میوه ها

چگونگی رشد توت فرنگی

چگونگی رشد توت فرنگی

توت فرنگی به عنوان یک ماده غذایی و یک گیاه تزئینی، حدود 5 سال توت های قرمز زیبا را فراهم می کند. توت فرنگی به ندرت از دانه رشد می کند. در عوض، یک گیاه توت فرنگی یا ساقه ی رونده را از یک گلخانه خریداری کنید. این را در باغ خود یا در ظرفی بگذارید تا سال بعد محصول خوبی بگیرد.

گیاه خود را انتخاب کنید:

در بخش اول به گیاه خود را انتخاب کنید می پردازیم

1- از فروشگاه باغبانی یا گلخانه یک گیاه کوچک توت فرنگی یا ساقه ی رونده بخرید:

شما می توانید یک گیاه داخل گلدان را از یک گلخانه خریداری کنید یا از یک گلخانه یا فروشگاه باغبانی از طریق پست تهیه کنید.

گیاهانی که در گلدان رشد کرده اند گیاهان توت فرنگی جوانی هستند که قبلاً ریشه دارشده و رشد کرده اند. بعضی اوقات می توانید توت هایی را همان سال خریده اید بکارید، اگرچه ممکن است لازم باشد یک سال صبر کنید تا محصول کامل حاصل شود.

ساقه های رونده به طور کلی گزینه ارزان تری هستند. این ها نهال هایی با ریشه های بلند هستند که از گیاهان توت فرنگی دیگر گرفته می شوند. ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا در باغ شما رشد کند و محصول تولید کند.

توت فرنگی یا ساقه ی رونده بخرید

توت فرنگی یا ساقه ی رونده بخرید

2- اگر هر سال محصول زیاد می خواهید یک گیاه کاشته شده در ماه ژوئن تهیه کنید:

یک گیاه کاشته شده در خرداد بیشترین توت فرنگی را به شما می دهد، اما فقط در ماه خرداد سالی یکبار توت تولید می کند. اگر می خواهید محصول خود را حفظ یا منجمد کنید این نوع را خریداری کنید.

انواع مختلفی از توت فرنگی های خرداد وجود دارد. اینها شامل Earliglow ،Seneca و Allstar هستند. از گلخانه یا دفتر توسعه محلی خود بپرسید کدام نوع برای منطقه شما توصیه می شود.

گیاه کاشته شده  در ماه ژوئن تهیه کنید

گیاه کاشته شده در ماه ژوئن تهیه کنید

3- برای 2 برداشت ​​در سال یک گیاه ماندگار انتخاب کنید:

این گیاه در بهار و پاییز رشد کرده و مقدار مناسبی میوه تولید خواهد کرد. سالانه محصول بیشتری خواهید گرفت، اما این مقدار کمتر از نوع ماه خرداد است. انواع ماندگار شامل EverSweet و Ozark Beauty است.

برداشت ​​در سال یک گیاه ماندگار انتخاب کنید

برداشت ​​در سال یک گیاه ماندگار انتخاب کنید

4- اگر می خواهید در طول سال برداشت کمی داشته باشید، یک گیاه خنثی روزانه انتخاب کنید:

این گیاهان ممکن است توت فرنگی را در طول سال تولید کنند به شرطی که دما بین 2–29 درجه سانتیگراد باشد، اما برداشت محصول بسیار ناچیز است. انواع خنثی روزانه شامل Tristar و Tribute است.

یک گیاه خنثی روزانه انتخاب کنید

یک گیاه خنثی روزانه انتخاب کنید

کاشت توت فرنگی در یک باغ:

در بخش دوم این مطلب به کاشت توت فرنگی در یک باغ می پردازیم.

1- در باغ خود یک مکان آفتابی دارای خاک با تخلیه خوب انتخاب کنید:

به دنبال نقطه ای باشید که بوته توت فرنگی شما را 6-10 ساعت در معرض تابش مستقیم آفتاب در روز قرار دهد. خاک نیز باید آب را به راحتی جذب کند. از کاشت در هر جایی که آب راکد است خودداری کنید. برای آزمایش زهکشی خاک، یک سوراخ 30 سانتی متر × 30 سانتی متر حفر کنید و آن را با آب پر کنید.

روز بعد دوباره آن را پر از آب کنید و آزمایش کنید که چه مدت زمان برای تخلیه آن لازم است. در حالت ایده آل، باید حدود 2.5-7.6 سانتی متر در ساعت تخلیه شود. توت فرنگی ها را در منطقه ای که در 4 سال گذشته گوجه فرنگی، سیب زمینی، فلفل یا بادمجان پرورش داده اید، نکارید، زیرا این امر باعث انتشار قارچ به گیاهان شما می شود.

مکان آفتابی دارای خاک با تخلیه خوب انتخاب کنید

مکان آفتابی دارای خاک با تخلیه خوب انتخاب کنید

2- به دنبال خاکی با PH بین 5.5 تا 6.5 باشید:

یک کیت آزمایش خاک از یک گلخانه محلی یا دفتر توسعه شهری تهیه کنید. برای اندازه گیری PH دستورالعمل های روی برچسب را دنبال کنید. خاک باید کمی اسیدی باشد. اگر PH خاک شما اشتباه است، باید آن را اصلاح کنید. اگر PH خیلی کم است، آهک یا مقدار کمی سنگ آهک دولومیتی رابا خاک مخلوط کنید. اگر PH خیلی زیاد است، گوگرد یا کود گیاهی​​ را به خاک اضافه کنید.

به دنبال خاکی با PH

به دنبال خاکی با PH

3- توت فرنگی ها را پس از آخرین سرما در ماه اسفند یا فروردین بکارید:

به محض اینکه زمین دیگر یخ نزد، و انتظار یخ زدگی دیگری ندارید، می توانید توت فرنگی بکارید. این معمولاً در ماه اسفند یا فروردین است، اگرچه شما باید تاریخ های یخبندان را برای منطقه خود جستجو کنید. شما باید بتوانید با بیلچه به راحتی خاک را حفر کنید. اگر زمین هنوز سخت است، چند هفته دیگر صبر کنید. خاک باید خشک باشد. اگر باران بارید ، قبل از اقدام به کاشت توت فرنگی چند روز صبر کنید.

توت فرنگی ها را پس از آخرین سرما در ماه مارس یا آوریل بکارید

توت فرنگی ها را پس از آخرین سرما در ماه مارس یا آوریل بکارید

4- حفره ای حفر کنید که به اندازه ریشه عمیق و گسترده باشد:

بسته به طول ریشه ها عموماً سوراخ بین 10-20 سانتی متر عمق خواهد داشت،. اگر گیاه در گلدان است، از گلدان به عنوان راهنمایی برای عمق سوراخ استفاده کنید.

حفره ای حفر کنید که به اندازه ریشه عمیق و گسترده باشد

حفره ای حفر کنید که به اندازه ریشه عمیق و گسترده باشد

5- گیاه توت فرنگی را از گلدان به داخل حفره منتقل کنید:

توت فرنگی را از گلدان اصلی خود جدا کنید ، مراقب باشید که ریشه ها سالم بماند. ریشه ها را در خاک قرار دهید. خاک را روی ریشه ها فشار دهید تا روی آن پوشانده شوند. بلافاصله گیاه را آبیاری کنید. ریشه ها را فقط با خاک بپوشانید. تاج (یا ساقه سبز ضخیم) باید بالای خاک باقی بماند.

گیاه توت فرنگی را از گلدان به داخل حفره منتقل کنید

گیاه توت فرنگی را از گلدان به داخل حفره منتقل کنید

6- هر گیاه توت فرنگی را با فاصله 51 سانتی متر از یکدیگرقرار دهید:

اگر بیش از 1 ردیف گیاه توت فرنگی دارید، ردیف ها را 1.2 متر از هم دور نگه دارید. این به گیاهان فضای زیادی برای گسترش و رشد می دهد.

گیاهان را با فاصله بکارید

گیاهان را با فاصله بکارید

پرورش توت فرنگی در گلدان:

در ادامه روش سوم به پرورش توت فرنگی در گلدان می پردازیم

1- یک گلدان بزرگ با سوراخ های زهکشی انتخاب کنید:

قطر ظرف باید 40-45 سانتی متر باشد تا گیاه رشد کند. سوراخ های پایین باعث می شود که خاک به درستی تخلیه شود.

یک گلدان بزرگ با سوراخ های زهکشی انتخاب کنید

یک گلدان بزرگ با سوراخ های زهکشی انتخاب کنید

2- ته گلدان را با شیشه، سنگ های کوچک یا ظروف شکسته پر کنید:

حدود 1/3 گلدان را پر کنید. پارچه ای را روی این موارد قرار دهید. این به تخلیه مناسب خاک کمک می کند. گیاه توت فرنگی ریشه ای نسبتاً کم عمق دارد، بنابراین نیازی ندارد کل گلدان پر از خاک باشد. این کار باعث سنگین شدن ظرف نیز می شود، که در صورت نیاز به جابجایی به شما کمک می کند.

ته گلدان را با شیشه، سنگ های کوچک یا ظروف شکسته پر کنید

ته گلدان را با شیشه، سنگ های کوچک یا ظروف شکسته پر کنید

3- فضای باقیمانده را با مخلوط خاک گلدان پر کنید:

از خاک گلدان چند منظوره با PH بین 5.5 تا 6.5 استفاده کنید. فضای کافی در ظرف باقی بگذارید تا بتوانید توت فرنگی ها را بکارید. در صورت تمایل می توانید برای غنی سازی خاک کود گیاهی اضافه کنید. برچسب مخلوط خاک گلدان باید PH آن را نشان دهد.

فضای باقیمانده را با مخلوط خاک گلدان پر کنید

فضای باقیمانده را با مخلوط خاک گلدان پر کنید

4- توت فرنگی ها را به داخل گلدان انتقال دهید:

توت فرنگی را از گلدان اصلی آن خارج کنید. با انگشتان خود خاک اطراف ریشه ها را به آرامی شل کنید ، اما سعی کنید ریشه ها را لمس نکنید و مزاحمتی ایجاد نکنید. گیاه را درون سوراخ گلدان قرار دهید. برای پوشاندن قسمتهای بالای ریشه، خاک را فشار داده یا مقداری دیگر اضافه کنید. تاج گیاه باید بالای خاک بماند. فقط ریشه ها باید زیر خاک باشند. اگر گلدان بزرگ یا ظرف پرورش مناسب چندین گیاه دارید، توت فرنگی ها را با فاصله 25-30 سانتی متر از هم بکارید.

توت فرنگی ها را به داخل گلدان انتقال دهید

توت فرنگی ها را به داخل گلدان انتقال دهید

5- گلدان ها را در یک منطقه آفتابی قرار دهید:

توت فرنگی به 6-10 ساعت نور مستقیم خورشید در روز نیاز دارد. گلدان های خود را در یک ایوان، در یک باغ یا بالکن قرار دهید تا در آنجا آفتاب کافی داشته باشند. گلدان ها را می توانید در زمستان وارد خانه کنید، به شرطی که کنار پنجره آفتابی بگذارید. اگر نمی توانید به میزان کافی نور خورشید را در فضای داخلی برای گیاه توت فرنگی خود تأمین کنید، سعی کنید گیاه را در زیر نور رشد مصنوعی قرار دهید.

گلدان ها را در یک منطقه آفتابی قرار دهید

گلدان ها را در یک منطقه آفتابی قرار دهید

مراقبت از گیاهان توت فرنگی:

در بخش چهارم بع مراقبت از این توت فرنگی ها می پردازیم.

1- مرتب آبیاری کنید:

هر هفته حدود 2.5 سانتی متر آب بدهید. ریشه گیاه را آبیاری کنید. از آبیاری میوه ها و برگ ها خودداری کنید، زیرا این امر می تواند باعث ایجاد قارچ یا پوسیدگی گیاه شود. برای تخمین تقریبی میزان آب مورد نیاز خود، به ازای هر 2.4 متر گیاه توت فرنگی حدود 19 لیتر آب استفاده کنید.

مرتب آبیاری کنید

مرتب آبیاری کنید

2- برای محافظت از ریشه ها در برابر سرما، در پاییز کود گیاهی اضافه کنید:

مالچ را در اطراف ریشه گیاهان پخش کنید. می توانید از نی، سوزن کاج، یا تراش چوب استفاده کنید. مالچ را در بهار بین ردیف ها پهن کنید تا منطقه از علف های هرز خلاص شود.

برای محافظت از ریشه ها در برابر سرما، در پاییز کود گیاهی اضافه کنید

برای محافظت از ریشه ها در برابر سرما، در پاییز کود گیاهی اضافه کنید

3- در اطراف گیاهان توت فرنگی علف های هرز را بکنید:

علف های هرز می توانند به راحتی گیاهان توت فرنگی، به ویژه گیاهان تازه کاشته شده را تحت فشار قرار دهند. هفته ای یکبار از نظر علف های هرز چک کنید. هرگونه علف های هرز را با دست بیرون بیاورید، اطمینان حاصل کنید که ریشه آنها را از بین ببرید. برای از بین بردن علف های هرز بین ردیف ها می توانید از بیل نیز استفاده کنید.

در اطراف گیاهان توت فرنگی علف های هرز را  بکنید

در اطراف گیاهان توت فرنگی علف های هرز را بکنید

4- اولین گل ها را بیرون بیاورید:

با از بین بردن اولین گل هایی که ظاهر می شوند، به گیاه توت فرنگی فرصتی می دهید تا با شدت بیشتری رشد کند. با استفاده از قیچی باغبانی می توانید گل ها را قطع کنید. برای گیاهان ژوئن، همه گلها را در سال اول قطع کنید تا در سال بعد برداشت کنید. سال بعد، گلها را قطع نکنید. برای انواع روز خنثی و ماندگار، گلها را تا پایان ماه خرداد حذف کنید. بعد از آن برای برداشت پاییزه اجازه دهید گل ها رشد کنند.

اولین گلها را بیرون بیاورید

اولین گلها را بیرون بیاورید

5- با استفاده از حشره کش ها از آفات جلوگیری کنید:

طیف وسیعی از حشرات از توت فرنگی لذت می برند، از جمله کرم صدپا، سوسک، شته و تریپس. برای اینکه اینها را دور نگه دارید، از صابون حشره کش یا محصولات چریش اسپری روی گیاهان استفاده کنید. برای اطمینان از بی خطر بودن این موارد برای استفاده در منزل ، برچسب را بخوانید. همیشه دستورالعمل های روی برچسب حشره کش را برای استفاده مناسب دنبال کنید. برای جلوگیری از خورده شدن توت فرنگی ها توسط پرندگان دور آن ها را تور ببندید.

با استفاده از حشره کش ها از آفات جلوگیری کنید

با استفاده از حشره کش ها از آفات جلوگیری کنید

6- برای جلوگیری از بیماری، یک قارچ کش روی گیاه بمالید:

توت فرنگی به انواع مختلفی از قارچ ها مانند کپک پودری یا کپک خاکستری حساس است. یک قارچ کش با برچسب برای مصارف خانگی خریداری کنید. اگر برای توت فرنگی ایمن نیست باید روی آن برچسب زده شود. برای استفاده از دستورالعمل های روی برچسب پیروی کنید. در صورت مشاهده تغییر رنگ یا لکه های برگ، برای جلوگیری از شیوع بیماری آنها را بیرون بکشید یا قطع کنید.

برای جلوگیری از بیماری، یک قارچ کش روی گیاه بمالید

برای جلوگیری از بیماری، یک قارچ کش روی گیاه بمالید

7- توت فرنگی ها را برداشت کنید:

وقتی ¾ توت فرنگی قرمز شد ، آماده چیدن است. یک کاسه یا سبد به باغ توت فرنگی خود ببرید. ساقه را خم کنید تا توت فرنگی ها را از آن بچینید. توت فرنگی ها را قبل از خوردن در آب خنک بشویید. میوه خود را به محض رسیدن برداشت کنید. توت فرنگی هایی که بیش از حد رویدرخت بمانند، می پوسند. توت فرنگی هایی را که شروع به پوسیدگی کرده اند از گیاه جدا کنید. بهتر است آنها را بیرون بیاندازید تا اینکه روی گیاه بمانند.

توت فرنگی ها را برداشت کنید

توت فرنگی ها را برداشت کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر بری ها می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *