گیاهان دارویی و ادویه ها

معرفی گیاهان دارویی استان اردبیل

معرفی گیاهان دارویی استان اردبیل

استان اردبیل زادگاه انواع گیاهان دارویی است. 184 گونه گیاهان دارویی در استان اردبیل وجود دارد که 22 گونه از آن به صورت زراعی در مزارع کاشت می شوند. سالانه 200 تن گیاه دارویی خشک در این استان تهیه شده و به کشورهای روسیه، ترکیه و جمهوری آذربایجان صادر می شود.

گیاهان دارویی استان اردبیل:

به عنوان نمونه در ادامه به معرفی چند نمونه از گیاهان دارویی استان اردبیل خواهیم پرداخت.

پنیرک:

پنیرک گیاه دارویی استان اردبیل، خودرو و علفی با ارتفاع 40 سانتی متر است و برگهای آن به حالت دایره ای و دندانه دار هستند. این گیاه دارای گل های کوچک به رنگ بنفش است و قسمت مورد استفاده آن گل های خشک شده می باشد.

گیاه دارویی پنیرک برای درمان گرفتگی صدا، التهاب های تنفسی، رفع جوش های پوستی، بیماری های کلیوی، عفونت های مثانه و سوزش مجاری ادرار، اسهال خونی، سرفه های شدید، درمان برونشیت و استفراغ، درد گلو، بواسیر، دل پیچه، سردردهای یک طرفه شدید، ورم لوزه‌ها و آنژین مفید است.

گیاه دارویی پنیرک-استان اردبیل

گیاه دارویی پنیرک- استان اردبیل

گل شیر سنگ – سودَین (فرفیون):

این گیاه دارویی علفی، از رده دو لپه ای های جدا گلبرگ است. فرفیون دارای شیرابه شیری رنگ و سمی است که در صورت تماس با پوست سبب تحریک پوست می گردد. دانه های آن به عنوان مسهل استفاده می شود.

گیاه دارویی گل شیرسنگ- استان اردبیل

گیاه دارویی گل شیرسنگ- استان اردبیل

ختمی:

گیاهی چند ساله، علفی و خودرو است که ارتفاع آن به دو متر می رسد. برگ های آن به حالت دایره ای و دندانه دار هستند. گل های آن به رنگ صورتی، قرمز و سفید است که برای روکش داروها استفاده می شود. گل، میوه و ریشه آن مصرف دارویی دارد. گل ختمی گلی کاملا خوراکی است.

خرید گل ختمی بنفش

گیاه ختمی که از گیاهان دارویی استان اردبیل است دارای خواص درمانی بی شماری است که از آن جمله می توان به درمان زخم معده، یبوست، اسهال، درد و تورم غشاهای مخاطی، بهبود گردش خون، درمان اختلالات تنفسی، درمان مشکلات گوارشی، شیر افزا، از بین بردن سنگ های کلیه و تب بر اشاره کرد.

گیاه دارویی ختمی- استان اردبیل

گیاه دارویی ختمی- استان اردبیل

بیدمشک:

درخت یا درخچه ای زینتی است و دارای سنبله های پر مانند و اسانسی معطر می باشد. گل های گیاه دارویی بید مشک قبل از برگ های آن ظاهر می شوند. اسانس بید مشک از میوه که همان سنبله ها هستند گرفته می شود که به آن عرق بید مشک می گویند.

طبیعت گیاه دارویی بید مشک سرد و تر است. این گیاه دارویی به عنوان تقویت کننده قلب، درمان کم خونی، تقویت کننده اعصاب، تقویت کننده دستگاه گوارش، تقویت کننده قوای جنسی و ملین به کار می رود. دارای خواص ضد درد و ضد تب می باشد. برای درمان اسهال، بیماری های روماتیسمی، بیماری های عصبی، افسردگی، دردهای عضلانی، دفع انگل ها و کرم های معده و روده، آرتروز، عفونت های سرماخوردگی و سردرد به کار می رود.

برای مطالعه مقاله معرفی گیاهان دارویی استان قزوین می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گیاه دارویی بیدمشک- استان اردبیل

گیاه دارویی بیدمشک- استان اردبیل

کاسنی:

کاسنی گیاهی دارویی با گل های آبی یا ارغوانی است که دارای عمری چند ساله است. ارتفاع این گیاه به یک متر می رسد. تمامی بخش های کاسنی اعم از ریشه و برگ مصرف دارویی دارند.

خرید برگ کاسنی

کاسنی یکی از گیاهان دارویی پرخاصیت استان اردبیل است. برگ تازه کاسنی سرشار از ویتامین ث است. عرق گیاه دارویی کاسنی قلب، کبد و کلیه را فعال می‌کند. مصرف این گیاه دارویی سبب کاهش کلسترول خون می شود. کاسنی به عنوان بهترین تصفیه کننده خون شناخته می شود. برای از بین بردن تب، دفع سموم کبد، درمان التهابات معده، پاک کردن مجاری ادراری، درمان گلو درد، تورم مفصلی، پاک کردن دستگاه گوارشی و درمان یبوست و در کنترل و کاهش وزن موثر بوده و دارای خواص ضد نفخ و کاهنده قند خون افراد دیابتی است. همچنین دارای خاصیت ادرار آور است، برای تقویت معده مفید و در درمان بیماری یرقان کاربرد دارد و مشکلات صفراوی را نیز بر طرف می‌کند.

گیاه دارویی کاسنی- استان اردبیل

گیاه دارویی کاسنی- استان اردبیل

بارهنگ:

بارهنگ گیاهی چند ساله با ارتفاع حدود 10 تا 70 سانتی متر دارای برگ های پهن وتخم مرغی شکل است. گل های این گیاه سبز مایل به قهوه ای است. دانه های این گیاه تیره رنگ کوچک و تخم مرغی شکل است.

خرید بارهنگ

بارهنگ یکی از گیاهان دارویی استان اردبیل است که دارای خواص فراوانی است. برگ های تازه ی بارهنگ، خواص ضد باکتریایی قوی دارند. از مهم ترین خواص این گیاه دارویی می توان به خاصیت ضد التهاب، ضد باکتری، تسکین التهاب مجاری تنفسی، کاهش دهنده چربی خون، مسهل، ملین، ادرار آور، درمان کننده زخم ها، درمان دیسمنوره، کنترل کننده قند خون و درمان زخم معده اشاره کرد.

گیاه دارویی بارهنگ- استان اردبیل

گیاه دارویی بارهنگ- استان اردبیل

برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

2 دیدگاه درباره مقاله “معرفی گیاهان دارویی استان اردبیل

  1. Avatar ضیائی گفت:

    با سلام
    لطفا نحوه استفاده از گیاهان را اعلام فرمائید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      نحوه استفاده از گیاهان دارویی در هر صفحه مختص به همان گیاه توضیح داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *