آموزش باغبانی

کاشت سبزی خوردن در سبد پلاستیکی

کاشت سبزیجات در ظروف پلاستیکی

سبزی خوردن از جمله مواد غذایی مفیدی است که به خاطر داشتن مقادیر بالای فیبر و مواد معدنی یکی از اجزاء جدانشدنی سفره ایرانی هاست. سبزیجات دارای خواص بسیاری مفیدی برای بدن انسانها هستند. نکته مورد توجه درباره کاشت و پرورش سبزی خوردنی، روش تهیه آنهاست، چون بعضا ممکن است طی مراحل پرورش آنها از کود شیمیایی یا سموم و آفت کش ها بیش از مقدار مجاز استفاده شود که در طولانی مدت می تواند برای بدن انسانها عوارضی را در پی داشته باشد. شما می توانید برای دور ماندن از این عوارض، با روشی بسیار ساده و عملی در منزل خود انواع سبزیها را بکارید و از سلامت و طعم بی نظیر آنها لذت ببرید.

بستر کاشت سبزی خوردن:

برای کاشت سبزی خوردن در مقادیر کم در منزل و محیط های آپارتمانی می توانید از سبد های میوه استفاده کنید. به این صورت که یک پلاستیک زباله را کف سبد میوه پلاستیکی به نحوی که لبه های پلاستیک از سبد بیرون قرار داشته باشند پهن کنید پلاستیک باید از هر طرف به یکسان بیرون مانده باشد. بعد از انجام این کار سبد را با خاکی مناسب پر کنید.

برای این منظور خاک باغچه به اضافه کمپوست، خاک برگ یا برگ خشکیده به همراه زغال و یا خاکستر زغال مناسب می باشد. می توانید از خاک های مخصوص کشاورزی و باغچه بری کاشت بذر انواع سبزیجات استفاده کنید، خاک حتما بایستی الک شود. می توان از خاک های بسته بندی و ترکیبی نیز برای این منظور استفاده کرد.

کاشت سبزیجات در سبد

کاشت سبزیجات در سبد

روش کاشت بذر سبزی خوردن:

هر سبزی را که تمایل به کاشت آن دارید را تهیه کرده و پیش از کاشت برای مدت یک روز بذرها را بخیسانید، هر میزان که پوسته خارجی بذر ضخیم تر باشد زمان بیشتری برای نگه داشتن بذر در آب زمان لازم است ولی در کل بیشتر از دو سه روز نباید بذرها در آب باشند.

مجموعه بذر سبزی خوردن

بعد از آن بذرها را در داخلی دستمالی قرار دهید تا خشک شده و از حالت خیسی دربیایند. بعد از آماده کردن سبد طبق روال ذکر شده و ریختن خاک مناسب در آن، بذرها را روی سطح خاک به صورت پراکنده پخش کنید (بذر تربچه بهتر است نسبت به بقیه سبزی ها پراکنده تر پخش شود برای اینکه بعد از رشد جایی برای ادامه رشد خود داشته باشد).

جوانه زدن سبزی ها

جوانه زدن سبزی ها

در مرحله بعدی روی بذرها به مقدار خیلی کم و به اندازه خود بذر خاک الک شده اضافه نمایید، به این صورت که اگر بذر شما نیم سانتیمتر بود به اندازه نیم سانتیمتر خاک به آن بیافزاید و اگر کمتر بود یک لایه نازک از خاک کفایت می کند. بعد از اتمام کاشت بذرها روی خاک را آب اسپری کنید و تا زمان جوانه زنی و بزرگ شدن سبزی ها، فقط با استفاده از آبپاش و اسپری آب، آبیاری آنها را انجام دهید.

آب زیاد باعث جا به جا شدن بذرها و خراب شدن آنها می شود. یکی از نکات مهم در کاشت سبزی خوردن، کیفیت و جنس بذرهاست. چون در صورت نامرغوب بودن بذرها ممکن است شما تمام مراحل کاشت را به درستی طی کرده باشید ولی به دلیل عدم کیفیت بذرها عمل رشد سبزی ها بخوبی انجام نگیرد.

بذر سبزی سالادی میکس

برای سنجش این کار بهتر است قبل از کاشت، بذرها را در داخل دستمالی نم دار بگذارید و اجازه بدهید دو روز در این حالت بمانند اگر در این دو روز بذرها شروع به جوانه زنی کردند این یعنی بذرهای شما خوب و با کیفیت هستند، در غیر این صورت بذرها نامرغوب بوده و نمی توانید محصول خوبی داشته باشید. در طول دو روز مرتبا دستمال را نم دار کنید و نگذارید بذرها خشک شوند.

لازم به ذکر است که حتما باید پلاستیکی که کف سبد میوه پهن کرده اید سوراخ داشته باشد تا آب اضافی راهی برای خروج پیدا کند. بعد از کاشت بذرها، مرحله بعدی گذاشتن روزنامه روی سطح خاک سبد است. پس از این کار سبد را در جایی گرم و تاریک قرار بدهید تا زمانی که بذرها رشدی در حدود 2 الی 3 میلی متر داشته باشند، پس از آن می توانید سبد را به مکانی پر نور منتقل کنید. استفاده از نور طبیعی برای رشد و پرورش بهتر سبزی ها مهم است. سبزی های کاشته و پرورش داده شده در منزل از عطر و طعم فوق العاده ای برخوردار خواهند بود و کاملا سالم و طبیعی می باشند.

برای خرید بذر سبزیجات می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

21 دیدگاه درباره مقاله “کاشت سبزی خوردن در سبد پلاستیکی

  1. Avatar تینا گفت:

    عالی بود فقط یه سوال تو پاییز هم میشه سبزی کاشت تو سبد؟

    1. Avatar فایزه محمدی گفت:

      اگر چراغ رشد داشته باشید بله میتوانید اما اگر نداشته باشید خیر نمیتوانید چون سبزیجات نیاز به نور آفتاب بهاره را دارد .

  2. Avatar سامانی گفت:

    سلام بذرهایی که داخل دستمال جوانه زدند را میشه کاشت یاباید دوباره بذر جدیدخیسانده و بکاریم؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بذر هایی که داخل دستمال جوانه زده اند را می توانید به راحتی بکارید.

  3. Avatar گیسو گفت:

    ممنون از نکات و راهنماییهای عالیتون

  4. Avatar عیسی جعفری راد گفت:

    سلام من نه بذرو خیساندم،واینکه به اندازه پنج سانت خاک جنگل با خاک معمولی روی بذرا ریختم،،،یعنی سبزی در نمیاد
    توروخدا جواب بدین ناراحتم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بذر خیساندن خیلی اجباری نیست ولی استفاده از خاک جنگلی چون ممکن است دارای انگل و یا قارچ باشد توصیه نمیشود و حتما باید قبلش ضد عفونی میشد تا بتوان استفاده کرد.
      ول هیچ کدام از اینها دلیل نمیشود سبزی ها در نیاید ممکن است مقدار کمتری از بذر ها سبز شوند ولی حتما در می آیند
      5 سانت خاک هم زیاد است 1 سانت کفایت میکند.

  5. Avatar مهرسا گفت:

    سلام نحوه ریختن بذرها چگونه است!؟دانه دانه ؟؟؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      برای کاشت بذر سبزی خوردن می توانید بذر ها را بپاشانید فقط نباید یکجا تجمع کنند.

  6. Avatar الهام مداح گفت:

    سلام اگر خاک آماده را با خاک معمولی و همراه باسنگ هست مخلوط بشه کلا برای کاشتن بذرها خوبه یانه؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      خاک معمولی اگر سنگ هایش را بردارید و ضد عفونی کنید برای کاشت مشکلی ندارد

  7. Avatar مجتبی گفت:

    سلام. منطورتون از خاک زد عفونی شده چیه و چطور باید اینکار رو انجام بدیم؟
    و دوم اینکه من خاک نرم رو با کود گوسفند سال گذشته قاطی کروم. آیا مناسب هست؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      منظور از ضد عفونی کردن خاک اضافه کردن مواد شیمیایی در جهت از بین بردن آفات و قارچ است و یا از بین بردن قارچ و آفات با استفاده از حرارت دادن

  8. Avatar عباس گفت:

    سلام.من رو تو سبد کاشتم حدود چهارسانت هم رشد داشته،فقط خیلی ضعیف هستن مخصوصا تَره که خیلی نازک دراومده.چیکار کنم؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اگر نور آفتاب کمی به تره بخورد ساقه های نازکی در می آورد

  9. Avatar سام گفت:

    سلام ، من توی سبد فقط بذر ریحان کاشتم ، الان حدود دو سانت رشد کرده ، من از اول تا الان ک رشد کرده توی سایه نگهداریشون میکردم اما وقتی توی افتاب میزارم فوری جونه ها خراب میشن ، مدادم با آب پاش بهشون آب میدم اما وقتی توی آفتاب قرارشون میدم طاقت ندارن و خراب میشن ، چکار باید کرد؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      باید گیاه به آفتاب عادت کند و همدمایی انجام شود چون گیاه شما در سابه رشد کرده باید چند روز از روزی نیم ساعت شروع کنید در آفتاب بگذارید تا گیاه کم کم عادت کند به آفتاب در آن زمان دیگر جوانه ها از بین نمیروند

  10. Avatar طاها گفت:

    سلام ببخشید اگر زیر سبد نایلون بذاریم گیاه رشد میکنه یا نه؟ ارتفاع جعبه چوبی خیلیه

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بله اگر جریان هوا داشته باشد گیاه رشد میکند

  11. Avatar ... گفت:

    سلام من بذر شاهی کاشتم و همه نکات رو رعایت کردم اما نهایت پنج سانت که رشد کرد پژمرده و خراب شد چرا؟

    1. سلام یا آب کافی نرسیده یا مشکل نور داشته گیاه و اگر این دو حالت اوکی بوده به احتمال بسیار زیاد خاکتون مشکل دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *