گیاهان دارویی و ادویه ها

چگونگی رشد وانیل

چگونگی رشد وانیل

لوبیای وانیل در واقع روی ارکیده­ های جنس وانیل رشد می­ کنند. این گیاهان معمولا در هاوایی، مکزیک، تاهیتی، ماداگاسکار، اندونزی و سایر مناطق گرمسیری کشت می­ شوند. رشد وانیل در خانه نیاز به وقت و تلاش دارد، اما ارزش استفاده از لوبیاهای معطر و خوشمزه وانیل را دارد.

بخش اول: ایجاد محیط مناسب برای کاشت وانیل

در بخش اول مقاله به چگونگی آماده سازی محیط مناسب برای رشد کاشت وانیل می پردازیم.

1. در اقلیم های غیر گرمسیری گلخانه احداث کنید

ارکیده­ های وانیل به محیط گرم نیاز دارند؛ بنابراین، برای رشد به نور آفتاب، گرما، فضا و رطوبت نیاز خواهید داشت. محلی که دارای آفتاب صبحگاهی است را انتخاب کنید و یا خودتان گلخانه را بسازید. سازه آن را با پلی­اتیلن تثبیت کننده UV یا فایبرگلاس تهیه کرده و پنل ­های شیشه­ ای را اضافه کنید. اگر در مناطق گرمسیر زندگی می­ کنید، ممکن است بتوانید وانیل را در خارج از خانه رشد دهید. دما و رطوبت محیط را بررسی کنید تا مشخص شود که آیا شرایط مناسب برای رشد ارکیده وانیلی وجود دارد یا خیر.

در اقلیم های غیر گرمسیری گلخانه احداث کنید

در اقلیم های غیر گرمسیری گلخانه احداث کنید

2. دما را در بالاتر از 18 درجه سانتیگراد نگه دارید

ارکیده­ های وانیل در اقلیم دارای دمای روز بین 29-27 درجه سانتیگراد رشد می ­کنند. در شب نیز دما باید بین 24-18 درجه سانتیگراد باشد. برای کاهش دمای گلخانه می ­توان دریچه­ ها را باز کرد و یا می ­توان از پنکه استفاده نمود. برای افزایش دمای گلخانه نیز می­ توانید از لامپ­ های گرمایی یا بخاری استفاده نمایید.

دما را در بالاتر از 18 درجه سانتیگراد نگه دارید

دما را در بالاتر از 18 درجه سانتیگراد نگه دارید

3. سطح رطوبت را در 85 درصد حفظ کنید

ارکیده­ های وانیل برای رشد صحیح به رطوبت بالا نیاز دارند. برای اندازه­ گیری رطوبت در گلخانه یا محل کاشت بایستی از رطوبت سنج استفاده کنید. اگر مقدار رطوبت زیر 85 درصد باشد، رطوبت ­ساز را اضافه کنید. اگر مقدار رطوبت بالای 85 درصد باشد، از کاهش دهنده رطوبت استفاده کنید.

سطح رطوبت را در 85 درجه حفظ کنید

سطح رطوبت را در 85 درجه حفظ کنید

بخش دوم: کشت قلمه ­ها وانیل

در بخش دوم مقاله به چگونگی مراقبت از گل یاس می پردازیم.

1. قلمه ­40-50 سانتیمتری وانیل

برای بهترین نتیجه از وانیل، قلمه ­هایی را انتخاب کنید که طول آن­ها 40-50 سانتیمتر باشد. بهتر است که چندین قلمه را برای این منظور خریداری کنید. قلمه ­ها معمولا از گیاهان بالغ که طول آن­ها 6.1 متر یا بیشتر هستند، گرفته می ­شوند. اگر از ابتدا و انتهای قلمه مطمئن نیستید می ­توانید از تهیه ­کننده بپرسید. بالا جهتی است که گیاه در آن رشد کرده است و برگ­ها در سمت پایین قلمه دیده می­ شوند.

برای خرید ادویه پودر وانیل کلیک کنید.

قلمه ­51-38 سانتیمتری وانیل

قلمه ­51-38 سانتیمتری وانیل

2. گلدان را با مخلوط پوست صنوبر و پیت ماس پر کنید

پوست درخت صنوبر و پیت ماس زهکشی خوبی را برای گیاه فراهم می­ کند. از طرف دیگر، می­ توانید از خاک مورد استفاده برای ارکیده نیز استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که ارکیده ­ها در گلدان­ های کوچکتر بهتر از گلدان ­های بزرگ­تر یا مستقیما در خاک عمل می­ کنند.

گلدان را با مخلوط پوست صنوبر و پیت ماس پر کنید

گلدان را با مخلوط پوست صنوبر و پیت ماس پر کنید

3. خنثی بودن pH خاک گلدان را آزمایش کنید

ارکیده­ های وانیل در محیط گلدان با pH 6.6 تا 7.5 pH رشد می ­کنند. برای آزمایش pH خاک، می­ توانید از کاغذ تست نواری و یا کاوشگر تجاری استفاده کنید که هر دو نوع در مرکز باغ محلی و یا به صورت آنلاین در دسترس هستند. اگر نیاز به تنظیم pH دارید، از آهک برای افزایش قلیاییت خاک و مواد آلی برای افزایش اسیدیته خاک استفاده کنید، مانند پیت ماس.

برای مطالعه مقاله چگونه میتوان در خانه Ph خاک را اندازه گرفت می توانید از این لینک استفاده نمایید.

خنثی بودن pH خاک گلدان را آزمایش کنید

خنثی بودن pH خاک گلدان را آزمایش کنید

4. قلمه وانیل را در گلدان کشت کنید

دو محل اتصال برگ یا دو گره را حدود 2.5 سانتیمتر در درون گلدان قرار دهید. برای تثبیت قلمه، خاک گلدان را به خوبی فشرده کنید.

قلمه وانیل را در گلدان کشت کنید

قلمه وانیل را در گلدان کشت کنید

5. بعد از کشت وانیل را با آب مقطر آبیاری کنید

از آبیاری بیش از حد آن خودداری کنید، زیرا می ­تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود. بجای آبیاری عمیق آن را به آرامی آبیاری کنید تا محیط گلدان مرطوب شود. همیشه از آب مقطر استفاده کنید، زیرا مواد معدنی موجود در آب شهری برای گیاهان مناسب نیست.

بعد از کشت وانیل را با آب مقطر آبیاری کنید

بعد از کشت وانیل را با آب مقطر آبیاری کنید

بخش سوم: مراقبت از ارکیده وانیلی

در بخش سوم مقاله به چگونگی مراقبت از گیاه ارکیده می پردازیم.

1. 6 ساعت نور غیر مستقیم آفتاب

وانیل نیاز به 6 ساعت نور غیر مستقیم آفتاب در روز دارد، گیاه اگر به صورت به صورت مستقیم در معرض نور آفتاب قرار گیرد، ارکیده­ های وانیلی از بین می­روند. برای جلوگیری از این امر، ناحیه ­ای از گلخانه را انتخاب کنید که نور غیر مستقیم آفتاب را دریافت کند. مکانی سایه­ دار که حداقل روزی 6 ساعت نور غیر مستقیم آفتاب را دریافت می­ کند.

وانیل نیاز به 6 ساعت نور غیر مستقیم آفتاب در روز دارد

وانیل نیاز به 6 ساعت نور غیر مستقیم آفتاب در روز دارد

2. نصب یک میله

یک میله در کنار وانیل نصب کنید تا به صورت رونده رشد کند، ارکیده ­های وانیلی دارای ساقه ­های رونده هستند؛ بنابراین، برای پشتیبانی از آن­ها به داربست نیاز دارد. از سوی دیگر، شما می­ توانید گلدان را در نزدیکی یک چوب یا درخت قرار دهید تا ساقه ­های رونده در روی آن بالا روند. ارکیده وانیلی دارای رشد عمودی است؛ بنابراین، بایستی توسط گره یا کلیپس به داربست متصل شوند و یا بایستی گیاه به آرامی از قسمت شاخ و برگ روی آن قرار داده شود.

یک میله در کنار وانیل نصب کنید تا به صورت رونده رشد کند

یک میله در کنار وانیل نصب کنید تا به صورت رونده رشد کند

3. آبیاری در زمان مناسب

اجازه دهید که خاک گیاه خشک شود تا بعد آبیاری کنید، قبل از آبیاری صبر کنید تا 5.1-7.6 سانتیمتر از سطح خاک خشک شود. پس از دادن آب، خاک بایستی مرطوب باشد نه غرقاب. از طرف دیگر، می­ توانید ارکیده را با یک بطری آب به صورت روزانه اسپری کنید. خاک، ساقه و برگ­های گیاه را به آرامی اسپری کنید.

اجازه دهید که خاک گیاه خشک شود تا بعد آبیاری کنید

اجازه دهید که خاک گیاه خشک شود تا بعد آبیاری کنید

4. کود مایع را به صورت “ضعیف و هفتگی” استفاده کنید

برای اطمینان از گلدهی وانیل و تولید لوبیا های وانیل بایستی مرتبا آن­ها را کوددهی کنید. کوددهی “ضعیف، هفتگی” به معنای اضافه کردن مقداری کود رقیق شده (تقریبا نصف مقدار توصیه شده) هر 7 روز یک بار است. هنگامی که گیاه به صورت فعال در حال رشد است، از کود مایع حاوی مقادیر بالای نیتروژن (10-10-30) استفاده کنید. هنگامی که ارکیده در رشد فعال نیست از کود 10-10-10 استفاده نمایید.

کود مایع را به صورت ضعیف و هفتگی استفاده کنید

کود مایع را به صورت ضعیف و هفتگی استفاده کنید

5. در طول 2-7 سال وانیل به بلوغ می رسد

با رشد ارکیده، ریشه­ های هوایی (ریشه­ هایی هستند که در بالای خاک رشد می ­کنند) به طرف بالا رشد کرده و به تکیه متصل می­ شوند و سایر ریشه ­ها به زمین می­رسند. بین 7-2 سال طول می­ کشد که گیاه به اندازه کافی رشد کرده و گل دهد، زیرا طول آن بایستی به 12.2-6.1 متر برسد. نا امید نشوید، اما وقت و تلاش صرف شده ارزش آن را دارد. در این مدت نیز گیاه وانیل را همانند گذشته کود بدهید.

در طول 2-7 سال وانیل به بلوغ می رسد

در طول 2-7 سال وانیل به بلوغ می رسد

بخش چهارم: گرده­ افشانی گل ­های وانیل

در بخش چهارم مقاله به گرده افشانی گل های وانیل می پردازیم.

1. گرده افشانی گل های وانیل

وانیل هنگامی که خوشه های گل تولید می کند گرده افشانی می کند. ارکیده وانیلی تنها برای یک دوره 6 هفته ­ای در سال گل تولید می­ کند. علاوه بر این، گل­ها تقریبا 1 روز دوام می­ آورند. این بدان معنی است که باید توجه ویژه­ ای به ارکیده شود و روزانه گل­ های آن بررسی شود. برای رشد گل و تولید لوبیا های وانیل بایستی گرده افشانی به صورت دستی صورت گیرد.

وانیل هنگامی که خوشه ­های گل تولید می کند گرده افشانی می کند

وانیل هنگامی که خوشه ­های گل تولید می کند گرده افشانی می کند

2. بساک را بالا کشیده و گرده ها روی کلاله قرار دهید

بهتر است که گل­ ها را در هنگام صبح و در حوالی ساعت 11 گرده افشانی کنید. توده گرده را به بیرون فشار داده و آن را با انگشت شست دست راست و انگشت اشاره نگه دارید. با استفاده از انگشت وسط خود بساک را در مجاورت کلاله قرار دهید. گرده را روی آن قرار دهید. با دست چپ به عقب آورده و کلاهک را به سمت پایین بکشید. این کار را برای تمام گل­ها تکرار کنید.

ریشه و گل ­ها ارکیده می­ توانند پوست را تحریک کنند. در هنگام کشت و گرده افشانی گیاه از دستکش استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای اولین بار از یک باغبان کمک بگیرید، زیرا این فرآیند بسیار حساس و ظریف است.

بساک را بالا کشیده و گرده­ ها روی کلاله قرار دهید

بساک را بالا کشیده و گرده­ ها روی کلاله قرار دهید

3. گرده افشانی موفق گل های وانیل

برای گرده افشانی موفق به دنبال ساقه­ های رو به پایین باشید، یک روز پس از گرده افشانی ارکیده را بررسی کنید. گل­ها نباید از بین بروند، بلکه پژمرده شده و به رنگ قهوه­ای تیره تغییر می ­کنند. اگر طول ساقه افزایش داشته باشد نشان می ­دهد که گرده افشانی انجام گرفته است. اگر تغییری را مشاهده نکردید، ممکن است نیاز باشد که گرده افشانی را دوباره انجام دهید.

برای گرده افشانی موفق به دنبال ساقه­ های رو به پایین باشید

برای گرده افشانی موفق به دنبال ساقه­ های رو به پایین باشید

بخش پنجم: برداشت لوبیا های وانیل

در بخش پنجم مقاله به چگونگی برداشت گیاه وانیل می پردازیم.

1. پس از زرد شدن قسمت پایین غلاف ­ها را بردارید

غلاف ­ها ظرف 2 ماه پس از گرده افشانی ظاهر می ­شوند، اما بالغ شدن آن­ها 9-6 ماه طول می­ کشد. در این مدت بایستی نگهداری معمولی از گیاه صورت گیرد. سپس، هنگامی که غلاف­ها شروع به زرد شدن می ­کنند، آن­ها را به آرامی از گیاه جدا کنید.

پس از زرد شدن قسمت پایین غلاف ­ها را بردارید

پس از زرد شدن قسمت پایین غلاف ­ها را بردارید

2. قرار دادن وانیل در آب جوش

وانیل ها را به مدت 2-5 دقیقه در آب 70 درجه سانتیگراد نگهداری کنید. یک گلدان آب را تا 70 درجه سانتیگراد گرم کنید. وانیل ها را به مدت 5-2 دقیقه غوطه ور کرده و سپس آن­ها را به دقت جدا کنید. این امر باعث از بین رفتن میکروب ­ها و باکتری ­ها شده و لوبیاها را برای فرآوری آماده می­ کند.

وانیل ها را به مدت 2-5 دقیقه در آب 70 درجه سانتیگراد نگهداری کنید

وانیل ها را به مدت 2-5 دقیقه در آب 70 درجه سانتیگراد نگهداری کنید

3. وانیل ها را به مدت 36-48 ساعت در یک جعبه خالی قرار دهید

بعد از پاک کردن لوبیاها، آن­ها را به یک جعبه پوشیده شده با پتو منتقل کنید. جعبه بامبو یا پوشیده شده با پتو بهترین مورد است، اما می­ توانید از هر آنچه که در دست دارید نیز استفاده کنید. قبل از خارج کردن، اجازه دهید که لوبیاها در داخل جعبه عرق کنند. به دلیل گرما لوبیاها رطوبت خود را از دست می ­دهد که به خشک شدن آن­ها کمک می­ کند.

وانیل ها را به مدت 36-48 ساعت در یک جعبه خالی قرار دهید

وانیل ها را به مدت 36-48 ساعت در یک جعبه خالی قرار دهید

4. خشک کردن وانیل در آفتاب به مدت 7-14 روز

وانیل ها را روی سینی­ پخش کرده و هر روز به مدت 3 ساعت در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دهید. سپس آن­ها را در یک پارچه یا پتو پیچانده و در یک جعبه قرار دهید تا در طول شب عرق کند. هر روز روند خشک کردن و تعریق را تکرار کنید تا غلاف­ها به رنگ قهوه­ ای تیره تغییر کنند.

خشک کردن وانیل در آفتاب به مدت 7-14 روز

خشک کردن وانیل در آفتاب به مدت 7-14 روز

5. وانیل به مدت 8-20 روز در دمای 35 درجه سانتیگراد خشک شود

برای از بین بردن رطوبت بیشتر لوبیا باید اجازه دهید که کاملا هوا خشک شود. آن­ها را در اتاقک دارای خشک کن و یا روی سینی­ ها قرار دهید. برای داشتن بهترین نتیجه، اتاق را در دمای 35 درجه سانتیگراد و رطوبت 70 درصد نگه دارید. لوبیاها هنگامی که دارای بافت نرم، چرمی و چروکیده­ هستند خشک می ­شوند.

وانیل به مدت 8-20 روز در دمای 35 درجه سانتیگراد خشک شود

وانیل به مدت 8-20 روز در دمای 35 درجه سانتیگراد خشک شود

برای خرید انواع بذر گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

2 دیدگاه درباره مقاله “چگونگی رشد وانیل

  1. Avatar بهروز گفت:

    با درود و شادباش نوروز. بذر وانیل اگر موجود دارید . خریدارم .

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      متاسفانه بذر وانیلی که جوانه بزند هنوز نتوانستیم پیدا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *