گیاهان

چگونگی کشت گل ختمی

چگونگی کشت گل ختمی

گل ختمی یک گیاه دو ساله است، یعنی در سال اول رشد می ­کند و در سال دوم گل و بذر تولید کرده و از بین می­ رود. با این حال، بسته به شرایط رشد، ممکن است ختمی به عنوان گیاه چند ساله با عمر کوتاه نیز در نظر گرفته شود. اگر گیاه ختمی را در داخل خانه کشت کرده باشید و یا در منطقه ­ای با فصل رشد طولانی زندگی می­ کنید، در سال اول ممکن است گیاه شما گل تولید کند. در هر صورت، انتخاب محل، آماده­ سازی خاک، مدیریت آب و مراقبت از گیاه و بذر می ­تواند به سلامت گیاه ختمی شما کمک کند.

کاشت گیاه ختمی در خانه:

در بخش اول مقاله به چگونگی کاشت گیاه ختمی می پردازیم.

1. بذر های گل ختمی را خریداری کنید:

ختمی دارای انواع مختلفی بوده و گل های آن به رنگ سفید، زرد، صورتی، بلوطی و قرمز می­ باشد و ساقه های آن ها نیز تار ارتفاع 1.8 تا 2.7 متر رشد می کنند. ختمی برای چندین سال می تواند رشد کند. شما نیز می تواند بذر های گیاهان را در سال بعد برداشت کنید. برخی از ارقام ختمی در کل کمی کوتاه تر یا کمی بلندتر رشد می کنند؛ بنابراین، نیاز های فضایی و ترجیحات آن ها را نیز در نظر بگیرید.

برای خرید بذر گل ختمی پا بلند قرمز پرپر کلیک کنید.

بذر های گل ختمی را خریداری کنید

بذر های گل ختمی را خریداری کنید

2. افزایش شانس تولید گل ختمی:

برای افزایش شانس تولید گل در سال اول از قبل برنامه ­ریزی کنید. اگر در منطقه­ ای با زمستان سرد زندگی می­ کنید، در فصل پاییز بذر های ختمی را در داخل خانه کشت کنید. بذر ها در آبان ماه جوانه­ می­ زنند و به آن­ها اجازه دهید تا مدتی رشد کرده و زمستان را تجربه کنند. این امر ممکن است باعث تولید گل در بهار شود. اگر در آب و هوای گرم زندگی می­ کنید، می­ توانید بذر ها را در پاییز در بیرون از خانه کاشته و به نتایج مشابهی برسید.

افزایش شانس تولید گل ختمی

افزایش شانس تولید گل ختمی

3. کاشت بذر های گل ختمی در گلدان:

در خانه بذر ها را به صورت جداگانه در گلدان کشت کنید. بذر های ختمی بزرگ بوده و سرعت جوانه زنی بالایی دارند و تعداد اندکی آن در بسته وجود دارد؛ بنابراین، بهتر است هر بذر به صورت جداگانه کشت شود. هر دانه را در عمق 0.5 تا 1.5 سانتیمتری خاک قرار دهید.

  • از هر ظرف کوچکی برای کشت می­ توان استفاده کرد اما “گلدن­ های پیت” یا پلاستیکی پر شده با پرلیت و پیت­ماس برای این کار ایده ­آل هستند.
  • سینی­ های نشا را در نزدیکی پنجره قرار دهید تا نور کافی آفتاب را دریافت کنند.
  • در صورت نیاز به رطوبت خاک را آبیاری کنید. بذر های ختمی معمولا طی 1 تا 2 هفته جوانه می­ زنند.
کاشت بذر های گل ختمی در گلدان

کاشت بذر های گل ختمی در گلدان

4. کاشت نهال های گل ختمی:

نهال ها را به صورت جداگانه در گلدان­ های 10 تا 15 سانتیمتری قرار دهید. اگر گیاهان را در طول زمستان در محیط داخل خانه پرورش می ­دهید بایستی این کار را انجام دهید. اگر در اوایل بهار شروع کرده ­اید، می­توانید مستقیما گلدان­های پیت را به فضای بیرون منتقل کنید. گلدان­ها را در مکان آفتابی نگهدارید و به صورت مرتب نیز آبیاری را انجام دهید.

کاشت نهال های گل ختمی

کاشت نهال های گل ختمی

کاشتن بذر یا نهال در فضای بیرون

در بخش دوم مقاله به چگونگی کاشتن بذر و نهال گل ختمی در فضای بیرون می پردازیم.

1- در بهار گل ختمی را در بیرون از خانه کشت کنید:

صبر کنید تا تمام علائم یخبندان بگذرد و میانگین دمای خاک 10 درجه سانتیگراد باشد. در صورت عدم شروع کشت بذر در داخل خانه، می­ توانید آن­ها را مستقیما در زمین بکارید (در عمق 0.5 تا 1.5 سانتیمتری). دمای زمین را با دماسنج خاک بررسی کنید و آن را تقریبا در عمق 13 تا 15 سانتیمتری) قرار دهید تا بتوانید دمای خاک را در محل مورد نظر خود برآورد کنید.

برای خرید بذر گل ختمی پابلند مشکی پرپر کلیک کنید.

در بهار گل ختمی را در بیرون از خانه کشت کنید

در بهار گل ختمی را در بیرون از خانه کشت کنید

2. مکانی آفتابی را برای کاشت انتخاب کنید:

ختمی را می ­توان در تعداد از اقلیم­ ها و محیط­ ها پرورش داد. اگر باغ شما حداقل 6 ساعت در روز تابش آفتاب را داشته باشد، گیاهان گل خواهند داد. اگر روزانه حداقل 6 ساعت آفتاب را دریافت کند، ختمی می ­تواند سایه جزئی را تحمل کند اما ممکن است گل ­های آن کوچکتر و رنگ جذابی نداشته باشند.

مکانی آفتابی را برای کاشت انتخاب کنید

مکانی آفتابی را برای کاشت انتخاب کنید

3. مکانی فاقد باد را انتخاب کنید:

از آنجا که ارتفاع ختمی بسیار بلند بوده و تا بالای بسیاری از گیاهان موجود در باغ می­رود، در برابر باد ها و بارش باران آسیب­ پذیر است. آن­ها را در نزدیکی دیوار و در گوشه ­ای از باغ که گل­ها با ارتفاع مشابه دارید کشت کنید.

مکانی فاقد باد را انتخاب کنید

مکانی فاقد باد را انتخاب کنید

4. مکانی با خاک مرطوب:

به دنبال مناطقی باشید که خاک مرطوب بوده و تخلیه خوبی دارد. بعد از باران به رشد گیاه خود توجه داشته باشید. اگر در روز بعد در خاک بیش از 1 اینچ (5/2 سانتیمتر) آب وجود داشته باشد (با انگشت خود بررسی کنید) اما گل آلود نباشد برای کشت ختمی مناسب خواهد بود.

مکانی با خاک مرطوب

مکانی با خاک مرطوب

5. خاک را با کمپوست مخلوط کنید:

در خاک غنی از مواد مغذی ختمی بهترین رشد را دارد. برای افزایش سطح مواد مغذی در منطقه کاشت خود، کمپوست یا کود را با خاک مخلوط کنید. ختمی نسبت به pH خاک تا حدودی متحمل بوده و در شرایط که pH بین 6 تا 8 است رشد می­ کند. اما در صورت لزوم می­ توانید خاک را آزمایش کرده و pH آن را اصلاح کنید.

خاک را با کمپوست مخلوط کنید

خاک را با کمپوست مخلوط کنید

6. فاصله ی مورد نیاز برای گل ختمی:

در هنگام کاشت نهال گیاهان را با فاصله 30 تا 61 سانتیمتر کشت کنید. اگر آن­ها از نوع قد بلند هستند، می­ توانید فاصله را بین 46 تا 91 سانتیمتر در نظر بگیرید. نهال را به همراه خاک اطراف ریشه منتقل کنید. اگر بذر را مستقیما در درون خاک می­ گذارید، بذر ها با فاصله 7.6 تا 15.2 سانتیمتر و در عمق 0.5 تا 1.5 سانتیمتر قرار دهید و پس از رشد آن­ها را تنک کنید.

فاصله ی مورد نیاز برای گل ختمی

فاصله ی مورد نیاز برای گل ختمی

7. میزان آب اولیه مورد نیاز:

به هر نشاء یا بذر آب اولیه خوبی را اضافه کنید. لازم نیست آن­ها را غرقاب کنید. فقط مطمئن شوید که در عمق بیش از 2.5 سانتیمتر رطوبت وجود دارد. برای بررسی از انگشت خود استفاده کنید.

میزان آب اولیه مورد نیاز

میزان آب اولیه مورد نیاز

8. اضافه کردن مالچ به خاک:

هر گیاه را با 5 تا 7 سانتیمتر مالچ آلی احاطه کنید. مالچ به حفظ رطوبت خاک احاطه کرده و سدی را در برابر علف­ های هرز ایجاد می­ کند و محیط مناسب برای جوانه ­زنی را فراهم می ­کند. می­ توانید مالچ آلی را از برگ های خرد شده و یا افتاده در حیاط تهیه کنید و یا می­ توانید مالچ گیلدا را خریداری کنید. مالچ را به طور مساوی در اطراف پایه گیاه پخش کنید، آن را در مقابله ساقه جمع نکنید.

اضافه کردن مالچ به خاک

اضافه کردن مالچ به خاک

آبیاری و مراقبت از گل ختمی

در بخش سوم مقاله به چگونگی مراقبت از گیاه ارکیده می پردازیم.

1. مرطوب نگه داشتن خاک:

برای مرطوبت نگه داشتن خاک گل ختمی، نیاز است آبیاری مرتب انجام شود. به جای دنبال کردن یک برنامه منظم برای آبیاری، بهترین روش برای تشخیص زمان آبیاری فرو کردن انگشت به داخل خاک است. اگر عمق بیش از 2.5 سانتیمتری خشک باشد، بایستی به اطراف پایه گیاه آب اضافه شود. اگر اصرار دارید که از یک برنامه آبیاری منظم استفاده کنید، گیاهان را برای چندین هفته اول به صورت روزانه آبیای کنید، سپس در بقیه فصل رشد هر دو هفته یک بار آبیاری را انجام دهید. همه این موارد بستگی به بارندگی، شرایط خاک و دما دارد.

برای خرید بذر گل ختمی پابلند سفید پرپر کلیک کنید.

مرطوب نگه داشتن خاک

مرطوب نگه داشتن خاک

2. اضافه کردن کود:

برای بهبود عملکرد گل از کود های آلی گل استفاده کنید. دستورالعمل استفاده از محصول را دنبال کنید. اغلب هر 1-2 هفته یک بار از کود گل استفاده می ­شود. به خاطر داشته باشید که گل ختمی در سال اول گل تولید نمی ­کند و استفاده از کود های گل نیز این امر را تغییر نمی ­دهد و تا سال آینده صبور باشید.

اضافه کردن کود

اضافه کردن کود

3. گل های ختمی را به نرده ببندید:

گیاهان سنگین و بلند را به یک محافظ ببندید، برخی از ختمی ­ها در مکان­ های بادی یا خاک سست شروع به نازک شدن می­ کنند و ایستادن برای آن­ها مشکل است. گره زدن آن­ها به یک محافظ باعث گردش خوب هوا و رشد مداوم گیاه می ­شود. به نظر می­­ رسد که گره زدن ختمی به حفاظ یا نرده باعث رشد بهتر آن می ­شود.

گل های ختمی را به نرده ببندید

گل های ختمی را به نرده ببندید

4. آبیاری گل ختمی پس از گلدهی:

پس از تولید گل آبیاری گیاهان را ادامه دهید. اگر می ­خواهید رشد بعدی گیاه را حفظ کرده و قصد استفاده از بذر ها را دارید این امر بسیار مهم است. غلاف­ های بذر موجود در ساقه در حال رشد بوده و بذر گل ­های سال آینده را تولید می ­کنند.

اگر برای اولین بار گل ختمی را رشد می­ دهید، بهتر است آن­ها را به جای آبیاری از بالا به پایین از پایه آبیاری کنید و سعی کنید آب روی برگ­ ها نریزد. ریختن آب روی برگ­ ها باعث گسترش بیماری ­های قارچی می­ شود که در این رابطه ختمی بسیار حساس است.

آبیاری گل ختمی پس از گلدهی

آبیاری گل ختمی پس از گلدهی

5. برگ­ های آلوده به قارچ را فورا درمان کنید:

ختمی مستعد ابتلا به بیماری­ های قارچی برگ، مانند کپک پودری و زنگ است. اگر برگی را می­ بینید که رنگ خود را از دست داده و باقی مانده پودری روی آن­ها وجود دارد، فرض کنید که قارچ است. این برگ ­ها را برداشته و دور بریزد و وسایل باغبانی خود را نیز ضد عفونی کنید.

در صورت مشاهده علائم تغییر رنگ یا ناهنجاری در برگ­ ها یا نهال ­ها، گیاه را با قارچ­کش مبتنی بر گوگرد یا مس اسپری کنید. بیماری­ های قارچی می­ توانند به سرعت در کل گیاه ختمی گسترش پیدا کنند، بنابراین به محض پیدا کردن مشکل اقدام کنید.

برگ­ های آلوده به قارچ را فورا درمان کنید

برگ­ های آلوده به قارچ را فورا درمان کنید

6. با صابون حشره ­کش از حشرات خلاص شوید:

صابون را خوب خرد کرده و با آب مخلوط کنید. در اوایل صبح یا اواخر عصر صابون را روی برگ­ ها اسپری کنید. بالا و پایین برگ ­ها را خوب شستشو دهید. به عنوان یک گزینه، 2 قاشق چای­خوری (9.9 میلی ­لیتر) صابون و 2 قاشق غذاخوری 5.2 گرم فلفل کائنن با 470 میلی­لیتر آب مخلوط کرده و روی برگ­ های اسپری کنید.

با صابون حشره ­کش از حشرات خلاص شوید

با صابون حشره ­کش از حشرات خلاص شوید

آماده سازی برای ختمی سال بعد:

در بخش چهارم مقاله به آماده کردن گل ختمی برای سال بعد می پردازیم.

1. جمع آوری بذر های گل ختمی:

اگر می­ خواهید بذر ها را جمع­ آوری کنید غلاف­ بذر را برداشت کنید. صبر کنید تا غلاف­ ها قهوه­ ای رنگ شده و کاملا خشک شوند. سپس غلاف­ ها را انتخاب کرده و بذر ها را از پوسته نازک و خشک جدا کنید. یا غلاف­ ها را روی گیاهان بگذارید تا خشک شده و باز شود و بذر ها را برای تکثیر طبیعی رها کنید.

اگر گیاه شما علائم بیماری قارچی را نشان داده است، اجازه ندهید که بذر ­ها پخش و تکثیر شوند. این قارچ می ­تواند در خاک و هر نوع ختمی جدیدی منتقل شود.

برای خرید بذر گل ختمی ژاپنی بنفش کلیک کنید.

جمع آوری بذر های گل ختمی

جمع آوری بذر های گل ختمی

2. بذر های گل ختمی را کاشته یا ذخیره کنید:

هنگامی که غلاف­ ها را برداشت و بذر ­ها را جدا کردید، سه گزینه دارید.

  1. اگر ختمی­ های شما برای آن منطقه مناسب است، اجازه دهید که گیاه به زمین بیافتد و بذر ها در همان منطقه رها شود. بذر های کشت شده در پاییز در طول زمستان باقی مانده و در بهار جوانه می­زند.
  2. اگر می ­خواهید از همان نوع گل ختمی تولید کنید، بایستی بلافاصله بذر های ختمی را جمع­آوری کرده و در سینی نشا قرار دهید.
  3. همچنین، می­ توانید بذر ها را در یخچال نگه داشته و در بهار سال آینده کشت کنید (عدم کشت آن­ها در خانه).
بذر های گل ختمی را کاشته یا ذخیره کنید

بذر های گل ختمی را کاشته یا ذخیره کنید

3. بریدن و پوشاندن گل ختمی در طول زمستان:

درست قبل از اولین یخبندان سنگین، گیاهان را از سطح زمین برش داده و برای محافظت در زمستان با یک لایه مالچ بپوشانید. سیستم ریشه تا بهار آینده در خواب خواهد ماند. بریدن گیاهان در زمستان و پوشاندن آن­ ها با مالچ حتی در آب و هوای گرم نیز مفید بوده و به حفظ آن کمک می­ کند. برخی از پرورش ­دهندگان ترجیح می­ دهند چندین سانتیمتر از گیاه را به صورت دست نخورده نگه داشته و آن­ها را با خاکستر زغال پوشش دهند. خاکستر رطوبت را از ساقه دور نگه داشته و از رشد حلزون­ ها ممانعت می ­کند.

بریدن و پوشاندن گل ختمی در طول زمستان

بریدن و پوشاندن گل ختمی در طول زمستان

برای خرید انواع بذر گل می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

3 دیدگاه درباره مقاله “چگونگی کشت گل ختمی

  1. Avatar Javad گفت:

    عالی بود از اطلاعات که در اختیارما گذاشتین

  2. Avatar رادان گفت:

    ممنون

  3. Avatar MAH MKH گفت:

    فوق العاده ❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *