آموزش باغبانی

کاشت برنج در خانه

کاشت برنج در خانه

رشد برنج در خانه می تواند سرگرم کننده باشد، زیرا به راحتی رشد و نگهداری می شود. البته این را بخاطر بسپارید که برای تولید برنج نیاز به گلدان های بزرگ دارید.

جوانه زدن

در این قسمت به شما چگونگی جوانه زدن برنج را توضیح می دهیم.

1. خرید برنج به صورت آنلاین یا در فروشگاه:

برنج قهوه ای را می توانید به صورت آنلاین یا حتی از فروشگاه مواد غذایی محلی خود خریداری کنید. اگر یک نوع خاص از برنج را مد نظر دارید، احتمالاً برای یافتن دانه ها باید به اینترنت سر بزنید. برنج سفید را انتخاب نکنید، زیرا پوسته دانه های برنج سفید برداشته می شوند. در نتیجه این دانه ها جوانه نخواهند زد.

خرید برنج به صورت آنلاین یا در فروشگاه

خرید برنج به صورت آنلاین یا در فروشگاه

2. خیس کردن دانه ها:

دانه ها را به مدت 24 ساعت در آب خیس کنید. دانه های برنج را در یک کاسه قرار دهید و آن ها به صورت کامل زیر آب ببرید. 24 ساعت دیگر دانه ها را در یک منطقه گرم قرار دهید. 48 ساعت بعد اگر آن ها را بررسی کنید، خواهید دید که جوانه زده اند.

  • اگر دانه های برنج را از فروشگاه مواد غذایی خریداری کرده اید، ممکن است جوانه های زیادی نداشته باشید. به عنوان مثال ممکن است فقط نیمی از دانه ها جوانه زده باشند.
  • اگر هیچ یک از دانه ها جوانه نزدند، آب را تغییر داده و 24 ساعت دیگر آن ها را در آب قرار دهید.

جوانه زدن بذرها از این طریق ممکن است به افزایش تعداد دانه هایی که جوانه زده کمک کند. با این حال، شما می توانید به جای انجام این مراحل، گلدان خود را با خاک و آب آماده کنید و دانه ها را درون آن ریخته تا فرآیند جوانه زدن در خاک انجام شود.

خیس کردن دانه ها

خیس کردن دانه ها

3. قرار دادن دانه ها در حوله ی مرطوب:

دانه ها را به مدت 2-3 روز در یک حوله نازک و مرطوب قرار دهید. حوله را درون یک کیسه پلاستیکی قرار داده و آن را مهر و موم کنید. سپس آن را برای چند روز دیگر در جای گرم قرار دهید. هر روز دانه ها را بررسی کنید. شما باید 2.5 تا 5.1 سانتی متر جوانه زدن را طی یک یا دو روز مشاهده کنید.

برای مطالعه مقاله انواع مختلف برنج می توانید از این لینک استفاده نمایید.

قرار دادن دانه ها در حوله ی مرطوب

قرار دادن دانه ها در حوله ی مرطوب

گلدان خود را آماده کنید

در این قسمت به شما چگونگی آماده سازی گلدان را شرح می دهیم.

1. پیدا کردن گلدان بزرگ:

یک یا دو گلدان بزرگ پیدا کنید. برای رشد کافی برنج که مورد استفاده شما باشد، باید چندین گلدان یا سطل برای کاشت آن ها داشته باشید. در غیر این صورت، اگر فقط یک گیاه زینتی می خواهید، می توانید از یک گلدان یا یک سطل متوسط استفاده کنید. برای مثال می توانید از سطل های بزرگی که در فروشگاه ها به فروش می رسند خریداری کنید یا هر ظرف بزرگ مانند گلدان های خشتی استفاده کنید.

  • اطمینان حاصل کنید که ظروف شما حداقل 0.30 متر عمق و 0.30 تا 0.61 متر عرض داشته باشند.
  • برای هر 14.5 کیلوگرم برنج، 9.3 متر مربع مساحت نیاز است. این بدان معناست که اگر شما از ظروف 0.093 تا 0.186 M2 استفاده می کنید، فقط حدود 0.045 تا 0.091 کیلوگرم برنج برداشت خواهید کرد.
پیدا کردن گلدان بزرگ

پیدا کردن گلدان بزرگ

2. مسدود کردن سوراخ های زهکشی:

سوراخ های زهکشی را در صورت وجود مسدود کنید. برخلاف بیشتر گیاهان، نباید آب از گلدان های برنج تخلیه شود. بنابراین، یا از ظروف بدون سوراخ استفاده کنید و یا سوراخ های ظرف یا گلدان هایتان را مسدود کنید. برای مسدود کردن سوراخ های ظروف سعی کنید از خاک رس یا پلاستیک استفاده کنید و قبل از افزودن خاک حتما از مسدود بودن تمام سوراخ ها مطمئن شوید.

مسدود کردن سوراخ های زهکشی

مسدود کردن سوراخ های زهکشی

3. ارتفاع خاک گلدان:

ارتفاع خاکی که درون گلدان می ریزید باید 15 تا 20 سانتی متر باشد. برای تهیه ی خاک مورد نیازتان می توانید از خاک باغچه خود استفاده کنید که در این صورت باید به آن کمپوست اضافه کنید، به طوری که نسبت کمپوست به خاک 1 به 2 باشد. همچنین به این نکته توجه کنید که خاک باغچه ی شما ممکن است آفت زده باشد و این آفات را به برنج تان منتقل کند. برای جلوگیری از این مشکل، می توانید از خاک های بسته بندی شده خریداری و استفاده کنید. خاک را درون گلدان فشار ندهید چرا که بافت خاک درون گلدان باید سست باشد. گلدانی را برای کاشت انتخاب کنید که قابلیت احتباس آب در خود را داشته باشد.

ارتفاع خاک گلدان

ارتفاع خاک گلدان

4. میزان آبیاری:

آب را به اندازه ای در گلدان بریزید که سطح آب به اندازه ی 5 سانتی متر نسبت به سطح خاک بالاتر باشد. برنج شما برای رشد به این مقدار آب احتیاج دارد.

برای مطالعه مقاله خواص آب برنج می توانید از این لینک استفاده نمایید.

میزان آبیاری

میزان آبیاری

دانه های در حال رشد

در این قسمت به شما چگونگی مراقبت از دانه های در حال رشد را توضیح می دهیم.

1. اضافه کردن دانه های جوانه زده به گلدان:

دانه های جوانه زده خود را به سطل یا گلدان خود اضافه کنید. دانه های جوانه زده به درون خاک فرو می روند. یک لایه برنج را به صورت یکنواخت پخش کنید، بذرها رابا فاصله ی 2.5 تا 5 سانتی متر کنار هم قرار دهید. اگر جوانه های شما در آب شناور می شوند، می توانید از انگشتان دست خود برای فشار دادن ریشه ها به داخل خاک استفاده کنید.

اضافه کردن دانه های جوانه زده به گلدان

اضافه کردن دانه های جوانه زده به گلدان

2. قرار دادن گلدان در آفتاب:

سطل یا گلدان را به صورت روزانه و به مدت 6 الی 8 ساعت در معرض نور آفتاب قرار دهید. ولی اگر در خانه ی خود یک منطقه ی آفتابی ندارید به خرید چراغ رشد نیاز خواهید داشت. چراغ رشد را طوری تنظیم کنید که دقیقا عمود بر گلدان ها باشد. برای گرم کردن آب بهتر است با تشک های گرم گلدان ها را بپوشانید. مطمئن شوید که آب درون گلدان ها یا سطل ها بیش از اندازه گرم نباشند. از لنت های گرمایش، معمولاً برای کمک به جوانه زنی بذرها استفاده می شود. می توانید آن ها را از فروشگاه های لوازم باغبانی یا به صورت آنلاین خریداری کنید.

قرار دادن گلدان در آفتاب

قرار دادن گلدان در آفتاب

3. ثابت نگه داشتن میزان آب:

میزان آب را ثابت نگه دارید (به اندازای 5 سانتی متر بیشتر از سطح خاک). برای این کار دائما آب گلدان ها و سطل ها را بررسی کنید. زمانی که رشد جوانه به 15 سانتی متر رسید، میزان آب را به 10 سانتی متر بالاتر از سطح خاک افزایش دهید.

ثابت نگه داشتن میزان آب

ثابت نگه داشتن میزان آب

4. تبخیر شدن آب:

بگذارید آب برای بقیه فصل رشد تبخیر شود. ساقه های برنج به رشد خود ادامه می دهند و آب را جذب می کنند، اما نیازی به افزودن بیشتر آب نیست. با بالغ شدن برنج، آب باید تبخیر شود. وقتی برنج شروع به نوک زدن در بالای سطح کرد (گره) اگر هنوز آب بالای خاک وجود داشت، آن را تخلیه کنید.

برای مطالعه مقاله همه چیز درباره برنج سیاه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تبخیر شدن آب

تبخیر شدن آب

برداشت برنج

در این قسمت به شما چگونگی برداشت برنج را توضیح می دهیم.

1. صبر برای برداشت محصول:

باید 3-4 ماه برای برداشت محصول خود صبر کنید؛ چراکه رشد برنج مدت زمان زیادی طول می کشد و از زمان کاشت تا رسیدن به بلوغ و برداشت 4 ماهی زمان نیاز است. بنابراین انتظار نداشته باشید برنج خود را به سرعت برداشت کنید. با نزدیک شدن به زمان برداشت، متوجه می شوید که به اصطلاح سر برنج ها شروع به ریزش می کنند.

صبر برای برداشت محصول

صبر برای برداشت محصول

2. ساقه های طلایی:

به دنبال ساقه های طلایی باشید. ساقه ها زمانی که نیاز به برداشت محصول باشد طلایی رنگ می شوند.

ساقه های طلایی

ساقه های طلایی

3. قیچی کردن ساقه ها:

هنگامی که آماده برداشت هستید، ساقه ها را از 5 تا 7.5 سانتی متر پایین تر از سر ها قیچی کنید. هم زمان با قطع کردن ساقه ها آن ها را جمع کنید.

قیچی کردن ساقه ها

قیچی کردن ساقه ها

4. نگهداری سرهای قیچی شده در محیط گرم:

سر های قیچی شده را در جایی گرم و خشک پهن کنید تا خشک شوند. همچنین می توانید آن ها را به چند دسته تقسیم و بسته بندی کرده و وارونه آویزان کنید. خوشه های برنج را در دسته های کوچک بسته بندی کنید تا زودتر خشک شوند.

4. نگهداری سرهای قیچی شده در محیط گرم

نگهداری سرهای قیچی شده در محیط گرم

5. گرم کردن سرها:

سرها را در فر گرم کنید. دانه ها باید تا 82 درجه سانتیگراد گرم شوند. آن ها را در یک تابه قرار دهید و تابه را با فویل بپوشانید. آن ها را درون فر قرار دهید تا به طور کامل خشک شوند.

گرم کردن سرها

گرم کردن سرها

6. آماده سازی برنج برای استفاده:

دانه ها را از سر جدا کنید تا برنج تان آ ماده ی استفاده شود. برای این کار سر خوشه ها را با انگشتان خود مالش دهید تا هسته ها از پوسته خارج شود. سپس، می توانید برنج را طبق معمول طبخ کنید.

آماده سازی برنج برای استفاده

آماده سازی برنج برای استفاده

برای خرید انواع غلات می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

6 دیدگاه درباره مقاله “کاشت برنج در خانه

  1. Avatar باران گفت:

    سلام می خواستم بدونم در حالی که در اب هست در یک جای گرم بگذارم یا در آب ممنون از کمک هایتان

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      برنج را در آب بگذارید کافی است.

  2. Avatar امیر گفت:

    سلام من برنج ایرانی را در آب ریختم ، امروز روز اول میخواستم بدونم که درحالیکه دانه ها زیر آب هستند نیاز به نور آفتاب دارند؟ و در آخر میخوام بدونم که برنج ها جوانه میزنند یا خیر؟؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      برنج باید از شلتوک جدا نشده باشد تا جوانه بزند.

  3. Avatar Hamid گفت:

    سلام خسته نباشید
    ساقه ها چند ساعت باید داخل فر باشد ؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      این مطلب ترجمه شده از سایت خارجی است اما ما اصلا توصیه نمیکنم که داخل فر قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *