گیاهان

با درخت پالونیا آشنا شویم

درخت پالونیا

بیایید دنیا را به مکانی سالم­تر تبدیل کنیم. درختان ریه­ های سیاره ما هستند، اما بسیاری از آن­ها به ویژه در جنگل­های بارانی بریده می ­شوند. اما ما می ­توانیم تغییراتی ایجاد کرده و برخی از آن­ها را رشد دهیم. اگر هر فرد فقط یک درخت بکارد، تاثیر بسیار خوبی خواهد داشت. اما مثل همیشه، ما بیشتر می­ خواهیم.

یک درخت معمولی به اندازه کافی سریع رشد نمی­ کند. بنابراین، ما به دنبال درخت با رشد سریع و مصرف زیاد CO2 بودیم که در نهایت درخت پالونیا را یافتیم. این درخت ممکن است تهاجمی باشد. این درخت هیبرید بین پالونیا تومنتوسا و پالونیا سفید است. این درخت رشد سریع­تری نسبت به سایر گونه ­ها داشته و تحمل بالایی در برابر سرما دارد (حداکثر 25- درجه سانتیگراد). این درخت تا ارتفاع 15 متر می ­رسد و می­ تواند طی 10 سال با قطر 35 سانتیمتر برداشت شود. دارای برگ ­های بزرگ و گل­ های زیبایی است.

درخت پالونیا یا درخت امپراتریس با نام علمی Paulownia Tomentosa از خانواده پالونیاسی (Paulowniaceae) که خاستگاه آن شرق آسیا (بیشتر ژاپن و کره) است و عمر زیستی آن به طور متوسط 300 سال است. درخت پالونیا یکی از درختان سریع الرشدی است که برای زراعت چوب، کاشت می شود. درخت پالونیا در عین سبک بودن مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند. درخت پالونیا سبب شده تا برای صنعت چوب از ارزش بالایی برخوردار باشد.

خرید نشاء پالونیا فورتونی

اطلاعات شگفت ­انگیزی در مورد Paulownia tomentosa وجود دارد. چندین شرکت استرالیایی و آمریکایی رشد فوق­ العاده سریع و ارزش باور نکردنی چوب و زیبایی پالونیا را مطرح کرده­ اند. آن­ها نوشته ­اند که پالونیا می­ تواند در منطقه وسیعی سایه ایجاد کند و در برابر حشرات نیز مقاوم است و باعث بهبود خاک می ­شود.

آیا این اطلاعات صحیح بوده و پالونیا یک گیاه “سوپرتری” است. اجازه دهید شما را با گیاه پالونیا رویال آشنا کنم و اطلاعاتی را در مورد توانایی ­های تولید درخت به شما ارائه دهم. در این دستورالعمل می ­خواهم بهترین روش برای جوانه ­زدن بذر و نحوه کاشت گیاهچه را توضیح دهم.

نهالستان درخت پالونیا

نهالستان درخت پالونیا

تاریخچه درخت پالونیا:

شما می ­توانید بگویید که تنها نام این درخت بسیار ویژه است. شجره نامه و نام­ های این گیاه عبارتند از: درخت امپراتور، درخت کری، پرنسس ساپفیر، پالونیا رویال، درخت پرنسس و کاواکامی. اساطیر اطراف آن فراوان است و بسیاری از فرهنگ­ ها می ­توانند زیبایی بسیاری از این گیاه را نشان دهند.

بسیاری از فرهنگ ­ها این درخت را دوست دارند و آن را در آغوش می­ گیرند و باعث محبوبیت جهانی آن شده­ اند. چینی ­ها اولین کسانی بودند که یک سنت عملی را در مورد این درخت اجراء کردند. هنگام تولد یک درخت پالونیا کشت می ­شد. زمانی که آن ها ازدواج می­ کنند، درخت برداشت شده و از آن آلات موسیقی و مبلمان زیبا تهیه می ­شد تا با خوشحالی زندگی کنند. حتی امروز برای این چوب با ارزش دلار زیادی پرداخت شده و در محصولات زیادی استفاده می ­شود.

یک افسانه روسی می­گوید که این درخت به افتخار شاهزاده خانم آنا پاولوفینا، دختر تزار پل اول روسیه، به نام پالونیا رویال نامگذاری شده است. نام پرنسس یا درخت امپراتوری آن تلاشی از حاکمان یک ملت بود.

نشا پالونیا

نشا پالونیا

در ایالات متحده، بسیاری از این درختان برای تولید چوب کاشته می ­شوند، اما درختان طبیعی در امتداد سواحل شرقی و در ایالت­های غربی رشد می­ کنند. گفته می ­شود که غلاف ­های بذر پالونیا به صورت بسته بندی شده در اوایل قرن گذشت از چین به سایر مناطق منتقل شده است. دانه ­های ریز آن نیز توسط باد پراکنده شده و باعث ایجاد “جنگل ­های پالونیا” شده است.

در اواسط قرن 1800 این درخت در آمریکا معرفی شده است. این درخت برای اولین بار در دهه 1970 به عنوان درخت سودآور توسط خریدار چوپ ژاپنی “کشف شد” و چوب با قیمت ­های بالا خریداری شد. این موضوع بازار صادرات چند میلیونی چوب را بر انگیخت و گفته می ­شود که یک تنه از این چوب با قیمت 20.000 دلار به فروش می ­رفت.

نکته­ ای که باید به خاطر سپرد این است که این چوب توسط شرکت ­های چوبی ایالات متحده نادیده گرفته شده و تنها در مورد میزان پتانسیل اقتصادی آن صحبت می­ شد. اما مطالعات انجام گرفته در چندین دانشگاه از جمله تنسی، کنتاکی، مریلند و ویرجینیا نشان داد که پتانسیل مطلوبی برای بازار آینده دارد.

تاریخچه درخت پالونیا

تاریخچه درخت پالونیا

شکل ظاهری درخت پالونیا:

پالونیا به خاطر نوع برگ ها، شکل و شمایلش و گل های بسیار زیبا و خوشه مانندش، از درختان محبوب زینتی به حساب می آید،

به همین دلیل در بین طراحان فضای سبز جایگاه ویژه ای دارد. ارتفاع پالونیا بین ۸ تا ۱۲ متر، قطر آن حدود ۳۰ سانتی متر و گستردگی حدود ۸ متر دارد، به همین دلیل در دسته بندی درختان سایه دار قرار می گیرد.

آیا پالونیا رویال را بایستی کاشت؟

دلایل قانع کننده ­ای برای کاشت پالونیا وجود دارد. این درخت دارای بهترین خواص نگهداری خاک، آب و مواد مغذی است. این درخت را می­ توان به محصولات جنگلی تبدیل کرد. کشت پالونیا، رشد آن و بهبود و ایجاد ثروت حدود ده تا دوازده سال به طول می­انجامد. اما آیا واقعا ساده است؟

در اینجا دلایل جذاب برای رشد درخت آورده شده است:

  • پالونیا دارای یک چوب و تنه سبک می­ باشد که پیچ و تاب نمی­ خورد. این درخت در برابر آتش مقاوم بوده و ضد آب است. این درخت کیفیت بسیار خوبی دارد.
  • پالونیا را می­ توان به صورت خمیر، کاغذ، مصالح ساختمانی، تخته سه لا و مبلمان با قیمت بالاتر به فروش رساند. شما باید به اندازه کافی خوش شانس باشید که می­ توانید در منطقه خود این درختان را برای بازار خوب پرورش دهید.
  • پالونیا را می­ تواند در طول پنج تا هفت سال برداشت کرد. این درست است اما تنها برخی از محصولات ساخته شده توسط شرکت ­ها در زمان ­های معین خریداری می­ شوند.
  • پالونیا درخت زیبایی بوده و به راحتی توسط قلمه ریشه تکثیر می ­شود. اما به دلیل عادات نامناسب آن می ­تواند باعث ایجاد مشکلاتی در زیبایی شود.
  • پالونیا سرشار از نیتروژن است و علوفه دامی و مالچ مناسبی را برای اصلاح خاک حاصل می­ کند.

اگر همه این گفته­ ها درست باشند که در بیشتر موارد درست است، شما می ­توانید درخت خود را کشت کنید. در واقع این ایده خوبی خواهد بود که درخت را در یک محل خوب کشت کنید. این درخت برای محیط زیست، سایه، خاک، کیفیت هوا و منظره زیبا بسیار عالی است.

آیا پالونیا رویال را بایستی کاشت

آیا پالونیا رویال را بایستی کاشت

کاشت و نگهداری درخت پالونیا:

در ادامه چگونگی کاشت و نگهداری درخت پالونیا را به شما شرح میدهیم.

مرحله اول: موارد مورد نیاز کاشت پالونیا:

بذر پالونیا فورتونی (بهتر است بذر بیشتری تهیه کنید، بنابراین شما قادر خواهید بود که فقط بهترین بذر ها را مورد استفاده قرار دهید). موارد مورد نیاز: شن، آب، جعبه پلاستیکی کوچک، خاک گلدان با کیفیت خوب، جعبه پلاستیکی بزرگ/گلخانه خانگی، لیوان ­های پلاستیکی، بیلچه (توصیه می ­شود) یا مداد نازک.

درخت پالونیا با شرایط اقلیمی و خاکی گوناگون سازگار است و به راحتی با محیط خود انطباق پیدا می کند. این درخت در مقابل کم آبی، خاک های آهکی و گچی، خاک های با زهکش بد و دود و هوای مناطق صنعتی مقاوم است.

پالونیا علاقه شدیدی به نور دارد و برای رشد به نور کامل و صد درصد آفتاب نیازمند است و به هیچ عنوان امکان کاشت در گلدان و نگهداری در منزل را ندارد. در صورت فراهم نمودن نور و قرار گرفتن گیاه در خاکی که از زهکش مناسبی برخوردار باشد، می توان با کوددهی کم، بهترین راندمان رشد را شاهد بود. خاک درخت پالونیا باید لومی، شنی، ماسه ای خوب زهکشی شده و اسیدی یا خنثی باشد. این درخت خزان پذیر است.

جوانه زنی درخت پالونیا

جوانه زنی درخت پالونیا

مرحله 2: خرید بذر های پالونیا:

بذر پالونیا فورتونی کمی گران ­تر از سایر گونه ­های پالونیا است، زیرا یک درخت هیبرید بوده و رشد بهتری دارد، اختلاف این قیمت زیاد نیست. بعد از 10 سال یک درخت بایستی حداقل 150 یورو ارزش داشته باشد، بنابراین در قسمت اشتباه سرمایه ­گذاری نکنید. شما می­ خواهید درختان با بهترین کیفیت را رشد دهید.

مرحله 3: دوره زمستانه شدن یا استراتیفیکاسیون:

این فرآیند تیمار بذر برای شبیه ­سازی زمستان است. یک جعبه پلاستیکی کوچک را برداشت و بذر های خود را با شن مخلوط کنید و کمی آب به آن اضافه کنید تا ماسه مخلوط شود – مخلوط بذر مرطوب (3 قسمت شن و 1 قسمت دانه). مخلوط حاصل را باید به مدت 3 هفته در یخچال نگهداری کنید. دما بایستی بین 1 تا 5 درجه سانتیگراد باشد. این محیط سرد و مرطوبت باعث تحریک واکنش شیمیایی مورد نیاز برای جوانه­ زنی بذر می ­شود.

همچنین، من سعی کردم تعداد از بذر ها را بدون استارتیفیکاسیون و بدون ماسه جوانه­دار کنم که در چند مورد جواب داد. همچنین، سعی کردم که آن­ها را در یک بطری آب جوانه ­دار کنم اما نتایج استارتیفیکاسیون با شن بهتر بود.

مرحله 4: کاشت بذر پالونیا:

پس از 3 هفته، گلخانه داخل خانه یا جعبه پلاستیکی را با خاک گلدان آماده کرده و آن را مرطوب کنید. بذر های خود را روی خاک بریزید. پالونیا شان تانگ جوانه­ زنی سبکی دارد و نباید خاکی را در بالای بذر قرار دهید. اجازه ندهید که بستر خاک خیلی خشک و یا خیلی مرطوب باشد. دما بایستی بین 23 درجه سانتیگراد و 27 درجه سانتیگراد باشد. اگر این کار را انجام دهید جوانه ­زنی باید بین 2 تا 4 هفته اتفاق بیافتد.

کاشت گیاه پالونیا

کاشت گیاه پالونیا

مرحله 5: تشکیل نشاء از بذر:

به محض اینکه گیاهچه ­ها رشد کردند، می­ توانید آن­ها را در گلدان ­های منفرد کشت کنید. من از لیوان پلاستیکی استفاده می­ کنم، زیرا آن­ها ارزان بوده و به راحتی قابل کنترل هستند. لیوان­ ها را با خاک گلدان پر کنید (می­ خواهید آن را با خاک باغ مخلوط کنید، زیرا گیاه به مواد مغذی دیگری نیز احتیاج دارد) و آب را اضافه کنید تا بستر مرطوب شود. به دقت سوراخی را برای هر گیاهچه ایجاد کنید. اطمینان حاصل کنید که ریشه­ ها با خاک پوشیده شده­ اند و خیلی آرام عمل کنید تا گیاهچه ­های شما آسیب نبینند. اکنون گیاهچه­ های خود را در جایی که کمی سرد بوده و نور کافی دارد قرار دهید تا رشد کند و در حد نیاز نیز آبیاری را انجام دهید.

باید منتظر بمانید که گیاهچه­ ها به اندازه کافی قوی شوند تا بتوانند در محیط خارج یا گلدان بزرگ رشد کنند. این امر ممکن است مدتی طول بکشد، زیرا درختان جوان در برابر یخ­زدگی آسیب­پذیر هستند و بایستی تلاش ­های زیادی را انجام دهید تا گیاهچه ­ها رشد کنند.

کاشت پالونیا

کاشت پالونیا

جمع آوری و ذخیره بذر پالونیا:

پالونیا بعد از 8 الی 10 سال قادر به تولید بذر است. در شرایط مطلوب یک درخت قادر است 20 میلیون بذر تولید کند. بذر درخت پالونیا را از درختان محلی جمع آوری می کنند. جمع آوری بذر از زیر درختان کاشته شده محلی این اطمینان را به ما می دهد که درختی که قرار است در آینده کاشته شود، در منطقه مورد نظر ما قادر به ادامه حیاط بوده و به خوبی رشد می کند. تا حد امکان از بهترین درختان بذرها را جمع آوری کنید.

بهترین زمان جمع آوری بذر درخت پالونیا از اواخر شهریور تا اوایل مهر ماه است. بعد از رسیدن غلافها و قبل از بازشدنشان زمانی که به رنگ قهوه ای هستند آنها را جمع آوری کنید. اجازه دهید غلافها در مجاورت هوا خشک شود. برای جدا کردن بذر از غلافها، آنها را داخل کیسه ای بریزید و آنها را خرد شود. سپس با دست یا دمنده پذرها را را از چوب سنگین تر جدا کنید. دانه ها را درون ظرف در بسته و لابه لای شن و ذغال سنگ نارس به صورت لایه ای نگهداری کنید. دانه ها را در سال اول یا دوم استفاده کنید.

خرید نهال پالونیا فورتونی

آبیاری پالونیا:

پس از کاشت درخت پالونیا بلافاصله آن را آبیاری کنید. با توجه به شرایط اقلیمی منطقه کاشت و زمان شروع فعالیت نهال، آبیاری های بعدی را زمان بندی کنید. با توجه به شرایط اقلیم ایران، صرفه جویی در آب و هزینه ها بهترین نوع آبیاری برای این درختان، آبیاری قطره ای است.

هرس کردن پالونیا:

درخت پالونیا مقاومت زیادی در برابر هرس دارد و می ­توانید آن را درست از روی زمین نیز برش دهید و یا می توانید برگ­ های بزرگ و متراکم آن را نگه دارید. برای سازگار درخت، توصیه می­ شود که در طول سال اول شاخه­ های جانبی پایین هرس نشود. در غیر این صورت، چند سال بعد، آن­ها از سایه ناشی از شاخه ­های فوقانی رنج می­برند. پس از بزرگ شدن، شاخه­ های خشک را هر دو سال یکبار برداشته یا هرس کنید.

هرس کردن پالونیا

هرس کردن پالونیا

کاربرد صنعتی درخت پالونیا:

چوب این درخت مستحکم، سبک، نرم و کیفیت بالایی دارد و به راحتی در هوای آزاد خشک می‌شود. این درخت در سن 5 سالگی به بلوغ رسیده و چوب آن قابل بهره برداری است. چوب درخت پالونیا مصارف صنعتی زیادی دارد و در تولید مبلمان، درب و پنجره، ساخت آلات موسیقی، روکش سازی، تخته های چند لایه، خمیرکاغذ، ساخت جعبه و کانتینرهای چوبی مناسب است. خاصیت ضد آتش گرفتن و تحمل دمای 425 درجه سانتیگراد از خصوصیت بارز این چوب است و به دلیل همین ویژگی، با سوزاندن در کوره و تهیه ذغال، ذغالی بسیار با دوام تولید می‌کند.

ارزش های اقتصادی درخت پالونیا:

بحث اخیر در انجمن جنگلداری این بود که “آیا مزارع پالونیا اقتصادی هستند؟” گوردون جی اسپلین می­ نویسد: “مزارع پالونیا رشد شگفت انگیزی دارند (در طول چهار سال به ارتفاع زیادی می ­رسد) و از نظر اقتصادی بسیار با ارزش هستند (هر متر مکعب 800 دلار). این به نظر می ­رسد که یک حقیقت خیلی خوب است. آیا مطالعات مستقل و علمی در مورد گونه ­ها وجود دارد؟” جیمز لارنس و یک شرکت تبلیغاتی پالونیا در استرالیا آن را به طور کامل خلاصه می­ کند. متاسفانه ارتقاء بیش از حد پالونیا بسیار زیاد بوده است.

با این وجود، در شرایط مناسب پالونیا در یک بازه زمانی کوتاه چوب ارزشمندی را تولید می ­کند”. لارنس ادامه می ­دهد که معمولا 10 تا 12 سال طول می­ کشد تا سود اقتصادی آن به ثمر برسد و از نظر ساختاری آن قدر قوی نیست که به عنوان مصالح ساختمانی استفاده شود. “به احتمال زیاد این چوب در قالب بندی ­ها، در ها، چارچوب پنجره­ ها، روکش و مبلمان بهتر است”. همچنین، ایشان می ­گویند: درختان “مناطق سردسیر استرالیا” می ­توانند آهسته­ تر رشد کنند و به همین دلیل کیفیت چوب بالاتری نسبت به درختان رشد یافته در آب و هوای گرم دارند و برای تهیه مبلمان مناسب هستند. با این حال، سرعت بالای تناوب محصول در مناطق گرمتر باید بازده کمتر در هر متر مکعب را جبران کند. لاورنس می­ گوید که باید برای کیفیت بهینه درخت را آهسته ­تر رشد دهیم.

بازار درخت پالونیا

بازار درخت پالونیا

بازار درخت پالونیا:

باید یادآور شد که سه چیزی که روی آن تاثیر می­ گذارد “مکان، مکان، مکان” است. من پیشنهاد می­ کنم که سه چیزی که روی ارزش قیمت چوب تاثیر می­ گذارد “بازارها، بازارها، بازارها” است.

از این نظر پالونیا به هیچ درخت دیگری تفاوت ندارد و شما بایستی قبل از کاشت بازار را پیدا کنید. مقالات نشان می­ دهد که بازار کنونی ایالات متحده در مورد پالونیا زیاد توسعه نیافته است و یک منبع اظهار داشته که “بازار فعلی وجود ندارد”. آینده این درخت بستگی به بازار آن در آینده دارد.

من یک مرجع معتبر با قمیت مناسب را دارم. دانشگاه ایالت می­ سی­ سی ­پی در گزارش خود آورد که “گونه ­ها و موارد منحصربفرد پالونیا می ­توانند در جنوب و امتداد رودخانه می­ سی ­سی ­پی رشد کنند”. درخت پالونیا در ژاپن تقاضای زیادی دارد و قیمت عالی را برای صاحبان زمین در می ­سی ­سی ­پی به ارمغان آورده است”.

همچنین، در ارتباط با فعالیت در زمینه کاشت درخت پالونیا نیز خطراتی وجود دارد. این درخت نسبت به خشکی، پوسیدگی ریشه و بیماری ­ها حساس است. همچنین، خطرات اقتصادی تولید این درخت نیز وجود دارد.

درخت پالونیا

درخت پالونیا

تکثیر درخت پالونیا:

از طریق قلمه ریشه و کاشت بذر در پاییز یا بهار امکان پذیر است. این درخت تحمل دمای تا حداکثر 10 درجه را دارد و بهترین شرایط گلدهی در تابستان های گرم و طولانی است.

نکات:

هنگام انتقال نهال ها به زمین دمای هوا باید بالای 20 درجه باشد. (در فصل بهار و بعد از رفع سرما) جهت کاشت نهال، گودالی را دو برابر پهنای ریشه حقر کنید و درخت را در همان عمق گلدان خود بکارید. داخل گودال را با خاک مخلوط با کمپوست پر کنید و آب زیادی بریزید تا هوا از ریشه و اطراف آن خارج شود. باید فاصله بین نهال ها از همدیگر 3 الی 4 سانتی متر باشد.

برای خرید بذر و فروش بذر می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

مقاله های مرتبط

6 دیدگاه درباره مقاله “با درخت پالونیا آشنا شویم

  1. Avatar مهدی گفت:

    با این همه خاصیت مفید چرا مهاجم تلقی می شود.حتما گروهی که به مهاجم بودن این درخت تاکید دارند ازنظر بهداشتی احساس خطر میکنند.هرگونه گیاهی خارجی آفات ناشناخته ای دارد که ممکن است در طبیعت ایران نشو ونما کرده در حالی که هیچ عامل کنترل کننده ای ندارد.وباعث معضلات عدیده شود.

    1. Avatar بابک رضایی گفت:

      مهاجم بودن بدلیل این است که پالونیا به راحتی از طریق ریشه تکثیر پیدا میکند و بعد از کاشت نمیتوان براحتی گیاه را از بین برد و کوچکترین تکه ریشه باقی مانده در زمین مجدد رشد کرده و راه یکطرفه کاشت و اجبار به تگهداری را جلوی روی مراتع قرار میدهد

  2. Avatar بابک رضایی گفت:

    الان سه ساله در باغ مرکبات شمال پالونیا کاشتم و بعلت مشکلات متعدد اصلا نشد کود و اب بدم‌و کل درختان پالونیا بدون نیاز به کود و ابیاری بصورت دیم رشد کردن و هرسال بلندتر میشه. امسال تصمیم گرفتم همه رو کف بر کنم و از تنه اونا برای قیم زیر شاخه های پر میوه مرکبات استفاده کنم تا شاخه ها بر اثر وزن میوه نشکنه و پالونیا ها مجدد رشد کنه

  3. Avatar علی گفت:

    سلام من ۲ سال پیش ۲۰ د رخت پالونیا کاشتم از نوع برگ پهن فروشنده به من گفت اینا اول فصل گل خوشه ای میده بعد برگ ولی تا الان ۳ ساله با امسال که هیچ گلی از این ندیده ام آیا این نوع درخت پالونیا گل نمیدهد لطفآ راهنمائی کنید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت پالونیا حتما گل میدهد اما شاید لازم باشد سن درخت بالاتر برود تا گل بدهد .

  4. Avatar میثم گفت:

    اینارو پخش میکنن تو‌ایران تا محیط زیست ایران نابود شه خود امریکا یک قرن هست داره با این گیاه مسجنگه هنوز موفق نشده ریشه کنش کنه چون مهاجمه خاک بر سر مسببین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *