آموزش باغبانی

چگونگی رشد بگونیا

چگونگی رشد بگونیا

بگونیا به دلیل سهولت رشد و زیبایی رنگ مد نظر بسیاری از باغبانان است. برای اضافه کردن گلدان جدید به مجموعه و تهیه سبدهای آویزان و افزودن چیز جدید به فضای باغ کشت بگونیا را در نظر بگیرید. بگونیا به طور معمول 38-20 سانتی­متر طول داشته و به همان اندازه نیز عرض دارد. اگرچه این گیاهان یک ساله بوده و به کاشت مجدد نیاز دارند، اما ارزش آن را دارند.

بخش اول: آماده­ سازی برای کاشت بگونیا

در بخش اول مقاله به چگونگی اماده سازی موارد مورد نیاز برای کاشت می پردازیم.

1 – انتخاب بگونیا برای کاشت

به طور کلی دو نوع بگونیا وجود دارد:

1. آن­هایی که از بذر رشد می­کنند

2. آن­هایی از غده ­ها/پیازها رشد می­کنند

بگونیایی که از بذر رشد می­کند کمی کوچکتر بوده و رشد آن سخت است؛ در حالی که، بگونیای رشد یافته از پیاز محکم­تر و بزرگ­تر است. هر دو رقم دارای رنگ­های فراوانی بوده و شامل صورتی، سفید، بنفش، زرد و قرمز است. پیاز و بذر بگونیا یک ساله است، اما می­توان پیازهای آن را ذخیره و دوباره کاشت نمود.

رشد بگونیا از بذرها یا پیازها بسیار دشوار است؛ بنابراین، توصیه می­شود که برای داشتن گلدان بگونیا به خزانه موجود در منطقه خود بروید. در موارد نادر ممکن است بگونیای چند ساله پیدا کنید، اما این مورد به صورت معمول نیست. همچنین می­توانید بگونیا را از قلمه شروع کنید.

انتخاب بگونیا برای کاشت

انتخاب بگونیا برای کاشت

2 – انتخاب مکان مناسب برای کاشت بگونیا

بگونیا یکی از گل­های رایج می­باشد که می­تواند در داخل خانه و یا خارج از خانه پرورش یابد. آن­ها سایه روشن را دوست دارند و می­تواند به عنوان یک گیاه مناسب برای رشد در خانه انتخاب شوند. اگر بگونیا خود را در گلدان کاشته­ اید، پنجره شرقی، غربی یا جنوبی را انتخاب کنید. همچنین، می­توانید آن را در ایوان سایه­ دار که نور خوبی را دریافت می­کند، قرار دهید. اگر آن­ها را در باغچه کشت کرده ­اید، در زیر سایه گیاهان بزرگ­تر یا در قسمت شمالی باغ خود قرار دهید.

  • بگونیا می­تواند آفتاب جزئی را تحمل کند، اما از قرار دادن آن در مجاورت نور مستقیم خورشید خودداری کنید. همچنین، بگونیای برگ قرمز گرما را بهتر از بگونیای برگ سبز کنترل می­کند.
  • اگر سایه بیش از حد متراکم باشد، بگونیای شما به درستی رشد نخواهد کرد. منطقه ­ای را با نور غیر مستقیم خورشید و سایه جزئی انتخاب کنید.
  • اگر هیچ فضای داخلی در جلوی پنجره ندارید برای تامین نور می­توانید از لامپ فلورسنت استفاده کنید.
انتخاب مکان مناسب برای کاشت بگونیا

انتخاب مکان مناسب برای کاشت بگونیا

3 – آماده سازی خاک برای کاشت بگونیا

به هیچ وجه خاک را آماده نکنید، زیرا بگونیا در مخلوط باغی فاقد خاک بهتر از نمونه ­های خاک معمولی رشد می­کند. مخلوط دو سوم پیت­ ماس و یک سوم مخلوط گلدان فاقد خاک را آماده کنید . بگونیا در محیط­های اسیدی و دارای زهکشی خوب بهتر رشد می­کند که توسط پیت­ماس به راحتی فراهم می­شود. اگر از خاک بیرون استفاده می­کنید، مقدار زیادی پیت­ماس و مواد آلی را به خاک اضافه کنید تا محیط مناسبی را برای بگونیا شما فراهم کند.

  • اگر از مخلوط پیت ­ماس استفاده می­کنید، خزه را در آب جوش خیس کرده و قبل از کشت بگونیا بگذارید تا خنک شود.
  • برای اضافه کردن سایر مواد به بگونیا می­توانید از کود مایع 20-20-20 در مخلوط خاک خود استفاده کنید.
آماده ­سازی خاک برای کاشت

آماده ­سازی خاک برای کاشت

4 – دانستن زمان کاشت بگونیا

بگونیا یک گیاه یک ساله بوده و هر سال رشد نمی­کند. بنابراین، هر سال مجبور خواهید بود که دوباره آن را کاشت کنید. کاشت آن معمولا در اواسط بهار انجام می­شود. بگونیا سرما و یخبندان را به خوبی کنترل نمی­کند؛ بنابراین، حداقل تا یک هفته پس از آخرین یخبندان زمستان صبر کنید تا آن­ها را کشت نمایید. اگر چیز دیگری نیست، می­توانید آن­ها را در خانه در گلدان کاشت کرده و پس از گرم شدن هوا آن را به بیرون از خانه منتقل کنید.

دانستن زمان کاشت

دانستن زمان کاشت

برای مطالعه مقاله معرفی گیاه بگونیا می توانید از این لینک استفاده نمایید.

بخش دوم: کاشت بگونیا

در مرحله اخر این مقاله به صورت مرحله به مرحله کاشت گیاه بگونیا را توضیح می دهیم.

1 – آماده سازی گلدان/ظرف

اگر می­خواهید بگونیا را در بیرون از خانه کاشت کنید، سوراخ­هایی را به ابعاد چند سانتیمتر برای بذر­ ها و پیازها و یا به اندازه کافی بزرگ­تر برای پوشاندن توده ریشه گیاه داخل گلدان حفر کنید. بگونیاهایی که قرار است در بستر یا گلدان بزرگ قرار گیرند، باید فضای کافی برای قرار گرفتن ریشه­ ها را داشته باشند. بگونیا به فضای زیادی نیاز ندارد، بنابراین در صورت نیاز می­توانید در نزدیک گیاهان دیگر یا در نزدیکی لبه گلدان یا باغ کاشت کنید.

آماده ­سازی گلدان/ظرف

آماده ­سازی گلدان/ظرف

2 – بگونیا خود را کاشت کنید

پیازها، بذر یا نشاء ها را برداشته و در سوراخی که حفر کرده­ اید قرار دهید. اگرچه این گیاه می­تواند در کنار هم رشد کند، اما بایستی در کدام در یک سوراخ قرار گیرد. بالای توده­ ریشه، پیاز یا بذر را با چند سانتیمتر خاک مخلوط / خاک گلدان بپوشانید. اگر گیاه کوچک بگونیا را کشت می­کنید، قبل از قرار دادن آن در سوراخ توده ریشه را کمی جدا کنید.

بگونیا خود را کاشت کنید

بگونیا خود را کاشت کنید

3 – آبیاری گیاه بگونیا

برای جلوگیری از “شوک نشاء کاری”، بیشتر گیاهان پس از کاشت نیاز به آبیاری اضافی دارند. به بگونیا آب زیادی بدهید تا خاک مرطوب شود اما غرقاب نشود. گل­ها بایستی هر چند روز یکبار به صورت دستی یا با سیستم آبیاری، سیراب شوند. بگونیا آبیاری سنگین را به خوبی تحمل نمی­کند؛ بنابراین، خاک را مرطوب نگهدارید.

در واقع، اگر باران زیادی در منطقه شما می­بارد، ممکن است مجبور شوید که گل ­های خود را در روی ایوان یا داخل خانه نگهداری کنید تا از غرقاب شدن آن جلوگیری شود. مطمئن شوید که پایه گیاه را آبیاری می­کند نه روی برگ را همچنین، در مورد بگونیای خود اشتباه نکنید.

آبیاری گیاه بگونیا

آبیاری گیاه بگونیا

4 – طرح باغ خود را حفظ کنید

اگر بگونیا را در گلدان کاشته و در ایوان یا داخل خانه نگهداری می­کنید، دیگر نیازی به مبارزه با علف­های هرز نخواهید داشت. با این حال، اگر شما بگونیا خود را در باغ کشت کرده ­اید، بایستی هر چند روز یکبار علف­های هرز را بررسی کرده و حذف کنید. هر ماه یک بار کود مایع 20-20-20 را اضافه کنید، یا مقداری کمپوست یا پیت­ ماس را برای اضافه شدن مواد مغذی با خاک مخلوط کنید. در صورت تمایل می­توانید به باغ خود مالچ اضافه کنید. این امر بعث حفظ رطوبت و جلوگیری از رشد علف­های هرز می­شود.

طرح باغ خود را حفظ کنید

طرح باغ خود را حفظ کنید

5 – حذف گل های مرده بگونیا

با گذشت زمان، متوجه خواهید شد که گل­های گیاه بگونیا شروع به قهوه ­ای شدن و مردن می­کنند. در این مرحله، شما باید فرایندی تحت عنوان “حذف گل­های مرده” را انجام دهید. این شامل بریدن یا جدا کردن شکوفه مرده بوده و باعث رشد جدید و هدایت مواد مغذی به سایر قسمت­های گیاه می­شود. در پایان فصل گلدهی، تمام جوانه ­های مرده جدا شده و گیاه سبز نگهداری می­ شود. به این ترتیب، مواد مغذی به جای انتقال به جوانه ­های مرده در گیاه جمع شده و برای رشد در فصل بعدی در پیاز ذخیره می­شود.

حذف گل­های مرده بگونیا

حذف گل­های مرده بگونیا

6 – حفاظت از گیاهان در برابر آفات

اگرچه گیاهان در فضای باز در معرض خطرات طبیعی قرار دارند، اما گیاهان داخلی نیز ممکن است دچار حمله آفات شوند. با خرد کردن پوسته تخم مرغ و قرار دادن آن در اطراف پایه گیاه، بگونیا در برابر حلزون محافظت می­شود. گیاهان داخل خانه اغلب با حشرات کوچکی آلوده می­شود که می­تواند با اسپری کردن مقداری الکل آن­ها را از بین برد. سایر آفات را می­توان با یک حشره کش خفیف از بین برد. برای بهترین روش پرورش بگونیا بهتر است با یک کارگر خزانه محلی مشورت کنید.

حفاظت از گیاهان در برابر آفات

حفاظت از گیاهان در برابر آفات

7 – چیدن بگونیا

بگونیا معمولا در تزئین گل استفاده نمی­شود، زیرا فاقد ساقه­ های بلند است، اما می­توان گل­های آن را در مصارف تزئینی استفاده کرد. گل را از قسمت بالای سبز رنگ برش می­دهد. در این حالت بایستی از بزرگ بودن بیش از حد ساقه خودداری کرد. شما می­توانید در طول فصل رشد گل مورد نظر خود را بردارید، زیرا پس از چند روز مجددا رشد می­کند.

چیدن بگونیا

چیدن بگونیا

8 – حفاظت از گیاهان در برابر سرما

اگر گیاهان شما در هنگام یخ­زدگی در بیرون از خانه نمرده باشد، شما می­توانید آن­ها را در داخل خانه نگهداری کنید. این حالت تنها برای گیاهان گلدانی رشد یافته در فضای بیرون مناسب است. گلدان­ها را در جلوی پنجره قرار دهید تا نور آفتاب را دریافت کنند. در طول 2-1 هفته اول، بگونیا برگ­های خود را از دست می­دهد که یک امر طبیعی است. پس از سازگاری به محیط جدید رشد خود را آغاز می­کند.

حفاظت از گیاهان در برابر سرما

حفاظت از گیاهان در برابر سرما

9 – پیازها را ذخیره کنید

در پایان فصل گیاهان برای زمستان آماده می­شوند. شما می­توانید پیازها را ذخیره کرده و بهار سال بعد مجدد کاشت کنید. منتظر بمانید تا گیاه به طور کامل قهوه ­ای شود و سپس تمام ساقه و برگ­های اصلی را از پیاز جدا کنید. پیازها را روی یک صفحه مشبک گذاشه و در محل خشک و خنک نگهداری نمایید تا در طول 7-5 روز خشک شود. وقتی کاملا خشک شدند، می­توان آن­ها را برای ذخیره کردن کنار گذاشت. سپس، پیازها را درون یک جعبه مقوایی پر از پیت ­ماس خشک قرار دهید تا برای کشت در بهار آماده شوند.

پیازها را ذخیره کنید

پیازها را ذخیره کنید

برای خرید بذر بگونیا میکس می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *