گیاهان

معرفی درخت سرو ناز

درخت-سرو-ناز

سروناز (Cupressus sempervirens) یک درخت مخروطی با اندازه متوسط ​​است که به طور طبیعی در نزدیکی حوزه مدیترانه شرقی و در خاورمیانه یافت می شود. سوزن های فلس دار دارد و اغلب با تاج محکم و ستونی شکل ظاهر می شود.

سروناز از زمان های قدیم برای اهداف زینتی در منطقه مدیترانه کشت می شده است و امروزه نیز یکی از گیاهان زینتی ارزشمند است که در سراسر جهان کاشته می شود. چوب معطر درخت در برابر حشرات و قارچ ها مقاوم است و به ویژه برای ساخت و سازهای زیر آب مانند کشتی سازی مناسب است.

همچنین برای ساخت و سازهای کوچکتر از جمله درب، کابینت و مبلمان باغ مناسب است. اخیراً این درخت به دلیل قابلیت رشد در خاک های خشک و فقیر در پروژه های احیای جنگل مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر این، درخت برای ایجاد آتش‌شکن و بادشکن ساحلی کاشته می‌شود.

به طور طبیعی سروناز در مناطق خشک کوهستانی با تابستان های گرم و زمستان های مرطوب یافت می شود. در انواع مختلف خاک، حتی خاک های فشرده و صخره ای رشد می کند. این درخت گونه ای پیشگام و نیازمند نور است که در توده های خالص یا همراه با سایر درختچه های همیشه سبز و درختان کوچکتر رشد می کند. می تواند خشکی و گرما را تحمل کند.

مشخصات ظاهری و گیاهی درخت سروناز:

این درختان سرو به شکل ستونی بسیار راست رشد می کنند. در واقع سروناز می تواند به 70 فوت (21 متر) یا حتی بلندتر برسد. از طرف دیگر، آنها فقط بین 10 تا 20 فوت (3-6 متر) عرض دارند. هر کسی که سروناز پرورش می دهد می داند که این درختان به سرعت در مکان مناسب رشد می کنند و اغلب تا 3 فوت (9 متر) در سال رشد می کنند. سرو ایتالیایی دارای برگ های ریز فلس مانند است که اغلب به رنگ سبز تیره است. برگها از چینش حلقه ای پیروی می کنند و ساده و کامل هستند.

شاخه ها و پوست:

سرو ایتالیایی به عنوان یک درخت جوان دارای پوست نازک خاکستری است که بعداً در زمان بلوغ شیاردار و به رنگ قهوه ای مایل به خاکستری در می آید. سرو ایتالیایی نیز دارای شاخه های نازک قهوه ای مایل به خاکستری است که آویزان نمی شود و چندان خودنمایی نمی کند.

درختان سرو

درختان سرو

مخروط های بذر:

مخروط های سرو ایتالیایی بیضی شکل یا مستطیلی شکل و متوسط ​​در حدود 1 اینچ طول دارند. این گونه نیز اتفاقاً تک پایه است، به این معنی که مخروط های نر و ماده روی یک گیاه تولید می شوند.

چگونه یک سروناز پرورش دهید؟

اگر می خواهید سروناز پرورش دهید، ابتدا تعیین کنید که آیا آب و هوای شما به این درختان اجازه رشد می دهد یا خیر. پاییز زمان مناسبی برای کاشت درختان سروناز است. برای شروع کاشت سروناز، سوراخ هایی را حفر کنید که سه تا پنج برابر عرض ظروف یا گلوله های گیاه باشد.

با این حال، سوراخ ها نباید عمیق تر از عمق توپ ریشه باشند. این سوراخ‌های پهن به درختان سروناز اجازه می‌دهد تا در حین رشد ریشه‌های خود را گسترش دهند. اگر بخواهید رشد آنها را در سوراخ‌های کوچک‌تر شروع کنید، ممکن است باعث شود که ریشه‌ها در اطراف سوراخ‌ها حلقه بزنند و گلوله‌های ریشه را ببندند.

انواع درخت سرو

مراقبت از سروناز

هنگامی که درختان را به درستی در مکان و کاشت قرار دادید، وقت آن است که به مراقبت مناسب از سروناز فکر کنید. اولین بخش مراقبت شامل آبیاری است. شما باید بلافاصله پس از کاشت گیاهان را به خوبی آبیاری کنید. سپس آبیاری را بخشی از برنامه مراقبت منظم خود قرار دهید.

این درختان به طور کلی سالم هستند اما باید مراقب کنه های عنکبوتی باشید. اگر حضور این حشرات ریز را نادیده بگیرید، درختان زیبای شما به زودی درهم و برهم به نظر می رسند. بازرسی و تکان دادن شاخه های درخت در حالی که یک کاغذ سفید در دست دارید به شناسایی این آفات کمک می کند.

اگر حشرات ریز قرمز روی کاغذ افتادند، آب را با شدت بالا روی شاخ و برگ درخت بپاشید تا از جایشان جدا شود. سرو ایتالیایی دوست دارد در سمت خشک باشد. یک مکان آفتابی (4 تا 8 ساعت نور خورشید در روز) با خاک خوب زهکشی شده را انتخاب کنید.

در سوراخی بکارید که به عمق اما دو برابر پهنای ریشه درخت باشد. در زمان کاشت به خوبی آبیاری کنید. مطمئن شوید که اجازه ندهید درختان جدیدتان در چند ماه اول قبل از استقرار خشک شوند. توصیه می کنیم درختان خود را به محض رسیدن – حتی قبل از کاشت – آبیاری کنید.

این باعث می شود که ریشه ها مرطوب و آماده کاشت باشند. پس از استقرار این درختان همیشه سبز به خشکی متحمل می شوند و فقط یک یا دو بار در ماه در تابستان باید آبیاری شوند. زمستان زمان ایده آلی برای هرس برای شکل، ارتفاع یا حذف شاخه های مشکل است.اوایل بهار بهترین زمان برای کوددهی و افزودن هرگونه اصلاح خاک است.

درخت سرو لیلاند

درخت سرو لیلاند

برای چه از درخت سروناز استفاده می کنیم:

سروناز کاربردهای اقتصادی زیادی از اسانس گرفته تا چوب دارد. اسانس های این گونه دارای خواص خوشبو کننده هوا هستند که اغلب به عنوان عطر استفاده می شود. از برگ های این گیاه در صنایع آرایشی و بهداشتی برای تولید شامپو و صابون هایی با خواص ضد سبورئیک و ضد شوره استفاده می شود.

از آنجا که سروناز دارای چوب مقاوم در برابر پوسیدگی است، اغلب برای ساخت مبلمان و تابوت استفاده می شود. سروناز نیز خواص دارویی زیادی دارد. این گونه به طور کلی متابولیت های ثانویه زیادی تولید می کند که منبع مهم بسیاری از داروهای دارویی هستند.

این گیاه دارای ترکیبات ضد باکتری، ضد قارچ، ضد ویروسی، ضد انگلی، حشره کش، آنتی اکسیدان، ترمیم کننده زخم، ضد سرطان، استروژن و ضد انعقاد است. از برگ ها و مخروط های این گیاه به طور سنتی برای سرماخوردگی، سرفه و برونشیت استفاده می شد. عصاره سرو را نیز در پمادها و شیاف‌های مختلف می‌انداختند و برای درمان هموروئید، واریس و اختلالات گردش خون وریدی استفاده می‌کردند.

سوالات متداول در مورد درخت سرو ناز:

  1. آیا درختان سروناز سریع رشد می کنند؟

    هر کسی که درخت سروناز دارد می داند که این درختان در مکان مناسب به سرعت رشد می کنند و اغلب تا 9 متر در سال رشد می کنند.

  2. آیا سروناز به آفتاب کامل احتیاج دارد؟

    سروناز در آفتاب کامل و در آب و هوای خشک و مدیترانه ای کالیفرنیا و در اروپای جنوبی و خاورمیانه زندگی می کند.

  3. آیا ریشه درخت سروناز تهاجمی است؟

    در حالی که ریشه های سروناز تهاجمی نیستند، این درخت دو دشمن دارد که به راحتی آن را از بین می برد: کنه عنکبوت و آبیاری بیش از حد، خاک اطراف درخت را خوب زهکشی کنید و ماهی یک یا دو بار به درختان تثبیت شده آبیاری کنید.

  4. آیا سروناز موش را جذب می کند؟

    برای جذب موش صحرایی، درختان خرما، بوته های ارس و درختان سرو بکارید. این گیاهان و درختان خانه های شگفت انگیزی را برای آنها ایجاد می کنند. تکه های غذا را در BBQ و مناطق آشپزخانه در فضای باز یا اطراف آن بگذارید تا موش ها گزینه های بیشتری برای غذا فراهم کنند.

  5. آیا می توانید سروناز را کوچک نگه دارید؟

    سروناز از چوب قدیمی رشد نمی کند بنابراین تنها راه کوچک نگه داشتن درخت شما شروع اولیه زندگی و مرتب کردن منظم آن است. کوتاه کردن درختان بلند می تواند خطرناک باشد. برای درختان بالغ، استخدام ماشین اصلاح حرفه ای درخت را در نظر بگیرید.

  6. درختان سرونازچه مدت زندگی می کنند؟

    150 سال سروناز می توانند تا 3 فوت (1 متر) در سال شاخ و برگ معطر اضافه کنند. و این درختان یک سرمایه گذاری طولانی مدت هستند زیرا می توانند 150 سال زنده بمانند.

  7. چرا درختان سروناز قهوه ای می شوند؟

    سروناز مقاوم به خشکی است و باید در بین آبیاری ها خشک شود. آب یا خاک زیاد با زهکشی ضعیف باعث قهوه ای شدن درخت می شود و همچنین باعث پوسیدگی ریشه می شود. آب کم نیز باعث قهوه ای شدن می شود. به عمق 24 اینچ آب دهید و اجازه دهید خاک قبل از آبیاری مجدد خشک شود.

  8. آیا درختان سروناز به آب زیادی احتیاج دارند؟

    درختان سرو ناز بیشتر در بهار هنگامی که وارد جهش می شوند و در پاییز درست قبل از خواب به آب احتیاج دارند. آنها می توانند در صورت خشکسالی گاه به گاه مقاومت کنند، اما اگر بیش از یک ماه است که باران غرقاب نیستید، بهتر است آنها را آبیاری کنید.

  9. چگونه سروناز را صاف نگه می دارید؟

    بادهای شدید، طوفان های شدید و حتی نشستن خاک می تواند باعث تغییر یک تنه کاملاً عمودی قبل از استقرار سرو در فضای کاشت جدید شود. چوب های بلند 2 در 2 اینچی می توانند گیاهان سرو را به حالت ایستاده نگه دارند تا زمانی که ریشه ها به خوبی در خاک لنگر بیاندازند.

  10. چگونه از درختان سروناز مراقبت می کنید؟

    سرونازترجیح می دهد در شرایط خشک رشد کند. در اولین فصل رشد خود، به طور منظم آبیاری کنید تا به ایجاد یک سیستم ریشه سالم و قوی کمک کند. برای آبیاری، اطراف گلدان ریشه را خیس کنید. ساطع کننده ها را در حدود یک و نیم فوت از صندوق عقب نصب کنید.

برای خرید انواع بذر درخت می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

4 دیدگاه درباره مقاله “معرفی درخت سرو ناز

  1. Avatar Saeb گفت:

    سلام ، آیا درخت سرو مثل کاج خاک رو اسیدی می‌کنه ؟ میشود آن کنار سایر نهال ها کاشت ؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      کلا درختان خانواده کاج مقداری باعث اسیدیته شدن خاک میشود ولی مقدار آن خیلی نیست که نتوانید کنار درخت سرو چیزی بکارید.

  2. Avatar مهدی گفت:

    آیا درخت سرو در مناطق خشک و گرم یعنی منطقه جنوب غربی ایران مانند دهلران و خوزستان که در تابستان گرما نزدیک 50+ درجه سانتیگراد میرسد رشد میکند اگر کاشته شود درچه صورتی میتوان از درخت در مقابل گرمای شدید وبادهای داغ محافظت کرد؟؟ و هر نهال چه قیمتی بفروش میرسد، با تشکر

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      متاسفانه قیمت نهال سرو را نداریم و اینکه سرو مختص مناطق گرمسیر مانند شیراز است فکرکنم شما هم می توانیید درخت سرو را بکارید در دوسال اول باید مقداری درخت را از نظر آبیاری کمک کنید تا خشک نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *