گیاهان

چگونگی رشد گل انگشتانه

چگونگی رشد گل انگشتانه

گل انگشتانه یک گل زنگوله ­ای شکل وحشی می­ باشد که بومی جنگل ­های شمال اروپا است. گل انگشتانه تا ارتفاع 1.5-0.6 متر رشد کرده و گل­ های صورتی، بنفش، قرمز، سفید و زرد را تولید می ­کند. اگر در نگهدای گل­ها در حیاط به دلیل حضور گوزن مشکل دارید، می ­توانید از گل انگشتانه استفاده کنید. این گیاه دارای مقادیر کمی ماده شیمیایی سمی است که باعث مقاومت در برابر آن می­ شود. به خاطر داشته باشید که گل انگشتانه می ­تواند برای انسان و سایر حیوانات از جمله حیوانات اهلی سمی باشد. اگر می­ خواهید یاد بگیرید که چگونه این گل را رشد دهید، مطالب را مطالعه نمایید.

آماده ­سازی کاشت گل انگشتانه:

در بخش اول مقاله به چگونگی آماده سازی گل انگشتانه می پردازیم.

1. تهیه کردن بذر یا نهال گل انگشته:

بذر گل انگشتانه در اکثر فروشگاه ­های گل موجود است. اگر تصمیم دارید که گل انگشتانه را از بذر تهیه کنید، باید در اوایل تابستان برای کاشت آن آماده باشید. اگر نهال کشت می ­کنید، می ­توانید در بهار یا پاییز این کار را انجام دهید.

اگر از بذر شروع می ­کنید، از سینی ­های نشا به همراه کمپوست دانه استفاده کنید. بذر ها را به آرامی داخل کمپوست فشار دهید. پس از کاشت بذر ها را با کمپوست نپوشانید، زیرا بذر ها برای جوانه ­زنی نیاز به نور دارند. برای کاشت نهال زمانی اقدام کنید که ارتفاع آن چند سانتیمتر است.

تهیه کردن بذر یا نهال گل انگشته

تهیه کردن بذر یا نهال گل انگشته

2. کشت خود را در داخل خانه آغاز کنید:

می ­توانید قبل از کشت در خارج از خانه، گلدان ­ها را در داخل خانه پرورش دهید. برای این منظور می­ توانید از یک ظرف بزرگ که دارای قطر حداقل 40.6 سانتیمتر است استفاده کنید. در این ظرف بایستی سوراخ­های زهکشی در پایین وجود داشته باشد. از مخلوط گلدان به همراه 5.1 سانتیمتر کمپوست در بالای آن استفاده کرده و توده ریشه گل انگشتانه را با آن بپوشانید.

  • گیاه گل انگشتانه خود را در جایی قرار دهید که در روز 3 تا 6 ساعت آفتاب مستقیم را دریافت می­ کند. پنجره جنوبی یا غربی را امتحان کنید.
  • سطح خاک را با یک لایه 5 سانتیمیر از مالچ بپوشانید. این کار باعث حفظ رطوبت خاک می ­شود. هر هفته حدود 2 بار آبیای عمیق صورت گیرد ولی قبل از آن خاک را بررسی کنید، اگر خاک در عمق 5 سانتیمتر خشک است آبیاری را انجام دهید.
  • قبل از گلدهی، از کود 10-10-10 محلول در آب استفاده کنید که باعث افزایش گلدهی می­ شود. برای هر گیاه یک قاشق غذاخوری کود را در یک گالن آب مخلوط کنید.
تهیه کردن بذر یا نهال گل انگشته

تهیه کردن بذر یا نهال گل انگشته

3. مکان مناسب برای کشت گل انگشتانه را پیدا کنید:

گل انگشتانه آفتاب کامل یا سایه جزئی را ترجیح می­ دهد. مکانی را در فضای بیرون پیدا کنید که خیلی باد نباشد و در بیشتر روز آفتاب را دریافت کند. گل انگشتانه بایستی در برابر باد محافظت شود، زیرا به راحتی از بین می ­رود و می­ تواند شکل خود را تغییر دهید. اگر اقلیم شما بسیار گرم است از مکان نیمه سایه نیز می­توانید استفاده کنید.

مکان مناسب برای کشت گل انگشتانه را پیدا کنید

مکان مناسب برای کشت گل انگشتانه را پیدا کنید

4. به دنبال خاک مناسب باشید:

گل انگشتانه خاک عمیق، مرطوب و اسیدی را دوست دارد. به جای نگهداری آب زیاد به دنبال منطقه ­ای باشید که زهکشی خوبی داشته باشد. اگر به دنبال باران ­های شدید گودال­ هایی را مشاهده می ­کنید، احتمالا زهکشی کافی برای گل انگشتانه را ندارد.

به دنبال خاک مناسب باشید

به دنبال خاک مناسب باشید

5. محل کاشت را آماده کنید:

برای سست کردن خاک و مخلوط کردن کمپوست تا عمق حدود یک پایی از چنگک استفاده کنید. این امر اطمینان حاصل خواهد کرد که خاک به اندازه کافی غنی بوده و برای ریشه زدن گل انگشتانه آماده است. می­ توانید به جای کمپوست از کود استفاده کنید، در این صورت از مقدار کم استفاده کنید. کود بیش از حد به گل انگشتانه آسیب می­ زند.

محل کاشت را آماده کنید

محل کاشت را آماده کنید

6. سوراخ هایی را با فاصله 0.5 تا 2 متر ایجاد کنید:

سوراخ­ ها باید دو برابر عرض ریشه نهال ها بوده و عمق آن کافی باشد تا کل ریشه در آن قرار گیرد.

سوراخ­هایی را با فاصله 0.5 تا 2 متر ایجاد کنید

سوراخ­هایی را با فاصله 0.5 تا 2 متر ایجاد کنید

7. کاشت گل انگشتانه:

توده ریشه را درون سوراخ قرار دهید و به آرامی اطراف پایه ساقه را پر کنید. منطقه را کاملا آبیاری کنید.

کاشت گل انگشتانه

کاشت گل انگشتانه

مراقبت از گل انگشتانه:

در بخش دوم مقاله به چگونگی مراقبت از گل یاس می پردازیم.

1. در هر بهار از کمپوست استفاده کنید:

کمپوست به شما کمک می ­کند تا گل انگشتانه از آن تغذیه کرده و شکوفه­ های بزرگ و سالم را تولید کند. کمپوست را با یک لایه 5 سانتیمتری از مالچ بپوشانید تا مانع مصرف توسط علف­ های هرز شود.

در هر بهار از کمپوست استفاده کنید

در هر بهار از کمپوست استفاده کنید

2. در طول تابستان گل انگشتانه را آبیاری کنید:

اگر بازندگی زیاد نباشد این امر اهمیت زیاد دارد. همچنین، اگر در اقلیم بسیار گرم زندگی می­ کنید آبیاری از اهمیت ویژه ­ای برخوردار است.

در طول تابستان گل انگشتانه را آبیاری کنید

در طول تابستان گل انگشتانه را آبیاری کنید

3. گل انگشتانه بلند را به یک محافظ گره بزنید:

اگر گیاه گل انگشتانه ای دارید که ارتفاع آن چندین متر است، برای جلوگیری از شکستن به یک محافظ ببندید. برای این منظور از یک چوب و مقدار ریسمان استفاده کنید. در صورتی که در یک منطقه بادی زندگی می­ کنید این امر بسیار مهم است.

گل انگشتانه بلند را به یک محافظ گره بزنید

گل انگشتانه بلند را به یک محافظ گره بزنید

4. ساقه مرکزی را بردارید تا ساقه ­های جانبی تقویت شوند:

ساقه مرکزی به آب و انرژی بیشتری نیاز دارد؛ بنابراین، از بین بردن آن باعث می ­شود که مواد مغذی به سمت ساقه­ های کوچکتر جریان پیدا کند و منجر به یکدست شدن گیاه شود. سنبله را از پایین آن برش دهید.

ساقه مرکزی را بردارید تا ساقه ­های جانبی تقویت شوند

ساقه مرکزی را بردارید تا ساقه ­های جانبی تقویت شوند

5. برداشت بذر گل انگشتانه:

برداشت بذر گل انگشتانه آسان بوده و می ­توانید آن­ها را در بهار بکارید. اجازه دهید که گل پژمرده شده و بذر ­ها از ساقه مرکزی جدا شوند. آن­ها را در جای خشک و خنک نگهداری کرده و در بهار کشت کنید. اگر ساقه مرکزی را برای رشد ساقه­ های جانبی برداشت کرده باشید، بذر نخواهید داشت.

برداشت بذر گل انگشتانه

برداشت بذر گل انگشتانه

برای خرید انواع بذر گل می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *