آموزش باغبانی

چگونگی رشد بامیه

چگونگی رشد بامیه

بامیه نوعی سبزی است که در طول تابستان تولید می­شود. هنگامی که یک غلاف برداشت می­شود، غلاف دیگری به جای آن رشد می­کند. این حالت مربوط به گیاه بامیه بوده و گل­های بسیار زیبایی را تولید می­کند. بامیه در آب و هوای گرم بهتر رشد می­کند و در مناطق شمالی می­توانید با گرم شدن آب و هوا نسبت به کشت آن اقدام کنید.

بخش اول – کاشت بامیه:

در بخش اول در 5 مرحله چگونگی کاشت بامیه را توضیح میدهیم.

تعیین چگونگی آغاز از بذر:

اگر در منطقه ­ای با تابستان­های گرم و زمستان­های معتدل زندگی می­کنید، ساده­ ترین راه کشت آن در باغچه است. شما می­توانید بذرهای بامیه را در اوایل بهار و بعد از آخرین یخبندان و زمانی که دما در شب به پایین­تر از 12 درجه سانتیگراد نمی­رسد، کشت کنید. اگر این حالت تا اواخر بهار یا اوایل تابستان رخ نمی­دهد، بهتر است بذرهای خود را 3-2 هفته قبل از آخرین یخبندان کاشت نمایید.

هنگامی که گیاهچه ­ها رشد کرده و آب و هوا گرم می­شود، شما گیاهان خود را در باغ نشاء می­کنید. برای شروع از بذر، آن­ها را در داخل پیت کشت کرده و به خوبی آبیاری کنید. آن­ها را در یک اتاق گرم و آفتابی قرار دهید و از لامپ­های رشد نیز استفاده کنید تا در طول دوره جوانه­ زنی آن­ها را گرم نگه دارید. دما را بین 18 تا 21 درجه سانتیگراد نگه دارید. هنگامی که آب و هوا گرم شد شما می­توانید گیاهچه ­ها را نشاء کاری کنید. شما می­توانید آن­ها را در خانه نیز رشد دهید.

تعیین چگونگی آغاز از بذر

تعیین چگونگی آغاز از بذر

آفتابی ترین نقطه را در باغ انتخاب کنید:

بامیه در آفتاب کامل و گرم رشد بهتری دارد. اگر آن­ها را در یک نقطه سایه­ دار کشت کنید، میوه ­های زیادی تولید نخواهد کرد. بامیه را در مکانی قرار دهید که هر روز حداقل 6 ساعت آفتاب کامل را دریافت کند. نگران گرمای زیاد نباشید – بامیه می­تواند بالاترین دما را در تابستان تحمل کند.

آفتابی­ ترین نقطه را در باغ انتخاب کنید

آفتابی­ ترین نقطه را در باغ انتخاب کنید

pH خاک را تصحیح کنید:

بامیه در خاک دارای pH بین 6.5 تا 7 بهترین رشد را دارد. برای تعیین محدوده pH خاک را آزمایش کنید. شما می­توانید از آهک یا استخوان برای افزایش pH خاک استفاده کنید. اگر ترجیح نمی­دهید که سطح pH خاک را با اقدامات شدید تغییر دهید، بهتر است از کمپوست­هایی که دارای pH خنثی هستند استفاده کنید تا مقدار آن به 7 برسد.

pH خاک را تصحیح کنید

pH خاک را تصحیح کنید

غنی سازی خاک با مواد مغذی:

بامیه در خاک غنی از مواد مغذی رشد بهتری داشته و آن­ را جذب می­کند. شما می­توانید خاک خود را توسط کمپوست، کود آلی و یا کود 4-6-6 غنی کنید. در هر صورت، بایستی تا عمق 30.5 سانتیمتر شخم زده شده و تا عمق 10.2 سانتیمتر کود یا کمپوست را به خاک اضافه کنید. عدم توجه به اضافه کردن مواد مغذی به خاک ممکن است باعث تولید گیاهانی شود که میوه­ های زیادی تولید نمی­کنند. برای خرید انواع کود مناسب می توانید از این لینک استفاده نمایید.

غنی­ سازی خاک با مواد مغذی

غنی­ سازی خاک با مواد مغذی

پخش کردن بذرها یا کاشت گیاهچه ها:

با گرم شدن آب و هوا می­توان بامیه را در باغ کشت کرد. بذرها در فواصل 10.2 سانتیمتری و عمق 1.3 سانتیمتری کشت می­شود. اگر کشت بذرها را از خانه شروع کرده ­اید، بایستی گیاهان را با دقت در فاصله 30 سانتیمتری و فاصله ردیف یک متری کاشت کنید. حفره­ هایی با اندازه کافی بزرگ را برای نگه داشتن ریشه ایجاد کنید و پس از قرار دادن گیاهچه ­ها آن­ها را پر کنید. برای تنظیم خاک بهتر از آبیاری باغ انجام شود.

اگر می­خواهید سرعت جوانه ­زنی بذر ­ها افزایش پیدا کند، می­توانید آن­ها را شب قبل از کاشت خیس کنید و یا می­توانید برای شکستن پوسته آن­ها را منجمد کنید. اگر گیاهچه ­ها را نشاء می­کنید، نوک ریشه­ های آن­ها را از بین نبرید. اگر نوک ریشه­ ها آسیب ببینند، گیاهچه­ ها رشد نخواهند کرد.

پخش کردن بذرها یا کاشت گیاهچه­ ها

پخش کردن بذرها یا کاشت گیاهچه­ ها

بخش دوم – مراقبت از بامیه:

در این بخش بوسیله یکسری نکات به شما توضیح میدهیم چطور می توانید از بامیه خود نگهداری کنید.

بامیه را به خوبی آبیاری کنید:

بایستی هر هفته حداقل سه سانتیمتر آب به بامیه داده شود. غیر از باران­های سنگین، هر صبح خاک را به طور کامل خیس کنید. بامیه می­تواند تا حدودی خشکی را تحمل کند، اما بایستی در تابستان آب زیادی به آن داده شود.

بهتر است آبیاری بامیه در هنگام صبح و قبل از خشک شدن صورت گیرد. اگر آبیاری در شب صورت گیرد گیاه فاسد خواهد شد. هنگامی که بامیه را آبیاری می­کنید، سعی کنید که آب روی برگ­ها ریخته نشود. هنگامی که آفتاب به گیاه بامیه می­خورد، آب به عنوان شیشه عمل کرده و برگ­های بامیه را می­سوزاند.

بامیه را به خوبی آبیاری کنید

بامیه را به خوبی آبیاری کنید

گیاهچه های ضعیف:

پس از جوانه ­زنی بذرهای کاشته شده و رشد آن­ها به اندازه 7.5 سانتیمتر، گیاهچه­ های ضعیف و کوچک را حذف و گیاهچه ­های قوی را نگهدارید. گیاهچه­ های باقی مانده بایستی 30 سانتیمتر تا 60 سانتیمتر فاصله داشته باشند و فاصله هر ردیف نیز بایستی 90 سانتیمتر باشد. اگر گیاهچه ­های رشد یافته در خانه را بخواهید نشاء کاری کنید، می­توانید این مرحله را نادیده بگیرید.

حذف گیاهچه­ های ضعیف

حذف گیاهچه­ های ضعیف

علف هرز و مالچ بستر بامیه:

هنگامی که بامیه هنوز جوان است، علف­های هرز موجود در بستر کشت را حذف کنید. سپس، فضای اطراف گیاهچه­ ها را با لایه ­ای از مالچ، مانند کاه کاج، پوشش دهید. این امر باعث جلوگیری از رشد علف­های هرز و تکثیر آن­ها می­شود.

علف­ هرز و مالچ بستر بامیه

علف­ هرز و مالچ بستر بامیه

در کنار گیاهان کمپوست قرار دهید:

از آنجا که بامیه نیاز به مقادیر زیادی از مواد مغذی برای رشد دارد، افزودن کمپوست در طول تابستان می­تواند ایده بسیار خوبی باشد.

شما بایستی کمپوست را سه بار به بامیه اضافه کنید:

  1. یک بار زمانی که گیاهچه­ ها نازک هستند
  2. یک بار پس از رشد اولین غلاف
  3. یک بار در اواسط فصل رشد

کمپوست را در چند سانتیمتری اطراف گیاه قرار دهید تا خاک به طور کامل غنی شود. شما می­توانید کود را در کنار گیاه قرار دهید و یا می­توانید به آرامی به خاک اضافه کنید. در برخی موارد نباید کود در کنار گیاه قرار داده شود، زیرا افزودن سه بار کمپوست و کود زیاد می­تواند به گیاه آسیب برساند.

در کنار گیاهان کمپوست قرار دهید

در کنار گیاهان کمپوست قرار دهید

آفات را نادیده نگیرید:

شته­ ها، حشرات و کرم­های ذرت گیاهان بامیه را دوست دارند. گیاهان معمولا مقاوم هستند و در برابر آفات شکست نمی­خورند، اما بهترین حالت این است که جمعیت آن­ها کاهش داده شود تا حداکثر مقدار محصول تولید شود.

بررسی مرتب ساقه ­ها و برگ­ها از نظر وجود سوراخ، برگ­های زرد و سایر نشانه­ های آلودگی به آفت می­تواند بسیار سودمند باشد.

شما می­توانید حشرات را با دست یا اسپری کردن آب صابون روی برگ از آن دور کنید.

برای مطالعه مقاله روش های مقابله با آفات گلدان می توانید از این لینک استفاده نمایید.

آفات را نادیده نگیرید

آفات را نادیده نگیرید

بخش سوم – برداشت و استفاده از بامیه:

امیدواریم تا اینجا مقاله برایتان موثر واقع شده باشد و خسته نشده باشید در ادامه برداشتن و روشهای استفاده از بامیه را برایتان توضیح میدهیم لطفا با ما همراه باشید.

بریدن و برداشتن:

حدود 8 هفته پس از کشت بامیه، غلاف­ها شروع به رشد می­کنند. هنگامی که متوجه شدید اولین غلاف­های بامیه بالغ می­شوند، می­توانید آن­ها را به طور منظم برداشت کنید. برای بریدن غلاف­های بامیه از قیچی معمولی یا قیچی باغبانی استفاده کنید. آن­ها را درست از بالای کلاه جدا کرده و ساقه ­های ضخیم را روی گیاه نگه دارید.

هنگامی که برش داده شد، غلاف دیگر از نقطه دیگر ظاهر می­شود. محصول بامیه را می­توانید در طول تابستان و تا کاهش دوره رشد گیاه برداشت کنید و پس از کاهش رشد گیاه تولید غلاف­های جدید متوقف می­شود. غلاف­ها را زمانی برداشت کنید که طول آن­ها 5 تا 7.5 سانتیمتر است.

در اقلیم گرم و در طول فصل رشد بامیه می­توانید محصولات آن را هر روز برداشت کنید تا رشد آن تسریع یابد. حتی می­توانید در اوج رشد دو بار در روز برداشت کنید. اگر غلاف­ها بیش از حد بزرگ شوند، تبدیل به چوب شده و سخت می­شوند. هنگام برداشت بامیه می­توانید دستکش بلند بپوشید. برگ­ها و غلاف­ها با کرک­هایی پوشیده هستند می­توانند باعث سوزش در پوست شوند.

بریدن و برداشتن

بریدن و برداشتن

بامیه را به صورت تازه مصرف کنید:

تا چند روز پس از برداشت مزه و بافت بامیه بسیار خوب است. شما می­توانید بامیه را به صورت زیر مورد استفاده قرار دهید:

  • بامیه سرخ شده
  • گومبو
  • خورشت بامیه
بامیه را به صورت تازه مصرف کنید

بامیه را به صورت تازه مصرف کنید

ترشی بامیه:

تهیه ترشی بامیه یک راه عالی برای حفظ عطر، طعم و بافت آن به مدت چندین ماه است. شما می­توانید همراه با خیار و با استفاده از نمک ترشی بامیه را تهیه کنید. پس از برداشت ترشی بامیه می­تواند بهترین نتایج را بدست دهد.

ترشی بامیه

ترشی بامیه

منجمد کردن بامیه اضافه:

اگر می­خواهید در زمستان از طعم بامیه لذت ببرید، منجمد کردن آن یک گزینه خوب است. برای منجمد کردن بامیه، آن­ را به مدت 3 دقیقه آب­پز کرده و در حمام یخ قرار دهید تا از پخته شدن بیش از حد جلوگیری شود، سپس آن را در اندازه کوچک برش دهید. قطعات را روی سینی قرار داده و تا زمان سفت شدن منجمد کنید، سپس آن­ها را به کیسه فریزر منتقل کرده و به مدت طولانی نگهداری کنید.

منجمد کردن بامیه اضافه

منجمد کردن بامیه اضافه

برای خرید بذر بامیه می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر می توانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

6 دیدگاه درباره مقاله “چگونگی رشد بامیه

  1. Avatar شقایق طاهرپور گفت:

    درود وقت بخیر توضیحات شما از تمام مطالبی که پیشتر خوانده بودم ، کامل تر و جامع تر بود. سپاسگزارم 🌺

  2. Avatar علی گفت:

    سلام، سپاس از مطالب جالب تون!
    میخواستم بدونم بامیه در هوای شرجی(روی خط استوا) با توجه به باران های همیشگی و رطوبت بالا هم رشد میکنه؟
    اگر رشد نمیکنه، چه پیشنهادی دارین برای رشد بهتر این گیاه در چنین آب و هوا و موقعیت جغرافیایی؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بامیه در مناطق شرجی در ماههای 10 و 11 و 12 رشد میکند ولی در باقی سال نه متاسفانه

  3. Avatar سروش گفت:

    علی آقا حالا نمیشه بجای رفتن به خط استوا همین باغچه خونه خودتون زحمت تولید رو بکشید…!!؟ یا لااقل تو مملکت خودمون!؟ آیا!؟

  4. Avatar محمد گفت:

    سلام.ممنون ازتوضیح هایتان.هر بته از بامیه در روز چندلیتراب میخواد؟؟ممنون میشم پاسخ بدید.یا برای یک هکتار زمین چند لیتر آب در روز آب میخواد؟؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      هر بوته بامیه بستگی به نوع آبیاری دارد در حالت غرقابی حدود 5 لیتر نیاز دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *