آموزش باغبانی

چگونگی رشد اکالیپتوس از بذر

چگونگی رشد اکالیپتوس از بذر

اکالیپتوس درخت بومی استرالیا می­باشد که می­تواند در هر جایی که دمای آن کمتر از 12- درجه سانتیگراد نیست رشد کند. انواع مختلفی از اکالیپتوس وجود دارد که همه آن­ها دارای برگ­های نقره ­ای و معطر هستند. به همین دلیل برای تزئین مناسب می­باشند. درختان اکالیپتوس قادر به رشد در گلدان نیستند، زیرا دارای رشد سریعی بوده و ریشه­ آن­ها رشد زیادی دارد و دوست ندارد که نشاء شود.

بخش اول: جوانه­ زنی اکالیپتوس از بذر

در بخش اول این مقاله به جوانه زنی بذر به صورت مرحله به مرحله می پردازیم.

1 – بذرها را در سرما قرار دهید

بسته بذر را به یخچال منتقل کرده و آن­ها را به مدت 2 ماه در یخچال نگهداری کنید. این فرآیند تحت عنوان استراتیفیکاسیون نامیده می­شود که طی آن بذرها از خواب بیدار شده و جوانه ­زنی آن­ها تحریک می­شود. استارتیفیکاسیون دوره خوابی که در زمستان رخ می­دهد را شبیه­ سازی می­کند؛ بنابراین، بذرها برای جوانه­ زنی آماده شده و پس از خروج از یخچال جوانه می­زنند.

آیا شما می­توانید از اکالیپتوس قلمه تهیه کنید؟

اکالیپتوس هنگامی که از بذر رشد می­کند موفق­تر است، اما گاهی اوقات توسط قلمه ­ها نیز تکثیر می­شود. یک قلمه 10-15 سانتیمتری برداشته و آن را در گلدان کوچک پر از پرلیت یا خاک گلدان بکارید. بستر را مرطوبت نگه داشته و مرتبا قلمه را بررسی کنید. تا زمان تشکیل ریشه، قلمه­ ها را در یک نقطه گرم (با دمای حدود 26-32 درجه سانتیگراد) نگهدارید.

بذرها را در سرما قرار دهید

بذرها را در سرما قرار دهید

2 – بذرها را در اواخر زمستان کاشت کنید

بذرهای اکالیپتوس را چندین هفته قبل از آخرین یخبندان کاشت کنید. در نیم­کره شمالی زمان کاشت اواسط فوریه است و در نیم­کره جنوبی زمان کاشت اواسط ماه جولای است. برای یافتن تاریخ آخرین یخبندان، وب­سایت محلی یا هواشناسی را بررسی کنید.

بذرها را در اواخر زمستان کاشت کنید

بذرها را در اواخر زمستان کاشت کنید

3 – گلدان های پیت را با خاک گلدان پر کنید

از گلدانی استفاده کنید که سوراخ­های فراوانی برای تخلیه دارد. استفاده از گلدان پیت متخلخل بسیار مهم است، زیرا اکالیپتوس به خوبی به نشاء کاری پاسخ نمی­دهد. رشد اکالیپتوس از بذر بهترین راه برای تکثیر آن است، زیرا تکثیر توسط قلمه دشوار بوده و میزان موفقیت بسیار کمتر است.

گلدان­های پیت را با خاک گلدان پر کنید

گلدان­های پیت را با خاک گلدان پر کنید

4 – کاشت بذر اکالیپتوس

در هر گلدان پیت چندین بذر را در قسمت بالای خاک قرار دهید. هر گلدان را با یک لایه از ماسه باغبانی بپوشانید. گلدان را هنگام جوانه­ زنی گرم و مرطوب نگهدارید. از ماسه ساحل یا حیاط استفاده نکنید، زیرا می­تواند آلوده به پاتوژن بوده و بذرها را از بین ببرد.

برای خرید بذر اکالیپتوس می توانید از این لینک استفاده نمایید.

کاشت بذر اکالیپتوس

کاشت بذر اکالیپتوس

5 – بذرها را مرتبا مرطوب کنید

به محض اینکه بذرها را با ماسه پوشاندید، آن­ها را آبیاری کنید تا به استقرار در خاک کمک کند. با جوانه­ زنی بذرها آن­ها را هر یک یا دو روز یکبار مرطوبت کنید تا شرایط یکنواخت برای رشد فراهم شود.

بذرها را مرتبا مرطوب کنید

بذرها را مرتبا مرطوب کنید

6 – بذرها را گرم نگه دارید

گلدان­ها را به یک مکان گرم یا گلخانه گرم شده یا بالای یخچال منتقل کنید. همچنین، می­توانید گلدان­ها را روی گرمکن نگه دارید تا هنگام جوانه ­زنی گرم باشد.

بذرها را گرم نگه دارید

بذرها را گرم نگه دارید

7 – ضعیف ترین گیاهچه ها را حذف کنید

از آنجا که هر گلدان دارای چندین بذر است، چندین جوانه ظاهر خواهد شد. هر گلدان را بررسی کرده و به دنبال بزرگ­ترین، قوی­ترین و سالم­ترین گیاهچه باشید. برای بریدن گیاهچه­ های ضعیف از سطح خاک از قیچی استریل استفاده کنید. برای استریل کردن قیچی، از الکل ایزوپروپیل استفاده کنید.

ضعیف­ترین گیاهچه ­ها را حذف کنید

ضعیف­ترین گیاهچه ­ها را حذف کنید

بخش 2: نشاء کردن گیاهچه­ ها

در این بخش به نشاء کردن گیاهچه های اکالیپتوس می پردازیم.

1 – هدف نشاء کردن گیاهچه های در اواسط تابستان

تا آن زمان گیاهچه­ ها زمان زیادی را برای استقرار خواهند داشت. دمای بالا در این زمان از سال برای انتقال اکالیپتوس به خارج ایده ­آل است.

هدف نشاء کردن گیاهچه­ های در اواسط تابستان

هدف نشاء کردن گیاهچه­ های در اواسط تابستان

2 – یک مکان آفتابی را انتخاب کنید

اکالیپتوس به آفتاب کامل احتیاج دارد. این بدان معنی است که هر روز بایستی حداقل 6 تا 8 ساعت تابش مستقیم آفتاب وجود داشته باشد. همچنین، باید مکانی را انتخاب کنید که از ساختمان یا حصار چندین پا (چندین متر) فاصله داشته باشد؛ در غیر این صورت درخت در حال رشد می­تواند به ساختمان­های اطراف آسیب وارد کند.

یک مکان آفتابی را انتخاب کنید

یک مکان آفتابی را انتخاب کنید

3 – از گیاه در برابر بادهای شدید محافظت کنید

اطمینان حاصل کنید مکانی که انتخاب کرده ­اید گیاه را در برابر باد شدید محافظت می­کند. اکالیپتوس ریشه کوتاهی داشته و ممکن است در برابر باد مقاومت نکند.

از گیاه در برابر بادهای شدید محافظت کنید

از گیاه در برابر بادهای شدید محافظت کنید

4 – اصلاح خاک

با استفاده از یک روتیلر یا با استفاده از دست خاک را تا عمق 30 سانتیمتر شخم کنید. تا ارتفاع چند اینچی (چند سانتیمتری) کمپوست اضافه کرده و توسط پنجه با خاک مخلوط کنید. این امر باعث می­شود که خاک غنی از مواد مغذی شده و زهکشی خوبی داشته باشد.

اصلاح خاک

اصلاح خاک

5 – سوراخ هایی به اندازه کافی

برای قرار دادن گلدان­ های پیت سوراخ­هایی به اندازه کافی بزرگ را حفر کنید. برای حفر سوراخ­های بزرگ­تر و عمیق ­تر از گلدان­ ها از بیل استفاده کنید. سوراخ­ ها بایستی حداقل 2.4 متر از هم فاصله داشته باشند تا مناسب برای درخت بالغ باشد.

حفر سوراخهایی به میزان کافی

حفر سوراخهایی به میزان کافی

6 – کاشت گیاهچه ها در زمین

در هر سوراخ یک گلدان پیت را قرار داده و با خاک بپوشانید. برای فشرده ­سازی خاک اطراف ریشه از دست استفاده کنید. این ناحیه را به طور کامل آبیاری کنید تا به استقرار اکالیپتوس در خاک کمک کند.

کاشت گیاهچه ­ها در زمین

کاشت گیاهچه ­ها در زمین

بخش سوم: مراقبت از اکالیپتوس

در آخرین بخش نکات کلیدی و کاربردی را در مراقبت از اکالیپتوس برایتان شرح می دهیم.

1 – یک لایه مالچ را روی خاک پخش کنید

مالج به کنترل دمای خاک، محافظت از درخت در برابر سرما، از بین بردن علف­های هرز و مرطوب نگه داشتن خاک کمک می­کند. مالچ ایده ­آل برای اکالیپتوس ماده ارگانیک ضخیم و بزرگ، مانند پوست یا کمپوست است.

یک لایه مالچ را روی خاک پخش کنید

یک لایه مالچ را روی خاک پخش کنید

2 – خاک را مرطوب نگهدارید

اکالیپتوس نسبت به خشکی متحمل است، اما در خاکی که بطور مداوم مرطوب است رشد بیشتری دارد. در طول فصول خشک، هفته­ ای یکبار درختان را آبیاری کنید. برگ ­های پژمرده نشانه ­ای از عدم کافی بودن آب برای گیاه است. در این صورت بایستی آبیاری صورت گیرد. برگ­های آسیب دیده ممکن است مشکلات فراوانی را ایجاد کند. پس از گذشت حدود 5 سال، در طول دوران خشکی نیازی به آبیاری و تغذیه اکالیپتوس نخواهد بود.

خاک را مرطوب نگهدارید

خاک را مرطوب نگهدارید

3 – در طول فصل رشد گیاه را به صورت مرتب کود دهید

فصل رشد این گیاهان بین اواسط بهار و اواسط تابستان است. هر هفته قبل از آبیاری گیاه، کود مایع را به آب اضافه کنید. بهترین کود برای اکالیپتوس کود غنی از فسفر با نیتروژن کم است. برای تغذیه نهایی در اواخر تابستان، کود غنی پتاسیم استفاده می­شود تا در زمستان به درخت کمک کند.

در طول فصل رشد گیاه را به صورت مرتب کود دهید

در طول فصل رشد گیاه را به صورت مرتب کود دهید

برای خرید انواع بذر درخت می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *