آموزش باغبانی

نحوه احیای درخت بونسای

نحوه احیای درخت بونسای

درختان بونسای درختان مختص محیط داخل و حتی خارجی هستند که بخاطر داشتن اندازه های ظریف و کوچک و شکل های منحصر به فرد محبوب هستند. با وجود محبوبیت روزافزون آن ها، مراقبت از درختان بونسای بسیار مهم است. اگر درخت بونسای شما در حال برطرف کردن یک مسئله یا آفت است ممکن است با درمان آن مسئله خاص بتوانید آن را احیا کنید. هنگامی که درخت شما در حال اصلاح است، فراهم کردن شرایط مناسب و مراقبت از بونسای کمک می کند تا رشد کند.

درمان بیماری های معمولی

در این روش به شما چگونگی درمان بیماری های معمولی بونسای را آموزش می دهیم.

1. میزان آبیاری در زمان تغییر رنگ برگ ها:

اگر برگها به آرامی تغییر رنگ می دهند، بونسای خود را کمتر از قبل آب دهید. اگر برگ های درخت بونسای شما به تدریج پژمرده می شوند و زرد می شوند، مقدار آبی که به درخت خود می دهید را کم کنید. وقتی برگ ها به آرامی زرد می شوند و می افتند معمولاً نشانه آن است که زیادی به گیاه آب می دهید و ریشه ها دارند می پوسند. بونسای شما بسته به نوع و گونه آن در فواصل زمانی خاص نسبت به قبل نیاز به مقادیر متفاوت آب دارد. با کمی آزمایش و خطا برای شما محرز خواهد شد که گیاه خاص شما در فواصل زمانی متفاوت چقدر نیاز به آب دارد.

میزان آبیاری در زمان تغییر رنگ برگ ها

میزان آبیاری در زمان تغییر رنگ برگ ها

2. میزان آبیاری در زمان زرد شدن و افتادن ناگهانی برگ ها:

اگر برگ ها زرد شد و ناگهان افتادن، نسبت به قبل بیشتر خاک را آبیاری کنید. معمولاً طی چند روز برگ های بونسای شما سریع می میرند. به محض خشک شدن رویه خاک، درخت خود را آب دهید. درختان بونسای نسبت به محیط خود بسیار حساس هستند. بنابراین هرگونه تغییری در محیط می تواند بر نیاز گیاه شما در یک بازه زمانی معین تأثیر بگذارد. اگر شاخه ها و تنه بونسای شما شروع به کوچک شدن می کند ممکن است نشان دهنده این باشد که گیاه در حال خشک شدن است و به آب بیشتری احتیاج دارد.

میزان آبیاری در زمان زرد شدن و افتادن ناگهانی برگ ها

میزان آبیاری در زمان زرد شدن و افتادن ناگهانی برگ ها

3. جدا کردن ریشه های پوسیده و بیمار:

اگر بونسای شما ریشه پوسیده شده دارد ریشه های پوسیده و بیمار را جدا کنید. اگر برگ های بونسای شما تغییر رنگ داده یا گیاه شما کمی بوی فاسدی می دهد، درخت را با دقت از گلدان خود بلند کنید تا پوسیدگی ریشه آن را بررسی کنید. اگر ریشه ها منقبض و مرده است و یا بوی فاسدی می دهند، قبل از برگرداندن بونسای به گلدان ریشه های مریض و پوسیده را با یک چاقوی تیز ببرید و هرس کنید تا از گیاه جدا شوند. اگر شک دارید که بونسای شما در حال پوسیدن و تقلا برای زنده ماندن است، خاک سطح رویی آن را بو کنید و برای مطمئن تر شدن سعی کنید از درون سوراخ زهکشی هم خاک را بو کنید که آیا بوی فاسد وجود دارد یا خیر. علاوه بر این، سعی کنید ریشه ها را با یک چاقوی تیز بخراشید تا ببینید آیا هنوز داخل آنها سبز است یا خیر. اگر قهوه ای شده اند، احتمالاً پوسیده اند و باید حذف و بریده شوند.

جدا کردن ریشه های پوسیده و بیمار

جدا کردن ریشه های پوسیده و بیمار

4. انتقال بونسای به گلدان دارای دو سوراخ زهکشی:

بونسای خود را به گلدانی با دو سوراخ زهکشی منتقل کنید. اگر هر چند وقت یک بار میزان آب بونسای خود را کاهش می دهید ولی هنوز درست نشده است، بونسای خود را به گلدان جدیدی با دو سوراخ زهکشی منتقل کنید. زهکشی به خاک کمک می کند تا آب و مواد مغذی اضافی را تخلیه کند و همچنین باکتری هایی را که می تواند باعث عفونت شود، فیلتر کند.

خاک بن سای بهکام

  • با اینکه باید از تعویض گلدان بیش از یک بار در سال جلوگیری کنید، اما بهتر است اگر برگ ها در حال پژمرده شدن یا تغییر رنگ به زرد، قهوه ای یا سیاه می شوند یا اگر ریشه ها به دلیل ضخیم شدن و خشک شدن دارند از بین می روند که نشانه عفونت قارچی یا باکتریایی است گیاه را برگردانید و گلدان را تعویض کنید.
  • درخت خود را به گلدانی که خاک مخصوص بونسای (مخلوطی از کمپوست خاک گلدانی، شن و ماسه سنگ ریگی) دارد قرار دهید تا به هوادهی و زهکشی آن کمک کند.
انتقال بونسای به گلدان دارای دو سوراخ زهکشی

انتقال بونسای به گلدان دارای دو سوراخ زهکشی

5. الکل زدن به کپک:

در صورت مشاهده کپک، قسمت آلوده را با الکل تر کنید. اگر بونسای شما در حال تقلا و مبارزه با بیماری و پوسیدگی است بررسی کنید ببینید آیا لکه ها پرزی سفید روی برگ ها، شاخه ها یا ساقه ها وجود دارد. اگر علائم کپک مشاهده کردید، کمی پنبه را آغشته به الکل کنید و آن را روی قسمت آلوده بگذارید. حتما و حتما پنبه آغشته به الکل را به آن قسمت مالش ندهید چرا که باعث میشود عفونت قارچی گسترش یابد. برای جلوگیری از انتشار کپک از پنبه جداگانه برای هر برگ، ساقه یا شاخه استفاده کنید. اگر در فصل زمستان وقتی درخت در خواب است روی آن لکه کپک دیدید، می توانید برای جدا کردن مناطق آلوده از بقیه جاها، درخت خود را هرس کنید.

الکل زدن به کپک

الکل زدن به کپک

6. استفاده از سموم دفع آفات:

برای رهایی از آلودگی آفات از سموم دفع آفات استفاده کنید. اگر متوجه وجود نقاط سفید کوچک، پرز های سفید، لکه های کوچک سفید یا آفات روی درخت بونسای خود شدید، مناطق آلوده را با حشره کش اسپری کنید تا آفات از بین بروند. از اسپری حشره کش همه منظوره استفاده کنید یا از حشره کشی که برای از بین بردن آفت خاصی که درخت شما به آن آلوده است.

  • حشره کش انتخابی بسته به نوع حشره و آفت است. دستورالعمل های مخصوص حشره کش مورد استفاده را بخوانید.
  • شایع ترین آفات درختان بونسای عبارتند از: شته، کنه، عنکبوت قرمز، خستر لاک زا، کرم، شپش انگور و خستر آردپوش.
  • خستر لاک زا و کنه های عنکبوتی با الکی کردن مناطق آلوده از بین می روند.

برای مطالعه مقاله نحوه هرس کردن بونسای می توانید از این لینک استفاده نمایید.

استفاده از سموم دفع آفات

استفاده از سموم دفع آفات

مراقبت صحیح و مهیا کردن شرایط

در این روش به شما مراقبت صحیح از بونسای و مهیا کردن شرایط را شرح می دهیم.

1. بررسی خاک قبل از آبیاری:

قبل از آب دادن به بونسای خود، خاک آن را بررسی کنید. برای اینکه مطمئن شوید بونسای شما نیاز به آب دارد یا نه یک چوب یا میله بدون استفاده یا یک خلال دندان را به خاک فرو کنید و حدود 5 دقیقه در خاک بگذارید. سپس آن را بیرون بکشید. اگر چوب خشک است، بونسای خود را آب دهید. اگر چوب مرطوب شده است، یک روز صبر کنید تا بگذرد و این فرایند را دوباره تکرار کنید تا اگر خاک خشک شده به درخت آب دهید.

نکته: برای ارزیابی میزان رطوبت خاک از رطوبت سنج نیز می توانید استفاده کنید. این ابزار بصورت آنلاین و در بسیاری از فروشگاه های عرضه محصولات باغی در دسترس است.

بررسی خاک قبل از آبیاری

بررسی خاک قبل از آبیاری

2. میزان آبیاری:

بونسای خود را دو بار آب دهید تا مطمئن شوید به اندازه کافی آب دریافت می کند. ابتدا بونسای خود را آنقدر آب دهید تا خاک کاملاً مرطوب شود. چند دقیقه صبر کنید تا آب اضافه آن تخلیه شود. سپس دوباره به بونسای خود آب دهید. قبل از اینکه بخواهید گلدان بونسای را به زیر گلدانی آن انتقال دهید صبر کنید تا آب اضافه آن کامل تخلیه شود. بیشتر درختان بونسای در خاک رس مانند کاشته می شوند تا به سرعت آب جذب نکنند. با دوبار آب دادن به گیاه، خاک زمان بیشتری برای جذب آب مورد نیاز بونسای خواهد داشت تا گیاه به خوبی رشد کند.

میزان آبیاری

میزان آبیاری

3. قرار دادن بونسای در مکان مناسب:

بونسای خود را در مکانی قرار دهید که روزانه حدودا 5 ساعت نور آفتاب بگیرد. برخی از گونه های بونسای نیاز به نور مستقیم خورشید دارند، در حالی که گونه های دیگر اگر در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند برگهایشان می سوزد. بنابراین باید گیاه خود را بشناسید و مطابق آنچه مورد نیاز گونه خاص بونسای شما است رفتار کنید. به عنوان مثال درخت بونسای سرو (محبوب ترین گونه بونسای) باید حدود 5 ساعت نور مستقیم خورشید در ساعات اولیه روز کسب کند و بعد از ظهر به سایه منتقل شود. درخت بونسای فیکوس، یکی دیگر از گونه های محبوب، هم در نور مستقیم و هم در نور غیر مستقیم آفتاب می تواند رشد کند.

قرار دادن بونسای در مکان مناسب

قرار دادن بونسای در مکان مناسب

4. هرس کردن گیاه:

اگر می خواهید شکل و شمایل درخت بونسای خود را حفظ کنید آن را هرس کنید. با استفاده از قیچی هرس تیز، شاخه ها و برگ های جدید را تغییر شکل دهید تا در انتها منجر به تغییر شکل درخت شود. هر گونه رشد نامطلوب جدید درخت بونسای خود را هرس کنید تا درخت تشویق شود شاخه های جوان و کوچک تولید کند و شکل دادن و نگهداری آنها ساده تر شود. در فصل زمستان که درخت بونسای شما خواب است آن را کامل و کلی هرس کنید. اما اگر درخت بونسای شما گلدار است و می خواهید درخت خود را تشویق کنید تا سال بعد هم شکوفه های بیشتری تولید کند، جوانه ها را در بهار هرس کنید.

هرس کردن گیاه

هرس کردن گیاه

5. تعویض خاک و گلدان:

تعویض گلدان و خاک بونسای خود را در اواخر زمستان هر 1 تا 3 سال انجام دهید. با اینکه نیازهای بونسای از گونه ای به گونه دیگر متفاوت است، اما به عنوان یک قاعده کلی باید بگویم بیشتر درختان بونسای باید در چند سال اول زندگی هر سال و بعد از اینکه بالغ شدند هر 3 سال یک بار به گلدان و خاک جدید منتقل شوند. اگرچه در صورت مشاهده خرابی و فساد بونسای می توانید آن را در هر زمان از سال به خاک و گلدان جدید منتقل کنید، اما بهتر است که در پایان خواب زمستانی و درست قبل از فصل رشد بهار، درخت آن را به گلدان جدید منتقل کنید. از آنجا که واژه بونسایی به معنای کوچک ماندن است، معمولاً نیازی به استفاده از گلدان بزرگتر ندارید. می توانید بونسای خود را از گلدانش خارج کنید، تمیز کنید و خاک مخصوص بونسای به آن بیفزایید و دوباره در همان گلدان نگه دارید یا اگر بونسای شما در حال جنگیدن با بیماری و پوسیدگی است آن را به گلدان جدید با زهکشی بهتر منتقل کنید.

نکته: تعویض گلدان بونسای، خاک را تازه نگه می دارد و احتمال بروز قارچ یا باکتری را کمتر می کند.

تعویض خاک و گلدان

تعویض خاک و گلدان

6. انتخاب خاک بونسای مناسب گلدان:

برای سالم ماندن بونسای خود از خاک گلدان یک بونسای دیگر استفاده کنید.هنگامی که درخت بونسای خود را در یک گلدان جدید قرار می دهید، خاکی انتخاب کنید که مخصوص درختان بونسای طراحی و آماده شده باشد تا بهترین نتیجه را داشته باشید. از آنجا که بونسای در فضای کوچک رشد می کنند و در عین حال که باید آب را حفظ کند، باید زهکشی خوبی هم داشته باشد. بنابراین پیدا کردن و تهیه خاک بونسایی که متناسب با نیازهای درخت شماست کار دشواری است. انتخاب یک خاک مناسب گلدان بونسای بهترین برگ برنده شماست.

نکته: اگر می خواهید شخصا خاک بونسای خود را تهیه کنید، بهتر است به ازاء هر یک حجم سنگ اسفنجی، دو برابر آکاداما و همان اندازه سنگ گدازه باهم مخلوط کنید. آکاداما به حفظ رطوبت کمک می کند و سنگ اسفنجی و سنگ گدازه باعث تخلیه آب اضافی و هوا دهی خوبی می شود.

انتخاب خاک بونسای مناسب گلدان

انتخاب خاک بونسای مناسب گلدان

7. کوددهی:

کود متعادل کننده را در طول بهار، تابستان و پاییز به خاک اضافه کنید. برای کمک به احیا و سالم نگه داشتن بونسای خود، کودی با ترکیب مساوی ازت، فسفر و پتاسیم در طول فصل رشد به آن اضافه کنید. تا زمانی که مواد متعادل شوند، می توانید از کود جامد یا مایع استفاده کنید. میزان کودی که مورد استفاده بونسای قرار میگیرد بستگی به نوع بونسای و نوع کود و ترکیبات آن دارد. دستورالعمل های موجود در راهنمای استفاده از تقویت کننده و کود را بخوانید تا میزان استفاده و تعداد افزودن آن به خاک را بدانید.

کوددهی

کوددهی

برای خرید انواع بذر بن سای می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

128 دیدگاه درباره مقاله “نحوه احیای درخت بونسای

  1. Avatar سحر گفت:

    سلام من یه گل بنسای جینسینگ دارم حدود یک سالی هست خریدمش ولی الان برگای اون زرد شده و خشک میشن ساقه هاش دارن پژمرده میشن میشه راهنماییم کنید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      لطفا توضیح بیشتری از نحوه آبیاری و مقدار نور دریافتی و … بدهید تا بتوان کمک کرد

  2. Avatar مهدی صفیاری گفت:

    سلام من یه بونسای جنسینگ دارم داخل خاکش کرم افتاده بود خاکش رو تعویض کردم و حتی داخل خاک ریشه ها هم کرم بود که با آب شستشو دادم و داخل خاک مخصوص بونسای گذاشتم ولی الان ضعیف شده برگاش ریخته چیکار باید کرد؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      خوب طبیعیه که یک مدت ریشه زمان میبره تا ترمیم شود

      1. Avatar فاطمه گفت:

        سلام،یه قسمتی از تنه‌ی بونسای من که نزدیک به خاک هست،حالت پوسیدگی و پوک شدن داره وسفید رنگه یکم.باید چیکارکنم؟
        برگ هاش هم سالمه،و برگ جدید هم داده.

        1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

          اگر ساقه پوک شده باشد کاری نمی توان کرد متاسفانه

  3. Avatar هرندی گفت:

    سلام من یه بونسای جنسینگ دارم که دو ماه پیش گلدان و خاکش رو کسی برام عوض کردن و انگاری نا مناسب این کارو کرده بود چون بخضی از تنه بونسای رو داخل خاک کرده بود و باعث شد تمام برگهاش قهوه ایی شود و کامل خشک شود حتی تنه بونسای بعضی جاهاش پوک شده وقتی فهمیدم اینجوری شده کامل خاک رو عوض کردم و فقط ریشه ها رو داخل خاک کردم باقیش بیرونه میخواستم بدونم این بونسای من احیا می شود ؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      متاسفانه این بن سای دیگر از بین رفته است.

  4. Avatar فرزین گفت:

    سلام. حدودا سه ماه پیش بونسای جینسنگ گرفتم و مرتبا هر دو روز یه بار بهش آب میدادم و برگاش رو اسپری میکردم و کنار پنجره بود که نو ر آفتا بهش میر رسید اما دو هفته بخاطر مشغله نتونستم بهش برسم مثل قبل و فواصل آبیاری خیل زیاد شد بعضی وقتا 5 روز یه بار و یهو دیدم که برگاش دارن میریزن با سرعت. الان چند روزه دارم مرتب آب میدم اما همچنان داره برگاش میریزه. یه خرده چروک تنه اش زیاد شده. میخواستم بدونم این بونسای احتمال احیا داره؟ اگه داره چقد باید منتظر بمونم تا ببینم احیا میشه یا نه؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بله بن سای شما احیا میشود. الان تنش آبی را تجربه میکند

  5. Avatar بیتا گفت:

    سلام وقت بخیر ببخشید بن ساری ما بخاطر جابجایی حدودا ۱۲ ساعت داخل ماشین بدون اکسیژن مونده و همون روز یدفعه برگاش کلا خشک شد آیا میشه دوباره احیا کرد؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      نه متاسفانه برای خودم هم این اتفاق افتاد و بن سایم از بین رفت.

  6. Avatar ملیحه نوارچیان گفت:

    سلام من یک بن سای دارم که نوعش رو نمیدونم ولی تنه ی خیلی بزرگی داره جدیدا به دستم رسیده وقبلا پیش کس دیگه ای بوده ولی در حال حاضر یک سوم برگهاش خشک شده ولی به تنه هست وخیلی کمش افتاده می خواستم بدونم قابل احیا هست وبراش چه کارهایی انجام بدم
    ممنونم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      احتمالا بن سای شما در مکان قبلی نور بهتری داشته است لطفا در جایی قرار دهید که نور آفتاب پشت پنجره را بگیرد.
      فکر کنم مشکلش حل شود.

  7. Avatar ن.م گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    ساقه های بن سایم خشک شدن و برگ ها هم در حال ریزش تنه کمی پوک شده بود که خاک اضافه کردم الان کمتر شده پوکیش
    برای احیا مجددش باید چیکار کنم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      برای رشد بهینه بن سای باید در جایی باشد که نور آفتاب کافی به آن برسد و الان در آبانماه که هوا کمی سرد است هر 5 روز در میان آبیاری کنید

  8. Avatar اشکان گفت:

    سلام
    بن سای من ی سال خشک شد همچنان داخل منزل هست ، شاید ۳،۴ بار هم اب دادمش تو ی سال بعد از خشک شدن ، ایا احتمال احیا شدنش هست دوباره ابیاری کنم؟ یا باید انداخت دور ☹️

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      نه متاسفانه امکان احیا شدن ندارد.

  9. Avatar مژگان گفت:

    سلام.من ی بنسای افرا دارم.الان یکماهه که خشک شده و برگ نداده اصلا.ایا میشه احیاش کرد؟هرچندروز بهش اب میدم.نمیدونم چرا برگاش کامل ریخت و دیگه برگ نداد.یکبار دیگه هم این اتفاق افتاد اما بعد از یک هفته برگ داد و کامل سبز شد.اما الان یکماهه که خشکه و حتی یدونه برگ هم نداده.ایا قابل احیا هست؟؟؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      متاسفانه بن سای شما خشک شده و نم یتواند دیگر احیا شود
      یک ماه زمان زیادی است.

  10. Avatar علی گفت:

    سلام مطالبتون جالب بود من ی بونسای دارم خیلی ام بهش میرسم خیلی شاخ و برگ داشت یکی میگفت باید روی خاکش سنگ بزاری یکی میگفت نباید بزاری خلاصه برای ما بدون سنگ پارسال خاک همه گل هامو عوض کردم ولی بونسام شاخ و برگاش رفت الان تنه اش کاملا سالمه و شاخ و برگ میده که هرز میکنم ولی اون تنه ایی که پیوندی هست خشک شده میخواستم بدونم چیکار باید بکنم اگه شمارتونو تو جیمیل برام بفرستین باهاتون تماس بگیرم ممنون میشم
    متاسفانه جاهایی ک برم جواب درستی نگرفتم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      متاسفانه پیوند که خشک بشود بونسای دیگر حالت زیبایی ندارد شما عکس های بن سای را برای شماره 09358504040 واتس اپ کنید.

  11. Avatar عسل گفت:

    سلام وقت بخیر من یک بن سای دارم حدود پنج شیش سال اما تقریبا دو سه ماه پیش برگ‌هاش قهوه‌ای شد الان هم لکه لکه زرد هست با دقت نگاه کردم دیدم کنه روی همه برگ ها هست و همه برگ ها رو خراب کرده باید چیکار کنم؟ لطفا راهنمایی کنید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      آفت کنه تار عنکبوتی ( Spider Mites ) که به کنه تارتن دو لکه ای نیز شهرت دارد به محض این که متوجه چنین مشکلی در گیاه شدید، باید هر چه سریعتر وضعیت را درمان کنید تا گیاهتان زنده و سالم بماند.
      راههای درمان آفت کنه تار عنکبوتی

      آب پاشی با فشار زیاد است. نیروی شدید جریان آب برای دور کردن این موجودات از گیاه کافی است.

      یک راه دیگر خانگی برای از بین بردن کنه تار عنکبوتی استفاده ازحشرات مفیدی که دشمنان طبیعی کنه تار عنکبوتی ، در اطراف گیاه می باشد. از جمله شکارچیان طبیعی کنه تار عنکبوتی عبارتند از:

      – کفشدوزک (Ladybugs)

      یک راهکار موثر دیگر برای درمان آفت کنه تار عنکبوتی استفاده از روغنهای حشره کش مانند روغن چریش ( neem oil )، روغن باغبانی یا روغن خواب زمستانی است.

  12. Avatar سعیده گفت:

    سلام من یکماهه یه بنسای دارم که داخل شیشه هست. روزی یک یا دوساعت درب شیشه را برمیدارم که یکم هوا بخوره هر ۱۰ روز یکبارم بهش آب میدم.الان یک هفته هست که برگاش در حال ریختن هست .باید چیکار کنم؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      نگهداری گیاه داخل بطری کار مشکلی است و نیاز به تجربه دارد
      مقدار آبیاری را کمتر کنید و زمان بیشتری در بطری را بردارید
      شاید مشکل گیاه حل شود.

  13. Avatar محسنیان گفت:

    با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون
    بنسای من ۵ ساله اس و در این مدت پیش نیومده بود که همه برگ هاش با هم بریزه.چند وقت پیش ناگهان شروع کرد به ریزش برگ و بعد از چند مدت دو وعده بهش کود دادم، ریزش متوقف شد و برگ های جدید داره میده.الان یه تعدادی شاخه کاملا بدون برگ داره. این شاخه هارو چیکار میتونم بکنم؟ و اینکه در ساقه هایی که در حال برگ دهی هست میشه هرس انجام بدم؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      هرس بنسای باید به دست آدم متخصص انجام شود و اگر شاخه ای مرده است و هیچ برگی ندارد را می توانید از بن سای جدا کنید.

  14. Avatar نازنین گفت:

    سلام درخت بونسای من الان چند روز برگاش داره خشک میشه روشون لکه های قهوه ای افتاده برای آبیاری سرچ کردم نوشته بود دو هفته ی بار آب بدین الان چیکارش کنم خوب میشه یا ن

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      لطفا عکس بن سای خود را به شماره 09358504040 واتس اپ کنید.

  15. Avatar زهرا گفت:

    سلام وقت بخیر
    من ۲ساله یه بونسای دارم که خیلی سالم و سرحال بود نه جاش عوض شد نه تغییری تو وضعیت نگهداریش بوجود اومد ولی به یکباره نصف برگاش باهم زرد شد و ریخت و تنه ش چروک شد بردم نشون دادم گفتن ریشه و تنه سالمه و مشکلی نداره ولی بهش کنه افتاده ولی چون تنه سالمه میشه احیاش کرد خاک و گلدانش رو عوض کردیم و بهش کنه کش و کود مخصوص برای برگ دهی دادن، الان ۲هفته ست همه برگهاش خشک شدن ریختن تنه ش کامل چروکیده و شاخه ها هم همینطور البته هنوز زنده ست چون برگهای ریز درمیاره البته گاها بعضی از همین برگهای ریز بلافاصله بعد از درومدن زرد میشن بنظرتون احیا میشه؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اگر برگ جدید در می آورد احیا میشود
      درخت را در آفتاب بگذارید و روی تنه و خاک رو نگاه کنید ببینید حشره و یا سفیدک میبینید.

  16. Avatar M.gh گفت:

    سلام،ی بنسای جیسینگ دارم۴ساله ک نگهداریش کردم تنه ی خیلی خوبی داره ولی نصف تنش چروک شدوهمه ی برگاش ریخت و بعده از اینکه خاکشو عوض کردیم متوجه شدیم ک ریشش پوسیده و پوسیدگی داره بیشتر میشخ،حتی نصف دیگه ی تنش هم داره شل میشه،شانسی برای احیا هس؟برگای نصف دیگش هست هنوز

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اگر ریشه کامل از بین رفته باشد کاری نمی توان کرد ولی اگر مقداری از ریشه سالم باشد با مراقبت درست می توانید احیا کنید .

  17. Avatar شهرزاد موسوی گفت:

    درود و عرض ادب
    من یک بنسای دارم که وقتی به دستم رسید نیمی از شاخه هاش بی برگ بود اما نیمه دیگه اون برگ داشت و باطروات بود. از حدود دو هفته پیش برگهاش کم کم قهوه ای شد و ریخت به طوری که الان برگی نداره.
    برای احیاش چی کار میتونم انجام بدم؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اگر تنه درخت خشک شده باشد نمی توان کاری کرد برای متوجه شدن باید با ناخن رو تنه بکشید ببینید نرم است و یا مثل چوب شده است.

  18. Avatar مطهره گفت:

    سلام.من الان یه بن سای به دستم رسیده که ازش نگهداری کنم ولی متاسفانه زهکشی مناسب ونور خوبی نداشته یک قسمت ازتنه ی اوننرم وتوخالی شده و برگهایش می ریزد ولی همچنان سبزهستند.متاسفانه آن قسمت ازتنه که خراب شده بد را بریدیم.می خواستم بپرسم برای احیاکردن آن چکار کنم.ممنون

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      خیلی بعید میدانم با توجه به برش تنه درخت سالم بماند ولی با چسب پیوند تنه را رنگ کنید شاید مفید واقع شود.

  19. Avatar سیروسی گفت:

    سلام.بنسای من برگاش سبزه ولی تنه اش پیر شده چیکار باید بکنم؟

    1. هومن انگورانی هومن انگورانی گفت:

      باید به تنه بن سای دست بزنید ببینید که تنه سفت است و یا شل
      اگر شل شده باشد کاری نمی توان کرد ولی اگر سفت است یا نور کم دارد و یا آب کم و یا زیاد میرسد.

  20. Avatar زهرا گفت:

    سلام وقت بخیر
    یه گلدان بونسای جنسینگ دارم که وقتی خریدمش کل برگاش ریخت ولی بعد یه مدت و تعویض خاک برگاش کم کم دراومد و شاخه اضافه شد الان چند مدتی است که رشدش کم شده و بعضی از برگاش کوچیک موندن نورش پشت پنجره و صبح ها چند ساعتی نور افتاب از پشت پنجره داره ابیاری هم وقتی کاملا خاکش خشک شد ابیاری انجام.میشه ممنون میشم راهنمای کنید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بونسای جینسینگی که در بازار ایران موجود است احتیاج به روزی 6تا8 ساعت نور آفتابغیر مستقیم دارد شما مقدار آبیاری درستی دارید ولی نور آفتاب کمی به گیاهتان میرسد پیشنهاد میکنم جای گلدان را عوص کنید تا نور بیشتری بگیرد و از کود هربان برای کود دهی استفاده کنید شخصا تست کنم جوابدهی عالی دارد

  21. Avatar الهه نایب گفت:

    سلام من تقریبا بنسای رو یک ماهی هست گرفتم و همسرم زیادی بهش آب داد و همه برگاش زرد شد و ریخت و الان فقط تنش مونده چطور میتونم احیاش کنم یا اصلا قابل احیا هست و اینکه جلوی پنجره باید باشه یا تو بالکن بزارمش
    ممنون از شما

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اگر تنه بن سای خشک شده باشد دیگر نمی توان کاری کرد اما اگر تنه درخت زنده است پشت پنجره که آفتاب بخورد بگذارید و هر سه روز یکبار و یا دوروز یکبار آب دهید.

  22. Avatar amirali گفت:

    سلام من درخچه بن سای دارم من آبش منظم ولی تموم برگهاش خشک شداگه میتونین راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      فکر کنم نورش کم باشد چون بن سای ها احتیاج به نور آفتاب دارند.

  23. Avatar محمدمهدی گفت:

    سلام من یه بنسای دارم ریشه یا ساقه اش نرم شده پوسیده چه کاری میتونم براش بکنم؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اگر ساقه و ریشه نرم شده باشند از بین رفته گیاه متاسفانه

  24. Avatar فاطیما گفت:

    سلام وقت بخیر من یه بونسای جنسینگ دارم 3ماهی میشه خریدمش هرروز صبح مه پاشش میکردم واب شم هفته ای یه بار میدادم…همه چیز معمولی بود تا یک هفته رفتم مسافرت کسی مه پاشش نکرده فقط یه بار آبش دادن بعد یه هفته آمدم دیدم خزه های پاش خشک شده خود گیاهمم برگاش زرد میشه ومیریزه چیکار کنم🥲🥲

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      گیاه بنسای جینسینگ شما عادت به رطوبت کرده بوده و یک هفته مسافرت شرایط را برای گیاه شما عوض کرده نور گیاه را بیشتر کنید (پشت پنجره جنوبی بگذارید) حتما مشکل گیاه حل میشود.

  25. Avatar خلیلی گفت:

    سلام ..بن سای من یک هفته پیش تمام برگهاش ریخت..در عرض دو روز..برگ ها کاملا سبز بودن..خودم فکر میکنم به خاطر باد کولر بود…الان اصلا برگ نداره..حالا باید چکارش کنم…احیا میشه؟؟چند روز صبر کنم؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      از جایی که باد کولر هست فاصله دهید نور آفتاب هم کامل به آن برسد و آبیاری منظم هم فراموش نشود و اصلا هم به گیاهی که دچار تنش شده است کود ندهید به امید خدا گیاهتان به حالت اول برگردد.

  26. Avatar عهدیه گفت:

    سلام .من سه ماهه بنسای کاج خریدم به فاصله دوهفته برگاش تقریبا از پایین شروع به ریزش کرده وهمش داره میزیزه .لطفا اگه روش احیایی هست بگین.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      احتمالا بن سای شما نیاز نوری اش تامین نشده است به جایی انتقال دهید که آفتاب به آن برسد.

  27. Avatar Sevin گفت:

    سلام من یک بنسای شفلرا دارم، حدودا دوهفته ای هست خریدمش ،یمپه مقدار زردی برگ و برگ ریزون داره، یه سری ریشه های ریزش هم خارج خاکه، ایا طبیعیه؟ چیکارش کنم؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      شفلرا ای که خریداری کرده اید قبلا قطعا در جایی با شرایط بهتر بوده است طبیعی است که مقداری ریزش برگ داشته باشد
      لطفا گلدان خود را در جایی قرار دهید که نور آفتاب داشته باشد و هفته ای دوبار آب دهید

  28. Avatar someguy گفت:

    سلام من یه بونسای دارم که به عنوان هدیه کسی بهم دادتش ولی کسی که خریدتش برام حواسش نبوده موقع خرید و این بونسایی که داده یه قسمتی از تنش پوسیدگی داره میخواستم بپرسم راهی هست که من درستش کنم؟ الان تقریبا دو ماهه دارمش و هنوز برگاش هستن ولی هر چند روز بعضی از برگا زرد میشن و میوفتن

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      باید قسمت تنه بونسای که پوسیدگی دارد جدا شود و مابقی چسب پیوند بخورد
      نور هم سعی کنید به طور کامل به گیاه برسد.

  29. Avatar فاطمه گفت:

    سلام
    روزتون بخیر 🌱
    بنسای جنسینگ من به صورت ناگهانی برگ هاش شروع به زرد شدن کرد و بعد هم خشک میشد و میریخت، الان تعداد برگ هاش خیلی کم شده، آیا احیا میشه؟ شاخه هایی که برگهاش ریخته ایا باز هم برگ میده؟ باید براش حالت گلخونه درست کنم(یعنی ابیاری کنم و پلاستیک بکشم؟)

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      طبق تجربه گیاه بن سای جینسینگ نیاز به نور آفتاب پشت پنجره جنوب دارد یعنی نور زیادی را طلب میکند اگر به آن نرسد شروع به خشک شدن میکند.
      اگر تنه بن سای شما خشک نشده باشد باز هم برگ می دهد ولی اگر خشک شده باشد دیگر نباید انتظاری داشته باشید .

  30. Avatar سينا گفت:

    سلام وقت بخیر من حدودا دوساله بونسای دارم مدلشو نمیدونم ولی جدیدن تموم برگهاش پژمرده شده و خشک شده بغیر از یک شاخه میخواستم بدونم احیا میشه یا اگه برگهاشو هرس کنم دوباره جوانه میزنه و اگه میشه باید از شاخه هرس کنم یا فقط برگهاشو اگه شماره ای هم دارید عکسشو بفرستم با تشکر

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      شماره برای ارسال عکس در واتس اپ 09358504040 است
      شاخه های خشک شده دیگر نمی توانید کاری کنید باید هرس کنید تا بتوانید آن یک شاخه را نگه دارید ولی حتما میزان نور و آبیاری را دقت کنید.

  31. Avatar حیدری گفت:

    درود بر شما لطفا راهنمایی میفرمایین گیاه بن سای رو در روز چند بار باید ابفشانی بشه من روزی چند بار این کارو انجام میدم این میزان آبفشانی خوبه یا زیاده؟
    سپاس از شما

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اسپری کردن اب در روز بر روی بنسای مشکلی ایجاد نمی کند و تا روزی 5 تا 6 بار مجاز است

  32. Avatar ویدا گفت:

    سلام وقت بخیر گیاه بن سای دو سال دارم و خیلی برگ های زیادی زد اما یک هفته هست که ساقه گیاه شل شده و ازش صمغ بیرون زده چیکار باید کنم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      شل شدن ساقه گیاه اصلا نشانه خوبی نیست و دو مشکل ممکن است وجود داشته باشد یا آب خیلی زیادی داده شده است و یا گیاه نور آفتاب خیلی کمی دریافت کرده است
      اگر هر کدام از این دو مشکل را دارید نسبت به رفع آن اقدام کنید آبیاری هفته ای یک بار و یا نهایتا در تابستان دو بار و نور آفتاب پشت پنجره جنوب

  33. Avatar رضا گفت:

    سلام
    من یه بونسای جید مینیاتور دارم که هرس ریشه انجام دادم ولی الان حدود 20 روزه که بر هاش چروکه و هر وقت خاکش خشک میشه(هر 2،3 روز) آب میدم و نور مناسبی و از پشت پنجره داره، چکار کنم که چروک برگها درست بشه؟؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      به علت هرس گیاه در زمان نامناسب (زمان مناسب در زمستان است) گیاه برگهایش زرد شده ولی به زودی این حالت از بین خواهد رفت .

  34. Avatar میر گفت:

    سلام من یه بونسای دارم که یه دوهفته پیش از بلندی افتاد وگلدونش شکست فوری خاکشو عوض کردم بعد بردم گل فروشی کلا گلدون رو عوضکردم ولی همه برگاش زرد شدن ودارن میریزن آیا بونسای من داره خشک میشه؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      به علت جابجایی ریشه در زمان قبل از خزان بن سای (کنظورم فصل زمستان است) این حالت کاملا طبیعی است و شما باید نور گیاه را تامین کنید آبیاری به حالت پیشین و منظم و به هیچ عنوان از کود استفاده نکنید تا گیاه بتواند خودش را بازیابی کند.

  35. Avatar آذر گفت:

    بن سای سه ساله دارم که دو هفته پیش خاکشو عوض کردن برام. اون گلخونه ای که بردم برا تعویض خاک کوکوپیت استفاده کرد. از همون روز شروع کرد به چروک شدن تنه و برگ ربختن. من دوباره خودم خاکشو عوض کردم گفتم شاید گلم داره خفه میشه. هنوز خوب نشده. تنه چروکه و داره به شدت برگ میریزه.. یعنی گل من خوب میشه یا نه 😭

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      نباید در بار دوم خاک را عوض میکردید چون ریشه بن سای شما تکان خورده است و زمان میبرد تا مجدد خودش را بازیابی کند آبیاری را مرتب انجام دهید و به گیاه نور آفتاب پشت پنجره جنوب را برسانید.

  36. Avatar nesa گفت:

    سلام
    چوب های تزینی اطراف بونسای هندی رو میشه برداشت یا اینکه لازمه باشه؟!

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      کلا هر تزئینی را می توانید از بن سای خود جدا کنید

  37. Avatar نازنین گفت:

    من بونسای دارم سالمه تازه گرفتم اگرکسی میخواد میدم بهش

  38. Avatar نیکا شاکرمی گفت:

    سلام ببخشید من یه بنسای تو کوچه پیدا کردم قشنگه و نسبتا بزرگ ولی همه برگاش ریخته دوتا برگ کوچولو داره چیکار کنم دوباره حالش خوب بشه؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بونسای مورد نظر را در جایی قرار دهید که آفتاب خوبی بخورد و با آبیاری منظم هر هفته به مراقبت از آن بپردازید.

  39. Avatar Masoomeh nik گفت:

    سلام من یه بنسای فیکوس۳ساله دارم که حدودد۴ماه هست گرفتمش خیلی سرحال بود و الان نیمی از تنه اش بی برگ و نیمی دیگر سرحال اما جدیدا اکثر برگاش رنگ عوض میکنن و میریزم و جوونه تازه هم میزنه زود میریزه جلوی در ورودی هست که نور به اندازه کافی داره ،نمیدونم باید ابیاری رو بیشتر کنم یا کمتر؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      آبیاری بن سای فیکوس هفته ای یکبار کافی است اما هر هفته باید آبیاری شود ولی در اثر تغییر مکان دچار تنش میشود ولی بعد از مدتی جا می افتد و مشکل حل میشود.

  40. Avatar مژگان گفت:

    درود .یه بن سای جنسینگ دارم که که خوب و شاداب بود .امسال بعد از ۴ سال گلدانش رو عوض کردم ولی متاسفانه برگ هاش یکی یکی زرد شد و ریخت .الان تنه اش مثل قبله و داخل خاکش تعدادی حشره دیدم .برای احیاء چه کار کنم؟ و آیا احیا می شه ؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بعد از تعویض گلدان بن سای احتمالا ریشه تکان خورده است و مقداری از برگها زرد میشوند ولی مدتی بعد درست میشود
      برای از بین بردن حشره ها در خاک هم می توانید از سم دیازنون به نسبت 1 در 1000 استفاده کنید.

  41. Avatar فرزانه گفت:

    سلام بنسای میخک من برگهاش لوله ای شدند .چکار کنم ؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      لوله ای شدن برگ های میخک نشان از بیماری قارچی بر روی گیاه است و باید با قارچ کش از بین برود.

  42. Avatar لیلا گفت:

    سلام
    بن سای من داخل شیشه است و بالا سرش یک چراغ دارد و محفظه شیشه کلا بسته است اولش چراغ رو روشن نمی کردم برگاش شروع کرد به ریختن و زرد شدن
    البته برگ های ساقه های زیرین ساقه های بالا در حال رشد هستند آب هم بهش از وقتی گرفتمش خیلی کم دادم یکبار
    می خواستم بدونم احیا میشه؟ و اینکه نحوه نگهداری اش داخل شیشه به چه صورت است؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      نحوه نگهداری بن سای داخل شیشه نیازمند مراقبت بسیار زیاد است چون به علت رطوبت بالای محیط امکان دارد که قارچ بزند ولی اگر حواستان باشد و نور آن را تامین کنید و آبیاری منظم باشد خیلی هم زیبا میشود تراریوم بن سای
      اگر بن سای شما ریشه اش شل نشده باشد و یا خشک نشده باشد میتوانید با استفاده از مکان پر نور مانند پنجره جنوب و آبیاری منظم گیاه را احیا کنید.

  43. Avatar عبداللهی گفت:

    سلام وقت بخیر
    حدود سه ساله بونسای جنسینگ دارم . وقتی تازه اوردیمش خونه اکثر برگاش ریخت و برگردوندیم و گفتن افت زده . نزدیک 6 ماه پیش خودشون بود تا حالش خوب شد و دوباره اوردیمش خونه ولی خیلی از شاخه هاشو چیده بودن تا بتونه خودشو احیا کنه و خاکشو هم عوض کرده بودن . الان از اون موقع نزدیک یک و نیم سال میگذره و بونسای رشد چندانی نداره (شاید دوماهی یک برگ جدید) چیکار کنم رشد داشته باشه ؟
    (بونسای ب صورت تراریوم هست و اب دهی اون هفته ای یک بار(بعضی مواقع نا منظم میشه) و در حدی ک روی خاک نم دار بشه.(ولی جدیدا چند تا از برگاش از قسمت انتهایی برگ شروع به زرد شدن کردن و دیگه از اسپری اب استفاده نمیکنم و همینجوری اب دهی میکنم که رنگ برگ ها بهتر شد) و هر یک ماه یک بار هم داخل اب تقویتی حل میکردم ولی کم)

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      ببینید درخت بونسای جینسینگ شما بعد از جابجایی حتما یک مقدار تغییر میکند باید صبور باشید و اینکه حتما نور آفتاب پشت پنجره جنوب باید به گیاه برسد و ضمن اینکه به صورت تراریوم دارید استفاده میکنید خیلی باید حواس شما به آبیاری ان و حفظ رطوبت خاک باشد.

  44. Avatar roshana گفت:

    سلام من بنسای جنسینگ دارم روزهای اول خیلی رشدش عالی بود
    ولی الان بعداز ۳سال باوجود اینکه هرسش کردم و خاک و گدانش و عوض کردم فرایند رشدش خیلی خیلی کند شده
    به نظرتون چیکارش کنم؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بن سای احتیاج به نور فراوان و آبیاری مرتب دارد اگر نور پنجره جنوب به بن سایتان برسد مطمئن باشید رشدش خیلی خوب میشود

  45. Avatar امیر گفت:

    سلام یدونه بنسای جینسینگ دارم ازهرلحاظ سالمه فقط هیچ برگ وشاخه ای اضافه نمیکنه حدود دو سال،همان تعداد شاخه وبرگ زمان خرید روش مانده
    پنجره جنوبی، کود میدم گلدان وخاک عوض کردم
    راهنمایی بفرمایید چکارکنم برای رشد
    ممنون

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اگر بعد از دوسال هیچ گونه رشدی نمی کند مقدار نوری که به گیاه میرسد کم است حتما باید در جایی بگذارید که نور آفتاب کافی به گیاه برسد.

  46. Avatar ترانه گفت:

    سلام وقت بخیر من ۲ هفته است درخت بونسای گرفتم امروز دیدم که برگ هایی که تازه دارن جونه میزنن خشک می شن روی ریشه هاشم حشره راه می ره می شه راهنمایی کنید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      باید حتما از سم دیازنون برای از بین بردن حشرات استفاده کنید.

  47. Avatar زینب گفت:

    سلام وقتتون بخیر من یکی بهم یه بنسای هدیه داده الان بعد از سه چهار هفته برگاش زرد شدن و کم کم دارن میریزن و امروز دیدم برگاش پر از تارای عنکبوت کوچیک با حشرات خیلی کوچیک شده بهش اسپری حشره کش زدم و تو این فاصله هم دوبار خیلی کم بهش اب دادم و جلوی پنجرس چیکار باید بکنم.؟؟؟ نمیخوام از بین بره

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      باید از سم دیازنون برای از بین بردن حشرات روی بن سای خود استفاده کنید.

    2. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      باید از سم دیازنون برای از بین بردن حشرات روی بن سای خود استفاده کنید.

  48. Avatar الهام نظری گفت:

    سلام من یه بن سای دارم چند وقتی هست سرش جوانه میزنه ولی برگ ها درنمیاد و خشک میشه دلیلیش چی میتونه باشه ؟ یعنی داره خشک میشه ؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      باید ببینید بن سای شما نور آفتاب خوبی به آن میرسد و یا نه و یا آبیاری منظمی میشود و یا نه

  49. Avatar انا گفت:

    بخش بزرگی از تنه بنسای من پوسیده اما یه یکی از تنه ها هنوز سالمه چجوری میتونم کمکش کنم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بخشی از تنه بن سای که از بین رفته باید جدا شود تا باعث پوسیدگی قسمت سالم نشود

  50. Avatar زهرا گفت:

    سلام روزتون بخیر. من یه بنسای دارم که‌ اغلب برگاش سیاه شدن و یکباره ریختن نگاه کردم دیدم یکی از تنه ها هم کاملا پوک شده میشه احیاش کرد یا نه؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      وقتی تنه بن سای پوک شود و یا شل شود دیگر متاسفانه نمی شود کاری کرد.

  51. Avatar سارا گفت:

    سلام وقت بخیر
    یه بن سای میخک هندی دارم به علت یک هفته مسافرت دچار تنش آبیاری شد و خیلی از برگ هاش زرد شد و ریخت. پر از جوانه بود که متاسفانه جوانه هاشم خشک شد
    یکسری از برگ هاش سالم موند و سبزه ولی دیگه خیلی وقته که هییچ رشدی نداره و اصلا جوانه ی جدید نمیزنه
    به توصیه ی یک نفر بهش کود جلبک هم دادم ولی فایده نداره. برای رشد دوبارش باید چیکار کنم؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      در زمانی که گیاه دچار تنش میشود فقط سعی کنید نور آفتاب خوب بگیرد و آبیاری مرتب باشد بن سای میخک خودش را مجدد بازیابی میکند

  52. Avatar Mhdye گفت:

    سلام من یه بنسای جنسینگ ۷_۸ ساله دارم شاخه‌هایی ک مال چند سال اول هست خیلی برگ های کمی داره کس‌ دیگه ای ازش نگهداری میکرد الان تقریبا یکساله پیش خودمه مرتب هرس میکنم و کود و اسپری تقویتی میدم بهش شاخه های جدیدتر پربرگ و توپر شدن، کاری نمیشه برای شاخه‌ها قدیمی‌تر کرد؟ پایین گیاه خیلی خالیه بالاش توپر، خیلی ظاهر قشنگی نداره

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      با توجه به رسیدگی خوبی که دارید اگر برگ نداده باشد دیگر برگ نمی دهد در شاخه های پایینی بن سای

  53. Avatar Sara گفت:

    سلام ببخشید من یه بنسای میخک هندی دارم، دو هفته پیش به خاطر اینکه گلدونش کوچیک شده بود گلدونشو عوض کردم از اون روز تا حالا برگاش لوله ای و خشک شده.ممنون میشم راهنماییم کنید که چیکار کنم دوباره به حالت اولش برگرده.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      در اثر جابجا شدن احتمالا ریشه بن سای میخک شما تکان خورده است این حالت پژمردگی هم عادی است چون ریشه تمان خورده است
      به زودی این مشکل حل میشود .

  54. Avatar زهرا گفت:

    سلام روز بخیر من بنسای جیسینگ ۷سال دارمش امسال دیدم شیپیشک سفید زده سم زدم جاشم عوض کردم همه برگهاش ریخت بعدش به خوبی رشت کرد پر برگ شد الان چند روز برگهاش ریخته نگاه کردم دیدم ریشش پوک شده امکان احیا هست

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اگر ریشه از بین رفته باشد متاسفانه کاری نمی توان کرد.

  55. Avatar سحر گفت:

    سلام، دیدم جواب همه رو میدین گفتم شاید به منم کمکم کنید، بنسای یشم ۶ یا ۷ ساله دارم حدود ۲ ماهه خریدم، به فاصله ۴ متری از پنجره هست و الان هفته ای ۲ بار آب میدم، اما داره خزون میکته و هم برگ و گاهی حتی شاخه ازش میزیزه، کود مایع بنسای هم یک بار بهش دادم اما همچنان برگاش میریزه، خاکش شبیه خاک رس هست. راستی برگ ها سام هستن نه زرد شدن و نه خشک، فقط میریزن، ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      گیاه بن سای شما نیاز به نور آفتاب جنوب دارد حتما دقت کنید که نور سمت جنوب باشد و اینکه پست پنجره باشد و نه به فاصله 4 متری

  56. Avatar شادی گفت:

    سلام من یه بنسای میخک هندی دارم که خیلی سرحال بود اما یهویی یک کرم خیلی بزرگ 20 سانتی ازش پرید بیرون از اون روز به بعد کم کم برگهاش پژمرده شد و زرد خاکش رو عوض کردم دیدم پر بود از کرم های بزرگ و کوچیک همه برگهاش رو جدا کردم و الان برگ نداره ولی ساقه و ریشه ش سالمه یعنی داخل ساقه ش سبزه امکان داره بازم برگ بده و احیا بشه؟ و اینکه اگر برگ بده اولین برگش حدودا تاکی درمیاد؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      ببینید اگر درخت کرم داشته باشد باید حتما باید از سم دیازنون استفاده کنید و هر جایی از تنه که حفره دارد باید سم دیازنون بزنید و با چسب پیوند بپوشانید روی حفره را

  57. Avatar Sara گفت:

    سلام من یه بونسای دارم که تازگی ها برگ هاش خشک میشن و میریزن ولی بازهم برگ در میاره چیکارش کنم که دیگه برگ هاش خشک نشن

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      خشک شدن برگهای بن سای می توانداز کمبود آفتاب باشد باید نور بیشتری را برایگیاه فراهم کنید.

  58. Avatar Parnia گفت:

    سلام وقت بخیر ما حدود ۴ ماه پیش بنسای خریدیم و تا الان حالش خیلی خوب بود اما مدتیه برگ هاش زرد شده و میریزه و تنش چروک شده از کجا بفهمم دلیلش آبیاری زیاد بوده یا کم؟ و چطور احیاش کنم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      احتمالا بن سای شما مشکل نور دارد چون بن سای ها نیاز مبرم به نور آفتاب دارند و باید حتما پست پنجره جنوب باشند آبیاری هم در تابستان هفته ای دو بار باید انجام شود و در زمستان هفته ای یکبار

  59. Avatar Phatemeh گفت:

    سلام خسته نباشید من بن سای کاج خریدم دو هفته میشه هفته دوم جاشو عوض کردم رنگش که سبز بود کلا عوض شده و حس میکنم خشک شده دلیلش چیه ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بن سای کاج نیاز به آفتاب دارد و به علت جابجایی این نیاز فراهم نشده است و شاید گیاه از بین رفته باشد.

  60. Avatar ستاره گفت:

    من چند هفته نبودم و مسئولیت بونسای رو به خانوادم سپرده بودم الان اومدم دیدم اغلب برگ ها زرد شدن و ریختن و تنه نرم شده!!! بونسای من بعد سه سال داره میمیره؟ لطفا کمکم کنید اگه میشه احیاش کنم حالم خیلی بده

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      فقط باید این بن سای آسیب دیده را در معرض آفتاب پنجره جنوبی قرار دهید وآبیاری منظم مانند سابق داشته باشد شاید بتواند احیا شود.

  61. Avatar پریسا گفت:

    سلام و وقت بخیر من بونسای میخک دارم اما بخاطر سفر دچار تنش بی آبی شده و برگاش خشگ شده بود من برگای خشک رو هرس کردم چند روز یکبار بهش اب بدم میشه نحوه نگهداریش رو بگین و چقدر زمان میبره احیا بشه

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اولا باید نور از پشت پنجره جنوبی داشته باشد و آبیاری آن باید در زمستان هر 5 تا7 روز یکبار باشد لطفا در زمانی هم که گیاه مشکل دارد از کود استفاده نکنید

  62. Avatar مارال گفت:

    سلام وقت بخیر
    من یک بنسای دارم، دو روز ما نبودیم خونه ولی آبیاری شده بود وقتی اومدیم برگاش کامل خشک شده بودن، روز به روزم برگاش داره یکی یکی میریزه چیکار میتونم بکنم تا خوب شه؟
    هر روز دوبار صبح و شب مه پاشی میکردمش و به موقع آب میدادمش.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      فکرنکنم مشکل از آبیاری گیاه باشد امکان دارد کمبود نور داشته باشد

  63. Avatar 𝑀𝑎ℎ𝑠𝑎 𝐿𝑎𝑙𝑒ℎ گفت:

    سلام من یه درخت بونسای آدنیوم دارم که از روز اول هرس نشده بود و فقط ساقه اصلی بود.حالا نوک ساقه اصلی رو هرس کردم و فقط یه شاخه کوچیک رشد کرده برای شاخه دادن بیشتر درخت باید چیکار کنم؟

    1. سلام هم نور کافی داشته باشد و هم کود تقویت کننده npk 20 20 20 بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *