آموزش باغبانی

مونتاژ و نصب سیستم قطره آبیاری

مونتاژ و نصب سیستم قطره آبیاری

در این آخرین نوشته خودم دلایل نصب سیستم قطره ای را مرور می کنم و می گویم که سیستم قطره ای چیست و چه چیزی آن را تبدیل به یک سیستم برتر نسبت به آبیاری با شلنگ آب کرده است.

اکنون خواهیم آموخت چگونه آبیاری قطره ای را نصب کنیم و اگر تا انتهای این مقاله تصمیم نگرفتید که این سیستم را جایگزین سیستم کنونی آبیاری خود کنید، شاید کمپانی DripWorks ذهن شما را بتواند تغییر دهد و محصولات خاص و فوق العاده آن بتواند شما را متقاعد کند.

برای بیشتر افرادی که تابحال سیستم قطره ای را نصب نکردند انتخاب یک کیت همه کاره در باغ روش ایده آل و انتخاب خوبی است. تمام چیزی که لازم است اینکه یک شیر آب نزدیک به تجهیزات نصب کنید و باغ را  قبل از اینکه بهار بیاد مجهز کنید.

خوب اگر می خواهید سیستم آبیاری خود را اتوماتیک کنید دلیل بزرگی است که سیستم قطره ای را در اولین مکان نصب کنید و یک تایمر جداگانه نیاز خواهید داشت. البته باید مطمئن شوید که آیا هنوز هم سیستم آبیاری با شلنگ را می خواهید و نیز لازم باشد تا از مقررات آب منطقه ای پیروی کنید تا از بازگشت چرخه آب جلوگیری کنید. ممانعت از برگشت آب، سیستم آبیاری قطره ای را از آلودگی و عفونت های منبع آب دور نگه می دارد و حفظ می کند.

در کیت آبیاری قطره ای باغ چه خواهیم داشت؟

اول از همه، یک رول از لوله خط اصلی وجود دارد. که نقش ستون فقرات سیستم آّبیاری قطره ای شما را خواهد داشت و تمامی قطعات به این لوله وصل می شود و با آن کار می کنند.

شبیه به همین لوله خط اصلی لوله دیگر میکرو وجود دارد که لاغرتر و قبل انعطاف تر است و همان هدف را دارد و آب را به خروجی ها انتقال میدهد.

یک خروجی، قسمتی از انتقال دهنده آّب به پای گیاه شماست. خروجی اساساً آب را به جاییکه برنامه ریزی شده چکه چکه میریزد و برای مناطق مختلف، انواع مختلف و مناسب همان منطقه از آنها موجود است (مثلا چکه نقطه ای یا نوعی که آب را در هر زاویه ای و در تمامی جهت ها اسپری می کند). این کیت یک رول خروجی که با هم فاصله 30 سانتیمتر دارند دارد بنابراین لازم نیست که قطعه دیگری اضافه کنید.

در نگاه اول، لوله میکرو و رول خروجی فاصله 30 سانتیمتری شبیه هم هستند ولی کافیست یادتان باشد که رول خروجی حفره دارد که آب خارج میشود از آن.

یک رگلاتور فشار و فیلتر باغ خانگی به شیر آب خود وصل کنید تا از نرخ جریان مناسب آب بدون رسوب مطمئن شوید.

نمونه های متفاوت کمی از اتصالات Easy Loc به لوله اصلی وصل می شود و اجازه میدهد تا نمونه شاخه های دیگری از لوله به آنها متصل شود.

اتصالاتی که می بینید از نوع Easy Loc  است و یک شیر بند هم دارد که به شما امکان کنترل سیستم را می دهد. مثلا ممکن است بخواهید آب را در باغچه سیر بمدت دو هفته قبل از برداشت ببندید اما آب باید همچنان باید به باغچه گوجه فرنگی برسد.

وقتی به انتهای لوله اصلی رسیدید، مانند وسیله ای که در شکل 8 نشان داده شده است، جریان آب را ببندید.

اتصالات زانویی و زاویه دار به همان طریق کار می کند فقط اینکه برای خطوط کوچکتر مناسب است. این اتصالات کوچک شما را قادر می سازد تا لوله میکرو و خطوط حفره دار قطره ای را به خط لوله اصلی وصل کنید.

برای مطالعه مقاله نحوه نصب سیستم آبیاری قطره ای خطی می توانید از این لیتک استفاده نمایید.

لوله اصلی

لوله اصلی

آیا هنوز هم همراه من هستید؟

از آنجا که این سیتسم کاملا و بصورت تمام قابل پیکربندی است از پانچ درون کیت استفاده کنید تا در خط لوله اصلی هر جا که لازم داشتید برای اتصالات حفره ایجاد کنید.

جعبه ابزار کاربردی هم میتواند به کار شما بیاید و تمامی خطوط لوله در خاک را می شود با جعبه ابزار کار گذاشت.

کمپانی DripWorks چندین نمونه تایمر می فروشد. از نمونه های سولار تا نمونه های سیم دارد و حتی باطری دار. اما از آنجا که این راه را برای اولین بار است که برگزیدم و میخواهم سیستم را پیاده کنم از وسایل مارک Galcon Easy Program Flip میخرم و از ال سی دی نمایشگر زمان این برند و برند Galcon  استفاده می کنم.

هر دو یک کار را انجام میدهند ولی متوجه شدم که تایمر برند Easy Program بیشتر مبنی بر درک یا انتقال مستقیم و شهودی است و دسترسی به منو و تنظیم برنامه ریزی آبیاری را هم دارد.

خوب، چطور میشه مناسب برای باغ را انتخاب کرد؟ من فکر میکنم که این سوال را باید از نماینده برند  DripWorks  پرسید. و البته به نیازهای شما و برپایی سیستم شما بستگی دارد. آن دو مدل از کمپانی که معرفی کردم محبوبترین مدلهاست و قابل اعتمادترین انتخاب است.

وسیله برنجی تخلیه خلا به شیر آب وصل می شود و به جریان آب و فشارآب محدود می شود و بنابراین سیستم آبیاری قطره ای به منبع آب برگشت ندارد. البته یک وسیله اختیاری و اضافه است اما ممکن است که در شهر شما نیاز شود.

شلنگ برنجی Y ما را قادر میسازد تا شیر آب را به دو خط تقسیم کنیم، یکی برای سیستم قطره چکانی و یکی هم برای اتصال به شلنگ آب باغ. این یک قسمت از کیت نیست بلکه یک آپشن اضافه است که اگر فقط یک شیر آب در باغ داشته باشیم میتوانیم از آن کمک بگیریم.

قبل از شروع به نصب باید در ذهن خود یک ایده کلی داشته باشید که خطوط را چگونه و کجا می خواهید اجرا کنید. باغ هایی که چندین شیر آب دارند می توانند به چندین منطقه تقسیم بشوند پس این بدان معناست که شما به چندین تایمر و خالی  کننده خلا نیاز دارید. مناطق به یکدیگر بستگی دارند و می توانند حتی با یک کیت نصب شوند البته تا موقعی که اتصالات کافی داشته باشید.

جریان آب را خاموش کنید

جریان آب را خاموش کنید

گام اول: سه قسمت سیستم آبیاری قطره ای چیست؟

یک سیستم اساسی در بر دارنده سه قسمت است:

  1. اجزا شیر آّب (که البته می تواند مونتاژ شده هم باشد)
  2. لوله خط اصلی و لوله میکرو (که آب را از شیرآب مونتاژ شده به خروجی ها میبرد)
  3. خروجی ها (که در این مثال همان قطره  چکان ها هستند)

شیرآب مونتاژ شده قلب سیستم آبیاری قطره ای هستند: جریان را باز و بسته می کند، فشار آب را کنترل می کند، رسوبات و آشغال های آب را قبل از اینکه مانع جریانش شود را فیلتر می کند، از بازگشت آلودگی به چرخه آب و برگشت جریان جلوگیری می کند. شیر آب همیشه باز می ماند بنابراین مهم است که همیشه اطمینان حاصل کنید که شیرآب سیستم شما خوب کار می کند و چکه ندارد.

سه قسمت سیستم آبیاری قطره ای

سه قسمت سیستم آبیاری قطره ای

گام دوم: نصب شیر مونتاژ شده

توجه کنید که من یک قسمت دیگر و بیشتر در کیت خود دارم که از برند DripWorks  نیست و آن فیلتر آب Boogie Blue است و در پست قبلی من راجع به کمپوست چای و کود سبز، اشاره کردم که من همیشه این فیلتر را به تمام شیرهای آب درون باغم وصل می کنم. این فیلتر شبیه فیلتر هایی که همراه کیت قطره ای (سیلندرهای سیاه پایین) نیستند.

اگر به صورت روتین و معمول به باغ خود کمپوست چایی می دهید، Boogie Blue باعث می شود تا آب کلره شود تا تمام باکتری های مفید که با خاک مخلوط است را سهوا از بین نبرید.

من شیر آب را به دو خط تقسیم کردم، بنابراین مونتاژ آن شامل یک شیر برنجی Y  می شود.

با شیرآّب شروع می کنیم. قسمت بعدی را بدین صورت وصل کنید: تخلیه خلا، تایمر، فیلتر باغ خانگی، فیلتر آب Boogie Blue (این گزینه اختیاری است) شلنگ Y، شلنگ باغی را به یک شیر و رگلاتور فشار را به بقیه شیرها متصل می کند. یک شلنگ با اتصالات مادینگی را به رگلاتور وصل کنید، بدین ترتیب به آرامی شیرآب مونتاژ شده را به خط لوله اصلی وصل می کنید.

نصب شیر مونتاژ شده

نصب شیر مونتاژ شده

گام سوم: کار گذاشتن خط لوله اصلی

لوله خط اصلی از پلی اتیلن انعطاف پذیر ساخته شده و بصورت رول است. متوجه شده ام که کار با لوله رول شده آسانتر از غیر رول است و اگر یک روز آن را زیر نور خورشید رها کنیم قابل انعطاف می شود. لوله را در اطراف حیاط خود بگسترانید و تاب آن را باز کنید و در یک صاف باز کنید. اگر برایتان امکان دارد نصب سیستم را در یک روز گرم انجام دهید تا پلاستیک کمی منعطف تر باشد.

وقتی برای مونتاژ آماده شدید از یک قیچی محکم و بزرگ یا یک قیچی هرس استفاده کنید تا خط لوله اصلی را به طول مورد نظرتان ببرید. برای اندازه گیری، برش، جا گذاری و اتصال خط لوله اصلی زمان کافی و زیاد صرف کنید چرا که این اعمال حیاتی و اصلی سیستم محسوب می شوند.

برای نصب سیستم، ما خط لوله اصلی را برش دادیم و آنها را اطراف باغ خواباندیم تا جریان اصلی و عمومی باغ را اندازه بگیریم. کمی بیشتر لوله خریدیم تا اگر لازم بود شاخه زیاد کنیم.

برای هر کدام از باغچه، یک تکه لوله اصلی در ضلع کوچکتر نصب کردیم. با این روش قطرات آب در طول باغچه پخش خواهند شد.

از آنجا که لوله کاملا قابل انعطاف است یک اتصال Easy Loc نیاز خواهید داشت (مثل یک اتصال زانویی یا اتصال تی) تا اینکه شاخه اضافه کنید یا در طول خط لوله بتوانید چرخش اینجاد کنید.

اتصالات Easy Loc اتصالات فشرده ای است، به این معنی است که به لوله خط اصلی فشرده می شوند (بدین صورت تاب نمیخورد) و در جای مناسب خود با کمی پیچ خوردن محکم می شود. اگر در برابر متصل کردن مقاومت کرد (این اتفاق در آّب و هوای سرد ممکن است) بهتر است خیلی نرم و سریع لوله را با بخاری گرم کنید تا پلاستیک کمی باز شود. حواستان باشد که ذوب نشود.

این عکس به شما اتصالات و مونتاژ تمام شده لوله را نشان می دهد. این لوله را به وسیله محفظه آهنی محفوظ کردیم و لوله های بیرون را هم کم کم به وسیله مالچ از عناصر دیگر حفاظت می کنیم. همچنین هر باغچه را با اتصالات Easy Loc و شیر تخلیه مجهز کرده ایم.

وقتی لوله اصلی را کار گذاشتید آنرا به شیر مونتاژ شده  متصل کنید و آب را باز کنید تا درون لوله بیاید تا هر شی آشغال و خارجی را بیرون ببرد که به اتصالات آسیب نرساند. سپس، آن را بپیچانید و سرپوش بگذارید که راحت تر بسته و موم شود. آب را دوباره باز کنید و اینبار چکه کردن لوله را وارسی کنید.

هر نوع خط لوله اصلی که شما در آینده بگسترانید (با اضافه کردن خروجی ها یا قطره چکان های بیشتر)، می توانید آن را پلمپ کنید با Easy Loc و آنرا سرپوش بگذارید. وقتی می خواهید خط لوله اصلی را گسترش دهید، براحتی می توانید سرپوش را بردارید و زانویی مناسب یا تی مناسب یا کوپلر مناسب وصل کنید.

کار گذاشتن خط لوله اصلی

کار گذاشتن خط لوله اصلی

گام چهارم: کار گذاشتن لوله میکرو یا قطره چکان

شبیه خط لوله اصلی، این اجزا باید باز شود و تاب آن را قبل از اینکه استفاده کنید از بین ببرید.

ممکن است لوله میکرو نیاز داشته باشید و ممکن است هم نیاز نداشته باشید که این بستگی به تنظیمات باغ شما دارد. این همان کاربرد خط لوله اصلی را خواهد داشت ولی از نظر سایز کوچکتر و البته قابل انعطاف بیشتر است و قابل مانور خواهد بود بنابر این شما می توانید آنرا راحت تر بین درختها و درختچه ها تاب و چرخ بدهید و کار بگذارید، برای مثال اطراف ظروف نگهداری گیاهان. و به شما این امکان را میدهد که خروجی ها را دقیقا جایی کار بگذارید که لازم است بدون اینکه آب را هدر دهیم.

لوله میکرو سایز همسان با قطره چکان دارد بنابراین میتوانید با اتصالات کوچک آنرا استفاده کنید و جایگزین کنید ( زانویی ها و بست ها)

تصمیم بگیرید که می خواهید قطره چکان هایتان چقدر از هم فاصله داشته باشد. برای ما ده تا 30 سانتیمتر فاصله دارد بنابراین یک حفره در لوله اصلی، جایی که میخواهیم قطره چکان وصل کنیم ایجاد می کنیم.

سپس خط قطره چکان را برش میدهیم تا بزرگ شود. از آنجایی که خروجی قطره چکان ها 12 اینچ با هم فاصله دارند بنابر این میتوانیم از خروجی هایی به فاصله 15 سانتیمتر با هم به صورت متناوب استفاده کنیم.

کار گذاشتن لوله میکرو یا قطره چکان

کار گذاشتن لوله میکرو یا قطره چکان

گام پنجم: وصل قطره چکان به لوله اصلی

یک بست پلاگ به انتهای قطره چکان وصل کنید تا آنرا ببندید، سپس یک میله انتقال به انتهای دیگرش میگذارم و آن را به لوله اصلی وصل می کنم. (اگر حفره ای را در جای نامناسب پانچ کرده اید نگران نباشید. همین بست پلاگ برای این منظور ساخته شده. این وسیله برای حفره هایی که دیگر نیاز ندارید و خروجی آنرا حذف کردید هم سودمند است)

همانطور که در عکسهای بالا می بینید به یک گرم کننده نیاز دارید تا اگر احساس کردید میله انتفال اندازه نیست خیلی سریع و خیلی مطمئن حفره های درون لوله خط اصلی را گرم کنید و کار را راه بیندازید.

وقتی قطره چکان ها وصل شد، آب را باز کنید تا مطمئن شوید تمامی خروجی ها به خوبی کار می کنند.

چند عدد گیره پایین آورنده داشته باشید و آنها را استفاده کنید تا خط لوله اصلی را ایمن و مطئن کار بگذارید. من  شخصا وقتی باغچه هایم را میکارم کمی خطوط آبیاری را شل کار می گذارم چرا که برای کاشت گیاهان مختلف آزادی عمل بیشتری دارم.

اگر درون باغچه های خود بذر می کارید، یادتان باشد که هنوز لازم است تا دو هفته اول و تا وقتی جوانه ها از خاک بیرون نزده اند باغچه را آبیاری دستی کنید.

وصل قطره چکان به لوله اصلی

وصل قطره چکان به لوله اصلی

گام ششم: تنظیم و نصب تایمر

واقعا سخت است که بگویم هر چند وقت یکبار و به چه مدت باید تایمر برای حجم آبی که گیاهانتان لازم دارند تنظیم کنید. البته مقدار آب مورد نیاز به نوع خاک و آب و هوای منطقه شما و میزان نور خورشیدی که دریافت میشود توسط گیاه بستگی دارد. در خاکهای شنی، آب بسرعت پایین میرود و تمایل به خشک شدن دارد در حالیکه در خاکهای رسی آب بیشتر می ماند و پخش می شود.

به طور معمول محصولات سبزیجات به یک اینچ آب در هفته نیاز دارند، این چه مفهومی دارد؟

با این قطره چکان خاص که هر 30 سانتیمتر خروجی یک دوم گالن در ساعت خروجی دارد هر هفته معادل 90 دقیقه آبیاری است. چگونگی تخصیص این دقایق بستگی به نوع خاک دارد:  خاک رست و گلدانی را میتوانید یکبار در هفته آبیاری کنید در حالیکه بهتر است  خاک رس را سه بار در هفته آبیاری کنید.

اما استثنا هم وجود دارد. مثلا من خودم شخصا تمایل دارم وقتی بذرهای کاشته شده ام تازه سبز شده اند آنها را با فاصله زمانی کمتر آبیاری کنم وقتی هم که بزرگتر شدند به مرور زمان و کم کم تعداد آبیاری را به سه بار در هفته و میزان زمان آبیاری را افزایش دهم. اصل “یک اینچ آب در هفته” تنها زمانی کاربرد دارد که ابتدای پروژه است. در تابستان، بهتر است خروجی خود را افزایش دهید چرا که ریزش باران کمتر است، برای این منظور از دستورالعمل زیر تبعیت کنید.

سیستم آبیاری قطره چکان خود را طوری تنظیم کنید که صبح زود شروع کند و گیاهان خود را وارسی کنید تا بعد از یک هفته چه تغییری کردند. اگر با چشم نمی توانید تشخیص دهید که حال و هوای گیاه شما چیست و در چه مرحله ای قرار دارد و به آب نیاز دارد یا نه، می توانید پای گیاه را کمی کود کنید و و با دستهایتان حس کنید که 10 یا 15 سانتیمتر پایین گیاه مرطوب است.

تنظیم و نصب تایمر

تنظیم و نصب تایمر

گام هفتم: حفاظت از باغ

اجزا سیستم قطره چکان دوام خیلی بالایی ندارد چرا که پلاستیک به مرور زمان پوسیده می شود. اما شما می توانید عمر سیستم خود را طولانی تر کنید با محفوط کردن و پناهگاه ساختن برای آن. نه تنها باغچه ها و سیستم قطره چکان شما می  تواند پناهگاه و سایبان داشته باشد بلکه لوله آبیاری اصلی و لوله ماکرو خارج از باغچه هم می تواند سرپناه داشته باشد.

حفاظت از باغ

حفاظت از باغ

 گام هشتم: بالاخره تمام شد

بالاخره تمام شد، اما هنوز هم باید چشمتان مراقب باشد، داشتن یک سیستم اتوماتیک بدین معنی نیست که نسبت به باغ و باغچه تان غافل باشید. همیشه هر چند وقت یکبار سیستم را چک کنید تا مطمئن شوید که کامل و سالم و صحیح کار می کند. شیر مونتاژ شده را چک کنید که چکه نکند، هر گاه لازم است باطری تایمر را عوض کنید، مراقب باشید که سگ لوله خط اصلی را نجویده باشد. بخاطر داشته باشید که تایمر را با توجه فصل تنظیم کنید تا سریعتر یا کندتر آبرسانی را انجام دهد.

چشمتان مراقب باشد

چشمتان مراقب باشد

برای خرید محصولات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *