گیاهان

معرفی گیاه آزالیا

معرفی گیاه آزالیا

آزالیا معمولاً به تعداد زیادی از گیاهان متعلق به دسته رودوداندرون اطلاق می­گردد. آزالیایی که منحصراً در زمستان برای تزئینات داخلی مصرف می­گردد، ایندیکا (A.indica)  نام دارد. منشاء اصلی بیشتر گونه­ های زیبای آزالیا ایالات متحده آمریکا و نواحی کوهستانی آسیا است. حداقل درجه حرارت قابل تحمل آزالیا در زمستان یک تا 2 درجه سانتیگراد است و در حین فصل رشد بایستی آن را در حرارت شبانگاهی بین 18ـ13 درجه سانتیگراد نگهداری نمود. ذکر نام همه هیبریدها و واریته­ های آزالیا غیرممکن است (بیشتر از 1000 نوع آزالیا و رودوداندرون به ثبت رسیده است) لیکن در اینجا چند عدد از زیباترین گونه­ های آنها معرفی می­گردد.

معرفی گیاه آزالیا

  1.  ایندیکوم (R.(AZ) indicum (Rhododendron simsii): در حدود 700 واریته به طول 2ـ1 متر یا کوچکتر وجود دارد که ممکن است به­ عنوان گیاه آپارتمانی کشت گردند، واریته­ ها به رنگ­های متفاوت می­باشند، قطر گلها تا 8 سانتیمتر می­رسد.
  2. ابتوسوم R.(AZ)Obtusum: گیاهی است پاکوتاه و پرشاخه که ارتفاعش از 60ـ50 سانتیمتر تجاوز نمی­کند، برگهایش تقریباً سبز شفاف می­باشد. گلها کوچک و قیفی شکل است و به دستجات دوتایی یا سه­ تایی به رنگهای صورتی، پرتقالی یا قرمز روشن دسته­ بندی می­گردند. واریته­ های گوناگونی در این گونه­ ها وجود دارد: کوروم (Kurume) دارای گلهای بزرگ به رنگهای مختلف و آموئنوم (Amoenum) دارای گلهای کوچک به قطر 2 سانتیمتر می­باشد. کیرین (Kirin) یک نوع دیگر از گیاهان آپارتمانی است با گلهای کوچک و فراوان.
گیاه آزالیا

گیاه آزالیا

مراقبت و نگهداری آزالیا در منزل

آزالیا در منزل به زودی پژمرده شده، پس از چند روز برگهای خود را از دست می­دهد و به ناچار بعد از مدتی از بین می­رود. در هر صورت برای نگهداری این گیاهان و آماده­ کردن آنها برای گل­دادن نیاز به دانستن مواردی دقیق و فنی است که در زیر تشریح می­گردد:

  1. آزالیا از حرارت و گرمای زیاد گریزان است، از این جهت اگر گرمای خانه زیاد می­باشد و جایی برای این گیاه که قدرت تحمل بیشتر از 15 درجه سانتیگراد را ندارد موجود نیست، امیدی به پایداری و دوام بیشتر از 2 الی 3 هفته گلها نمی ­باشد. از این نظر در درجات حرارت زیاد و نیز هوای خشک، خود گیاه قادر به ادامه زندگی نخواهد بود.
  2. آزالیا نیاز به آبیاری مداوم ولی به مقدار کم دارد. روزی 2 بار آب دادن گیاه متناسب­ تر از خیس­ کردن کردن خاک گیاه و یا خارج شدن آب اضافی از ته گلدان است.
  3. شستشوی برگها به مرطوب­ نمودن گیاه کمک می­نماید لیکن خطر صدمه­ زدن به گلبرگها وجود دارد. سعی کنید که برگهای پائین گیاه را شستشو نمائید.
  4. زمانی که گلها ریخت، آزالیا را در جایی خنک که زیاد سرد نباشد قرار دهید، مقدار آبیاری را کمتری نمائید و شستشوی برگها را نیز از یاد نبرید.
  5. از زمانی اواخر اسفند به بعد بایستی خاک گلدان را هر 2 یا 3 هفته یک­بار تقویت نمود. این عمل به تشکیل برگهای جدید و غنچه­ ها کمک خواهد نمود.

شناسنامه گل

خانواده اریکاسه (Ericaceae)
جنس  یا به ­عبارت دیگر زیرجنس، بیشتر گونه ­ها و هیبریدهایی را شامل می­شود که تعیین و تشخیص آنها به علت دورگه­گیریهای آزالیا و رودوداندرون خیلی مشکل می­باشد.
مبدأ چین، ژاپن، کائوکاسوس(سلسله جبالی در قسمت جنوب­شرقی اروپا میان دریای سیاه و کاسپین)
نوع درختچه، پرگل
برگها خزان­ شونده (مخالف رودوداندرون که همیشه سبز است)، کوچک بیضوی، گاهی کرکدار، سبز قهوه­ای یا روشن.
گلها گلهای کاسه(زنگوله) مانندش به دستجات 2 یا 3تایی یا به ­صورت خوشه­ هایی طویل می­ باشد، رنگ آنها از سفید تا بنفش، پرتقالی تا زرد، صورتی، ارغوانی و قرمز متفاوت می­ باشد.
فصل گل معمولاً در خارج از محوطه آپارتمان در بهار، و تعدادی هیبریدهای دیررس آن در فصل تابستان گل می­دهند. این کار را می­توان از طریق پیش­رس نمودن گلخانه، در فصل تابستان گلدار نمود.
موارد استفاده در آپارتمان، در باغچه به­ صورت تک یا دسته­ جمعی، در چمنها، در سراشیبی­ های سبز، به­ اضافه باغهای کوهستانی یا جاده­ ها.
موقعیت مکان نیمه­ آفتابی.
خاک شنی، ترجیحا اسیدی، نرم و قابل نفوذ. خاک زمینهای تپه ­ای یا خلنگ­ زار خاک کاملی است. اگر آزالیا را در زمین کشت نمایئد گودال محل ریشه را نباید زیاد عمیق حفر نمائید. توصیه می­شود که در این موارد به­ جای خاک اطراف از خاک تورب اسیدی مناسب برای پرکردن گودال استفاده نمائید.
موقع کاشت اواخر پائیز یا اواخر زمستان.
آبیاری آبیاری بایستی مداوم و به اندازه­ای باشد که خاک همیشه مرطوب بماند.

برای خرید بذر و فروش بذر می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *