گیاهان

هندوانه های بدون تخمه

اگر شما قبل از دهه 1990 متولد شده باشید، پس حتما هندوانه های بدون دانه را باید دیده باشید. هندوانه بدون دانه، این روزها بسیار محبوب است. فکر می کنم نیمی از لذت خوردن هندوانه تف کردن دانه ها است، اما به شرط اینکه یک خانم نباشید. بهرحال، سوال مهم این است:

“اگر هندوانه دانه نداشته باشد پس هندوانه های بدون دانه از کجا می آیند؟” و البته سؤال مهم تر و مربوط به این بحث، “چگونه هندوانه های بدون بذر بکاریم بدون اینکه دانه داشته باشیم؟” هندوانه های بدون تخمه از کجا می آیند؟

اول از همه بدانید، هندوانه های بدون دانه کاملاً عاری از دانه نیستند. چند بذر کوچک تقریباً شفاف در آنها یافت می شوند. آنها قابل دیدن و قابل خوردن هستند.البته گاهی نیز یک تخمه (بذر) “واقعی” هم داخل گونه های بدون تخمه یافت می شود. گونه های بدون بذر هیبریدی هستند و از یک فرایند نسبتاً پیچیده حاصل می شوند.

اگر به یاد داشته باشید، هیبریدها از دانه و بذر به عمل نمی آیند. اینگونه که ممکن است با ترکیبی از صفات و ژن های گیاه به یک نوع گیاه جهش یافته دست پیدا کنید که متفاوت از قبلی باشد. البته در هندوانه بدون بذر ، دانه ها در واقع عقیم هستند. بهترین قیاس و مثالی که می توان زد قاطر است. قاطرها از لقاح بین یک اسب و یک الاغ متولد می شوند اما خودشان عقیم هستند، بنابراین برای اینکه قاطر بیشتری داشته باشید نمی توانید بین قاطرها لقاح ایجاد کنید. دقیقاً در مورد هندوانه های بدون دانه هم شرایط همین است. برای تولید گیاه هیبرید باید همان دو گیاه والد را پرورش دهید نه میوه حاصله را.

خوب تمام این ها که گفتیم اطلاعات جالبی راجع به هندوانه های بدون تخمه بود، اما هنوز پاسخ نداده ایم که چگونه هندوانه های بدون دانه و تخمه رشد می کنند، پس بحث را آغاز می کنیم:

برای مطالعه مقاله چگونگی رشد هندوانه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

هندوانه های بدون تخمه

هندوانه های بدون تخمه

اطلاعات درباره هندوانه های بدون تخمه:

هندوانه بدون بذر از لحاظ کروموزم سه گانه و هندوانه های معمولی دوگانه هستند، به این معنی که یک هندوانه معمولی دارای 22 کروموزوم (دیپلوئید) و هندوانه بدون بذر دارای 33 کروموزوم (تریپلوئید) است.

برای تولید هندوانه بدون بذر، از یک فرایند شیمیایی برای دو برابر کردن تعداد کروموزومها استفاده می شود. بنابراین، 22 کروموزوم دو برابر میشود و به 44 میرسد که تتراپلوئید نامیده می شود. سپس گرده حاصل از هندوانه دیپلوئیدی (22 کروموزم) بر روی گل گیاه هندوانه ماده تتراپلوئید ( 44 کروموزوم) قرار می گیرد. دانه حاصل شده دارای 33 کروموزودارد و یک هندوانه سه تایی (تریپلوئید) یا بی بذر است. این هندوانه بدون بذر عقیم است. این گیاه میوه هایی با دانه های شفاف (تخمه) تولید می کند.

خرید مجموعه بذر هندوانه

رویش و کاشت هندوانه بدون تخمه:

کاشت و پرورش هندوانه های بدون بذر تقریبا شبیه هندوانه های تخمه دار است ولی با اندکی تفاوت.

اول اینکه، جوانه زدن هندوانه های بدون تخمه بسیار دشوار تر از همتایان خود است. کاشت مستقیم هندوانه های بدون بذر باید زمانی اتفاق بیفتد که دمای خاک حداقل 20 درجه سانتیگراد باشد. ایده آل آن است که بذر هندوانه بدون تخمه در گلخانه یا اماکن مشابه با دمای محیط بین 23- 26 درجه سانتیگراد کاشته شود. کاشت مستقیم آنها در خاک و به عنوان یک کار تجاری بسیار دشوار است. تولید بذر این هندوانه ها تقریبا مقرون به صرفه نیست چرا که قیمت هندوانه بدون بذر نسبت به هندوانه معمولی گرانتر است.

دوم آنکه، یک گرده افشان (دیپلوئید) باید با هندوانه های بدون بذر یا تریپلوئید در مزرعه کاشته شود. یعنی یک ردیف از گرده افشانها را با دو ردیف تریپلوئید میکارند. در مزارع تجاری، بین 66 تا 75 درصد هندوانه های کاشته شده تریپلوئید و بقیه دیپلوئید هستند.

اگر می خواهید هندوانه بدون بذر بکارید، یا جوانه آن را خریداری و شروع کنید و یا بذرها را در محیط گرم (23-26 درجه سانتیگراد) در محیط خاک استریل بکارید. هنگامی که جوانه ظاهر شده 15-20 سانتی متر طول داشته باشند، می توانید آن را به باغ با دمای خاک حداقل 21 درجه سانتیگراد منتقل کنید. و باز هم بخاطر داشته باشید و تکرار میکنم که اگر می خواهید خودتان این کاشت را انجام دهید (همانطور که در بالا توضیح دادم) باید هر دو نوع هندوانه را با هم بکارید.

برای کاشت در زمین حفره ایجاد کنید. یک بذر هندوانه تخمه دار را در حفره اول قرار دهید و بذر یا جوانه هندوانه های بدون بذر را درون دو حفره بعدی بگذارید.

این تناوب در کاشت را تکرار کنید: یک حفره هندوانه تخمه دار باشد و دو حفره هندوانه بدون بذر یا تخمه. بعد از کاشت آبیاری کنید و حدود 85-100 روز منتظر بمانید تا میوه ها ظاهر شوند.

برای خرید انواع بذر هندوانه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *