خوشمزه ها

کرنبری مواد مغذی و سلامت

ظرف پر از کرن بری مغذی

کرن بری از اعضای خانواده خلنگیان است که این رسته شامل زغال اخته، بلوبری و زرشک نیز می باشد. متداول ترین گونه این خانواده؛ کرن بری آمریکای شمالی (Vaccinium macrocarpon) است، اما انواع دیگری نیز از آن در طبیعت یافت می شود. کرن بری به دلیل طعم بسیار تند و ترش، به ندرت به صورت خام مصرف می شود. گاهی این میوه را به صورت خشک مصرف می کنند یا به عنوان آب میوه مصرف می شوند، که معمولاً شیرین شده و با سایر آب میوه ها مخلوط می شوند.

سایر محصولات مبتنی بر کرن بری شامل سس ها، کرن بری خشک شده و پودر و عصاره های مورد استفاده در طعم دهنده ها است. کرن بری سرشار از ویتامین های مختلف سالم و ترکیبات گیاهی است که برخی از آنها در برابر عفونت های مجاری ادراری (UTI) موثر است.

این مقاله همه چیز را که باید در مورد کرن بری ها بدانید، از جمله حقایق تغذیه ای، خواص و تاثیر بر سلامتی را بیان می کنیم.

ارزش غذایی کرن بری:

کرن بری تازه تقریبا نود درصد آب است، بقیه ی مواد تشکیل دهنده کربوهیدرات و فیبر است. مواد مغذی اصلی در یک فنجان (100 گرم) کرن بری خام و شیرین نشده عبارتند از:

 کالری: 46

 آب: 87

پروتئین: 0.4 گرم

 کربوهیدرات: 12.2 گرم

 شکر: 4 گرم

 فیبر: 4.6 گرم

 چربی: 0.1 گرم

کرن بری خشک شده

منبع کربوهیدرات و فیبر:

کرن بری در درجه اول از کربوهیدرات و فیبر تشکیل شده است. این کربوهیدرات ها عمدتا قندهای ساده مانند ساکارز، گلوکز و فروکتوز هستند. بقیه از فیبرهای نامحلول مانند پکتین، سلولز و هومی سلولز -تشکیل شده است که تقریباً سالم از روده عبور می کنند. کرن بری همچنین حاوی فیبر محلول است.

به همین دلیل، مصرف زیاد کرن بری ممکن است باعث علائم گوارشی مانند اسهال شود. از سوی دیگر، آب کرن بری تقریباً فیبری ندارد و معمولاً با آب میوه های دیگر رقیق می شود و با شکر یا استویا افزوده شیرین می شود.

زغال اخته تازه و قرمز

زغال اخته تازه و قرمز

ویتامین ها و مواد معدنی:

کرن بری منبع غنی از چندین ویتامین و مواد معدنی به ویژه ویتامین ث می باشد. ویتامین ث که معمولا با نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می شود؛ یکی از آنتی اکسیدان های غالب در کرن بری است که برای حفظ سلامت پوست، ماهیچه ها و استخوان ضروری می باشد.

منگنز: که در خوراکی های زیادی یافت می شود، برای رشد، متابولیسم و ​​سیستم آنتی اکسیدانی بدن ضروری است.

ویتامین ای: یک ویتامین از آنتی اکسیدان های ضروری محلول در چربی

ویتامین کا: همچنین به عنوان فیلوکینون شناخته می شود که برای لخته شدن خون ضروری است.

مس: یک عنصر کمیاب (در مواد غذایی)، اغلب در رژیم غذایی غربی کم است. مصرف ناکافی مس ممکن است تأثیرات منفی بر سلامت قلب داشته باشد.

 خلاصه:

کرن بری در درجه اول غنی از کربوهیدرات و فیبر می باشد، به علاوه دارای چندین ویتامین و مواد معدنی از جمله منگنز، مس و ویتامین های ث، ای و کا هستند. به خاطر داشته باشید که آب کرن بری تقریباً فیبر ندارد.

خرید خشکبار

سایر ترکیبات گیاهی:

این میوه دارای ترکیبات گیاهی ذیل می باشد.

  • کوئرستین: کرن بری دارای ترکیبات گیاهی و آنتی اکسیدان های فعال زیستی به ویژه پلی فنول های فلاونولی است. بسیاری از این ترکیبات گیاهی در پوست آن متمرکز هستند و در آب کرن بری بسیار کاهش می یابد. کوئرستین فراوان ترین آنتی اکسیدان پلی فنول موجود در کرن بری می باشد.
  • میرستین: که یک آنتی اکسیدان عمده پلی فنل در کرن بری است که مصرف آن می تواند برخی از اثرات مفید سلامتی را در پی داشته باشد. ونیدین در کنار سیانیدین، ​​پئونیدین مسئول رنگ قرمز غنی کرن بری و برخی از اثرات آن بر سلامتی است. کرن بری یکی از غنی ترین منابع غذایی پئونیدین است.
  • اورسولیک اسید: اورسولیک اسید آنتی اکسیدانی است که روی پوست میوه کرن بری متمرکز است، یک ترکیب گیاهی غنی می باشد که دارای اثرات ضد التهابی قوی است.
  • پروآنتوسیانیدین: که به آن ها تانن های متراکم نیز گفته می شوند، در برابر عفونت های مجاری ادراری موثر هستند.

 خلاصه:

کرن بری منبع غنی از ترکیبات گیاهی فعال زیستی مختلف است. برخی از اینها، مانند پروآنتوسیانیدین، ممکن است به جلوگیری از عفونت های ادراری کمک کنند.

زغال اخته قرمز و خوشمزه

زغال اخته قرمز و خوشمزه

پیشگیری از عفونت های مجاری ادراری:

عفونت های ادراری یکی از شایع ترین عفونت های باکتریایی، به ویژه در میان زنان است. اغلب توسط باکتری های روده ای ایجاد می شود که خود را به سطح داخلی مثانه و دستگاه ادراری متصل می کند. کرن بری حاوی مواد مغذی گیاهی منحصر به فردی است که به عنوان پروآنتوسیانیدین نوع A یا تانن متراکم شناخته می شوند.

پروآنتوسیانیدین مانع از چسبیدن E. coli به دیواره مثانه و مجاری ادراری می شوند و کرن بری را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه احتمالی در برابر عفونت های مجاری ادراری تبدیل می کند. در حقیقت، کرن بری یکی از غنی ترین منابع میوه پروآنتوسیانیدین ها به ویژه نوع آ است. تعدادی از مطالعات انسانی نشان می دهد که نوشیدن آب کرن بری یا مصرف مکمل های کرن بری می تواند خطر ابتلا به عفونت های مجاری ادراری را در کودکان و بزرگسالان کاهش دهد.

بررسی ها و متاآنالیزهای سیستماتیک از این یافته ها، به ویژه برای زنان مبتلا به عفونت های مجاری ادراری را تایید می کند. در مقابل، تعداد کمی از مطالعات مزایای قابل توجهی پیدا نکرده اند همه محصولات کرن بری در برابر عفونت ادراری موثر نیستند. در واقع، پروآنتوسیانیدین ها ممکن است در حین پردازش از بین بروند و در بسیاری از محصولات قابل تشخیص نباشند.

از سوی دیگر، مکمل های کرن بری که حاوی مقادیر کافی پروآنتوسیانیدین نوع آ هستند ممکن است به عنوان یک استراتژی پیشگیرانه مفید باشند.اگر مشکوک به عفونت ادراری هستید، با پزشک خود مشورت کنید. دوره اولیه درمان باید آنتی بیوتیک باشد. به خاطر داشته باشید که کرن بری برای درمان عفونت ها کارامد نیست. آنها فقط خطر ابتلا به آنها را در وهله اول کاهش می دهند.

خلاصه:

آب کرن بری و مکمل ها ممکن است خطر ابتلا به عفونت ادراری را کاهش می دهند. با این حال، آنها این عفونت را درمان نمی کنند.

یک کاسه کرن بری

یک کاسه کرن بری

سایر فواید احتمالی:

کرن بری ممکن است تعدادی دیگر از اثرات مفید دیگر برای سلامتی داشته باشد که فواید زیر بصورت احتمالی است.

پیشگیری از سرطان معده و زخم معده:

سرطان معده علت شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است. عفونت توسط باکتری (Helicobacter pylori) به عنوان عامل اصلی سرطان معده، التهاب معده و زخم در نظر گرفته می شود.

کرن بری حاوی ترکیبات گیاهی منحصر به فردی است که به عنوان پروآنتوسیانیدین نوع A شناخته می شوند، که ممکن است با جلوگیری از چسبیدن هلیکوباکتری به دیواره معده خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهد.

یک مطالعه روی 189 فرد بزرگسال نشان داد که نوشیدن 2.1 فنجان (500 میلی لیتر) آب کرن بری روزانه ممکن است عفونت های هلیکوباکتری پیلوری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

مطالعه دیگری روی 295 کودک نشان داد که مصرف روزانه آب کرن بری به مدت 3 هفته رشد هلیکوباکتر پیلوری را در حدود 17 درصد از افراد آلوده سرکوب می کند.

بذر کرن بری

سلامت قلب:

بیماری های قلبی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. کرن بری حاوی آنتی اکسیدان های مختلفی است که ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد. اینها شامل آنتوسیانین ها، پروآنتوسیانیدین ها و کورستین هستند. در مطالعات انسانی، آب یا عصاره زغال اخته برای عوامل مختلف بیماری های قلبی مفید بوده است.

افزایش سطح کلسترول HDL (خوب)

کاهش سطح کلسترول بد (LDL) در افراد مبتلا به دیابت

محافظت از کلسترول بد (LDL) در برابر اکسیداسیون

کاهش سفتی عروق خونی در افراد مبتلا به بیماری قلبی

کاهش فشار خون:

کاهش سطح هموسیستئین خون، در نتیجه خطر التهاب در عروق خونی را کاهش می دهد با این وجود، همه مطالعات نتایج مشابهی و الزاما مفیدی ارائه ندادند.

خلاصه:

در صورت مصرف منظم، کرن بری خشک یا آب کرن بری ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهد. آب میوه و میوه خشک کرن بری همچنین چندین ریسک ابتلای بیماری های قلبی از جمله سطح کلسترول و فشار خون را بهبود می بخشد.

نوشیدنی سرد زغال اخته

نوشیدنی سرد زغال اخته

ایمنی و عوارض جانبی:

اگر قرص کرن بری و محصولات کرن بری به طور متوسط ​​مصرف شوند، برای اکثر مردم بی خطر و بدن حساسیت هستند. با این حال، “مصرف بیش از حد” ممکن است باعث ناراحتی معده و اسهال شود و همچنین ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را در افراد مستعد افزایش دهد.

سنگ کلیه:

سنگ کلیه هنگامی تشکیل می شود که مواد معدنی خاصی در ادرار به غلظت بالایی برسد. اغلب سنگ کلیه بسیار دردناک است.

می توان از طریق رژیم غذایی خود ریسک ابتلا به سنگ کلیه را به حداقل رساند. اکثر سنگ های کلیه از اگزالات کلسیم ساخته شده اند، بنابراین مقادیر بیش از حد اگزالات در ادرار یکی از عوامل ریسک ابتلا می باشد.

کرن بری به ویژه عصاره های متمرکز کرن بری ممکن است حاوی مقادیر بالایی از اگزالات باشد. به همین دلیل، آنها در صورت مصرف زیاد به عنوان یک عامل ابتلا سنگ کلیه در نظر گرفته می شوند. با این حال، مطالعات انسانی نتایج متناقضی ارائه داده است و این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. حساسیت به ایجاد سنگ کلیه در افراد مختلف متفاوت است. در اکثر مردم، کرن بری احتمالاً تأثیر قابل توجهی بر تشکیل سنگ کلیه ندارد. با این وجود، اگر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید، منطقی باشد که مصرف کرن بری و سایر غذاهای دارای اگزالات بالا را محدود کنید.

خلاصه:

مصرف زیاد کرن بری ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را در شرایط مستعد افزایش دهد.

پی نوشت:

کرن بری به طور گسترده ای به صورت آب میوه یا خشکبار مصرف می شود. کرن بری منبع خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی می باشد و به طور فوق العاده ای غنی از چندین ترکیب گیاهی منحصر به فرد هستند. برخی از این ترکیبات ممکن است از UTI، سرطان معده و بیماری های قلبی جلوگیری کنند.

برای خرید میوه خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *