خوشمزه ها

آلرژی و حساسیت به گردو

آلرژی و حساسیت به گردو

گردو یکی از معروف و پرمصرف ترین آجیل درختی است که در کنار خواص عالیه، به اندکی از افراد حساسیت هم می دهد. ممکن است پس از مصرف آنتی بیوتیک یا به دلیل نشت روده، آلرژی به گردو داشته باشید، اما گاهی اوقات علت آن ناشناخته است. بهترین راه برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک پرهیز از مصرف آجیل درختی به طور کلی است.

یک واکنش آلرژیک می تواند نسبتاً جزئی باشد و فقط باعث خارش پوست یا کهیر شود، یا می تواند بسیار شدید باشد و باعث آنافیلاکسی شود. اگر شما یا شخص دیگری پس از مصرف گردو، در تنفس مشکل پیدا کردید و احساس تنگی نفس می کنید، یا در قفسه سینه یا گلو خود احساس سفتی می کنید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید. واکنش‌های شدید مانند این نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

همه اینها ترسناک به نظر می رسد، اما اول آنکه آلرژی به گردو بسیار نادر است و دوم، با اقدام سریع و مراقبت مناسب، می توانید از خود و افرادی که به آنها اهمیت می دهید در برابر واکنش های شدید محافظت کنید.

آلرژی گردو:

اطلاعات زیر برای کمک به افراد مبتلا به آلرژی به گردو برای مدیریت موفقیت آمیز این بیماری در نظر گرفته شده است. اطلاعات به عنوان راهنمایی کلی در نظر گرفته شده است. اگر می دانید یا معتقدید که به گردو حساسیت دارید، مهم است که به پزشک عمومی خود مراجعه کرده و به یک کلینیک آلرژی ارجاع دهید.

گردو با پوست روی چوب

گردو با پوست روی چوب

انواع آلرژی به گردو:

آلرژی به گردو می تواند یکی از دو نوع زیر باشد.

نوع اول به عنوان آلرژی غذایی اولیه در نظر گرفته می شود که در آن فرد از طریق خوردن مستقیم با گردو یا تماس با محصولات مشتق شده از گردو مانند روغن گردو به آن حساسیت پیدا می کند. این نوع آلرژی پتانسیل ایجاد یک واکنش آلرژیک شدید و تهدید کننده (آنافیلاکسی) را دارد که شامل مشکلات قوی تنفسی است.

مغز گردو پکان

نوع دوم حساسیت به گردو را می توان آلرژی ثانویه دانست. فرد مبتلا به این نوع آلرژی ابتدا به گرده آلرژی دارد و سپس نسبت به درخت گردو واکنش نشان می دهد. این به دلیل فرآیندی به نام واکنش متقاطع رخ می دهد، که در آن پروتئین موجود در گرده شباهت هایی با پروتئین موجود در گردو دارد و بنابراین برخی از افراد به گردو واکنش نشان می دهند.

این واکنش ها معمولاً خفیف هستند و شامل خارش یا تورم در دهان می شوند. این به عنوان سندرم غذای گرده (سندرم آلرژی دهانی قبلی) شناخته می شود. افراد مبتلا ممکن است واکنش های خفیفی به فندق، بادام، انواع خاصی از میوه های هسته دار (مانند سیب)، میوه های هسته دار (مانند هلو، گیلاس) و سبزیجات خام (مانند هویج و کرفس) داشته باشند. تنها تعداد کمی از افراد مبتلا به آلرژی به گردو حساسیت ثانویه به گردو دارند.

مهم است که بدانید کدام یک از دو نوع آلرژی به گردو درگیر آن هستید. این موضوع را با پزشک متخصص آلرژی در میان بگذارید.

گردو در کاسه سفید

گردو در کاسه سفید

اجتناب از سایر آجیل ها:

افرادی که به گردو حساسیت دارند معمولاً به گردو پکان نیز حساسیت دارند و ممکن است به آنها توصیه شود که از هر دو دوری کنند. این احتمال وجود دارد که شما به سایر آجیل ها از جمله به بادام برزیلی یا بادام هندی نیز حساسیت داشته باشید. بنابراین، اگر به یک یا دو مورد از آنها حساسیت دارید، ممکن است به بقیه موارد حساسیت ندهید. با این حال بایستی کم مصرف کنید چرا که ممکن است حساسیت در مقطع بزرگتر جلوه نماید.

برخی از متخصصان آلرژی در واقع توصیه می کنند که برای ایمن بودن بهترین کار اجتناب کامل است. اما متخصصان تغذیه مخالف هستند. یک مطالعه بیان می‌کند: «در کودکان مبتلا به آلرژی به بادام زمینی یا آجیل درختی، معرفی آجیل‌های خاصی که کودک به آنها حساسیت ندارد ممکن است کیفیت زندگی را بهبود بخشد و باید در بیماران مبتلا به آلرژی‌های غذایی چندگانه، رژیم های گیاه‌خواری یا رژیم های غذایی خاص قومی، که آجیل مصرف می‌کنند، در نظر گرفته شود. منبع مهمی از پروتئین هستند.»

گردو سفید ایرانی

توصیه ما این است که بستگی به آزمایشاتی دارد که انجام داده اید. اگر برای مصرف آجیل خاصی مورد آزمایش قرار گرفته اید، پزشک یا متخصص آلرژی شما می تواند به شما توصیه کند که آیا امکان گنجاندن برخی آجیل ها در رژیم غذایی شما وجود دارد یا خیر. اگر آجیل خاصی می خورید، معمولاً توصیه می شود این کار را در خانه انجام دهید تا بتوانید خطر آلودگی متقاطع را بهتر کنترل کنید. خوردن آجیل از پوسته از خطر آلودگی متقاطع از سایر آجیل ها جلوگیری می کند.

گردو با پوست و دستگاه گردو

گردو با پوست و دستگاه گردو

اگر برای آجیل خاصی آزمایش نداده اید، پیشنهاد می کنیم که تا زمانی که تست نداده اید از خوردن حجم زیاد آجیل اجتناب نمایید. گردو را می توان به صورت خام مصرف کرد و در کیک، نان، بیسکویت، موسلی، شیرینی پزی و بستنی استفاده می شود. کره گردو را می توان در سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی کامل یافت. گردو در برخی از انواع سس ها استفاده می شود. آجیل یکی از خوراکی های رایج در آشپزی شرقی است.

خرید آجیل

روغن گردو:

روغن گردو معمولاً برای طعم آن استفاده می شود و بنابراین باید تصور شود که تصفیه نشده است و بنابراین برای افراد مبتلا به آلرژی به گردو مناسب نیست. از آن به عنوان روغن سالاد استفاده می شود یا روی غذای کبابی ریخته می شود.

داروها، صابون ها، لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی گاهی اوقات حاوی روغن آجیل هستند. تعیین سطح خطر ناشی از این محصولات دشوار است، بنابراین توصیه می کنیم ایمن مصرف کنید و از آنها اجتناب کنید. برچسب ها ممکن است مواد تشکیل دهنده را به زبان لاتین نشان دهند (نام لاتین گردو Juglans regia است. تغییرات شامل Juglans nigra است)

گردوهای بسیار تازه در کاسه

گردوهای بسیار تازه در کاسه

پی نوشت:

حساسیت به گردو حساسیت نادری است. حتی افرادی که به بادام زمینی حساسیت می دهند عمدتا به گردو حساسیت نمی دهند. این حساسیت با تنگی نفس بروز می کند. برای جلوگیری از آسیب مصرف گردو سعی کنید که آن را بهینه مصرف نمایید و از افراط بپرهیزید. حتما  با پزشک متخصص حساسیت مشورت نمایید.

برای خرید خشکبار می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *