گیاهان

همه چیز در مورد گل داوودی

همه چیز در مورد گل داوودی

گل داوودی از گل های زیبا می باشد و منشاء اصلی آن چین و ژاپن می باشد و برای قرن ها پیش برای اولین بار در کشور چین کاشته شده است. علاوه بر زیبایی این گل برای درمان بیماری ها هم از آن استفاده می کنند.

فراوانی این گل در چین به قدری زیاد می باشد که یکی از شهرهای این کشور به نام این گل می باشد. بعد از کشور چین این گل به ژاپن برده شده است ودر آن کشور به آن گل خوشبختی می گویند.

این گل از گیاهان یک ساله و چند ساله علفی گلخانه ای و جزء خانواده کومپوزیته می باشد که بزرگترین خانواده گیاهان گلدار می باشد. از گل های ویژه ای می باشد که هم در فضای آزاد و در در گلخانه رشد و نمو پیدا می کند. انواع مختلف این گل را در حاشیه باغ ها، گل خانه ها و آپارتمان ها پرورش می دهند

در کشورهای مختلف دنیا این گل سمبل می باشد. شاهزادگان بریتانیایی برای نشان صلح و دوستی از این گل استفاده می کنند. گل داوودی دارای انرژی زیادی می باشد به همین جهت بودایی ها از آن به عنوان هدیه استفاده می کنند.

در کشور چین این گل های زیبا نماد زندگی طولانی و شانس می باشد به همین دلیل به صورت سنتی به بزرگترها هدیه می دهند. در کشور استرالیا گل رسمی برای روز مادر می باشد. در کشور بلژیک و اتریش در مراسم عزاداری و احترام به عزیزان از این گل استفاده می کنند.

گل داوودی بعد از گل میخک از ماندگارترین گل ها به حساب می آید. زمانی که این گل از شاخه بریده می شود مدت زمان زیادی به صورت شاداب باقی می ماند. مقدار گل دهی گل داوودی بسیار بالا می باشد و چند بار در سال گل می دهد و گیاه محبوبی برای کاشتن در یاغچه منزل می باشد.

بذر گل داوودی سفید

انواع گل داوودی:

گل داوودی یکی از انواع زیبای گل می باشد که تنوع و انواع بسیاری دارد در ادامه تعدادی از نژادهای گل داوودی را بیان می کنیم.

  • گل داوودی لانه زنبوری: شکل این نوع از داوودی شبیه به کره زمین می باشد. گل برگ های زیرین این گل مانع از تشکیل دکمه وسط آن می شود. اندازه گل های  این نوع کوچک می باشد.
  • گل داودی رشته ای: این نوع از گل های پر نشاط و بسیار زیبا می باشد که دارای طول عمر زیاد و ماندگاری طولانی می باشد. ولی نکته ای که در مورد این نوع از داوودی باید بدانید این است که به فراوانی انواع دیگر آن نمی باشد.
  • داوودی تک گل: گل های این نوع شبیه به گل بابونه می باشد و مرکز آن ها بزرگ می باشد و بعد از رشد کامل شبیه به بوته می شوند.
  • داوودی تیغ مانند: داوودی تیغ مانند دارای گل برگ های دراز و نوک تیز مانندی می باشد. دارای گل برگ های بسیار نازکی می باشد و بعضی از گل برگ های آن مانند لبه فنجان می باشند و تقریبا شبیه قاشق می مانند. این نوع از داوودی مصرف و بازار پسندی کمی دارد و به همین دلیل در بازار به صورت شاخه بریده شده وجود دارد.
  • گل داوودی سبز: این نوع از انواع پرکاربرد داوودی می باشد، و معمولا در گل آرایی، باکس گل و سبدهای گل مورد استفاده قرار می گیرد. به علت رنگ زیبایی که دارد جلوه خاصی به چیدمان گل می دهد.
  • گل داوودی خمیده: به دلیل داشتن گل برگ های خمیده نامنظم به این نام شناخته شده است. از ویژگی های این گل به هم وصل بودن چند گل به صورت نامنظم می باشد.
  • گل داوودی منگوله ای: این گل حالت اسپری شده دارد. هر شاخه از آن چند گل دارد و نام دیگر آن مینیاتوری می باشد.
  • گل داوودی منگوله ای کوسنی: گلبرگ های این نوع از داوودی دارای اندازه متوسط می باشد و دکمه ای به رنگ دیگری از گل در مرکز گل قرار دارد. نام دیگر آن منگوله شقایقی می باشد.
  • گل داوودی منگوله عنکبوتی: این نوع دارای گلبرگ های بسیار بلند می باشد و دکمه دایره ای در مرکز ندارد.
  • گل داوودی مام: داوودی مام گلبرگ های نرم و بلندی دارد و در مرکز گل هم دکمه ندارد.  
  • خمیدگی نا منظم: در این گروه از انواع داوودی، غنچه ها بزرگ می باشند و گلبرگ ها دارای انحنای ملایم و شکل نامنظمی می باشند و گیاه آن کوتاه قد است.
  • رفلکس: در این نوع از داوودی گل ها به سمت عقب خمیده شده اند و قسمت های بالای آن توپر می باشد.
  • تزئینی: گلبرگ های کوتاهی دارد ولی گلبرگ های قسمت پایین خمیدگی ملایمی دارند و گیاه آن بلند می باشد.
  • خمیدگی متوسط: این نوع از داوودی دارای گلبرگ های کوتاه با مرکز پر می باشد و از انواع تجاری آن می باشد.
  • پومون: پومون یکی از انواع داوودی می باشد که غنچه های کوچک و دایره ای شکل دارد. گلبرگ ها به شکل منظم و مرتب خمیده می باشند و طول این گیاه بلند می باشد.
  • کم پر و نیمه پرپر: این نوع از داوودی دارای گل های ستاره ای شکل می باشد و اندازه این گیاه به طور کلی متوسط می باشد.
  • آنمون: گل های این نوع از داوودی شبیه نوع کم پر و نیمه پر پر می باشد و حتی اندازه آن هم متوسط می باشد.
  • قاشقی: مرکز این نوع داوودی مسطح و قابل رویت می باشد و دارای اندازه بلندی می باشد.
  • تیغ شکل: در این نوع مرکز گل دیده نمی شود و کل شکل گل دایره شکل می باشد. ارتفاع آن هم متوسط می باشد.
  • عنکبوتی: این نوع از داوودی دارای گلبرگ های بلند می باشد و اندازه گل بلند می باشد.
  • قلم مویی با خار مانند: از نظر ظاهری این نوع از داوودی دایره ای شکل و شبیه قلم موی نقاشی می باشد و دارای ارتفاع بلندی می باشد.
  • طبقه بندی نشده: دیگر گل های داوودی در این طبقه قرار دارند. گاهی درگلبرگ هایشان پیچیدگی وجود دارد و یا مشخصاتی از گروه های دیگر دارند.

برای مطالعه مقاله معرفی گل داوودی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گل داوودی زرد

گل داوودی زرد

انواع گل داوودی از نظر سایز:

فرم استاندارد: این فرم از گل داوودی بسیار درشت می باشد و حالت تک گل می باشد و از این نوع شکل داوودی برای زیبایی در گلدان استفاده می کنند.

فرم خوشه ای: در این فرم از گل داوودی، تعداد گل ها بیشتر می باشد و دارای گلبرگ های کم پشت و کم تراکم می باشد.

نماد رنگ های گل داوودی:

گل های داوودی نماد سمبل وفاداری، نیک بینی، شادی و زندگی جاودانه، امپراطوری و فرمانروایی در کشورهای مختلف می باشند. نماد رنگ های گل های داوودی به شرح ذیل می باشد:

  • گل داوودی قرمز: این رنگ از گل داوودی همانند رز قرمز سمبل دوست داشتن و عشق می باشد.
  • گل داوودی سفید: مانند رنگ سفیدش این رنگ از داوودی نماد حقیقت، پاکی می باشد.
  • گل داوودی زرد: گل داوودی زرد نماد عشق ضعیف می باشد.
  • گل داوودی نارنجی: این رنگ از گل داوودی زیاد کاربرد ندارد، زیرا نماد و سمبل رد کردن عشق می باشد و معنای توهین آمیز دارد.
  • گل داوودی بنفش: رنگ بنفش این گل برای مراسم عزاداری استفاده می شود و نماد از دست دادن عزیز می باشد.

شرایط نگهداری از گل داوودی:

گل های داوودی در هفته اول رشد خود به کود ازته نیاز دارند. اگر می خواهید گه گل های درشت داوودی داشته باشید بهتر است که سه تا چهار شاخه گل را در روی بوته نگه دارید و بقیه را از بوته اصلی حذف کنید و در روی هر شاخه یک غنچه باقی بگذارید.

خاک:

بهترین خاک برای این گل های زیبا مخلوط خاک باغچه، کود دامی پوسیده شده، خاک جنگلی و خاک های سبک شنی می باشد. برای کاشت داوودی در گلدان، خاک آن باید سبک باشد. گل های داوودی به کودهای شیمیایی غیر از ازت نیازی ندارند، زیرا کمبود ازت باعت کوتاهی بوته ها و کوچک شدن گل ها می شود و برگ ها رنگ سبز خود را از دست می دهند و به رنگ زرد و قهوه ای در می آیند.

برای کاشت گل های داوودی در باغچه، خاک را با خاک برگ به عمق 30 سانتی متر مخلوط کنید و گل ها را به فاصله 30 تا 60 سانتی متر کاشت کنید. توجه داشته باشید کا این گیاه خاک زهکشی شده را می پسندد.

دما:

بهترین دما برای این گل های زیبا بین 18 تا 21 درجه می باشد ولی اگر در شب در دمای کمتر از 15 درجه قرار بگیرند، رشد آن ها کم می شود.

آبیاری:

آبیاری این گل ها به این صورت می باشد که بین هر آبیاری خاک گل ها باید نیمه خشک و نیمه مرطوب باشد. بنابراین به آبیاری زیادی نیاز ندارند، ولی در هر با آبیاری دقت داشته باشید که تا عمق 15 سانتی متری خاک خیس و مرطوب باشد. توجه داشته باشید که آبیاری بیش از اندازه باعث پوسیدگی ریشه های گیاه و در نهایت از بین رفتن آن می شود.

نور:

برای کاشت این گیاه به نور آفتاب توجه داشته باشید و اگر این گل را در باغچه کاشت می کنید 8 ساعت نور خورشید برای آن ها ضروری می باشد. کمبود نور خورشید باعث ریزش برگ های گل ها می شود. ساقه های گل ها هم بیش از اندازه علفی و بلند می شود و دیگر اینکه اگر در محیط کم نور قرار بگیرند، غنچه ها بسته می مانند.

بذر گل داوودی الوان

تکثیر گل های داوودی:

از داوودی های قدیمی و چند ساله می توانید با روش تقسیم آن را تکثیر کنید. برای این کار در اواخر فصل زمستان و ایا در اوایل بهار گل را از خاک بیرون بیاورید و به دو یا چند قسمت تقسیم کنید و کاشت کنید.

برای کاشت گل های داوودی از طریق بذر باید ابتدا گلدان را از خاک برگ و شن و یا اینکه خاک برگ، کوکوپیت و پرلیت مخلوط کنید و حدودا دو ماه قبل از رسیدن فصل بهار و با در فصل بهار بذرها را کاشت کنید. گلدان ها را در مکانی با درجه حرارت 18 تا 21 درجه قرار دهید و در هفته اول آبیاری را به صورت آب پاشی انجام دهید تا بذرها جابجا نشوند. دو تا سه هفته طول می کشد تا بذر گل ها جوانه بزنند و بعد از شش هفته می توانید گلدان ها را در محیط بیرون از منزل قرار دهید.

یکی از روش های تکثیر این گیاه قلمه زدن میباشد و برای این کار بهتر است که در اوایل بهار و یا اوایل تابستان از ساقه های قوی تر قلمه را جدا کنید. برگ های شاخه جدا شده را از ساقه جدا کنید. بعد آن ها را در خاک و کوکوپیت و یا کوکوپیت و پرلیت، در مکانی روشن ولی به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.  بهترین زمان برای قلمه زدن گل های داوودی 15 درجه سانتی گراد یعنی در فصل بهار می باشد. حدود سه تا چهار هفته طول می کشد که قلمه ها جوانه بزنند، و بعد می توانید به جابجایی آن اقدام کنید.

بهترین زمان برای کاشت گل داوودی:

بهترین زمان برای کاشت گل های داوودی در اواخر زمستان تا فصل بهار و اواخر تابستان تا فصل پاییز می باشد.

برای مطالعه مقاله معرفی گل میخک میتوانید از این لینک استفاده نمایید.

گل داوودی

گل داوودی

هرس گل داوودی:

گل های داوودی در فصل تابستان و در پاییز دارای گل های بسیاری می شوند و در فصل رشد خود شروع به تولید شاخه های جدید می کنند. شاخه های بلند ممکن است باعث شود که شاخه های جدید برگ های خود را از دست بدهند به همین دلیل باید در زمانی مناسب شاخه های قدیمی را کوتاه و یا سرزنی کنید.

این کار باعث می شود که از بلند شدن بیش از اندازه شاخه های قدیمی جلوگیری کنید و رشد ساقه های جدید را تحریک می کنید. توجه داشته باشید که این کار را حتما قبل از شکل گرفتن جوانه های گل و در اوایل فصل رشد گل ها انجام دهید. در اواسط و یا اوایل تیر ماه تا مرداد ماه و بعد از آن این کار را انجام ندهید. به طور کلی هرس را در فصل بهار انجام دهید.

نوع دیگری از گل های داوودی وجود دارد که فرم بوته ای ندارند و دارای ساقه های بلندی می باشند، هرس این گل ها تا حدودی متفاوت می باشد. در این نوع با رشد ساقه های جدید، رشد ساقه های قدیمی محدود می شود. این عمل باعث رشد و درشت شدن گل ها می شود.

به طور کلی بعد از تمام شدن فصل گل دهی داوودی تمام شاخه های گیاه را کوتاه کنید و هرچه قدر که زمستان منطقه نگهداری از داوودی سردتر باشد ساقه ها را کوتاه تر کنید.

بیماری و آفات گل داوودی:

شته ها مخصوصا شته های سیاه از مهمترین آفات این گل ها می باشند، و به شدت سرشاخه های این گیاه را مورد آسیب قرار می دهند و آلوده می کنند. برای جلوگیری از آسیب باید برگ های آسیب دیده را از شاخه جدا کنید. آفات دیگر این گل های زیبا تریپس، شپشک ها، کنه های تار عنکبوتی و مگس سفید می باشند.

سفیدک پودری، رنگ سفید گل داوودی و پژمردگی با قارچ ورتیسیلیوم از بیماری های این گیاه می باشد. بیماری سفیدک با قارچ کش های تماسی از بین ببرید، ولی بیماری قارچ ورتیسیلیوم با سم های قارچ کش بهبود نمی یابد و گیاه از بین می رود.

رعایت نکات زیر باعث می شود که گیاه دچار بیماری نشود.

  • گل ها را در مکان های سایه دار و مرطوب کاشت نکنید.
  • بین بوته ها فاصله مناسب را رعایت کنید زیرا باید فضای مناسب برای تهویه هوا وجود داشته باشد.
  • بهتر است آبیاری گل ها را در صبح انجحام دهید.
  • شاخه های آلوده جدا شده حتما بسوزانید.
  • با ظاهر شدن رنگ گل ها، آن ها را سم پاشی نکنید.
برای خرید انواع بذر گل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *