گیاهان دارویی و ادویه ها

نمک صورتی هیمالیا

نمک صورتی هیمالیا

هیمالیا، بلندترین کوهستان دنیا است که در عرض آسیا گسترش یافته است. این کوه، قاره هندوستان را با آسیا مرکزی به هم متصل کرده است. جایی که این قله ها سر به فلک کشیده اند میلیونها سال قبل دریا بوده که در بدنه آبی آن، یک اکوسیستم کامل و دست نخورده وجود داشته است، از آنجایی که در طول دوره های مختلف، صفحات زمین حرکت کرده و هیمالیا به سمت بالا کشیده شده، دریا تبخیر شده و همه مواد معدنی آن زیر نور آفتاب تبدیل به کریستال شده و امروزه ما آن را به عنوان نمک صورتی هیمالیا می شناسیم. این نمک سرشار از مواد معدنی است و از کمبود آب بدن جلوگیری می کند. این نمک از نظر شیمیایی به نمک معمولی خوراکی شباهت دارد و 98% سدیم کلراید دارد ولی دلیل متفاوت بودن نمک هیمالیا سایر مواد معدنی نظیر پتاسیم، منیزیم و کلسیم هستند.

علت رنگ صورتی نمک هیمالیا:

رنگ صورتی کم رنگ این نمک هم به خاطر وجود این مواد معدنی است و همچنین وجود این مواد معدنی باعث شده که مزه این نمک هم با نمک معمولی تا حدودی متفاوت باشد. مردم معمولا از این دو نمک، یعنی نمک معمولی و نمک هیمالیا به یک شیوه استفاده می کنند. برخی از مردم از این نمک به عنوان نمک حمام استفاده می کنند و همچنین گاهی اوقات از این نمک برای درست کرد ظروف استفاده می شود. بر اثر تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است که نمک باکتری های مضر بدن را از بین می برد و احتمال عفونت را کاهش می دهد. سدیم ( نمک ) یک ماده حیاتی برای بدن ما محسوب می شود و یک سری فرایند، در بدن انسان به این ماده بستگی دارد از جمله:

  • جلوگیری از کم شدن آ ب بدن
  • جلوگیری از فشار خون پایین
  • انبساط و کشش عضلات و ارسال ضربانی سیستم عصبی

نمک هیمالیا خالصترین نمک دریا و از بهترین منابع مواد معدنی بر روی کره زمین به حساب می آید.

مواد معدنی موجود در نمک هیمالیا:

در این نمک 84 نوع ماده معدنی وجود دارد و این نمک 98% سدیم کلراید است و 2% مواد معدنی است و همانطور که می دانید مقدار مصرف نمک بسیار کم است و این مقدار مواد معدنی موجود در نمک هیمالیا بسیار ناچیز است، خواص این مواد معدنی برای سلامتی قابل اندازه گیری نیست. با توجه به اینکه این دو نمک هر 98% سدیم کلراید دارند ولی برخی بر این باور هستند که سدیم نمک هیمالیا کمتر است، به این دلیل که بلورهای کریستالی نمک صورتی درشت تر از نمک معمولی است بنابراین سدیم یک قاشق نمک هیمالیا کمتر از نمک معمولی است.

نمک هیمالیا طبیعی تر از نمک معمولی است، با این دلیل که برای فراوری کردن نمک معمولی، به آن به مقدار زیادی آلومینیم سیلکات و منیزیم کربنات اضافه می کنند، در ضمن این مواد خاصیت ضد چسبندگی دارد و باعث شده که بلورهای نمک به یکدیگر نچسبند. ولی در فراوری نمک هیمالیا از این مواد مصنوعی و افزودنی کمتر استفاده می شود ، برای همین نمک هیمالیا طبیعی تر است. سدیم به حفظ تعادل آب دربدن کمک می کند و از کم شدن آب بدن جلوگیری می کند. هر دو نوع نمک این خاصیت را دارا هستند.

برای خرید نمک دریایی با کیفیت می توانید از این لینک استفاده نمایید.

خواص نمک صورتی هیمالیا

خواص نمک صورتی هیمالیا

خواص نمک هیمالیا:

نمک هیمالیا خواص بی شماری دارد که در ذیل به آنها اشاره می کنیم:

  • تسکین دردها: منیزیم و تعداد کمی از مواد معدنی در این نمک ، از طریق پوست جذب می شود و به ماهیچه ها ی آسیب دیده و بافتهای نرم کمک می کند و همچنین این مواد معدنی به تقویت استخوانها، پوست و بافتهای پیوندب کمک می کند. پس یک حمام آب گرم به همراه نمک هیمالیا برای شل کردن عضلات کرفته بسیار مفید است.
  • تخلیه سینوس: در حفره های بینی افراد به دلیل تنفس هوای آلوده، میکروب و آلودگی جمع می شود. محلول آب و نمک هیمالیا کمک به پاکسازی سینوسها می کند. حتی اگر فرو بردن آب در بینی خود را دوست ندارید می توانید نمک کریستالی را برای پاکسازی سیستم تنفسی استنشاق کنید.
  • تصفیه هوا: به عنوان یک تصفیه کننده طبیعی هوا می توانید از آن استفاده کنید، به این صورت که رطوبت محصور شده در محیط را به داخل خود می کشد و سمومی را که در این رطوبت بوده به داخل خود فرو می کشد.
  • کاهش فشار خون: این نمک محتوای سدیم بالایی دارد که به کاهش فشار خون کمک می کند.
  • سم زدایی: این نمک به عنوان یک سم زدای قوی عمل می کند. زمانی که در آب حل می شود تبدیل به یک محلول یونی می شود که مواد سمی را از پوست و بافتهای چربی پاک می کند. پس یک حمام ولرم با نمک هیمالیا به شما حس تازگی و قدرتمندی می دهد .
  • تنظیم آب بدن: این نمک الکترویت های بدن را برای تنظیم آب بدن فراهم می کند.
  • تنظیم PH و کاهش ریفلاکس اسیدی: با نوشیدن محلول دارای نمک هیمالیا می توان مشکل تعادل pH بدن را که منجر به، از دست دادن تراکم استخوان، ایجاد سنگ کلیه و اضافه وزن شود را درمان کرد.
  • برای مستحکم کردن بدن: مصرف منظم نمک هیمالیا می تواند به تثبیت قدرت استخوانها و بافتهای پیوندی کمک کند. و مشکلات آرتروز، شکستن استخوانها و خستگی روح را درمان کند.
  •  برای بهبود گوارش: اگر نمک هیمالیا را با نمک طعام یا همان معمولی جاگزین کنید، قابلیت دستگاه گوارش را برای جذب مواد مغذی افزایش می دهید.
  • برای تهیه اسپری صورت و بدن: یک قاشق سوپ خوری از نمک هیمالیا را با یک قاشق سوپ خوری از پوسته منیزیم را با یک لیوان آب مقطر ترکیب کنید. بعد چند قطره روغن اسطوخودوس، نعناع یا اکالیپتوس را به آن اضافه کنید. مقداری از این محلول به دست آمده را به بدن خود اسپری کنید و بعد بر روی پوست ماساژ دهید. این نمک خاصیت لایه برداری دارد و تولید کلاژن و پروتئین پوست را افزایش می دهد. سلولهای مرده پوست را از بین می برد.
  • از بین بردن سرماخوردگی: مقداری آب پرتقال یا آبلیموی تازه را با یک قاشق سوپخوری عسل و مقداری نمک هیمالیا را مخلوط کنید. این محلول بدست آمده برای سرماخوردگی و آنفولانزا بسیا مفید است. ولی اگر بیماری کلیوی و پرفشاری دارید قبل ازمصرف با پزشک خود مشورت کنید.

و در نهایت اینکه این نمک به روده ها برای جذب مواد مغذی کمک می کند، متابولیسم بدن را سالم می کند. محلول آب با این نمک برای گلودرد بسیار مفید است.

برای مطالعه مقاله نمک دریایی چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

فواید نمک صورتی هیمالیا:

استفاده از این نمک در آشپزی غذا را شور نمی کند و مزه نمکی خوبی به غذا می دهد و چون رطوبت کمی دارد محیط ضد باکتری را فراهم می کند. این نمک حرارت را در خود حفظ می کند و باعث می شود غذایی که با این نمک پخته می شود بعد از سرو کردن خنک نمی شود و همچنین اگر غذا به صورت سرد هم سرو شود خوشمزه خواهد بود.

برای سـؤال در زمینه خرید ادویه مرغوب و با کیفیت با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *