آموزش باغبانی

هرس کردن درختان

هرس کردن همه درختان

هرس درختان یکی از متداول ترین کارها جهت نگهداری از درختان است. هرس کردن درختان در شهر ها و مزارع فواید زیادی برای درختان دارد. و حتما باید با داشتن دانش کافی اقدام به هرس کردن درختان بکنیم.

فواید هرس درختان:

  • زیبایی درختان: هرس کردن درختان کمک می کند تا درختان سالم تر و بهتر و زیبا به نظر برسند.
  • جهت دادن به رشد درختان: با هرس کردن درختان می توان به رشد آنها جهت داد. با جدا کردن یک شاخه رشد آن را متوقف می شود و شاخه بعدی در جهت دیگری رشد می کند. بدین روش می توان به شکلی زیبا درختان را شکل داد.
  • جلوگیری از رشد نامطلوب درختان: با هرس کردن درختان می توان رشد آنها را کنترل کرد. برای این کار شاخه های بیش از حد نازک و ضعیف، شاخه های روییده از ریشه و شاخه های کج و بد شکل را قطع نمایید.
  • افزایش امنیت: شاخه های پایینی درختان با رشد بیش از اندازه سبب سد معبر شده و مانع عبور و مرور از زیر درختان می شود. برای عبور و مرور ایمن از زیر رختان بهتر است شاخه های پایینی هرس شوند.

خرید چسب باغبانی

  • افزایش میزان باروری درختان: هرس کردن باعث می شود گیاهان گلدار و برخی درختان میوه بارورتر شوند. مثلاً در گیاه رز در فصل گلدهی با جدا کردن گلهای خشک شده میزان گلدهی افزایش می یابد. با جدا کردن شاخه های نازک و خشک شده درختان میوه می توان میزان گلدهی و بالطبع محصولات آن ها را افزایش داد.
  • تقویت ساقه ها از طریق هرس کردن: در بوته هایی که بیش از حد رشد کرده اند، می توان شاخه های پایینی را قطع کرده و شاخه های بالایی را مرتب کرد و به درختچه هایی چند ساقه ای تبدیل کرد. کم شدن تعداد ساقه ها باعث تقویت آنها می شود.
  • ساخت شکل های زیبا از درختان: اگر با هنر شکل دادن به درختان آشنایی داشته باشید می توانید شکل هایی زیبا از بوته ها و درختان را در فضای سبز و باغ خلق کنید.

برای مطالعه مقاله باغچه سبزیجات می توانید از این لینک استفاده نمایید.

هرس درخت کاج

هرس درخت کاج

زمان مناسب برای هرس کردن درختان:

  • برای تأمین امنیت گیاه و پاکسازی آن زمانی که شاخه تا پایین ترین حد خود خم شد، هرس کنید.
  • هرس کردن درختان جوان در اواخر فصل تابستان از ضعیف شدن آنها جلوگیری می کند.
  • در ختان و بوته هایی را که فصل گلدهی آنها فصل بهار است، بلافاصله بعد از ریختن گلهای آنها هرس کنید.
  • اگر برای تغییر شکل درختان و ساختار آنها قصد هرس درختان را دارید حتما در اواخر پاییز که درختان بدون برگ هستند این کار را انجام دهید چرا که شاخه درختان به راحتی قابل رویت هستند.
  • درختان و بوته هایی که در فصل میوه و شکوفه دهی شان در فصل تابستان است، در زمستان و یا اوایل بهار قبل از جوانه زدن هرس کنید.
  • به هرس کردن درختانی که در فصل بهار به تازگی جوانه زد اند، هرس زود هنگام می گویند. هرس زود هنگام سبب ضعیف شدن درخت می شود.

برای مطالعه مقاله نحوه استفاده ار کود شیمیایی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

هرس کردن درخت

هرس کردن درخت

هرس کردن بوته ها و درختان در فصل بهار:

اواخر زمستان یا اوایل بهار (زمانی که از خواب زمستانی بیدار می شوند و شروع به جوانه زدن می کنند)، بهترین زمان برای هرس کردن بسیاری از گیاهان، بخصوص درختان و بوته های برگ ریز است. در این زمان به دلیل گرمتر شدن هوا نقاط بریده شده دچار سرمازدگی نمی شوند. از آنجایی که درختان برگ ریز فاقد برگ هستند به راحتی می توان شاخه ها شکسته و کج را تشخیص داد و برید. و به راحتی برای جهت رشد شاخه ها تصمیم گرفت.

خرید نهال گیلاس تک دانه

در مورد درختان و بوته های گلدار بهتر است بدانید که گل های روی شاخه های تازه روییده جوانه می زنند یا شاخه های قدیمی؟ اگر در گیاهی که گل ها روی شاخه های قدیمی جوانه بزنند، اقدام به قطع درختان کنید تمام گلها و محصولات را از دست می دهید. این گیاهان را بهتر است بعد از زمان گلدهی هرس کنید.

می‌توانید پیش از جوانه زدن آن را هرس نمایید. در ادامه گام‌های هرس درختان در بهار را برمی‌شماریم.

برای مطالعه مقاله نحوه شروع پرورش درخت بونسای می توانید از این لینک استفاده نمایید.

هرس کردن درفصل بهار

هرس کردن درفصل بهار

آموزش هرس درختان و بوته‌ها در تابستان:

در فصل تابستان به منظور کاهش حجم درختان اقدام به هرس آنها می کنند. در این زمان از سال رشد درختان کند است و گیاه برای رشد بیشتر تحریک نمی شود. و برای مدت طولانی حجم آنها به اندازه دلخواه خواهد ماند.

هرس درختان همیشه سبز:

درختان همیشه سبز در طول زمستان به حالت نیمه خواب در می آیند. پهن برگان همیشه سبز را در انتهای زمستان و یا در طول تابستان هرس می کنند. درختان برگ سوزنی را در سه سال ابتدایی کاشت آنها هرس کرده و سپس به حال خود رها می کنند. هرس بیش از حد درختان برگ سوزنی برایشان مضر است.

نهال آلبالو مجاری

نحوه هرس کردن درختان:

  • حدود 50 سانت بالاتر از انشعاب شاخه را مشخص کنید.
  • به اندازه یک سوم این فاصله محل انشعاب تا محل مشخص شده را تعیین کنید. در محل تعیین شده از سمت پایین و زمین روی شاخه ایجاد کنید.
  • سه سانتی متر بالاتر از محل برش، از سمت بالا تا جایی شروع به اره کردن کنید که شاخه شکسته و جدا شود.
  • کمی بالاتر از محل انشعاب شاخه برش نهایی را بزنید.
برای خرید ابزار باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *