمان می باشد. ترکیبی که در زیره وجود دارد باعث هضم بهتر غذا در معده و روده می شود. برای درمان هموروئید مفید می باشد. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. دارای ویتامین C می باشد. اختلالات تنفسی را درمان می کند. بنابر ذائقه می توان از این ادویه برای تهیه ترشی مخلوط استفاده کرد.

جوز هندی برای تهیه ترشی مخلوط:

این ادویه دارای بوی شیرین معطری می باشد. عطر و بوی خوش این ادویه باعث شده است که از آن به صورت خشک شده و یا پودر شده در تهیه ترشی مخلوط مورد استفاده قرار بگیرد. جوز هندی برای درمان و تسکین دردها، حفظ سلامت دستگاه ایمنی، کاهش علائم آلرژی، تقویت ساختار اسکلتی بدن برای وجود مس و منگنز، خاصیت ضد سرطانی مورد استفاده قرار می گیرد. برای افرادی که دارای خواب های نامتعادل می باشند مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی این ادویه برای سلامت بدن بسیار مفید می باشد.

فلفل سیاه برای تهیه ترشی مخلوط:

فلفل سیاه ادویه ای می باشد که علاوه بر طعم تندی که دارد شامل خواص بسیار زیادی می باشد. این ادویه باعث تقویت هوش و حافظه می شود و منبع غنی از آهن می باشد و برای افرادی که دارای کم خونی هستند بسیار مفید می باشد. فلفل سیاه شامل ویتامین های K، C، آهن و فیبر می باشد. دارای خاصیت ضد باکتری می باشد و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. همچنین عملکرد سیستم گوارش را بهتر می کند. همچنین با توجه به خواص آنتی اکسیدانی که دارد از سرطان جلوگیری می کند.

فلفل قرمز برای تهیه ترشی مخلوط:

فلفل قرمز شامل ادویه هایی است که علاوه بر طعم تند آن دارای خواص بسیار زیادی می باشد که برای بدن بسیارضروری مفید می باشد. این ادویه دارای آنتی اکسیدان بالایی می باشد که رادیکال های آزاد بدن را از بین می برد و از پیری زودرس جلوگیری می کند. ویتامین ث موجود در فلفل قرمز 400 برابر بیشتر از ویتامین ث موجود در پرتقال می باشد. همچنین برای قلب و عروق، توانایی کنترل درد، هضم غذا و پیشگیری از سرطان ضروری می باشد. ولی باید توجه به ذائقه افراد برای خوردن ترشی تند و غیر تند را داشته باشید.

نمک برای تهیه ترشی مخلوط:

در کل دنیا برای پخت غذا از نمک استفاده می شود و این ادویه به غذا طعم می دهد. مقدار زیاد این ادویه باعث شور شدن غذا و مشکلاتی از جمله بالا رفتن فشار خون می شود. وجود نمک برای بدن ضروری می باشد ولی مصرف زیادآن هم باعث به وجود آمدن فشار خون و ریسک حمله قلبی و سکته مغزی بشود.

تمام ادویه های لازم برای ترشی مخلوط با توجه به ذائقه افراد می تواند کم و زیاد باشد. شما می توانید با توجه به طعمی که می خواهید آن ها را کم و زیاد کنید.

برای خرید ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *