آموزش باغبانی

چگونه باغ خود را برای پاییز آماده کنیم

چگونه باغ خود را برای پاییز آماده کنیم

قبل از پایین آمدن دما، می توانید باغ خود را به راحتی برای پاییز آماده کنید! در حالی که هوا هنوز گرم است و خاک قابل استخراج است، علف های هرز، گیاهان مرده و خار و خاشاک محوطه چمن را از باغ خود خارج کنید. سپس، محصولات باقیمانده را برداشت کرده و مقداری کمپوست به خاک خود اضافه کرده و سطح آن را با مالچ بپوشانید. برای آماده شدن برای سرما، گیاهان چند ساله را با مالچ بپوشانید، گیاهان حساس را به داخل خانه بیاورید و مخزن کمپوست خود را بپوشانید. با کمی نگهداری، باغ شما به راحتی برای فصل بعدی آماده می شود.

مرتب کردن باغ

در قسمت اول به مرتب کردن باغ می پردازیم.

1- برای فصل آینده مخزن کمپوست جدید ایجاد کنید:

برای جمع آوری کمپوست از بیل یا ابزار باغبانی استفاده کنید و آن را در سطل یا مخزن قرار دهید تا در باغچه شما استفاده شود. کمپوست قدیمی خود را مصرف کرده و هر ساله مواد آلی تازه به آن اضافه کنید. این به گیاهان شما کمک می کند تا مواد مغذی غنی را دریافت کنند. لازم نیست از شر هر یک از ضایعات کمپوست خلاص شوید. فقط مطمئن شوید که بیشتر کمپوست را استفاده می کنید تا از هدر رفتن آن جلوگیری کنید.

برای فصل آینده مخزن کمپوست جدید ایجاد کنید

برای فصل آینده مخزن کمپوست جدید ایجاد کنید

2- گیاهان مرده و خار و خاشاک محوطه چمن را از سطح باغ تمیز کنید:

در اطراف باغ قدم بزنید و هر شاخه مرده، میوه ریخته شده و سایر خار و خاشاک بزرگ باغ را بردارید. برای جلوگیری از آفات و بیماری ها، گیاهان بی رمق را نیز از خاک بیرون بکشید. سپس، تمام این مواد آلی را پس از پاک کردن به مخزن کمپوست خود اضافه کنید. هنگام نظافت حیاط می توانید برای جلوگیری از آسیب دیدگی از دستکش باغبانی استفاده کنید

گیاهان مرده و خار و خاشاک محوطه چمن را از سطح باغ تمیز کنید

گیاهان مرده و خار و خاشاک محوطه چمن را از سطح باغ تمیز کنید

3- همه علف های هرز باغ خود را بیرون بکشید:

علاوه بر از بین بردن گیاهان مرده و خار و خاشاک، کندن علف های هرز باغ در پاییز برای جلوگیری از رشد آنها مفید است. برای این کار یک دستکش باغبانی بپوشید و علفهای هرز را از ساقه و ریشه های آن بیرون بکشید. شما می خواهید ریشه های آن را دربیاورید، بنابراین با نیروی متوسط ​​مستقیماً به بالا بکشید. سپس، علف های هرز را در مخزن کمپوست خود بیندازید.

اگر علف های هرز در حال بذرافشانی هستند یا اگر فکر می کنید ممکن است علف های هرز جدیدی رشد کنند، به جای مخزن کمپوست آنها را در سطل آشغال بریزید. تمام سطح باغ خود را دور بزنید و همه علف های هرز را بیرون بکشید.

همه علف های هرز باغ خود را بیرون بکشید

همه علف های هرز باغ خود را بیرون بکشید

4- درختان و گیاهان چند ساله باغ را بازرسی کرده و بر اساس آن هرس کنید:

تغییر رنگ یا رویش برگ ها، شاخه ها و گل های گیاهان خود را زیر نظر داشته باشید. اگر روی آنها آسیب یا بیماری پیدا کردید، آنها را با استفاده از قیچی باغ قطع کنید. علاوه بر این، شما می توانید گیاهان را در پاییز بر اساس منطقه آب و هوایی خود هرس کنید. برخی از محصولات به محض آمدن پاییز آماده هرس می شوند، در حالی که برخی دیگر می توانند تا اولین سرما یا بهار بعدی صبر کنند. دستورالعمل های هرس گیاهان خود را به صورت آنلاین بررسی کنید. به عنوان مثال، می توانید گیاهانی مانند گیاهان چند ساله، شاه توت، تمشک، گل رز و درختان میوه را هرس کنید.

درختان و گیاهان چند ساله باغ را بازرسی کرده و بر اساس آن هرس کنید

درختان و گیاهان چند ساله باغ را بازرسی کرده و بر اساس آن هرس کنید

آماده سازی خاک

در بخش دوم این مقاله به آماده سازی خاک می پردازیم.

1- تمام سبزیجات و گیاهان خود را قبل از کاشت خاک برداشت کنید:

هنگامی که تابستان می‌گذرد و پاییز می شود، می توانید محصولات باقی مانده خود را برای استفاده در ماه های سرد تر برداشت کنید. تا می توانید باغ خود را تمیز کنید! استفاده از سبد هنگام جمع آوری محصولات مفید است. علاوه بر این، اگر می خواهید سال آینده دوباره آن را بکارید، می توانید دانه های محصولات خود را جمع کنید.

به عنوان مثال، آخرین هویج و سیب زمینی خود را حفاری کنید و آخرین گوجه فرنگی یا فلفل خود را بچینید. اگر می خواهید از گیاهان خشک شده برای پخت و پز یا اطراف خانه خود استفاده کنید، می توانید گیاهان خود را خوابیده به سمت پایین بگذارید یا دسته ای از آنها را بیش از 24 ساعت به صورت عمودی آویزان کنید.

تمام سبزیجات و گیاهان خود را قبل از کاشت خاک برداشت کنید

تمام سبزیجات و گیاهان خود را قبل از کاشت خاک برداشت کنید

2- با استفاده از یک کیت تست، ترکیب مواد مغذی خاک و سطح pH آن را بررسی کنید:

یک کیت آزمایش بخرید و حدود 1-2 قاشق غذاخوری (15-30 میلی لیتر) خاک از 5–10 سانتی متر بالای خاک خود استفاده کنید. خاک خود را در محفظه آزمایش قرار دهید، و هنگامی که به خط مشخص شده رسیدید متوقف شوید. سپس، با قطره چکان آب مقطر اضافه کنید. 1-2 دقیقه صبر کنید تا آزمایش خاک به پایان برسد و این کار را انجام می دهید تا هم مواد مغذی و هم سطح pH را آزمایش کنید.

  • برای تعیین سطح آن، رنگ نشانگر را بررسی کنید و آن را با کلید روی کیت آزمایش خود مطابقت دهید.
  • برای اسیدی شدن خاک، گوگرد، سولفات آلومینیوم یا سولفات آهن اضافه کنید.
  • برای اینکه خاک شما پایه ای تر باشد، از سنگ آهک پودر شده یا آهک استفاده کنید.
  • اگر نمی خواهید خاک خود را بهبود بخشید، گیاهانی را انتخاب کنید که در PH طبیعی آن رشد خوبی داشته باشند.
بررسی کنید

بررسی کنید

3- برای هوادهی خاک، خاک خود را با چنگک یا ابزار دستی شل کنید:

خاک شما در طی ماه های تابستان از راه رفتن روی آن فشرده می شود. برای شل کردن خاک خود، یک ابزار باغبانی برداشته و لایه بالایی خاک را حفر کنید. این کار را هم برای سطوح باغی و هم سطوح برجسته انجام دهید. حرکت در اطراف خاک از بالا به گیاهان جدید شما کمک می کند تا در خاک ریشه بزنند و مواد غذایی بیشتری را از زیر آن دریافت کنند.

برای هوادهی خاک، خاک خود را با چنگک یا ابزار دستی شل کنید

برای هوادهی خاک، خاک خود را با چنگک یا ابزار دستی شل کنید

4- 2.5 – 5 سانتی متر کمپوست یا کود شیمیایی را روی خاک خود پخش کنید:

پس از شل شدن خاک، 5 سانتیمتر کمپوست از مخزن خود بریزید. یک لایه غنی از کمپوست مواد مغذی خاک را تامین می کند، خواه در پاییز محصول بکارید یا منتظر بهار باشید. اگر بعد از آزمایش خاک خود متوجه شدید که مواد مغذی خاصی کاهش یافته است، می توانید به جای کمپوست از کود شیمیایی به آن مواد مغذی اضافه کنید. با این کار مواد مغذی خاص دوباره کامل شده و خاک شما به حالت متعادل باز می گردد.

کمپوست یا کود شیمیایی را روی خاک خود پخش کنید

کمپوست یا کود شیمیایی را روی خاک خود پخش کنید

5- برای جلوگیری از علف های هرز، آفات و بیماری ها، باغ خود را با مالچ بپوشانید:

علاوه بر کمپوست یا کود شیمیایی، یک لایه نازک و یکنواخت از مالچ را روی سطح باغ خود بریزید. لایه شما باید حداکثر حدود 1.5 سانتی متر ضخامت داشته باشد. شما می توانید مالچ را از یک باغ یا گلخانه محلی خریداری کنید. بریده های چمن خشک، کاه، خرده چوب و مخروطی های سوزنی شکل کاج نیز موثر است.

افزودن مقدار مناسب مالچ برای جلوگیری از آفات و بیماری ها مهم است. پس از یخ زدن زمین، آفات و بیماری ها اغلب از بین می روند. اگر بیش از حد مالچ داشته باشید، دمای هوا به خاک شما سرایت نمی کند. مالچ به محافظت از خاک شما و جلوگیری از رشد علف های هرز کمک می کند. با از بین رفتن مالچ، مواد مغذی جدیدی در خاک آزاد می شود.

باغ خود را با مالچ بپوشانید

باغ خود را با مالچ بپوشانید

باغ خود را برای سرمازدگی مجهز کنید

و در آخرین بخش از این مقاله باید باغ خود را برای سرمازدگی مجهز کنیم.

1- گیاهان پوششی پاییزه را حداقل 4 هفته قبل از اولین سرمازدگی بکارید:

کاشت محصولات پوششی مفید است زیرا میکروب های خاک را در ماه های زمستان زنده نگه می دارد. آنها همچنین علف های هرز را سرکوب می کنند و فرسایش سطح خاک را کاهش می دهند. از محصولات با ریشه های عمیق استفاده کنید تا مواد مغذی هر چه بیشتر به خاک شما اضافه شود. از محصولات پوششی مانند چاودار، سیر و حبوبات استفاده کنید. قبل از کاشت گل و سبزیجات بهاری، محصولات پوششی خود را در بهار برداشت کنید.

گیاهان پوششی پاییزه را حداقل 4 هفته قبل از اولین سرمازدگی بکارید

گیاهان پوششی پاییزه را حداقل 4 هفته قبل از اولین سرمازدگی بکارید

2- اگر گیاهان را در گلدان می کارید آنها را از باغ به داخل بیاورید:

گیاهان به سرما حساس هستند و وقتی متوجه پژمردن آنها می شوید باید آنها را به داخل خانه بیاورید. گلدان گیاهان خود را در محلی با نور طبیعی کافی بگذارید تا در ماه های سردتر به رشد خود ادامه دهند. به عنوان مثال، می توانید گلدان گیاهان خود را بر روی طاقچه پنجره آشپزخانه، اتاق صبح یا اتاق نشیمن خود قرار دهید. روش دیگر این است که شما می توانید گیاهان خود را خشک کنید تا بعداً از آنها استفاده کنید یا بذرها را برای کاشت در فصل رشد بعدی برداشت کنید.

اگر گیاهان را در گلدان می کارید آنها را از باغ به داخل بیاورید

اگر گیاهان را در گلدان می کارید آنها را از باغ به داخل بیاورید

3- ساقه های چند ساله را با ارتفاع حدود 2.5-5.1 سانتی متر بالاتر از خاک اصلاح کنید:

اگر در حال پرورش گیاهان چند ساله مانند برگنیا یا گل گاوزبان هستید، یک قیچی باغچه بگیرید و ساقه ها را مرتب کنید تا فقط چند سانتیمتر قابل مشاهده باشد. ضایعات گیاهان خود را در مخزن کمپوست خود قرار دهید. این امر به گیاهان کمک می کند تا در طی دمای هوا سالم بمانند. همچنین برای جلوگیری از یخ زدگی و آب شدن یخ ریشه ها در زمستان و بهار، مالچ روی گیاهان چند ساله مفید است.

بالاتر از خاک اصلاح کنید

بالاتر از خاک اصلاح کنید

4- گونه های گیاهی حساس را داخل خانه 1-2 ماه قبل از سرما زدگی پیوند دهید:

اگر محصولات لطیف مانند بگونیا و کوکب دارید، آنها را دوباره در گلدان های داخلی بکارید تا در زمستان سالم بمانند. برای انجام این کار، برگ ها یا شاخه های روییده را اصلاح کرده و گیاهان خود را به آرامی از زمین بلند کنید. گیاهان منفرد خود را در گلدان هایی به اندازه کافی بزرگ قرار دهید که بتواند ریشه آنها را در خود جای دهد و ماسه یا کمپوست خشک بریزید. قسمت بالای تاج گیاه را قابل مشاهده بگذارید و آنها را در مکانی امن قرار دهید.

مکان های مناسب برای نگهداری گیاهان شامل اتاق صبح، راهروهای بزرگ یا آشپزخانه شما است. اگر در جایی با فصول معتدل پاییز و زمستان زندگی می کنید، می توانید به جای پیوند، تاج ها را با لایه ضخیمی از مالچ بپوشانید و از گیاهان خود محافظت کنید.

قبل از سرما زدگی پیوند دهید

قبل از سرما زدگی پیوند دهید

5- کمپوست را قبل از بارش برف با پارچه پلاستیکی یا لایه ای از پوشال بپوشانید:

برای اینکه مخزن کمپوست خود را از نظر مواد مغذی غنی و از سرما در امان نگه دارید، یک پارچه پلاستیکی روی آن بیاندازید. این کمک می کند تا کمپوست شما در طول ماه های سردتر حفظ شود. شما می توانید پلاستیک موجود در کناره های مخزن کمپوست خود را با قرار دادن سنگ روی لبه ها و یا وصل آن به دیواره‌های مجاور محکم کنید. اگر ورق یا پارچه ای پلاستیکی برای استفاده ندارید، می توانید کمپوست را با یک لایه پوشال 1-2 سانتی متر (2.5-5 سانتی متر) بپوشانید.

کمپوست را قبل از بارش برف با پارچه پلاستیکی یا لایه ای از پوشال بپوشانید

کمپوست را قبل از بارش برف با پارچه پلاستیکی یا لایه ای از پوشال بپوشانید

6- سیستم آبیاری خود را قبل از اولین سرما خاموش کنید:

شلنگ باغچه یا سیستم آبیاری خودکار را جدا کنید تا در سرما آسیب نبیند. اگر در حال جمع آوری آب باران هستید، می توانید بشکه آب خود را تخلیه کنید. وسایل آبیاری خود را در انبار، گاراژ یا زیر زمین خود نگه دارید. به عنوان مثال، شلنگ باغ خود را از شیر آب بیرون باز کنید و آن را به داخل انبار خود بیاورید. اطمینان حاصل کنید که تمام آب از سیستم شما خارج شده است، به خصوص اگر در آب و هوای سرد زندگی می کنید. برای اسپری کردن قطرات باقیمانده می توانید از دستگاه فشار هوا استفاده کنید.

سیستم آبیاری خود را قبل از اولین سرما خاموش کنید

سیستم آبیاری خود را قبل از اولین سرما خاموش کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید اینترنتی بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *