گیاهان

با آووکادو بیشتر آشنا شویم

ميوه آووكادو

آووکادو از گیاهان همیشه سبز به شمار می رود که میوه گلابی شکلی به رنگ سبز دارد که در مرکز آن دانه بسیار بزرگی قرار دارد که تقریباً 10 تا 20 درصد کل میوه را تشکیل می‌دهد، وزن کلی میوه این گیاه بسته به شرایط اقلیمی متغیر و بین 250 تا 500 گرم است. به همین دلیل به آن گلابی تمساح نیز می‌گویند، خواص بسیاری دارد و در بیشتر مناطق رشد می‌کند که گرده‌افشانی آن توسط باد و حشرات مختلف به خصوص زنبور عسل انجام می‌شود. برای رشد علاوه بر نور کامل خورشید به آبیاری منظم در کنار دمای مناسب، هرس و کوددهی به موقع نیاز دارد.

پژوهشگران و مهندسان علم کشاورزی معتقدند که آووکادو یکی از میوه های قدیمی مورد استفاده انسان است. به طوری که میگویند این میوه حدود ده هزار سال پیش مورد استفاده مردم مکزیک بوده است.

از این رو آن را یکی از اولین درخت های اهلی شده جهان میدانند. نوع آووکادو در مناطق مرتفع بخش مرکزی و شرقی مکزیک و همچنین در گواتمالا ریشه دارد. میوه آووکادو در کشور های مختلف به شیوه های مختلفی مورد استفاده واقع میشود. این گیاه بومی آمریکای مرکزی و مکزیک است.

میوه آووکادو

درخت آووکادو

مشخصات گیاهی کامل درخت آووکادو:

آووکادو در زمره گیاهان گلدار طبقه‌بندی می‌شود که از رشد سریعی برخوردار است و با نام گلابی تمساح نیز شناخته می‌شود که میوه گلابی شکلی دارد که تا ارتفاع 20 متری رشد می‌کند. از گیاهان همیشه سبز به شمار می رود که برگهای سبز رنگ بزرگی به ارتفاع 10 تا 15 سانتیمتر دارد، گلهای چند گلبرگی به رنگ مایل به سبز دارد که در میان برگهای گیاه پنهان می‌شود به همین دلیل گلهای این گیاه ناپیدا هستند یعنی در میان شاخه و برگ گیاه گم می‌شوند.

میوه گلابی شکل این گیاه 7 تا 10 سانتیمتر طول دارد که در رنگهای مختلف سبز، سیاه و… ظاهر می‌شود که دارای واریته های مختلفی است که علاوه بر میوه برگهای این گیاه نیز به عنوان جوشانده کاربرد درمانی دارد چرا که قاعده آور است. همچنین از این گیاه روغن آووکادو را طی مراحلی به دست می‌آورند که قسمت گوشتی این گیاه در درمان اسهال خونی و سرفه موثر است و به عنوان اشتهاآور قابل مصرف است که دانه آن نیز خاصیت دارویی و درمانی دارد.

از درختان مناطق گرمسیری و استوایی به شمار می رود، توجه داشته باشید که پوست میوه این گیاه از دور شبیه پوست نارنگی است که در مرکز آن هسته درشتی قرار دارد که به قسمت گوشتی گیاه چسبیده است. این گیاه در دهه 40 شمسی وارد ایران شد که در ابتدا دچار سرمازدگی می‌شد ولی هم اکنون بخش وسیعی از شمال کشور به کشت درخت اووکادو مشغول هستند که میوه آن از تراز تجاری بالایی برخوردار است و از گونه‌های صادراتی به شمار می رود که قیمت بالایی نیز دارد که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است که گرده‌افشانی آن توسط حشراتی همچون زنبور عسل انجام می‌شود.

میوه این گیاه در سایزهای مختلف کوچک، متوسط و درشت رشد می‌کند، طوریکه وزن میوه درشت این گیاه در برخی مناطق به یک کیلوگرم هم می‌رسد. از نخستین درخت‌های اهلی جهان به شمار می رود؛ توجه داشته باشید که از میوه این گیاه در کشورهای مختلف استفاده‌های متنوعی می‌کنند که دارای طعم دلچسب و لذیذی است و از باردهی خوبی نیز برخوردار است که در بیشتر مناطق رشد می‌کند. نسبت به سرمای شدید هوا حساس است و از بین می رود.

در حدود 400 نوع مختلف آووکادو وجود دارد که بعضی از آن ها دارای پوست صاف و سبز رنگ بوده ولی پوست برخی از آن ها سیاه و خشن است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مایاها و اینکاها از این میوه استفاده می کرده اند.

میوه آووکادو

میوه آووکادو

انواع درخت آووکادو:

درخت آووکادو واریته های مختلفی به قرار زیر دارد.

آووکادو مکزیکی:

آووکادو مکزیکی میوه‌ای کوچکی در سایز کوچک با پوستی صاف و نازک دارد که به صورت درختچه‌ای کوچک با میوه آویزان رشد می‌کند، از باردهی مطلوبی برخوردار است که خواص بسیاری دارد و در بیشتر مناطق رشد می‌کند.

آووکادو گواتمالایی:

آووکادو گواتمالایی میوه‌ای با پوستی ضخیم، شکننده و سخت دارد که سرشار از ویتامین‌های مختلفی که استفاده‌های مختلفی از آن می‌کنند.

آووکادو هندی:

اووکادو هندی میوه‌ای با پوست نازک و براق دارد که در سایز متوسط رشد می‌کند، دارای شاخ و برگ زیادی با میوه‌های خوشمزه و دلچسب است.

نهال آووکادو

آووکادو Haas (هاس):

آووکادو Haas دارای پوست سیاه رنگی است که ظاهری تخم‌مرغی شکل دارد که میوه آن در سایز متوسط رشد می‌کند طوریکه وزن هر میوه آن بین 100 تا 400 گرم تخمین زده شده است. درخت هاس را از نژاد گواتمالایی وام گرفته‌اند. بیشتر در مناطقی از کالیفرنیا و همچنین مکزیک آن را کشت می‌کنند که در کشور مکزیک در تمام طول سال میوه می‌دهد.

آووکادو Sharwil:

آووکادو Sharwil یک از واریته های آووکادو است که از دو نژاد گواتمالایی و مکزیکی نشأت گرفته است که میوه آن پوستی به رنگ سبز با وزن تقریبی 200 تا 500 گرم دارد که در فصول مختلف زمستان و بهار بالغ می‌شود که دارای عطر و طعم دلسچبی است، بیشتر از آن برای کاشت تجاری استفاده می‌کنند چرا که تراز تجاری بالایی دارد.

درخت آووکادو

درخت آووکادو

شرایط محیطی مناسب رشد آووکادو:

میوه آووکادو به عنوان یک درخت نیمه گرمسیری شناخته شده است. نژاد های گرمسیری آنتیلین یا وست ایندین در ارتفاع 100 متری (از سطح دریا) بازدهی مناسبی داشته است.

کمترین چربی (بین دو و پنج درصد) را داشته است. انواع نیمه گرمسیری که اصلیت گواتمالایی و مکزیکی دارند در ارتفاع 300 متری عملکرد مناسبی دارند.

میوه آووکادو از قدرت سازگاری بالایی با شرایط اقلیمی محیط برخوردار است. آووکادو دارای نژاد های متفاوت و مختلفی است.

این تفاوت نژادی باعث میشود که تحمل شرایط محیطی هر کدام متفاوت بشود در مزه تولیدی آنها اثرات زیادی داشته است. به طور مثال نژآد های نیمه گرمسیری به همین دلیل روغن و عطر بیشتر و قند کمتری به نسبت نژاد های گرمسیری برخوردارند.

خاک این گیاه باید همواره مقداری مرطوب باشد ولی خیس نباشد. یعنی زمانی که سطح خاک نسبتا خشک شده بود می توان نسبت به آبیاری آن اقدام کرد. آبیاری بیش از حد سبب زرد شدن برگ ها و در نهایت سبب مرگ گیاه خواهد شد.

کمبود نور سبب می شود که گیاه به سمت منبع نور خم شده و برگ های زیرین آن ریزش کند. علاوه بر آن نور شدید نیز به این گیاه آسیب می رساند زیرا پوست تنه این درخت نارک است.

در موطن این گیاه نیز، درختان آووکادو در سایه نسبی سایر درختان بزرگ تر رشد می کنند. به همین دلیل مکان کشت آن باید به گونه ای باشد که پر نور و روشن بوده ولی نور مستقیم آفتاب در ساعات اولیه روز که شدت و گرمای کمتری دارد به گیاه بتابد.

این گیاهان در مناطقی بدون یخبندان و یا بدون وزش بادهای شدید رشد می کنند. وزش باد های شدید سبب ریزش گل ها و در نهایت کاهش میوه دهی می شود. اکثر گونه های این گیاه دمای تا 1- درجه سانتیگراد را بتوانند تحمل کنن. درخت آووکادو حداقل به وجود 150 روز با دمایی بیش از 30 درجه نیاز دارد تا بتوانند بهترین رشد و میوه دهی را داشته باشد.

این گیاه دما را تا حدود 37 درجه نیز می تواند تحمل کند. خاک آووکادو باید به خوبی زهکشی شده باشد و املاح در آن تجمع نداشته باشند. زیرا آووکادو از جمله گیاهان حساس به تجمع املاح و خاک های شور است.

درختان جوان تا 1 تا 2 سال اول نیاز به کوددهی ندارند ولی بعد از آن می توان از کودهای کامل به نسبت های 10-10-10 هر سه ماه یک بار استفاده کرد.

میوه آووکادو

درخت آووکادو

خاک مناسب کاشت آووکادو:

آووکادو قابلیت و توانایی رشد در انواع مختلف خاک را دارد. خاک های لومی شنی و آتشفشانی و آهکی میتوانند محل رشد مناسبی برای این درخت باشند.

مقدار PH مناسب بستر کشت آووکادو 5 تا 7 میباشد. زهکس مناسب در کاشت آووکادو اهمیت بالایی دارد. زیرا آووکادو به پوسیدگی ریشه حساسیت زیادی دارد. به همین دلیل هم بهتر است که عمق ایستابی بالاتر از عمق یک متر نباشد، خاک های خیلی شور محل مناسبی برای کشت آووکادو نیست.

مخلوطی از خاک باغچه + خاک برگ + شن + پیت موس.

هسته را جوری در خاک بگذارید که نیمی از ان بیرون باشد، حتما پس از کاشت گلدان را جلوی نور بگذارید. خاک گلدان را مرتب آب دهید

خاک گلدان باید همیشه مقداری رطوبت داشته باشد اما همیشه خیس نباشد. اگر برگ های آووکادوتان زرد شد یعنی بیش از حد آبیاری اش کرده اید.

زمانی که ساقه حدودا به ارتفاع 26 سانتی متر رسید 2 سانتی متر از بالای ساقه هرس کنید، این کار گیاهتان را پر پشت میکند، آووکادو به شرایط مدیترانه ای نیاز دارد.

کمترین دمای مناسب این گیاه 15 درجه سانتی گراد است بیشترین دما 37 درجه است.

میوه آووکادو

جوانه درخت آووکادو

آب مناسب کاشت آووکادو:

میتوان گفت تقریبا تمام انواع آووکادو به خشکی هوا و رطوبت ناشی از زهکشی ضعیف خاک حساس اند.اما بارندگی زیاد در صورتی که زهکشی خاک مناسب باشد برای درخت مشکلی بوجود نمیاورد. برای رشد مناسب درخت آووکادو بارش سالانه که در حدود هزار و دویست و پنجاه تا هزار و هفتصد و پنجاه میلی متر باشد. اگر این میزان بارش به طور کافی توضیع شود نیاز آبی آووکادو برطرف میشود.

شرایط خشکی آووکادو:

خشک بودن بستر در دوران گلدهی برای آووکادو بهتر است، اما بارش باران در این زمان هم نمیتواند آسیبی به گل ها وارد کند. ارقام نژاد وست ایندین و نژاد مکزیکی تحمل بیشتری نسبت به بارندگی های تابستانی و خشکی هوا دارند.

میوه آووکادو

درخت آووکادو

گرما مناسب کاشت اووکادو:

به جز نژاد وست ایندین بقیه ارقام میوه آووکادو سازش خوبی با شرایط گرم و مرطوب ندارند. درجه مناسب برای رشد این درخت 25 تا 28 درجه سانتی گراد میباشد. گرمای بیشتر از این فتوسنتز درخت را کاهش میدهد، برای نمو گلها، رشد لوله گرده و نمو جنین در طول روز برابر با 20 تا 35 درجه سانتی گراد و در شب 20 درجه سانتی گراد است.

در زمانی که درخت در حال گلدهی است، دمای کمتر از 17 در روز و در شب 12 به گلها آسیب میزند و میوه درخت را کاهش میدهد. از طرفی هم اگر در روز دما بیش از 33 و در شب بیش از 28 درجه سانتی گراد شود رشد لوله گرده و نمو جنین را کم میکند. رشد کم لوله گرده و جنین محصول درخت را کم میکند. آووکادو نیازمند رطوبت بالای پنجاه درصد هست.

باد مناسب درخت آووکادو:

آووکادو علی رغم هیکل تنومند درخت نحیف و ضعیفی است. به همین دلیل باد و برف سنگین میتواند به راحتی به درخت اسیب بزند. به همین دلیل نصب بادشکن از عناصر مهم برای کسانی است که میخواهند این محصول را به صورت تجاری رشد دهند.

برای مطالعه مقاله طریقه کاشت درخت آووکادو می توانید از این لینک استفاده نمایید.

میوه آووکادو

آووکادو

روش های تکثیر درخت آووکادو:

دو روش کلی برای کاشت درخت آووکادو وجود دارد. اول کاشت درخت آووکادو از طریق بذر روش دوم از طریق قلمه زدن و پیوندزدن است.

کاشت بذری آووکادو:

در کاشت بذری پس از برداشت میوه محصول و قبل از آنکه هسته میوه گیاه خشک شود برای کاشت در خاک اقدام کنید برای این منظور می‌توانید هسته گیاه را در آب قرار دهید تا جوانه بزند. توجه داشته باشید که هسته این گیاه نرم و گوشتی است؛ برای کاشت ابتدا چهار عدد خلال دندان آماده کنید و هسته را طوریکه قرار دهید که قسمت نوک تیز آن را به سمت بالا باشد سپس خلال دندان‌های را در جهات مختلف هسته به صورت افقی به هسته متصل کنید تا کمی در داخل هسته فرو برود.

یک لیوان پر از آب تهیه کنید و خلال دندان را طوری در داخل لیوان قرار دهید که لبه‌های لیوان بر روی خلال دندان قرار بگیرند طوریکه قسمت زیرین هسته در زیر آب و قسمت بالایی هسته در بالای آب قرار بگیرد، پس از گذشت مدتی بذر گیاه جوانه می زند و ریشه‌دار می‌شود که شما می‌توانید ریشه‌های گیاه را در آب تماشا کنید؛ پس از گذشت مدتی بذر گیاه را در داخل گلدان بکارید و در نهایت برای ادامه رشد به زمین اصلی منتقل کنید. توجه داشته باشید که پس از گذشت 6 تا 7 سال شروع به باردهی می‌کند به همین دلیل بهتر است از سایر روشهای کاشت استفاده کنید چرا که استفاده از سایر روش‌ها باردهی زودتر گیاه را به دنبال دارد.

کاشت آووکادو در گلدان

کاشت آووکادو در گلدان

کاشت قلمه آووکادو:

در روش قلمه زنی ابتدا یک چاقو تیز تهیه کنید و سپس درختی را برای بریدن قلمه زنی انتخاب کنید که علاوه بر باردهی بالا از کیفیت محصول مطلوبی نیز برخوردار باشد. پس از انتخاب درخت و شاخه با استفاده از چاقو یا قیچی باغبانی قلمه را به اندازه 10 تا نهایت 20 سانتیمتر از شاخه گیاه جدا کنید و سپس به آن هورمون ریشه زایی اضافه کنید و گودالی در عمق مناسب ایجاد و قلمه را در درون آن بکارید با خاک نرم آغشته به مواد آلی و غنی روی قلمه را بپوشانید و آن را آبیاری کنید که پس از گذشت مدتی قلمه ریشه‌دار می‌شود و گیاه شروع به رشد می‌کند.

پیوند زدن آووکادو:

پیوند زدن یکی دیگر از روش‌های رایج تکثیر درخت اووکادو به شمار می رود که استفاده از آن در نزد کشاورزان بسیار مرسوم است چرا که باعث افزایش کیفیت و همچنین کمیت محصول می‌شود و نسبت به سایر روشهای تکثیر منجمله کشت بذری میوه دهی بهتری دارد.

میوه آووکادو

آووکادو

نحوه برداشت میوه درخت آووکادو:

به هنگام برداشت میوه آووکادو را با دست خود بگیرید و بکشید که به راحتی از شاخه گیاه جدا می‌شود که پس از چیدن میوه را در داخل سبد یا جعبه بگذارید و به همین منوال به برداشت میوه این گیاه بپردازید، قسمت ساقه این گیاه ترد است که به راحتی از شاخه گیاه جدا می‌شود بنابراین نیاز به چاقو برای برداشت ندارید.

روش های هرس درخت آووکادو:

درختان برای رشد و نمو نیاز به هرس سالانه دارند که در این میان درخت اووکادو نیز از این قاعده مستثنی نیست، ولی نکته ای که وجود دارد این است که رقم‌های ستونی این گیاه در سالهای اولیه رشد خود نیاز به هرس دارند ولی سایر گونه‌های نیاز به هرس ندارند، از سوی دیگر به هنگام هرس به این نکته توجه داشته باشید و شاخه‌های اضافه و خشک‌شده گیاه را قطع کنید.

میوه آووکادو

میوه آووکادو

ازدیاد با پیوند میوه آووکادو:

اگر میخواهید آووکادویتان را به صورت تجاری تکثیر کنید باید به سراغ تکثیر پیوندی بروید (پیوند جوانه روی نهال های بذری). دانه های وست ایندین که به عنوان پایه استفاده میگردند در مناطق گرمسیری رشد بیشتری دارند. اما دانه هایی با نژآد مکزیکی رشد بهتری در مناطق خنک تر و نیمه گرمسیری دارند.

پایه هایی که باید روی آن ها عملیات انجام داد، سنشان باید بین 4 تا 8 ماه بوده باشد و قری معادل حداقل 6 میلی متر را دارا باشند. معمولا پیوند های مجاورتی، جانبی، و اسکنه برای تکثیر آووکادو کاربرد بیشتری دارد. شاخه پیوندک در زمستان سال قبل از اجرای پیوند برداشت میشود، معمولا این شاخه را از میان شاخه های خوابیده و انتهایی درختان سالم که فاقد رشد هستند انتخاب میکنند. پرکاربردترین روشی که برای پیوند آووکادو استفاده میکنند پیوند قاشی و سپری میباشد.

میوه آووکادو

درخت آووکادو

آفات و بیماری ها میوه آووکادو:

از آفات و بیماری‌های رایج درخت اووکادو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

موش و موش خرما:

موش و موش خرما از آفات اصلی و رایج این درخت به شمار می رود که همچون یک کرم هزار پا برگ را لوله می‌کند و باعث خسارات شدید به درخت می‌شود.

کرم قهوه‌ای:

کرم قهوه‌ای نوعی حشره کوچک به رنگ قهوه‌ای است که به درخت آسیب می‌رساند که راه مبارزه با آن استفاده از سموم شیمیایی و همچنین مبارزه فیزیکی است.

نهال پشن فروت موزی (جفت)

لیسه حلزون:

لیسه حلزون یکی دیگر آفات رایج این درخت به شمار می رود که هر ساله خسارات زیادی را به بار می‌آورد.

شپشک های سپردار:

شپشک های سپردار در شرایط اقلیمی مختلف آسیب‌های جدی ای را به درخت وارد می‌کند.

تریپیس و لاروهای پیچاننده برگ:

تریپیس و لاروهای پیچاننده برگ به شاخه و برگ گیاه خسارت وارد می‌کند.

بیماری‌های قارچی ورتیسیلیوم:

بیماری‌های قارچی ورتیسیلیوم از بیماری‌های رایج درختان مثمر به شمار می رود.

شانکر و لکه برگی

راه های مقابله با آفات بیماری های میوه آووکادو:

در طول فصل رشد بایستی به شکلی منظم و برنامه ریزی شده ناحیه اتصال برگ با ساقه را چک کرد تا در صورت رویت این گونه آفات بتوان آنهارا با سموم ریشه کن کرد.

باردهی درخت آووکادوو

باردهی درخت آووکادوو

خواص درمانی و کاربردهای صنعتی آووکادو:

  • از برگهای این گیاه به عنوان جوشانده برای بهبود و درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کنند.
  • از برگهای این گیاه به عنوان ادویه در آشپزی استفاده می‌کنند.
  • از میوه تازه این گیاه برای تازه خوری و سالاد استفاده می‌کنند.
  • در اروپا به عنوان یک غذای کامل شناخته می‌شود که معمولاً آن را با سس و سالاد میل می‌کنند.
  • از عصاره طعم‌دهنده این گیاه برای تهیه بستی استفاده می‌کنند.
  • در تهیه روغن کاربرد دارد.
  • برای تازه خوری مناسب است.
  • دانه این گیاه خاصیت دارویی و درمانی دارد.

توجه داشته باشید که برگهای این گیاه برای حیواناتی همچون اسب، گاو و بز سمی است بنابراین از برگ این گیاه برای حیوانات استفاده نکنید.

معرفی درخت آووکادوو

معرفی درخت آووکادوو

جوشانده برگ های آووکادو و قاعده آور است. آووکادو تقویت کننده معده است و نفخ و گاز معده را از بین می برد. برای درمان یرقان مفید است و جوشانده برگ های آن اسهال خونی را بر طرف می کند و تقویت کننده بدن است. رشد بچه ها را جلو می اندازد زیرا دارای مواد معدنی بسیاری است. خون ساز است و آن هایی که مبتلا به کم خونی هستند باید از آووکادو استفاده کنند و بدن را قلیایی کرده تمیز می کند.

به دلیل اینکه آووکادو شکر و مواد نشاسته ای کمی دارد برای آن هایی که بیماری قند دارند نیز مناسب است. برای دوره نقاهت به مریض آووکادو بدهید و ضعف عمومی را بر طرف می کند. خستگی را بر طرف می کند و ناراحتی روده و معده را معالجه می کند. بیخوابی را درمان می کند زیرا دارای تریپتوفان است. اگر به کم خونی دچار هستید حتما با شام خود آووکادو بخورید. برای درست کردن سس سالاد از آووکادو استفاده کنید.

روغن آووکادو دارای ویتامین های مختلف مانند A،B،D،E،H،K،C،P می باشد. بنابراین ارزش غذایی زیادی دارد و ضد رماتیسم است و اگر مفاصل شما درد می کند آن را با روغن آووکادو ماساژ دهید. برای جلوگیری از ریزش مو، هر شب مقداری از روغن آووکادو را به سر بمالید و صبح بشوئید. شوره سر را از بین می برد و برای براق شده موها، بعد از شستشوی سر چند قطره آووکادو را به موها بمالید.

روغن آووکادو بهترین کرم برای پوست است زیرا به آسانی در پوست نفوذ می کند و به پوست شادابی می دهد. و بالاخره آووکادو بهترین ماسک برای بر طرف کردن چین و چروک های صورت و جلوگیری از پیدایش آن است. برای این منظور آووکادو را پوست کنده و له کنید و به صورت ماسک بر روی صورت و گردن بگذارید و بعد از نیم ساعت بشوئید.

گیاه آووکادو

گیاه آووکادو

ترکیبات شیمیایی میوه آووکادو:

آووکادو چرب است و دارای اسیدهای آمینه مختلف مانند سیستیم، تریپتوفان و تیروزین می باشد. در تحقیقات جدیدی که انجام شده وجود چند نوع آنتی بیوتیک در آووکادو ثابت شده است. دانه گیاه دارای مقدار کمی (در حدود 2 درصد) روغن است. این روغن غلیظ و سفت و به رنگ زرد مایل به سبز بوده که دارای بو و طعمی مطبوع است.

روغن دانه آووکادو دارای حدود 7 درصد روغن های اشباع شده مانند اسید پالمتیک و اسید استئاریک، اسید آراشیدیک، اسید میریستیک و در حدود 80 درصد روغن های اشباع نشده مانند اسید اوالئیک و اسید لینولئیک می باشد. اگر شما نیز تجربه کاشت، داشت و برداشت درخت آووکادو را دارید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر مخاطبان پوپونیک به اشتراک بگذارید.

کاشت بذر آوکادوو

کاشت بذر آوکادوو

سوالات متداول درخت آووکادو:

  1. چه مدت طول می کشد تا درخت آووکادو به ثمر برسد؟

    در مورد دیدن میوه صبور باشید. اگر درختی خریداری و کاشته باشید، احتمالاً انتظار دارید که اولین میوه خود را سه تا چهار سال پس از کاشت مشاهده کنید. اگر از یک بذر رشد می کند، ممکن است پنج تا 13 سال طول بکشد تا درخت به اندازه کافی بالغ شود تا میوه دهد.

  2. آیا رشد درخت آووکادو آسان است؟

    پرورش آووکادو از بذر، آهسته ترین و کم اطمینان ترین راه برای رسیدن به میوه درست (همان والدین) است اما، شروع گیاه از بذر / گودال راهی آسان برای رشد گیاهان خانگی رایگان است. اگر میوه بدهد، ممکن است 8-20 سال طول بکشد. آووکادو پیوندی در طی 2-3 سال میوه تولید می کند.

  3. آیا برای گرفتن میوه به 2 درخت آووکادو نیاز دارم؟

    برای بهترین محصول، دو درخت آووکادو مورد نیاز است. ارقام درخت آووکادو یا گل نوع A یا گل نوع B تولید می کنند. هر دو نوع گل در زمان های مختلف روز گرده را تولید می کنند و پذیرای آن هستند و بهترین رشد گرده افشانی و میوه زمانی اتفاق می افتد که ارقام آووکادو نوع A و B با هم رشد کنند.

  4. آیا یک درخت آووکادو به آفتاب کامل احتیاج دارد؟

    گیاهان آووکادو مانند موز در آفتاب کامل رشد می کنند. برخی سایه ها را تحمل می کنند، اما گیاهان گلدان داخلی معمولاً به روشن ترین نقطه ای که می توانید پیدا کنید نیاز دارند. اگر از یک بذر شروع می کنید، می توانید بذر را روی طاقچه روشن نگه دارید تا ریشه تشکیل شود و اولین برگها بیرون بیایند.

  5. درختان آووکادو با چه سرعتی رشد می کنند؟

    پرورش گیاه آووکادو از بذر سرگرم کننده و آموزشی است و جوانه زدن بذر معمولاً فقط دو تا شش هفته طول می کشد. پس از آن، 10 تا 15 سال طول می کشد تا گیاه به اندازه کافی بزرگ شود تا میوه دهد، که این فقط در شرایط مناسب رشد انجام می شود.

  6. آیا می توانم قسمت بالای درخت آووکادو را برش دهم؟

    درختان آووکادو طی دو سال اول از هرس برای تشویق شاخه زدن سود می برند. بالای درخت آووکادو را بلند کنید وقتی تقریباً به 12 اینچ قد می رسد، درخت را دوباره به 15 سانتیمتر ببرید. اجازه دهید تا درخت قد اصلی خود را بدست آورد و سپس اصلاح را تکرار کنید.

  7. آیا برای تولید میوه به یک درخت آووکادو نر و ماده نیاز دارید؟

    در حالی که درختان آووکادو خود بارور می شوند و میوه تولید می کنند، اگر هر دو درخت آووکادو نوع A و یک درخت آووکادو نوع B کاشته شوند، عملکرد باید افزایش یابد تا احتمال گرده افشانی موفقیت آمیز افزایش یابد. درخت آووکادو دارای اندام های عملکردی نر و ماده است.

  8. آیا تفاله قهوه برای درختان آووکادو مفید است؟

    آووکادو قبل از هر چیز به نیتروژن و کمی روی نیاز دارد. می توانید از کود درخت مرکبات به عنوان کود آووکادو استفاده کنید یا به صورت ارگانیک بروید و از کمپوست، قهوه، امولسیون ماهی و غیره استفاده کنید.

  9. چه موقع باید درخت آووکادو خود را بکارم؟

    تهیه مجدد جایگاه بهتر است در بهار انجام شود. در وضعیت روشن و آفتابی رشد کنید. آووکادو از شرایط بیش از حد مرطوب و خشک بیزار است. در تابستان آزادانه آبیاری کنید و به طور کامل اما کمتر در زمستان انجام می شود.

  10. آیا می توانید یک درخت آووکادو بونسای کنید؟

    می توانید گیاه را با روشی که در باغبانی به نام بونسای معروف است، کوچک نگه دارید. این روند رشد و هرس یک درختچه یا درخت کوچک است تا به درختان باستانی رشد کرده در طبیعت شباهت داشته باشد.

برای خرید بذر و فروش بذر می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

مقاله های مرتبط

55 دیدگاه درباره مقاله “با آووکادو بیشتر آشنا شویم

  1. Avatar ناصر گفت:

    روز خوش
    من ۴ هسته آووکادو را همزمان در لیوان طبق دستور گذاشته ام
    یکی از آنها خیلی سریع بعد از ریشه دادن ساقه داد و رسد کرد ،بقیه بعد از ریشه حدود ۲ سانت ساقه دادند و متوقف شدند و سر ساقه ها حالت سوخته شده پیدا کرده اند .
    لطفا در صورت امکان علت و روش برطرف کردن آن را بفرمائید
    ممنون

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      برای جواب به سئوال شما باید عکس سوختگی ها را دید لطفا عکسها را به شماره 09358504040 واتس اپ کنید

  2. Avatar احسان رهبر گفت:

    سلام من حدود 20 روزه که آواکادو پیوندی رو تو باغچه کاشتم.هفته ای یه بارم آبیاریش میکنم ولی دو تا از نهال ها برگ هاش زرد شده.دلیلش چیه

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      برای اطلاعات بیشتر به شماره تماس 09358504040 در واتس آپ و یا تلگزام پیغام دهید .

  3. Avatar توانا گفت:

    روز خوش .من آووکادو دارم هسته را در گلدان کاشتم درحال حاضر حدودا ارتفاعش ۷۰ سانتی متر شده هیچ هرسی انجام ندادم چون بلد نبودم .تازگیها سربرگها قهوه ای شده و سفیدک هم زده باید چکار کنم؟ممنون از راهنماییتون

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      برای راهنمایی و اطلاعات بیشتر به شماره تماس 09358504040 در واتس آپ و یاتلگرام پیغام دهید .

  4. Avatar علیرضا گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من ۲سال پیش به روشی که شما توی سایت نوشتین یه هسته آووکادو کاشتم…تا همین چند وقت پیش هم خوب و سرحال بود…ولی کم کم برگاش حالت شل و افتاده پیدا کرد و سیاه میشدن…من خاکش رو عوض کردم، گیاه رو هرس کردم، برگاشو چیدم و از ساقه حدود ۲ سانت بریدم…ازون به بعد ساقه ها انگار دارن سیاه و خشک میشن…میشه کمک کنین که چه کاری باید براش انجام بدم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      باید ببینید که درخت آووکادوو راکجا گذاشته اید نور کافی به درخت می رسد آیا داخل ساختمان است جریان هوا وجود دارد؟

  5. Avatar فاطمه سدادی گفت:

    سلام درخت آووکادوی ۲ متری من حاصل پرورش هسته آوواکادو در ۷ سال پیش هست و در حیاط خانه مسکونی واقع در رشت نگهداری میشود ولی از گل و میوه خبری نیست لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      آوکادو بدون پیوند تا 8 سال زمان میبرد تا میوه دهد
      شما حتما باید پیوند بزنید.

  6. Avatar حسین میثاقی گفت:

    تو واتساپ بهتون پیام دادم گفتین هیچ اطلاعاتی بابت آواکادو ندارین داستان چیه

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      یک عزیزی راجع به نهال بذری آووکادو اطلاع خواستند که نژادش را بدانند که گفتیم نژاد های مختلفی از آووکادو به صورت بذری کاشته میوشد و دقیقا نمی دانیم کدام نژاد است.

  7. Avatar فرا گفت:

    سلام ۲ ماه هست که هسته ریشه داد و کاشتیم الان به ساقه ۳۰ سانتی رسیده وسرحال هست ولی حشره های ریز مشکی زده متاسفانه هرکاری میکنیم کم نمیشه و نمیره گفتن خاکش مشکل داره ک عوض کردیم ولی بازم حشره زد! الان باید چکار کنیم حشره نداشته باشه دورش؟!

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      از سم دیازنون استفاده کنبد حشره ها از بین میروند.

  8. Avatar سعید شکریان گفت:

    سلام من ۴ عدد هسته اوآکادو کاشتم که براحتی همشون تبدیل به درخت شدند فقط باید صبور باشید و حتما به آرامی پوست هسته را بگیرید و یک عدد پت اب یکبار مصرف را از وسط ببرید و قسمت بالای بطری را وارونه کنید و هسته را داخل آن بگذارید و مقداری اب داخل پت بریزید به اندازه ایی مه نصف هسته داخل اب باشد و حدود دو ماه صبر کنید تا ریشه آن سبز شود و به ارامی آن را به گلدان منتقل کنید و روزانه کمی به آن اب بدهید و به نور آفتاب هم نیاز دارد بعد از حدود ۱۵ روز شروع به برگ دادن میکند فقط یادتان باشد تا نصفه در خاک قرار دهید و نصف آن از خاک بیرون باشد . همیشه سبز باشید

  9. Avatar M گفت:

    سلام خسته نباشید
    من هسته آواکادو رو گذاشتم توی آب امروز اومدم لجن هاشو تمیز کنم یه طرف هسته که فقط بهش متصله کنده شد آیا اون دوباره رشد می‌کنه
    مشکلی براش پیش نمیاد

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      فکر نکنم مجدد رشد کند

  10. Avatar صالح گفت:

    سلامم
    ممنون از این‌همه‌اطلاعات
    من یه درخت اواکادو دارم ۱۴ سالشه
    همه چی‌خوب‌عالی‌نا انکه سه چهار زوزه من به قولی‌کفتنی زیر برگ و بعضی ساقه ها شکرک مشاهده میکنم. دلیلش چیه ؟

    ممنون

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      شکرک زیر برگ ها می تواند منشاء قارچی داشته باشد . باید از قارچ کش برای از بین بردن آفت استفاده کنید.

  11. Avatar عفت شجاعی گفت:

    سلام شادوسلامت باشید من بذر اووکادو که ازخارج اورده بودم را کاشته والان درختم دوساله شده وحدود 1/5متر است . در گوگل خواندم که برای بهتر رشد کردن ومیوه دهی بهتر باید 20سانت از سر درخت را برید وپیوتد زد به خود درخت یا درخت دیگر . لطفا راهنمایی بفرمایید که ایا باید از این روش استفاده کنم یا روش دیگری برای بهبود پرورش اووکادو باید انجام دهم‌ ویا اینکه نیاز به هیچکدام نیست
    بسیار متشکرم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      شما باید از یک درخت آووکادو که بار میدهد یک شاخه جدا کنید و به نهال بذری خود پیوند بزنید.

  12. Avatar عبدالرضا گفت:

    سلام من یک درخت آوکادو بوسیله کاشت هسته در مازندران دارم 8 سال گذشته 4 متر ارتفاع دارد ولی هنوز میوه نداده آیا باز هم باید صبر کنم یا کار دیگری ؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      آووکادو بذری تقریبا باید در سال 8 و یا 9 میوه دهد اگر می خواهید می توانید قلمه بزنید درخت را تا سریعتر به میوه بنشیند.

  13. Avatar عفت شجاعی گفت:

    سلام من بذر اووکادو را ریشه دار کردم وچهار برگ دارد ایا میتوانم مستقیم در باغچه بکارم در رشت هستم ؟
    ویک اووکاو هم که حدود چهار ساله وبیشتر از یکمتر طول دارد ودر باغچه هست ایا میتوانم برای پر پشت شدن سرش را کوتاه کنم که از اطرف شاخه رسانی کند ؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بله وقتی بذر آووکادو ریشه دار شد مو برگ داد می توانید در باغچه بکارید فقط چون ساقه اش ترد است باید مراقبت بیشتری داشته باشید.
      میتوانید در زمانی که درخت آووکادو خواب است اقدام به هرس آن بکنید.

  14. Avatar شيرين گفت:

    اطلاعاتتون بسیار مفید بود براى من. متشکرم🙏🍀

  15. Avatar امید گفت:

    سلام من یک درخت آووکادو در مازندران دارم که 3 سال هست که محصول میدهد.امسال با اینکه میوه زیادی تولید کرده ولی متاسفانه اکثرا در حال ریزش هستند و تقریبا هر یک ساعت 1 میوه میافتد.البته هیچ کوددهی تا حالا نداشتیم. آیا نیاز به تقویت و کوددهی دارد؟ و الان میشود اینکار را انجام داد؟ و یا راهکار دیگه ای هست
    متشکرم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      با توجه به شن درخت شما که سه ساله است بهتر است درخت را کود دهی کنید در این زمان هم می توانید به درخت کود دهید کود npk 202020 برای درخت شما مناسب ایت در این زمان

  16. Avatar صفایی گفت:

    سلام درخت اواکادو ۱۷ ساله دارم میوه زیاد داده متاسفانه میریزه و برگها هم بعد از گل دادن میریزه کل درخت و برگ میزنه لطفا راهنمایی کنید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      لطفا عکس از درخت و برگها برای شماره 09358504040 واتس اپ کنید تا بتوانیم کمک شما کنیم

  17. Avatar امین گفت:

    سلام
    چه زمانی میشه پیوند زد؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      از یک سالگی نهال آووکادو به بعد می توانید پیوند بزنید.

  18. Avatar شهرام خداشناس گفت:

    سلام وقت بخیر نهال آووکادو رو چه پایه های پیوند میخوره

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      نهال آووکادو را باید بر روی پایه خود آووکادو پیوند بزنید.

  19. Avatar بهار گفت:

    سلام
    من 7 8 ماه پیش دو هسته آووکادو رو در آب ریشه دار کردم و کاشتم ، یکی از اون ها دو تا ساقه درآورد و با اینکه قدش کوتاه تره ولی رشد خوبی داره ولی یکی دیگه قدش خیلی بلند شد و الان دو ماهه که برگ های قبلش همه قهوه ای میشن و خشک میشن ، دلیل این قهوه ای شدن برگ ها چیه ؟ و اینکه جدیدا اون هسته میوه که کمی بیرون از خاک بود، شروع کرده به خشک شدن ، طبیعیه ؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      هسته آووکادوکه ساقه میدهد بعد از مدتی از بین میرود وکلا تبدیل به ریشه میشود برگهای جدید هم که در می آیند برگهای قبلی شروع به از بین رفتن میکنند البته بستگی خیلی زیادی به نور آفتاب هم دارد در دوسالگی هم حتما پیوند بزنید

  20. Avatar هانیه گفت:

    سلام وقتتون بخیر من ، یک سال پیش دو هسته ی آووکادو رو توی آب گذاشته و الان هر دو هسته ریشه دار و ساقه دار شدن ، ساقه ها حدود ۵۰ سانتی متر است . الان که اوایل اسفند هست میخام به خاک منتقل کنم .
    برای اینکه به خاک منتقل میکنم چه کارهایی انجام بدم که اتفاقی براشون نیفته ‌

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      خیلی ساده می توان هسته آووکادو ریشه دار را منتقل کرد به خاک
      یک گلدان مناسب انتخاب کنید و کف آن را تا 5 سانت پوکه معدنی بریزید و روی آن را هم خاکی که آب راحت بتواند از آن عبور کند بعد هسته آووکادو را به آن منتقل کنید و یک آب خوب به گلدان بدهید و در جایی قرار دهید که نور آفتاب کافی به گیاه برسد.

  21. Avatar سیم گفت:

    سلام خداقوت . نهال آوکادو دارم داخل گلدان. هسته ای ک ازش نهال رشد کرد جمع شده و پوسیده و الان برگهاشم داره خراب میشه. علتش چیه و چجوری نجاتش بدم؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      از بین رفتن هسته آووکادو بعد از مدتی منطقی است ولی زرد شدن برگ درخت آووکادو بستگی به میزان نوری دارد که به گیاه میرسد حتما باید نهال آووکادو آفتاب ببیند تا برگهایش زرد نشوند و اینکه چون در گلدان است هرروز و یا یکروز در میان آبیاری شود.

  22. Avatar حقدوست گفت:

    سلام وقت بخیر من یک درخت ۱۲ ساله آووکادو دارم امسال برای اولین بار گل داده اما همه گلها ریخته و فقط ساقه گل باقی مانده آیا محصول میده یا نه ؟چون با توجه به رشد زیاد و سریع درخت میخوام که اگه محصول نمیده هرس کنم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      با توجه به اینکه درخت شما پیوندی نیست چون پس از 12 سال گل داده فکرنکنم امسال بتواند میوه بدهد ولی برای سال دیگر حتما میوه دارد

  23. ممنون از این مطلب کاربردی

  24. Avatar محمد عطا گفت:

    سلام خسته نباشید من چند تا سوال دارم
    سوال اول: چگونه آووکادو را پیوند بزنیم؟
    سوال دوم:اگه شهر و گلخانه ای میشناسین برای پیوند زدن آووکادو لطفا معرفی بکنید
    سوال سوم:ِ آیا باید آووکادو را با گونه خودش پیوند بزنیم یا با گونه های دیگه هم میشه پیوند زد؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      آووکادو را باید از 40 سانتی برش بزنید به صورت مورب و یک شاخه از درخت آووکادویی که ثمر میدهد رادر محل برش خورده بچسبانید و با چسب نواری خیلی محکم به هم بچسبانید تا کاملا سفت شوند بعد از دو ماه می توانید چسب ها را باز کنید
      متاسفانه گلخانه ای را بابت آووکادو نمی شناسیم ولی تمام شهرهای شمال کشور می توانید درخت آووکادو را گیر بیاورید .
      در زمینه پیوند آووکادو با گونه های دیگر اطلاعی نداریم ولی آوکادو را با هر نژادی از آووکادو می توانید پیوند بزنید .

  25. Avatar گینا گفت:

    سلام ممنون از مطالب مفیدتون
    من چهار هسته آووکادو رو در گلدان بزرگ کاشتم البته به فواصل زمانی مختلف آلان یک سال گذشته یکی از ساقه ها برگ هاشو از دست داد و چوبی شده و سه تای دیگه همچنان سبز هستند.
    آیا چوبی شدن طبیعیه؟ و اینکه چه زمانی میتونم در باقچه بکارم؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      ببینید هسته آووکادو از یک زمان به بعد که برگها بزرگ میشوند نور زیادی می خواهد و باید حتما در فضای آزاد که نور خورشید وجود دارد کاشته شود و برای بار دادن حتما باید پیوند زده شود وگرنه زمان خیلی زیادی میبرد تا میوه دهد در مورد اون یکی هم که ساقه اش چوبی شده است بعد از یک مدتی این اتفاق می افتد و از حالت سبز بودن در می آید ولی حتما به فضای بیرون انتقال دهید .

  26. Avatar گیتی گفت:

    سلام روز خوش. ۴ سال پیش نهال پیوندی رو کاشتیم و امسال برای اولین بار محصول داده. متاسفانه همسایه ی مجاور میگن ممکنه ریشه درخت به منزل ایشون و چاه فاضلاب که نزدیکش هست آسیب بزنه و میگن باید درخت رو قطع کنیم. الان ارتفاع درخت تقریبا ۵ متر شده.به نظر شما ایشون درست میگن؟ ریشه ی آووکادو پخش میشه یا مستقیم پایین میره؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      ریشه آووکادو خیلی مهاجم نیست که آسیب بزند ولی هر چقدری که درخت تاج داشته باشد بر عکس آن در زمین ریشه دارد.

  27. Avatar سیدعلی اکبری گفت:

    سلام هسته آبمیوه خارج شد چند وقت بعد کاشته شود.باتشکر

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      در همان روز هم می توانید هسته آووکادو خارج شده را بکارید

  28. Avatar مژگان نژند گفت:

    سلام. من یک آووکادو دارم که در گلدانی به عرض حدودا 10 سانت کاشته شده. الان طول ساقه به حدودا یک متر رسیده و همینطور داره میره بالا. به نظر شما باید به گلدان بزرگتری انتقال داده بشه؟ ضمن اینکه گلدان من در آشپزخانه و کنار پنجره جنوبی قرار داره. لطفا منو راهنمایی کنید تا گیاهم آسیب نبینه. البته ظاهرا الان حالش خوبه و من هر 5 روز یک بار بهش آب میدم…

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      آووکادو حتما باید پیوند بخورد بهتر است که گلدان را عوض کنید و در زمستان مختا را پیوند بزنید.

  29. Avatar نشمیل گفت:

    سلام من سه تا اووکادو حدودا یکساله دارم
    خودم هسته ها گذاشتم تو آب و ریشه دار شدن توی خاک مناسب کاشتم
    هر سهتا رو تویه یک گلدون کاشتم، حدودا دوماه هستش که دوتاشون از وقتی سر زنی کردم که شاخه زیاد بده، از سر شاخه شروع به سیاه شدن و خشک شدن کردم و بعضی برگها هو از نوک برگ تیره میشن و شروع به خشک شدن میکنن
    چندین بار مجددا از ۲-۳ سانت پاینترش سر زنی کردم و برگارو چبدم و با اکسی کلرومس آبیاری کردم و سر شاخه ها رو هم مثل خمیر با همون اکسی کلرو مس پوشوندم بازم همونطور کم کم از سر شاخه سیاه شدن و شروع به خشک شدن کردن
    امروز رفتم کلدون رو عوض کنم که ریشه هارو چک کنم متوجه شدم اون دوتا که این مسئله رو دارن و هسته شون ۲/۳ هسته شون توی خاک بود، هسته سیاه و پوک شده و داره حالت پوسیده میگیره
    شاخه های خوبی دارن
    آیا بنظرتون اگه هسته رو کاملا جدا کنم کود دهی کنم گیاهام نجات پیدا میکنن؟!
    اها سومیشون با اینا توی یه گلدون بودن ، سر حال هست خدا رو شکر

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بعد از اینکه آووکادو جون بگیره و بلند شود هسته خود به خود از بین میرود ولی بهتر بود از اول سه نهال آووکادو را جدا جدا تو گلدان میگذاشتید ولی الان هم بهتر است هر سه تا را جدا کنید امیدوارم آن دو تا که خوب نیستند مشکلشان برطرف شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *