گیاهان دارویی و ادویه ها

5 درمان گیاهی برای بهبود سرماخوردگی

داروی گیاهی

سرماخوردگی یکی از بیماری های شایع در تمام فصول سال به ویژه در پاییز و زمستان است که هر فرد را حداقل یکبار در سال درگیر می کند. معمولا سرماخوردگی یک عفونت خفیف است که اغلب دستگاه فوقانی را درگیر کرده و از طریق بینی، گلو و سینوس ها به بدن وارد می شود.

عامل انواع سرماخوردگی ها ویروس است که عمدتا بوسیله هوای حاوی قطرات آلوده، داشتن تماس مستقیم با مبتلایان به سرماخوردگی مثل دست دادن و استفاده از وسایل مشترک پخش می گردد. علائم سرماخوردگی شامل سردرد، خارش چشم و گلو، آبریزش بینی یا مسدود شدن آن، سرفه، تب، بدن درد و … می شود که به طور کلی بعد از 2 الی 3 روز بعد از ورود ویروس به بدن ظاهر شده و دوره بیماری می تواند 7 الی 12 روز به طول انجامد.

5 درمان گیاهی برای بهبود سرماخوردگی

بیشتر افراد در هنگام سرماخوردگی ترجیح می دهند بدون مراجعه به پزشک و با استفاده از درمان های دارویی مثل آنتی بیوتیک ها و یا با مصرف داروهای گیاهی بر پایه طب سنتی درمان شوند. ما در این مقاله قصد داریم به 5 درمان گیاهی سرماخوردگی که می توانند در بهبود سرماخوردگی موثر واقع شوند بپردازیم. با ما تا انتها همراه باشید.

1- سرخارگل:

گیاه سرخارگل بومی آمریکای شمالی بوده و از آن به عنوان درمان گیاهی در بهبود طیف وسیعی از بیماری ها استفاده می شود. قابلیت مقابله با بسیاری از انواع باکتری ها به ویژه از نوع استرپتوکوکی که به عنوان عامل بسیاری از عفونت ها شناخته می شود را دارد و از این گیاه به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی قوی استفاده می کنند که می تواند باکتری ها را غیرفعال کرده و از پیشروی آنها جلوگیری کند. سرخارگل در درمان و بهبود سرماخوردگی موثر بوده و می تواند سیستم ایمنی را تقویت نماید.

برای مطالعه مقاله 10 دمنوش گیاهی سالم که باید امتحان کنید می توانید از این لینک استفاده نمایید.

سرخارگل

سرخارگل

2- زنجبیل:

زنجبیل یکی دیگر از مواد گیاهی با خواص دارویی فراوان است که دارای طبع گرم بوده و در درمان سرماخوردگی مصرف فراوانی دارد. برای بهبود سرماخوردگی می توانید زنجبیل را به صورت چای زنجبیل یا خام استفاده نمایید. این ماده طبیعی می تواند جایگزین آنتی بیوتیک های شیمیایی شده و باکتری ها و ویروس های مقاوم را از بین ببرد.

خرید پودر زنجبیل

زنجبیل

زنجبیل

3- سیر:

سیر دارای خاصیت آنتی بیوتیکی قوی است که همواره به خواص مفید و تاثیر گذار آن تاکید شده است. این گیاه پر خاصیت به راحتی قابل دسترسی است و شما می توانید در مواقع سرماخوردگی به روش های مختلف از سیر جهت تسریع در روند بهبودی خود استفاده نمایید. سعی کنید همواره در آشپزی خود از سیر استفاده کنید. با اینکه شاید بوی آن برای بسیاری ناخوشایند باشد، ولی بهتر است استفاده از آن را ترویج داده و در مواقع سرماخوردگی از این داروی طبیعی غافل نشوید.

خرید سیر سیاه

سیر

سیر

4- آویشن:

طبق مطالعات پزشکی انجام شده روی گیاه آویشن، مشاهده شده که روغن موجود در این گیاه از قدرت زیادی برای مقابله با انواع میکروب ها برخوردار است. آویشن گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان بوده و توان مقابله با سلول های سرطانی، عفونت های قارچی و ویروسی را داراست. پس شما با توجه به خواص مفیدی که آویشن دارد می توانید در هنگام سرماخوردگی های ویروسی بدون اینکه نیاز به استفاده از داروهای شیمیایی داشته باشید، آویشن را جهت بهبود سرماخوردگی دم کرده و میل کنید.

آویشن

آویشن

5- ختمی:

طبق اظهارات یک کارشناس حوزه دارویی زینتی، ختمی یک گیاه مناسب جهت درمان و بهبود سرماخوردگی محسوب می شود. این گیاه علفی بومی مناطق مدیترانه ای بوده و گاها ارتفاع آن می تواند تا حدود 2 متر برسد. از تیره پنیرکیان است و در رنگ های صورتی، سفید و قرمز یافت می شود. این گیاه علاوه بر خواص دارویی فراوان دارای گلهایی زیبا بوده و یک گیاه زینتی است که در باغچه ها و پارک ها کاشته می شود.

از تمام قسمت های گیاه ختمی از قبیل برگ، میوه، ریشه و گل آن در درمان های دارویی بیماری های متعدد استفاده می شود. درمان و بهبود بیماری های تنفسی، سرفه های خشک و گلودرد از عملکرد های مفید این گیاه در درمان سرماخوردگی است. همچنین این گیاه پایین آورنده تب نیز هست. این گیاه با نرم کردن مجاری تنفسی، خلط آوری و متوقف کردن سرفه باعث تسریع در روند بهبودی سرماخوردگی می شود.

برای مطالعه مقاله کاشتن باغچه گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گل ختمی

گل ختمی

برای خرید انواع گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *