گیاهان

گیاه شمشاد و مراقبت از آن

شمشاد ها

شمشاد ها یکی از مناسب ترین گیاهان برای ایجاد پرچین و درخت آرایی هستند. چرا که رشد آهسته ای دارند و برای شرایط مختلف مناسب هستند. مراقبت از آن بسیار آسان است و می توانید این گیاهان را به هر شکلی که دوست دارید اصلاح کنید. متأسفانه شمشاد ها نیز مانند همه گیاهان، مستعد ابتلا به برخی مشکلات از جمله آفت ها هستند. در این جا چند نکته ساده برای جلوگیری از آفات و چگونگی مدیریت یا رفع آن ها آورده شده است.

گیاه مناسب، جای مناسب:

شمشادها در آفتاب یا سایه رشد می کند. اما در شرایط گرم و مرطوب مستعد ابتلا به بیماری ها و آفت ها هستند (یعنی وقتی گیاهان در تمام طول روز مرطوب هستند و فرصتی برای خشک شدن ندارند). بنابراین شمشاد ها را در مکان مرطوب نگه داری نکنید. دقت کنید که قوی ترین و مقاوم ترین نوع شمشاد نسبت به بیماری ها و آفات را انتخاب کنید. شمشاد های Green Gem یکی از بهترین گونه ها و شمشاد های suffucticosa یکی از بدترین انواع شمشاد ها هستند.

برای مطالعه مقاله چگونگی کاشت شمشاد می توانید از این لینک استفاده نمایید.

Green Gem

Green Gem

گیاهان را در شرایط مناسب نگه دارید:

گیاهان را به خوبی تغذیه و سیراب کنید. در این صورت آنها بهتر می توانند با بیماری ها و آفات مبارزه کنند. شمشاد ها مانند گل های سرخ هستند و به مقدار زیادی غذا و به مقدار متوسط ​​آب احتیاج دارند.

  • شمشاد ها را سه بار در سال کود دهی کنید.
  • آب، کود را فعال می کند. گیاهان را به خوبی سیراب کنید، اما بیش از حد آن ها را آبیاری نکنید. هنگام آبیاری، آب را به سمت پایه ی گیاهان بگیرید و هرگز به روی شاخ و برگ ها آب نپاشید.

خرید بذر شمشاد سبز

در زمان مناسب از سال هرس کنید و ابزار کارتان را تمیز نگه دارید:

  • شمشاد ها رشد آهسته ای دارند و هرس کردن آن ها سالی دوبار (در اواخر بهار و یک بار در اواخر پاییز) کافی است.
  • فقط در روزهای آفتابی که تمام شاخ و برگ ها خشک هستند و باران پیش بینی نمی شود، فرایند هرس کردن را انجام دهید.
  • ابزارهای هرس را تمیز نگه دارید. قبل و بعد از هرس کردن، لوازم تان را ضد عفونی کنید تا از به وجود آمدن هر گونه بیماری و عفونت جلوگیری شود.
Volutella Buxi

Volutella Buxi

عیب یابی شمشادها:

در این قسمت به عیب یابی شمشاد ها می پردازیم.

رنگ نارنجی یا زرد برگ:

این علامت بیماری است و ممکن است در اثر کمبود مواد مغذی یا آب ایجاد شود. گیاهان داخل گلدان نسبت به این نوع مشکلات حساس تر هستند. برای درمان تغذیه مناسب و آب دادن، موارد بالا را که به آن اشاره کردیم دنبال کنید. همچنین می توانید ریشه ها را مرتب کرده و خاک گلدان خود را تازه کنید (هر چند سال یکبار این کار را انجام دهید).

خرید گلدان

دوده سیاه:

دوده سیاه از علائم وجود شته هاست که مایعی چسبنده از خود به جای می گذارند. این مایع، باعث جذب مورچه ها و تجزیه ی این ماده توسط آن ها شده و از خود دوده ای سیاه به جای می گذارند. برای رفع این آفت می توانید از حشره کش ها استفاده کنید.

برای مطالعه مقاله مراقبت از بونسای کاج سفید می توانید از این لینک استفاده نمایید.

Cylindrocladium Buxicola

Cylindrocladium Buxicola

ریزش برگ و ضایعات سیاه روی ساقه ها:

بعضی اوقات دلیل شاخه های مرده، ادرار سگ ها بر روی گیاهان است، یا شاخه های شکسته شده می تواند نشانه ای از باد شدید، بچه ها یا حیواناتی باشد که در باغ بازی می کنند. اگر بخواهید نگاه دقیق تری داشته باشید، در صورت وجود ضایعات سیاه بر روی ساقه ها، به طور حتم مشکل یک عفونت باکتریایی یا قارچی خواهد بود و در بدترین حالت ممکن است باعث از بین رفتن شمشاد ها شود. برای عفونت های جزئی باکتریایی یا قارچی قسمت های آلوده ی گیاه را برداشته، محل عفونت را دور بریزید، وسایل خود را ضد عفونی کنید و شمشاد ها را با کود قوی تقویت کنید.

خرید کود

یکی از دلایل آسیب به شمشاد ها می تواند، Volutella buxi، باشد که طول عمر زیادی دارند. آن ها به طور کلی از بین نمی روند و دوباره رشد می کنند و از طریق زخم ها و ساقه های بریده شده وارد گیاه می شوند. باید مراقب باشید که به شمشاد ها آسیب نرسانند، به همین دلیل بسیار مهم است که بعد از هرس و سمپاشی،  ابزار های تان را ضد عفونی کنید. یکی دیگر از دلایل آسیب، Cylindrocladium buxicola ها هستند که در هوا و در شرایط مرطوب رشد می کنند و به شمشاد ها آسیب می رسانند و چون از طریق هوا منتقل می شوند، شیوع آنها بسیار سریع است.

برای جلوگیری از صدمات وارده توسط دو مورد بالا، از اسپری های شیمیائی با قابلیت افزایش جریان هوا بین شاخه ها استفاده کنید. گزینه دیگر شامل خارج کردن و دفع گیاهان آلوده و جایگزینی آ ن ها با گیاه دیگر است که کار بسیار دشواری است. به یاد داشته باشید که برخی از انواع شمشاد ها مانند Green Gem ها نسبت به انواع دیگر شمشادها، شاخه های محکم تر و فضای داخلی باز تری دارند؛ در نتیجه نسبت به سایر گیاهان مقاوم تر هستند.

برای خرید انواع بذر درختچه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *