میوه ها

مشخصات کامل درخت آناناس

نگاهی کوتاه بر درخت آناناس

درخت آناناس به صورت بوته‌ای کوتاه تا ارتفاع 150 سانتیمتر و گاها بیشتر نیز رشد می‌کند که رشد به نسبت سریعی دارد و پس از گذشت دو تا سه سال شروع به میوه دهی می‌کند که خواص بسیاری دارد که برای تازه خوری، کمپوت، کنسرو و … مناسب است.

میوه این گیاه در رنگهای مختلف بسته به واریته های مختلف ظاهر می‌شود؛ میوه این گیاه گوشتی و آبدار است که پوست سفت و سختی به صورت برجسته دارد که از دو قسمت تاج و میوه تشکیل شده است، در مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری و معتدل رشد می‌کند که علاوه بر آبیاری، نور خورشید به کود دهی منظم و مناسب نیز نیاز دارد. توجه داشته باشید که شما می‌توانید آناناس را به عنوان یک گیاه آپارتمانی نیز با کمی صبر و حوصله پرورش دهید که به عنوان گیاه زینتی نیز شناخته می‌شود.

مشخصات گیاهی کامل درخت آناناس:

آناناس گیاهی از خانواده برومیلیاسه به شمار می رود که بومی مناطق گرمسیری است و در این مناطق رشد می‌کند که دارای واریته های مختلفی است که بیشتر به صورت بوته‌ای و درختچه‌ای کوتاه رشد می‌کند. گلهای بزرگ و جذابی دارد که به هنگام شکفتن منظره زیبایی را نمایان می‌کند.

میوه این گیاه در سایز بزرگ رشد می‌کند که سطح پوسته آن سفت، سخت و خاردار است که قسمت بالایی میوه این گیاه نیز همچون گیاه شکفته شده به رنگ سبز است و بیشتر شبیه گلدان می‌ماند. خواص بسیاری دارد که از آن علاوه بر تازه خوری برای تهیه کمپوت، کنسرو و … نیز استفاده می‌کنند.

به عنوان گیاهی زینتی نیز شناخته می‌شود که برای کاشت در گلدان، گلخانه، فضای باز ، محیط آپارتمان و … مناسب است. برگهای بزرگ و گراس مانند این گیاه در انتهای ساقه به صورت فشرده ظاهر می‌شود. گیاهی علفی و چند ساله به شمار می رود که علاوه بر مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری در مناطق معتدل نیز رشد می‌کند. این گیاه پس از گذشت دو تا سه سال شروع به باردهی می‌کند.

به صورت بوته‌ای پهن رشد می‌کند طوریکه ارتفاع آن به 150 سانتیمتر هم می‌رسد و فضایی بالغ بر 150 تا 200 سانتیمتر را برای رشد و نمو اشغال می‌کند، میوه آناناس بری روی دمگل بلندی از بوته گیاه و معمولاً در انتهای ساقه گلدهنده گیاه ظاهر می‌شود. گیاهی علفی و تک لپه‌ای است که تولیدکنندگان عمده آن در جهان برزیل، تایلند، فیلیپین و … هستند، خواص بسیاری دارد. شما می‌توانید آناناس را به عنوان یک گیاه آپارتمانی نیز با کمی صبر و حوصله پرورش دهید.

معرفی درخت آناناس

معرفی درخت آناناس

برگهای باریک و درازی به رنگ سبز دارد، توجه داشته باشید که بسته به واریته های مختلفی که دارد میوه این گیاه در رنگهای متنوع قرمز، زرد، قهوه‌ای و … ظاهر می‌شود. جالب است بدانید که در فیلیپین از برگ این گیاه پارچه می‌بافند. میوه این گیاه گران قیمت است که معمولاً از دو بخش تشکیل می‌شود یکی قسمت تاج که برگهای سوزنی شکلی در قسمت فوقانی میوه دارد و دیگری میوه که در قسمت پایین گیاه قرار دارد که دارای پوست سفت و سختی است، توجه داشته باشید که اگر شما اندکی صبر و حوصله کنید همین تاج می‌تواند برای شما دوباره میوه بیاورد.

آناناس میوه ای است گرمسیری از خانواده برومیلیاسه که تا کنون 1800 گونه از آن در 46 جنس شناسایی شده است. گیاهان این خانواده دارای صفات مشترکی می باشند از جمله این خصوصیات می توان به تشکیل برگ بر روی ساقه ای کوتاه و فشرده (حالت روزت) اشاره کرد که وسط آن ها حفره ای به وجود می آید که ساقه گل دهنده از میان آن ها ظاهر می شود.

گل ها بسیار زیبا و جذاب هستند و درخشندگی آن ها در کنار جذابیت برگ ها خودنمایی می کند. همه آن ها ریشه گوشتی دارند ولی مقدار زیادی از آب مورد نیاز خود را از طریق آب جمع شده در حفره وسط برگ ها جذب می کنند که اهمیت وجودی ریشه ها را کم رنگ می کند، به طوری که می توان تا ریشه دار شدن اندام های گیاه در زمان تکثیر آب مورد نیاز گیاه را از طریق حفره میانی برگ ها تامین کرد.

این موضوع در نهال های به وجود آمده از بذر نیز دیده می شود به طوری که ریشه های اولیه عمر زیادی ندارند و از بین می روند و ریشه های ثانویه که قدرت انشعاب و نفوذ بهتری در خاک دارند جای آن ها را می گیرند و رطوبت مورد نیاز از حفره میانی تامین می شود.

بوته های آناناس:

قسمت فوقانی برگ ها قرمز ابلق و زیر آن ها خاکستری مایل به نقره ای است. در بعضی ارقام، کناره و زیر برگ دندانه دار است. حالت قرار گرفتن برگ ها مارپیچی است به طوری که برگ اول و سوم بر روی یکدیگر قرار می گیرند (در کشور فیلیپین از فیبر موجود در برگ آناناس نوعی پارچه تهیه می کنند).

حداکثر ارتفاع بوته یک متر که با گذشت زمان بوته پهن می شود و تا 5/1 متر مربع فضا را اشغل می کند که می تواند ناشی از تولید پاجوش باشد. در حال حاضر مزارعی در دنیا وجود دارد که 30 سال قدمت دارند اما بهترین و عاقلانه ترین راه احیاء، احداث مجدد باغ هر 3 تا 4 سال یک بار است. میوه آناناس بر روی یک دمگل بلند و در انتهای ساقه گل دهنده ای به طول 7 تا 15 سانتیمتر تشکیل می شود.

بوته های آناناس

بوته های آناناس

گل های آناناس:

تعداد گل بر حسب رقم 100 تا 200 عدد است که اجزاء آن مضربی از عدد 3 شامل 3 کاسبرگ که حفره ای به وجود می آورند که در قسمت بالایی به رنگ آبی و بنفش و در پایین سفید رنگ است که بسیار جذابند 6 پرچم یا تخمدانی تحتانی و 3 برچه ای که هر برچه 14 تا 20 تخمک دارد که در دو ردیف قرار دارند.

کلاله از نوع 3 قسمتی است و باز شدن گل ها از زمان ظهور گل 10 تا 20 روز طول می کشد و میوه از کلیه قسمت های تخمدان، گل و نهنج به وجود می آید. دو خصوصیت در آناناس باید مد نظر قرار گیرند اول این که ظهور گل را می توان با اضافه کردن پودر سفید رنگ اتفون به غلظت PPM1000 در آب و پر کردن حفره وسط برگ ها جلو انداخت و سبب گل انگیزی در آناناس شده زیرا اتفون سبب آزاد شدن اتیلن و تحریک گل دهی و رشد و نمو سلول های گیاهی است.

زمان گل دادان آناناس:

گل معمولا بعد از 15 ماه از زمان کاشت ظاهر می شود که دو جنسی است اما میوه بدون دخالت گل نر تشکیل می شود. در ارقام دارای بذر (N2) گرده فعال است که به دلیل خود ناسازگاری عمل اخته کردن گل و گرده افشانی توسط دست از سایر ارقام سازگار انجام می شود.

بهترین زمان این کار صبح زود در زمان باز شدن گل ها است و این کار برای تهیه بذر و بررسی صفات به وجود آمده از توارص انجام می شود. نکته قابل توجه این که عمل گرده افشانی بر گل ها در طبیعت توسط پرندگان انجام می شود.

مشخصات آناناس:

آناناس گیاهی علفی، تک لپه و دائمی بوده و بومی مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی می باشد. آناناس در بین گیاهان گرمسیری پس از موز و انبه مهم ترین میوه بوده و بزرگ ترین تولید کنندگان آن تایلند، فیلیپین و برزیل می باشند.

آناناس مثل موز یک گیاه منوکارپ است، یعنی بوته آن یک بار گل و میوه می دهد و پس از آن از بین می رود و میوه در سال های قبل روی شاخه های فرعی به وجود می آید.

میوه آناناس در سال دوم بعد از برداشت تولید می شود که اصطلاحا به آن محصول اول روی شاخه های اصلی به وجود می آید. طول کاشت تا برداشت اولین محصول آناناس بسته به شرایط مختلف بین 15 تا 22 ماه طول می کشد.

برای مطالعه مقاله دتاکس واتر آب گزنه و آناناس می توانید از این لینک استفاده کنید.

درخت آناناس

درخت آناناس

انواع درخت آناناس:

آناناس دارای واریته های مختلفی است که ما در این بخش صرفاً به برخی از آنها اشاره می‌کنیم که عبارت‌اند از:

آناناس آباکاکسی:

آناناس آباکاکسی با نام علمی abavaxi از گونه‌های رایج آناناس به شمار می رود که طعم شیرینی دارد که دارای قسمت گوشتی سفید رنگی است که به صورت بلند و باریک رشد می‌کند. توجه داشته باشید که میوه این گیاه به دلیل شکننده بودن به هنگام حمل و نقل برای مصرف تجاری مناسب نیست. برگهای این گیاه به رنگ آبی مایل به بنفش و قرمز است.

ملکه آناناس:

ملکه آناناس یکی دیگر از واریته های آناناس به شمار می رود که کشت آن در مناطقی همچون آفریقا و استرالیا رایج است، دارای عطر و طعم دلچسبی است و هسته کمتری نیز دارد که برای تازه خوری مناسب است که بسیار آبدار است.

آناناس سرخ اسپانیایی:

آناناس سرخ اسپانیایی همانطور که از نامش مشخص است به رنگ قرمز و نارنجی است که تراز تجاری بالایی دارد که بسیار معطر است و از طعم دلچسبی نیز برخوردار است و به عنوان گیاهی زینتی شناخته می‌شود که بسیار گوشتی و آبدار است.

آناناس صاف کاین:

آناناس صاف کاین دارای قسمت گوشتی زرد رنگی است که پوست سفت و سختی به رنگ نارنجی دارد که سرشار از ویتامین‌های مختلفی است که بیشتر از آن برای تهیه آبمیوه و کنسرو استفاده می‌کنند.

آناناس برشچه:

آناناس برشچه ظاهری استوانه‌ای مانند دارد که در سایز متوسط رشد می‌کند، برگهای این گیاه به رنگ زیتونی است که بیشتر در مناطقی از ونزوئلا جنوبی رشد می‌کند که قسمت گوشتی معطری دارد و دارای هسته کوچکی است.

کاینا لیزا آناناس:

کاینا کیزا آناناس میوه استوانه‌ای مانندی در سایز متوسط تولید می‌کند که قسمت بیرونی میوه این گیاه به رنگ نارنجی مایل به قرمز است که قسمت داخلی آن نیز به رنگ زرد روشن کمرنگ است که خواص بسیاری دارد و استفاده‌های مختلفی از آن می‌کنند.

پرورش میوه آناناس

پرورش میوه آناناس

آناناس پانار:

آناناس پانار در سایز متوسط رشد می‌کند که برگهای باریک و درازی دارد که میوه آن به رنگ نارنجی است که قسمت گوشتی آن به رنگ زرد عمیق است که خواص بسیاری دارد و از عطر دلچسبی نیز برخوردار است که در بیشتر مناطق رشد می‌کند.

آناناس موریس:

آناناس موریس با نام‌های مختلفی همچون آناناس ملکه، قرمز مالاکا و سیلون سر نیز شناخته می‌شود، در سایز کوچک رشد می‌کند که دارای قسمت گوشتی زرد رنگی است که طعم شیرینی دارد که برای تازه خوری و همچنین تهیه آبمیوه مناسب است.

آناناس قندی:

آناناس قندی ظاهری استوانه‌ای مانند دارد که نسبت به سایر واریته ها پوست آن نرم تر است، دارای قسمت گوشتی، آبدار و خامه‌ای است که عطر ملایمی نیز دارد و از طعم شیرینی همچون عسل برخوردار است.

نهال آناناس کوموسوس

آناناس جواهرات اسپانیایی:

آناناس جواهرات اسپانیایی ظاهری استوانه‌ای مانند با چشم‌های مستطیلی شکل دارد، برگهای این گیاه باریک و دراز به رنگ سبز تیره است که قسمت گوشتی آن به رنگ نارنجی است که قسمت بیرونی آن به رنگ سفید است.

آناناس مونتفر:

آناناس مونتفر ظاهری مخروطی شکل به رنگ زرد مایل به سبز دارد که بسیار گوشتی و آبدار است و طعم لذیذی دارد.

آناناس مونته لیریو:

آناناس مونته لیریو با نام علمی monte lirio pineapple نوعی میوه گلوبوز است که قسمت گوشتی زرد و سفید رنگی دارد که برگهای آن به رنگ سبز و فاقد سنبله است.

آناناس شامپاکا:

آناناس شامپاکا برگهایی به رنگ سبز تیره دارد که میوه آن در سایز بزرگ رشد می‌شود، میوه این گیاه به رنگ قرمز و استوانه‌ای مانند است که قسمت گوشتی نارنجی رنگی دارد.

آناناس کابزونا:

آناناس کابزونا برگهای گسترده ای با سنبله‌های کوچک دارد که میوه آن مخروطی شکل است که خواص بسیاری دارد و از طعم دلچسبی نیز برخوردار است.

آناناس ملکه جیمز:

آناناس ملکه جیمز برگ هایی به رنگ سبز تیره با لکه‌هایی به رنگ قرمز دارد که بیشتر در مناطقی از آفریقای جنوبی یافت می‌شود.

مزرعه پرورش آناناس

مزرعه پرورش آناناس

ریپلی آناناس:

ریپلی آناناس ظاهری زیبا و جذاب به رنگ قرمز دارد که به صورت گرد، بیضی و استوانه‌ای مانند است که طعم شیرینی دارد و سرشار از ویتامین‌های مختلفی است که برای تازه خوری و کنسرو مناسب است.

آناناس اسپانولا روژ:

آناناس اسپانولا روژ ظاهری بشکه‌ای مانند دارد که قسمت گوشتی آن به رنگ زرد و نارنجی است که طعم شیرین و دل‌پذیری دارد.

آناناس پرنامبوکو:

آناناس پرنامبوکو دارای سنبله‌های زیادی بر روی پوست خود است که ظاهری مستطیلی شکل دارد که دارای عطر و طعم ملایمی است.

آناناس ماپور:

آناناس ماپور ظاهر استوانه‌ای شکل به رنگ زرد عمیق دارد که دارای پوست سبک تری است که بسیار گوشتی است و طعم دلچسبی دارد که به صورت بوته‌ای رشد می‌کند.

آناناس کمپوتی خشک

شرایط محیط رشد مناسب آناناس:

آناناس در مقابل خشکی و گرما نیز مقاومت خوبی دارد و سرمای صفر تا 5 درجه سانتیگراد را نیز تحمل می کند اما میوه آن در صورت مواجهه با دمای کمتر از 1 درجه سانتیگراد سرما زده می شود و از نظر شکل تغییر می کند و ویتامین C و قند موجود در آن کاهش می یابد که سبب تغییر مزه در آن می گردد و اگر این سرما در زمستان تشکیل و ظهور گل باشد سبب کاهش کیفیت گل می شود. طول برگ آناناس معادل یک متر و عرض آن ها 6 تا 7 سانتیمتر است.

خاک های مناسب برای پرورش آناناس لومی شنی با زهکش مناسب می باشند. خشکی را به مدت طولانی تحمل کرده و pH مناسب برای آن 4/5 تا 6/5 است. از نظر شرایط آب و هوایی، آناناس در دمای 16 تا 35 درجه سانتیگراد رشد می کند اما بهترین دما برای آن 26-20 درجه سانتیگراد می باشد و دماهای پایین تر و بالاتر، در کیفیت و نسبت قند به اسید میوه تاثیرگذار است. البته میزان دمای مطلوب در گونه های مختلف آناناس متفاوت است به عنوان مثال مقاومت رقم Queen نسبت به تغییرات دما از رقم cayenne بیشتر است.

میزان آب مورد نیاز برای رشد درخت آناناس:

این گیاه در مناطقی که بارندگی سالیانه حدود 600 میلیمتر باشد، به آبیاری نیاز ندارد اگرچه به منظور برداشت میوه در حجم تجاری، به 1000 تا 1500 میلیمتر بارندگی (یا آبیاری) سالیانه و رطوبت نسبی 70 تا 80 درصد نیاز دارد.

گیاه آناناس خاکی با عمق متوسط 0.5 نا 1 متر با زهکش خوب و بافت لوم رسی – شنی یا بافت شنی را می پسندد. بهترین pH برای آن حالت اسیدی است که محدوده 5/6 – 4/5 برای آن مناسب است. البته در برخی منابع، محدوده 5.6- 5 درج شده است. این گیاه به زهکشی پایین بسیار حساس است و در خاک بایستی مقدار زیادی مواد آلی و پتاسیم وجود داشته باشد. برای تولید یک محصول خوب٬ خاک باید غنی و حاصلخیر باشد.

چگونگی تکثیر آناناس

چگونگی تکثیر آناناس

شرایط اکولوژیک رشد درخت آناناس:

درخت آناناس برای رشد هر چه بهتر و نگهداری مناسب نیاز به شرایط محیطی مناسبی دارد.

ارتفاع:

ارتفاع این گیاه بسته به عوامل مختلف منجمله نوع واریته، شرایط اقلیمی و محیطی رشد و … بین 100 تا 200 سانتیمتر است.

نور:

گیاهی آفتاب دوست به شمار می رود که برای رشد و نمو به نور کامل خورشید برای رشد نیاز دارد.

دما :

دمای مناسب برای رشد این گیاه 15 تا 35 درجه سانتی‌گراد است که به دمای کمتر از 6 درجه سانتی‌گراد حساس است و از بین می رود.

خاک:

برای رشد و نمو خاکها شنی و لومی را می‌پسندد، خاک مورد کشت باید از زهکشی مناسبی برخوردار باشد چرا که عدم زهکشی مناسبی سبب انباشت آب و در نتیجه به از بین رفتن گیاه می‌انجامد.

 آبیاری :

آبیاری این گیاه را هفته‌ای یکبار انجام دهید.

فاصله کاشت:

فاصله کاشت بذر بین بوته ها 150 تا 200 سانتیمتر است که فاصله بین ردیف‌ها نیز 1 تا 2 متر است.

زمان و مقدار کود دهی به درخت آناناس:

برای رشد بهتر گیاه آناناس از مکمل‌های کودی در فصول مختلف سال به ویژه در فصل بهار و تابستان و درست در زمانی که گیاه آناناس در بهترین حالت ممکن خود قرار دارد این کودها را به خاک گیاه اضافه کنید برای این منظور از کودهای مایع و جامد در طول ماه یکبار استفاده کنید و در فصول دیگر سال همچون پاییز و زمستان هیچ کودی به خاک مورد کشت اضافه نکنید چرا که رشد این گیاه در فصل پاییز و زمستان غیرفعال می‌شود، برای مشاوره در این زمینه می‌توانید با مشاوران ما در پوپونیک تماس بگیرید.

آفات و بیماری های درخت آناناس

آفات و بیماری های درخت آناناس

آفات و بیماری های رایج و روشهای مبارزه با آفات آناناس:

از آفات و بیماری های رایج آناناس می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

بیماری صورتی:

بیماری صورتی در اصل توسط باکتری و قارچ ایجاد و سبب ایجاد خسارت می‌شود که برای مبارزه بهتر است از قارچ کش و آفت کش استفاده کنید.

پوسیدگی ریشه:

پوسیدگی ریشه یکی دیگر از بیماری های ویروسی قارچی است که باعث ایجاد خسارت به باغ آناناس می‌شود که برای این منظور می‌توانید از سموم شیمیایی استفاده کنید.

ویروس نقطه زرد:

ویروس نقطه زرد یکی دیگر از بیماری های رایج آناناس به شمار می رود که برای مبارزه باید از سموم مختلفی همچون قارچ کش و آفت کش استفاده کنید.

پوسیدگی هسته:

پوسیدگی هسته نیز سبب آسیب به محصول می‌شود که برای مبارزه با این بیماری باید از آفت کش و قارچ کش استفاده کنید. این بیماری زمانی به وجود می‌آید که خاک زهکشی مناسبی نداشته باشد و میزان بارندگی سالانه نیز بالا باشد.

آناناس خشک

شپشک ها:

از رایج‌ترین آفات آناناس می‌توان به حمله شپشک ها اشاره نمود که این شپشک ها توسط مورچه در گیاه آناناس گسترش پیدا می‌کنند، به همین دلیل مبارزه با مورچه به نابودی شپشک ها منجر می‌شود.

کنه:

نام حشره‌ای کوچک و ریز است که سبب آسیب رساندن به آناناس می‌شود که راه مبارزه با آن استفاده از روش‌های فیزیکی و همچنین سموم شیمیایی است.

سوسک:

سوسک از آفات رایج درختان مثمر به شمار می رود که به گیاه آسیب وارد می‌کند که برای از بین بردن آن می‌توانید از سموم شیمیایی استفاده کنید.

تریپس:

تریپس یکی دیگر از آفات آناناس به شمار می رود که برای از بین بردن آن می‌توانید از آب و صابون استفاده کنید.

نماتد:

نماتد یکی دیگر از آفات آناناس طی دوران رشد به شمار می رود که علاوه بر استفاده از سموم شیمیایی می‌توانید از آب و صابون نیز استفاده کنید.

نحوه برداشت میوه آناناس:

به هنگام برداشت با استفاده از یک اره یا چاقو تیز آناناس را از قسمت زیرین گیاه جدا کنید و در داخل سبد یا جعبه بگذارید و سپس آنها را به بیرون از باغ منتقل کنید.

آناناس

آناناس

خواص درمانی و کاربردهای صنعتی:

آناناس با عطر ویژه اش، یکی از میوه های منحصر به فرد دنیا محسوب می شود و بسیار لذیذ مقوی است. آناناس سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف از جمله ویتامین A، ویتامین C، ویتامین های گروه B، کلسیم، فسفر و آهن است و در درمان برخی بیماری ها و ناراحتی های جسمی، نقش درمان کننده دارد. این میوه شیرین و خوشمزه تقریبا در تمام گروه های سنی طرفدار و علاقمند دارد.

میوه خام و رسیده آناناس حاوی یک آنزیم پروتئولیتیک به نام “بروملین” یا “بروملائین” است که اولین مرتبه در سال 1981 میلادی از آن استخراج شد. این ماده در میوه آناناس به میزان کمی وجود دارد و بیشتر در ساقه آن به فراوانی یافت می شود. بروملین به عنوان ضد آماس پس از اعمال جراحی دندان، جراحی زنان، جراحی عمومی، درمان کوفتگی ها، خون مردگی ها، زخم های بعد از تصادفات و آبسته ها به کار می رود. از عصاره بروملین کپسول، کرم یا پانسمان های پزشکی تهیه می کنند.

بروملین موجود در آناناس:

بروملین موجود در آناناس عملکرد پروتئینی را که در 30 درصد سرطان ها دخیل است، متوقف کرده و قادر است سیستم ایمنی بدن را برای هدف قرار دادن و نابود ساختن سلول های سرطانی تحریک کند. دریافت زیاد این آنزیم به مدت چند ماه باعث از بین رفتن تومورهای سرطانی می شود بدون این که عارضه جانبی ایجاد کرده باشد. این خاصیت آناناس به ویژه در سرطان سینه، ریه، روده بزرگ، تخمدان و سرطان پوست به اثبات رسیده است.

آناناس برای دردهای ناشی از آرتروز و آرتریت:

آناناس دردهای ناشی از آرتروز و آرتریت را تسکین می دهد. این خاصیت آناناس به وجود آنزیم بروملین باز می گردد که یک ضد التهاب طبیعی فوق العاده است. بدن به راحتی می تواند این آنزیم را جذب و وارد خون کند. در این صورت این آنریم باعث تنظیم فعل و انفعالات شیمیایی بدن می شود و از بروز التهاب در بدن جلوگیری می کند. این آنریم گرما، قرمزی موضعی و ورم این بیماری ها را کاهش می دهد.

آناناس برای افراد مبتلا به اضافه وزن:

آناناس برای افراد مبتلا به اضافه وزن مناسب بوده و این افراد می توانند در دوره رژیم لاغری خود از آن بهره ببرند زیرا بروملین موجود در این میوه باعث تخریب فیبر های کلاژن که سلول های چربی را در خود ذخیره می کنند می شود. بروملین ضد احتباس آب است و آب جمع شده در سطح سلولیت ها را از بین می برد. آناناس میوه ای اشتها برانگیز بوده و برای افراد که با هضم غذا مشکل دارند، بسیار مناسب است. این میوه اسید معده و نفخ را کاهش می دهد.

حتما دیده اید که هنگامی که به عیادت بیمار به ویژه افرادی که به تازگی جراحی کرده اند می روند، آناناس می برند. در خصوص دلیل این امر گفته می شود بروملین موجود در آناناس، باعث التیام زخم ها می شود زیرا جریان خون را بیشتر کرده و سبب می شود مواد مغذی سریع تر به زخم ها برسد. البته لازم به ذکر است که بروملین در فرایند کنسروسازی و پخت از بین می رود از این رو آناناس تازه نسبت به کمپوت آناناس، خواص بیشتری دارند.

برای مطالعه مقاله دتاکس واتر تمشک سبز و آناناس می توانید از این لینک استفاده کنید.

میوه آناناس

میوه آناناس

خواص دیگر آناناس:

  • بر اساس طب چینی، آناناس خاصیت خنک کنندگی دارد و برای درمان آفتاب سوختگی بسیار مفید است.
  • آناناس در درمان بیماری های روده مناسب بوده و برای بر طرف نمودن یبوست، از آن استفاده می شود.
  • آناناس در پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی مفید است. این میوه همچنین مانع لخته شدن خون شده و به از بین بردن رسوب روی دیواره های سرخرگ کمک می کند.
  • آناناس حاوی منگنز است و مصرف آن برای استخوان سازی و سلامت استخوان ها مفید است.
  • آناناس به دلیل برخورداری از ویتامین C، نقش موثری در بهبود سرماخوردگی، تسکیل گلودرد و کاهش میزان سرفه دارد. همچنین پزشکان به افرادی که زیاد دچار سرماخوردگی می شوند توصیه می کنند آب آناناس بنوشند.
  • آناناس به دلیل برخورداری از ویتامین C، خطر بیماری های لثه را کاهش می دهد و با باکتری های مهاجم و سموم دیگری که باعث بیماری لثه می شود، مبارزه می کند.
  • آناناس در حفظ سلامتی چشم موثر بوده و مانع از بیماری های چشمی مربوط به سن می شود.
  • آناناس به راحتی مخاط بدن را پاکسازی می کند و در عین حال به درمان سایر علائم و مشکلات تنفسی همچون برونشیت، آسم و ذات الریه کمک می کند.
  • آناناس حاوی پکتین فراوان است و این ماده در کاهش کلسترول خون موثر است. لازم به ذکر است که پکتین موجود در آناناس با پختن این میوه، آزاد می شود.
  • آناناس و آب این میوه برای ورزشکاران بسیار مفید است زیرا آناناس از نظر تامین انرژی برای بدن هم پایه موز می باشد.
  • آناناس در خانم ها باعث کاهش درد قاعدگی می شود.
  • اگر آناناس به همراه غذا خورده شود، به گوارش غذا کمک می کند و برای افراد مبتلا به سوء هاضمه مفید است. این افراد می توانند 1 تا 2 ساعت قبل یا بعد از غذا آناناس بخورند.
  • آب آناناس دارای مقدار زیادی پتاسیم است که به حفظ تعادل الکترولیتی بدن کمک می کند و برای افراد مبتلا به فشار خون مفید می باشد.
  • آب تازه میوه آناناس، در دفع کرم های روده ای، دیفتری، عفونت گلو و تهوع صبحگاهی موثر است.
  • آب آناناس مدر است و ادرار را زیاد می کند از این رو برای بیماران کلیوی مناسب است.
  • آناناس در تازگی و جوانی بافت پوست موثر است زیرا این میوه حاوی ویتامین C و بتاکاروتن است و به همین دلیل باعث افزایش ساخت کلاژن و الاستین (بافت پروتئینی پوست) می شود و خون رسانی به پوست را افزایش می دهد.
  • این خون رسانی بهتر به پوست، موجب رشد و ترمیم سلول ها می شود. خوردن آناناس به اشخاصی که پوست آنان کوپروز فراوان (عروق پر خون در زیر پوست) دارند نیز توصیه می شود زیرا بروملین موجود در اناناس، موجب حل شدن تجمعات سلول های خونی می شود.

استفاده های دیگر از آناناس:

استفاده از آناناس فقط در موارد پزشکی خلاصه نمی شود. از خواص دیگر آنزیم بروملین موجود در آناناس، می توان به نرم نمودن بافت های گوشت اشاره کرد. خواباندن گوشت سفت و ناپز در کنار آناناس قطعه قطعه شده، موجب نرم شدن گوشت می شود. پختن گوشت با آناناس نیز به نرم شدن بافت های گوشت کمک می کند.

از آنزیم مخصوص در آناناس می توان در تهیه غذاهای ژلاتینی مانند انواع دسرها و ژله استفاده کرد.

در فیلیپین از برگ های له شده آناناس به همراه نمک، مرهمی ساخته و با آن کمر را ماساژ می دهند که منجر به تسکین کمر درد می شود.

از برگهای این گیاه در بافندگی پارچه استفاده می‌کنند.

برای مطالعه مقاله دتاکس واتر آناناس سبز می توانید از این لینک استفاده کنید.

گلدان آناناس

گلدان آناناس

ارزش غذایی آناناس:

هر 100 گرم از بخش خوراکی (میوه ها) این گیاه دارای 209 کیلوژول (50 کیلوکالری) انرژی، 3.12 گرم کربوهیدرات ها، 9.85 گرم قند، 1.4 گرم فیبر رژیمی، 0.12 گرم چربی، 0/54 گرم پروتئین، 0.079 میلیگرم ویتامین ب1 (تیامین)، 0.032 میلیگرم ویتامین ب 2 (ریبوفلاوین)، 0.5 میلیگرم ویتامین ب 3 (نیاسین)، 0.213 میلیگرم ویتامین ب 5 (پانتوتنیک اسید)، 0.112 میلیگرم ویتامین ب 6 ، 18 میکرو گرم ویتامین ب 9 (فولات)، 5.5 میلیگرم کولین، 47.8 میلیگرم ویتامین ث، 13 میلیگرم کلسیم، 0.29 میلیگرم آهن، 12 میلیگرم منیزیم، 0.927 میلیگرم منگنز، 8 میلیگرم فسفر، 109 میلیگرم پتاسیم، 1 میلیگرم سدیم و 0.12 میلیگرم روی می باشد.

تکثیر درخت آناناس:

به هنگام تکثیر پس از تهیه آناناس قسمت تاج را به آرامی و با دقت از قسمت میوه گیاه جدا کنید، پس از جدا سازی تاج سه تا چهار تا از برگهای پایینی گیاه را از تاج جدا کنید و سپس لیوانی بردارید و آن را پر از آب کنید و سپس تاج گیاه را در داخل لیوان به گونه‌ای قرار دهید که فقط ساقه بدون برگ در داخل آب قرار بگیرد.

بنابراین قرار گرفتن حدود یک تا دو سانتیمتر از ساقه در زیر آب کافی است، پس از گذشت مدت زمانی حدود سه تا چهار روز ساقه ریشه‌دار می‌شود که می‌توانید برای کاشت آن در خاک اقدام کنید، برای این منظور گلدانی در ابعاد و عمق حداقل 25 سانتیمتر تهیه کنید و با خاک غنی و حاصلخیز آن را پر کنید و سپس شیاری در مرکز گلدان با دست خود ایجاد کنید و تاج آناناس را در درون آن قرار دهید و روی آن را بپوشانید و پس از آن گیاه را آبیاری کنید و گلدان را به مکانی پر نور با رطوبت بالا منتقل کنید که پس از چند روز ریشه‌ها در خاک قوی تر و بزرگتر می‌شوند و گیاه شروع به رشد می‌کند که پس از گذشت دو تا سه سال آناناس شروع به گلدهی می‌کند و محصول می‌دهد.

هرس درخت آناناس:

هر گیاهی برای رشد و نمو نیاز به هرس به موقع دارد ولی آناناس از جمله گیاهانی است که نیاز به هرس آنچنانی ندارد فقط به هنگام هرس می‌توانید بخش‌های اضافه و خشک ‌شده گیاه را که دچار بیماری هستند را از ساقه گیاه جدا کنید.

آناناس میوه خوشمزه

آناناس میوه خوشمزه

انواع قطعات تکثیری مختلف در آناناس:

  1. پاجوش ها: این اندام ها روی ریشه تشکیل می شوند و تعداد آن ها در هر بوته آناناس خیلی کم است و از صفر تا یک عدد می باشد. به همین خاطر، روش مطمئنی برای تکثیر آناناس نمی باشد. پاجوش ها سریع تر از همه قطعات تکثیری رشد رویشی خود را طی می کنند و پس از 12 الی 14 ماه میوه می دهند.
  2. شاخه های فرعی: این شاخه ها روی ساقه اصلی تشکیل شده و تعداد آن ها بین صفر تا 3 عدد می باشد. اگر به شاخه های فرعی اجازه رشد کافی داده شود تبدیل به محصول راتون می شوند، ولی می توان آن ها را از گیاه اصلی جدا کرده و جداگانه کاشت. شاخه های فرعی 18 تا 20 ماه بعد از کاشت گل می دهند.
  3. اسلیپ: این اندام ها در انتهای شاخه اصلی و روی دم گل آذین به وجود می آیند. تعداد آن ها در هر گیاه 5 تا 10 عدد می باشد. زمانی که وزن هر کدام از آن ها به 300 تا 500 گرم رسید، آن ها را جدا کرده به عنوان گیاه تکثیری می کاریم. اسلیپ ها 16 تا 18 ماه پی از کاشت گل می دهند.
  4. هاپس: این اندام از زیر میوه و از نزدیکی اسلیپ خارج می شوند و 18 الی 20 ماه پس از جداسازی از گیاه مادری و کاشت گل می دهند.
  5. تاج: به برگ های فشرده بالای میوه تاج می گویند که حاوی جوانه بوده و می توان از آن ها به عنوان اندام تکثیری استفاده کرد. گیاهان حاصله از تاج یکنواخت بوده و می توان تاج ها را از میوه جدا کرده و کشت نمود. تاج ها دیرتر از سایر قطعات تکثیری میوه می دهند و پس از 2 الی 22 ماه میوه می دهند.

از بین اندام های گفته شده اسلیپ ها، شاخه های فرعی و تاج برای تکثیر مناسب تر هستند. علاوه بر این ها می توان ساقه اصلی گیاه را نیز مانند دیفن باخیا قطعه قطعه کرد و هر قطعه را جداگانه کاشت. همچنین در آناناس در حد فاصل ریشه و ساقه قسمتی به نام بووت یا استومپ وجود دارد که می توان ریشه دار کرد و کاشت.

اگر چنانچه شما نیز تجربه کاشت، داشت و برداشت آناناس را دارید نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبان پوپونیک در میان بگذارید.

برای خرید بذر درختان مثمر می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

2 دیدگاه درباره مقاله “مشخصات کامل درخت آناناس

  1. Avatar محبوبه تولیت گفت:

    سلام
    آناناس کاشتم بعد از سه سال میوه داده اما بیشر کاکلش رشد میکنه تا میوه ش
    علت چیه ؟؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      باید یک سری از شرایط کاشت را هم میگفتید تا بهتر بتوانیم کمک کنیم
      یکی از مسایل مهم گرمای منطقه است که در رشد آناناس بسیار دخیل است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *