گیاهان

معرفی درخت توت

مقاله کامل و جامع درخت توت

توت از درختان مثمر با میوه بیضی شکل و شیرین به شمار می رود که داری ارقام مختلفی است که از آن برای تازه خوری، تهیه شربت، مربا، نوشیدنی و … استفاده می کنند که خاصیت دارویی و درمانی زیادی دارد و از جمله درختانی به شمار می رود که در مناطق مختلف رشد و نسبت به سرما و گرما مقاوم است که میوه آن در فصل تابستان می رسد. برای رشد نیاز به آبیاری، نور خورشید، هرس، کود و دمای مناسب نیاز دارد که از طول عمر بالایی برخوردار است و گیاهی خودگرده افشان به شمار می رود که گرده افشانی آن توسط باد و حشرات انجام می شود. ما در این مقاله به مراحل مختلف کاشت، داشت تا برداشت درخت توت و واریته های مختلف آن خواهیم پرداخت پس در ادامه مطلب در فروشگاه اینترنتی پوپونیک همراه ما باشید.

بذر بری ها

مشخصات گیاهی کامل درخت توت:

توت گیاهی از تیره انجیریان به شمار می رود که میوه خوشه ای مانندی با دانه های کوچک گرد و کروی مانند دارد که به هم چسبیده اند که در داخل آن دانه های بسیار ریزی وجود دارد که به هنگام خوردن نمی توانید آن را حس کنید. میوه توت بیشتر شبیه انگور است با این تفاوت که بسیار کوچک و ریز است طوریکه طول آن به 2 تا نهایت 5 سانتیمتر می رسد و دارای ارقام و واریته های مختلفی است به همین دلیل رنگ میوه آن قرمز، زرد، سبز و … است؛ طعم شیرینی دارد که از آن علاوه بر تازه خوری برای توت خشک و آجیل، مربا، شربت و … استفاده می کنند که از باردهی خوبی برخوردار است و تقریبا در همه مناطق ایران رشد می کند و درختی مقاوم با رشد آسان به شمار می رود که در پارک ها، فضای سبز و کوچه ها به وفور یافت می شود. میوه این گیاه بسیار گوشتی و آبدار است. برگ های سبز رنگ دندانه دار قلبی شکلی دارد که دارای شیارهای عمیقی است و درختی خزان پذیر به شمار می رود به این صورت که برگهای آن با شروع پاییز تغییر رنگ می دهند و به نارنجی و زرد تبدیل می شوند و در نهایت می ریزند که گلدهی آن در اوایل فصل بهار است که میوه آن در اواخر فصل بهار و تابستان می رسد.

مشخصات گیاهی کامل درخت توت

مشخصات گیاهی کامل درخت توت

مشخصات ظاهری درخت توت:

درختی بزرگ و تنومند به شمار می رود که ارتفاع آن به 20 متر و بیشتر نیز می رسد؛ گیاهی دو لپه ای است که طول عمر بالایی دارد و تا 200 سال و بیشتر نیز عمر می کند. میوه توت خواص دارویی و درمانی زیادی دارد، درخت توت از رشد سریعی برخوردار است و پس از گذشت 3 تا 5 سال شروع به دادن محصول می کند که پوست شیارداری دارد. درختی تک پایه به شمار می رود به این معنی که گل های نر و ماده آن بر روی یک پایه برای رشد قرار می گیرند بنابراین گیاهی خود گرده افشان به شمار می رود که جاذب حشرات مختلفی همچون زنبورعسل و پروانه است. میوه توت پس از آنکه به نهایت رشد خود را رسید به زمین می افتد بنابراین قبل از آنکه به زمین بیفتد آن را برداشت کنید که از باردهی بالایی برخوردار است.

انواع درخت توت:

درخت توت دارای ارقام و واریته های مختلفی است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود.

درخت توت سفید:

توت سفید یکی از رایج ترین گونه های توت به شمار می رود که در مناطق مختلف رشد می کند که در اصل بومی مناطقی از چین است که ارتفاع آن به 18 متر نیز می رسد که نسبت به توت سیاه مقاومت بالایی دارد و مقاوم است، بسیار گوشتی، آبدار و شیرین است و به راحتی از طریق بذر، قلمه و پیوند تکثیر می شود که میوه آن در فصل بهار می رسد.

بذر درخت توت

درخت شاه توت:

شاه توت یکی از واریته های پرطرفدار توت به شمار می رود که به رنگ سیاه است و بسیار آبدار است که طعم شیرین و ملسی دارد که دارای رنگدانه طبیعی است طوریکه اگر دستان را به شاه توت بزنید رنگی می شود.

بذر شاه توت

درخت توت هرات:

توت هرات نسبت به توت سفید درشت تر است و از کیفیت میوه بهتری نیز برخوردار است که میوه آن دیر رس است که دارای طعم شیرینی است و از باردهی خوبی نیز برخوردار است که قابلیت رشد در بیشتر مناطق را دارد.

درخت توت قرمز:

توت قرمز همانطور که از نامش پیداست به رنگ قرمز است که بسیار گوشتی است و طعم شیرین و ملسی دارد که در بیشتر مناطق رشد می کند. بسیار گوشتی و آبدار است و برای تازه خوری، تهیه شربت و همچنین مربا مناسب است.

بذر درخت توت قرمز

درخت توت موزی:

توت موزی یکی از واریته های کمیاب درخت توت به شمار می رود که به رنگ سفید است که در سایز درشت رشد می کند؛ طعم شیرینی دارد که ارتفاع آن به 20 سانتیمتر می رسد که نسبت به سرما و خشکی هوا مقاوم است که میوه آن در اواخر خرداد ماه می رسد.

توت وحشی رزبری:

توت وحشی رزبری درختی برگریز به شمار می رود و گیاهی همیشه سبز و خزان پذیر است که در واقع بومی مناطقی از اروپا و آسیا است که گل های زیبایی را نیز تولید می کند که طعم معطری دارد که در بیشتر مناطق رشد می کند و میوه بسیار آبداری دارد.

بذر رازبری

درخت توت معجون:

توت معجون بومی شرق آسیا و چین است که در مناطق معتدل و گرم رشد می کند که شاخه های آویزانی دارد که از باردهی بالایی برخوردار است.

توت شیرین

توت شیرین

روش های تکثیر درخت توت:

درخت توت از طریق بذر، قلمه و پیوند تکثیر می شود.

کاشت بذر درخت توت:

در کشت بذری ابتدا بذر گیاه را از میوه گیاه جدا کنید و آن را خوب بشویید و در داخل دستمال کاغذی قرار دهید و آن را بپیچید و مرطوب کنید، یک گلدان با زهکشی مناسب تهیه کنید و با استفاده از خاک سبک و غنی آن را پر کنید و آن را آبیاری کنید تا خاک ته نشین و مرطوب شود؛ بذر گیاه را بر روی خاک قرار دهید و روی آن را با مقداری خاک و کود به صورت سطحی بپوشانید و در نهایت گیاه را آبیاری کنید طوریکه مرطوب شود، روی گلدان را با نایلون روشنی بپوشانید و هر از چند گاهی به گیاه سر بزنید و رطوبت آن را بررسی کنید، پس از گذشت مدتی بذر گیاه جوانه می زند و شروع به رشد می کند، زمانی که گیاه جوانه زند نایلون را بردارید تا گیاه بتواند رشد کند، زمانیکه گیاه رشد کرد و به حد معینی از رشد رسید نهال به دست آمده را به گلدان بزرگتر و در نهایت به زمین اصلی منتقل کنید، برای این منظور در بستر مورد کشت گودالی ایجاد و نهال را در داخل آن بکارید.

کاشت قلمه درخت توت:

قلمه یکی دیگر از روش های تکثیر درخت توت به شمار می رود، در این روش شاخه ای از درخت توت را که باردهی خوبی دارد انتخاب کنید و با استفاده از چاقو یا قیچی باغبانی قلمه ای به اندازه 15 تا 25 سانتیمتر از درخت جدا کنید؛ گودالی در عمق مناسب ایجاد کنید و به قلمه هورمون ریشه زایی برای تسریع در رشد اضافه کنید، قلمه را در داخل گودال بکارید و روی آن را با خاک نرم و مقداری کود بپوشانید و در نهایت گیاه را آبیاری کنید که پس از گذشت مدتی قلمه ریشه دار می شود و شروع به رشد می کند.

پیوند زدن درخت توت:

پیوند زدن روش دیگر ازدیاد درخت توت به شمار می رود که می توانید از آن برای ازدیاد درخت توت استفاده کنید که زمان پیوند فصل بهار و تابستان است.

انواع درخت توت

انواع درخت توت

هرس درخت توت:

هرس درخت توت هر ساله یا هر دو سال یکبار انجام می شود که به هنگام هرس صرفاً باید شاخه های خشک شده و بیمار را از درخت جدا کنید و پس از جدا کردن آن را خشک کرده و بسوزانید، در ضمن به هنگام هرس باید شاخه های درون تاج را هرس کنید که علاوه بر شلوغی بیش از حد مواد غذایی را نیز مصرف می کنند. بهترین زمان هرس درخت توت هنگامی است که درخت در خواب زمستانی است که البته در زمان های مختلفی می توانید کار هرس را انجام دهید. دارای شاخه و برگ گسترده ای است که برای باردهی باید بخش هایی از آن را هرس کنید.

شرایط محیطی رشد درخت توت:

درخت توت برای رشد و باردهی مناسب نیاز به شرایط محیطی مطلوب دارد.

ارتفاع:

ارتفاع درخت توت بسته به شرایط اقلیمی و محیطی رشد بین 10 تا 25 متر است.

نور:

گیاهی آفتاب دوست به شمار می رود که روزانه به 6 تا 8 ساعت نور خورشید نیاز دارد که در برابر سایه نیز مقاوم است و به رشد خود ادامه می دهد.

دما:

دمای مناسب برای رشد این گیاه 15 تا 30 درجه سانتی گراد است.

خاک:

درخت توت در گستره وسیعی از خاک های سبک و شنی، متوسط و لومی، سنگین و رسی رشد می کند که خاک مورد کشت این گیاه باید از زهکشی مناسبی برخوردار باشد تا گیاه بتواند رشد کند که دارای ریشه به نسبت عمیقی است.

خاک بسته بندی

آبیاری:

به آبیاری متوسط و کمی نیاز دارد.

فاصله کاشت:

فاصله کاشت درخت توت از یکدیگر 5 تا 7 متر و فاصله بین ردیف ها 5 متر است.

زمان و مقدار کوددهی به درخت توت:

درخت توت نیاز به کود آنچنانی ندارد و درختی کم توقع به شمار می رود که شما می توانید برای رشد بهتر از کود حیوانی در اطراف درخت به صورت چالکود استفاده کنید.

کود مناسب

کاشت بذر درخت توت

کاشت بذر درخت توت

آفات و بیماری های درخت توت:

از آفات و بیماری های درخت توت می توان به موارد زیر اشاره نمود که عبارت اند از:

شپشک های سپردار:

شپشک های سپردار در واقع نام نوعی حشره است که به بخش مختلف درخت خسارت وارد می کند که تنها راه مبارزه با آن استفاده از سموم شیمیایی است.

شپشک های آردآلود ساحلی:

شپشک های آردآلود ساحلی در واقع نام نوعی حشره است که به درخت توت آسیب وارد می کند که برای مبارزه با آن می توانید از سموم شیمیایی استفاده کنید.

مورچه:

مورچه نام حشره ای کوچک است که به میوه درخت توت خسارت وارد می کند که برای مبارزه می توانید از سموم شیمیایی استفاده کنید.

مورچه کش فایر

پوسیدگی سفید ریشه:

عامل اصلی این بیماری نوعی قارچ است که از علایم آن می توان به ضعف رشد جوانه های برگی، پژمردگی برگها، ضعف درخت و در نتیجه مرگ درخت اشاره نمود.

پوسیدگی بنفش:

پوسیدگی بنفش نوعی بیماری قارچی است که از علایم ناشی از آن می توان به پژمردگی ناگهانی برگه، ضعف کلی درخت و نهایتاً مرگ آن اشاره نمود.

پوسیدگی تنه:

از علایم این بیماری می توان به خشک شدن شاخه ها، پوسیدگی شاخه، ایجاد زخم و .. اشاره نمود.

بذر توت آمریکایی

پوسیدگی سیاه ریشه و طوقه:

این بیماری باعث پوسیدگی ریشه و طوقه می شود که عامل آن نوعی بیماری قارچی است.

بیماری لکه برگی:

این بیماری توسط قارچ متعددی ایجاد می شود که بر روی برگ گیاه لکه هایی را ایجاد می کند.

بیماری سفیدک پودری:

بیماری سفیدک پودری لکه های سفید رنگی را بر روی برگ گیاه ایجاد می کند که در واقع عامل آن نوعی بیماری قارچی است.

خشکیدگی سرشاخه ها و جوانه ها:

این بیماری قارچی سبب پژمردگی و زردی و در نهایت به خشکیدگی سرشاخه ها و جوانه ها می انجامد.

پوسیدگی سفید ریشه

پوسیدگی سفید ریشه

نحوه برداشت توت:

برداشت میوه توت کار سختی نیست، کافی است میوه توت را با دست خود بگیرید و از شاخه گیاه جدا کنید که به راحتی از شاخه جدا می شود، توجه داشته باشید که افتادن میوه توت باعث له شدن آن می شود بنابراین پس از چیدن آن را به آرامی در داخل جعبه یا سبد بگذارید.

خواص توت:

از مهمترین خواص توت می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • پوست را جوان نگه می دارد.
  • در درمان دیابت و قند خون موثر است.
  • باعث لاغری و کاهش وزن می شود.
  • اضطراب و استرس را بهبود می بخشد.
  • در درمان سرماخوردگی موثر است.
  • یبوست را درمان می کند.
  • باعث سلامت کبد می شود.
خواص توت

خواص توت

کاربرد توت:

از توت استفاده های مختلفی می کنند.

  • از برگ درخت برای تغذیه کرم ابریشم استفاده می کنند.
  • میوه این گیاه برای تازه خوری مناسب است.
  • از خشک شده توت به جای قند استفاده می کنند.
  • از خشک شده آن برای تهیه آجیل شیرین استفاده می کنند.
  • برای تهیه آبمیوه کاربرد دارد.
  • برای تهیه مربا توت نیز قابل استفاده است.
  • برای تهیه شربت از آن استفاده می کنند.
سخن پایانی

سخن پایانی

سخن پایانی:

توت نام گونه ای درخت مثمر در مناطق مختلف ایران به شمار می رود که ارقام و واریته های مختلفی دارد که از آن استفاده های مختلفی می کنند طوریکه برای تازه خوری، تهیه شربت، مربا و از آن استفاده می کنند که خواص دارویی و درمانی زیادی دارد که گلدهی آن در فصل بهار به صورت خوشه ای اتفاق می افتد، گرده افشانی آن نیز توسط باد انجام می شود و از باردهی خوبی نیز برخوردار است، طعم شیرینی دارد که در درمان و بهبود دیابت موثر است. اگر چنانچه شما نیز تجربه کاشت، داشت تا برداشت درخت توت را دارید نظرات و دیدگاه های خود را با ما و دیگر مخاطبان پوپونیک به اشتراک بگذارید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماییم.

برای خرید بذر درخت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

54 دیدگاه درباره مقاله “معرفی درخت توت

  1. Avatar رونا گفت:

    می‌شود معلومات بدهید زمانیکه برگ تازه توت خشک می‌شود واز بین می‌رود توسط نور آفتاب چی باید کرد چون نهال تازه است ؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      در مورد نهال ها خشک شدن چند برگ چیز عادی استو جای نگرانی ندارد اگر مقدارش زیاد شد باید دنبال علت بود.

  2. Avatar محمد گفت:

    سلام
    من در باغ یک درخت توت قرمز بزرگ چندین ساله دارم که خیلی هم بار میدهد ولی از یکی دو هفته همه قبل برگهای آن شروع به خشک شدن کرده اند با وجود اینکه رنگ برگهای درخت سبز است ولی همه در حال خشک شدن هستند نمی دانم علت چیست و چکار باید بکنم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      لطفا عکس از برگ درخت سالم و خشک شده و خود درخت را برای شماره 09358504040 واتس اپ کنید.

  3. Avatar محسن گفت:

    سلام، من یه نهال شاهتوت کاشتم، فصل بهار نصف محصولش خوشه های بزرگتر از توته که گرده افشانی میکنه و خشک میشه، به عبارتی شاتون نر هست و نصف مابقی تبدیل به توت خوراکی میشه، این درخت رو نگه دارم؟ آیا تغییری میکنه که توتهاش بیشتر بشه و شاتونهای نرش کمتر بشه؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      این درخت حالت نرمال دارد نباید از بین ببریدش

  4. Avatar علی گفت:

    سلام درخت توت بدون پیوند میوه می دهد ؟؟؟؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت توت بدون پیوند میوه میدهد اما خیلی کم و مدت زمان زیادی هم طوب میکشد تا به بار بنشیند.

  5. Avatar محسن گفت:

    سلام
    من یه درخت شاتوت کاشتم ولی قبل از کاشتن وقتی از گلخونه آوردم برگهای پژمرده شد و الانم همه برگهای ریخته لطفا راهنمائی کنید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      در حال حاضر زمان خزان درخت است و قاعدتا برگهای درخت میریزد ولی از روی تنه می توانید بفهمید درخت سالم است و یا نه
      باید با ناخن یک خراش رو تنه بندازید ببینید که حات چوب خشک دارد و یا حالت تازگی دارد.

  6. Avatar لیلا نجمی گفت:

    سلام
    تو حیاطمون یه درخت توت سفید حدود صد ساله داریم، که تنه اش پوسیدگی داره و محل حشرات شده، قارچ های بزرگی هم روی شاخه ها رشد می کنن، مثل یه چتر بزرگه، می ترسیم شاخه هاش بشکنه و بیفته روی خونه، از شاخه هاش میشه قطع کرد؟ بهتر میشه؟؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      باید تمام بدنه را قارچ کش و سم دیازنون بزنید و در زمان خواب درخت شاخه های خشک شده را هرس کنید.

  7. Avatar سیامک میرعشقی گفت:

    سلام
    چند درخت توت قرمز دارم که خیلی عالی هستند و میوه هم بسیار زیاد و با کیفیت بالا
    میدهند ولی
    یک درخت توت سفید هم دارم که امسال هفت ساله میشود ولی هنوز هیچ ثمری تا سال قبل
    نداده است
    ببخشید از چه زمانی درخت توت سفید ثمر میدهد و اگر این درخت طولانی شده است
    مدت ثمر دادن ان ،،، من چه اقدامی باید کنم
    که ثمری شود ؟؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت توت سفید شما احتمالا پیوندی نیست و حدود 9 تا 10 سال زمان میبرد تا میوه دهد البته میوه هم بدهد بار خیلی خوبی نمی دهد شما باید پیوند بزنید به درخت توت

  8. Avatar رز گفت:

    سلام من یه درخت توت چندین سال تو حیاطم دارم کلافم کرده چیکار کنم دیگه میوه نده ولی سبز باشه چون مستاجر هستم نمیخوام صاحب خونه بفهمه

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت مثمر را نمیشود کاری کرد اصلا میوه ندهد فقط میشود رسیدگی را کم کرد تا میوه کم بدهد

  9. Avatar محمدعلی گفت:

    سلام
    برای محافظت از نهال توت در گرمای تابستان در خوزستان چه راهی پیشنهاد میکنید؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      یکی از روش های خنک کردم درختها قاعدتا آبیاری است شما باید بیشتر درخت را آبیاری کنید نسبت به مناطق سردسیر و حتما از مالچ استفاده بکنید تا رطوبت خاک تبخیر نشود

  10. Avatar محمدرضا مشایخی گفت:

    من یه درخت توت قرمز دارم ۷ساله که موقع میوه دهی همه توتها می ریزند نمی دانید در اثر چیست؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      وقتی درخت توت چیرگی رشد داشته باشد و این زمانی اتفاق می افتد مه درخت نمواد معدنی و آب کافی در اختیار ندارد و میوه ها را میریزاند تابتواند به رشد خودش ادامه دهد.

  11. Avatar Omp19 گفت:

    سلام وقت بخیر
    بنده یک توت5_6ساله دارم که چند وقتیه برگ هاش خشک میشه و میریزه و بعد اون هم شاخه هاش خشک میشه زیر پوستش لکه های سیاه سفید میبینم که انگار قارچ هستن. و همینجوری داره پیشرفت میکنه محصولش هم خیلی کم شده
    میشه راهنمایی کنید🙏🏿

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      حتما باید از قارچ کش استفاده کنید تا درخت از بین نرود

  12. Avatar مشیری زاده گفت:

    سلام
    یک درخت شاه توت دارم دوسالش تموم شده درخت به ظاهر سالم وتنومدی هست وتوفصل بهار خیلی بار میده ولی مشکلی که داره اینکه توتهاش قبل از اینکه برسه کامل از درخت میریزه ویک‌توت رسیده هم روی درخت نمیمونه علتش چیه لطفا راهنمایی کنید
    تشکراز شما

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت توت شما تمام توانش را صرف بزرگ شدن میکند و قدرت ندارد که توت ها را نگه دارد از زمانی که نهال توت شما سه ساله شد می توانید از کودهای تقویتی برای نگه داشتن میوه ها استفاده کنید .

  13. Avatar فریا گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    دوتانهال ۴ساله شاه توت در جنوب کشور داریم یکی دومین و دیگری سومین سال باردهی ست.با وجود کوددهی پارسال و امسال توتها اصلا رنگ نمیگیرند و در مرحله سبزی خشک شده و ریزش پیدا میکنند. دلیل و راهکار این عارضه رو ممنون میشیم راهنمایی بفرمایید.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت توت باید در زمستان سرما ببیند و دمای منفی را تجربه کند اگر این اتفاق نیافتد نمی تواند در تابستان میوه های خوبی بدهد.

  14. Avatar مهدی گفت:

    چکار کنیم که توت شیرین بشود ؟ به درخت چه چیز بدهم ؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      ببینید استفاده از کودهای ارگانیم باعث شیرین شدن میوه ها میشود البته در بعضی مواقع درخت سعی میکند تمام توان خود را صرف بزرگ شدن کند و نمی تواند به میوه ها برسد.

  15. Avatar حجت اله کشاورزی گفت:

    سلام. چند سالیه که یک نهال درخت توت موزی تو حیاط خانه کاشتیم. فروردین ماه هر سال خیلی شکوفه میده ولی چند روز بعد همگی خشک می شن. علت چیه

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      آیا سرمای بهاره به درخت شما می خورد ؟

  16. Avatar علی هدلیتی گفت:

    با سلام.
    درخت توت سفید قدیمی دارم که سال گذشته میوه خیلی شیرینی داد .ولی امسال علیرغم محصول خوب متاسفانه میوه اش شیرین نیست .مشکل چی میتونه باشه

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت توت اگر مواد معدنی کم داشته باشد نمی تواند میوه هارا شیرین کند

  17. Avatar صادق گفت:

    سلام ما پارسال درخت توت موزی کاشتیم الان که میوه داده به صورت ریش ریش میشه راهنمایی کنید بعد این درخت را به تنه شاه توت پیوند زدیم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      لطفا عکس از میوهای درخت را به شماره 09358504040 تلگرام کنید تا بتوانیم کمک شما کنیم

  18. Avatar کا گرمستانی گفت:

    برای دفع سوسک میوه خوار توت چه توصیه میکنید؟
    بعلت آلودگی میوه ها در اثر سمپاشی، اینکار مقدور نیست، و وقتی درخت میوه ندارد سوسک ها هم میروند

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      وقتی که درخت میوه دارد می توانید سم پاشی کنید بعد از اینکه سوسک ها ازبین رفتن و توت ها را چیدید حتما با مواد ضد عفونی کننده آن ها را بشویید

  19. Avatar Mary گفت:

    میشه راهنمایی بفرمایید که ایا امکانش هس درخت توت میوه نده، و مجبور به قطع درخت نباشیم، درخت جلو درخونه هست همسایه ها گله مندند که باعث کثیفی کوچه میشه، آیا میشه دیگه توت نده

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      نه متسفانه امکان دارد به درخت رسیدگی نشود تا کمتر بار دهد ولی امکان اینکه اصلا بار ندهد وجود ندارد.

  20. Avatar Baran Sharafei گفت:

    سلام ببخشین ما درخت بزرگ توتی داریم که برگا کامل سالم ولی میوهاش خشک میشه زود و میریزه چهکار کنم براش🥺

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت توت یک درختی برای مناطق سردسیر است و حتما باید سرمای زمستانه ببینید تا خوب میوه دهد آیا منطقه شما در مناطق سردسیر است ؟

  21. سلام من یه نهال شاهتوت کاشتمه خیلی رشتش کمه چرا؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      باید ببینید نهال شاتوتی که شما کاشتید آیا پایه کوتاه است و یا پایه بلند اگر پایه کوتاه باشد طبیعی است کلا رشد خیلی کمی دارد .

  22. Avatar معین گفت:

    سلام من ۵ساله یک درخت شاه توت توی باغ کاشتم خیلی هم پر شاخ برگ شده ولی اصلا بار نمیده لطفا دوستان بگید باید چکار کنم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      ببینید درخت شاه توت شما پیوند خورده است و یا نه اگر پیوند نداشته باشد حدود 8 تا 10 سال زمان میبرد بار بدهد.

  23. Avatar جباری گفت:

    با سلام و تشکر از وقتی که اختصاص می دهید.
    یک درخت شاتوت دارم پس از جونه زنی و آشکار شدن توتها، توتها خشک شده و می ریزد. امکانداره دلیل آن را بفرمائید. لازم به ذکر است که برگهای بسیار سبز و درشتی دارد.
    با تشکر

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      طبیعی است که درختان توت هر گونه میوه نارس را در صورتی که درختان چیرگی رشد داشته باشد، بریزند. چیرگی رشد شاخ و برگ زمانی اتفاق می‌افتد که درخت احساس کند مواد مغذی کافی یا آب کافی در دسترس ندارد و شاخه‌ها تحمل وزن برای حمایت از میوه را ندارند.بنابر این مانند درختان مثمر، معمولاً درختان توت اکثر گل های اولیه و جوانه های کوچک خود را از دست می دهند تا انرژی خود را صرف تولید شاخ و برگ کنند

  24. Avatar Nazanin گفت:

    سلام خسته نباشید،یک سالی هس که تو حیاط خونمون توت سفید کاشتیم ولی میگن ریشه اش لوله هارو میشکنه و راه فاضلاب رو میگیره درش بیارید تا بزرگتر نشده ایا درسته؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      ریشه درخت توت کمی مهاجم است ولی نه به اندازه ای که بتواند لوله فاضلاب را بشکند و خرابکاری کند.

  25. Avatar Tony گفت:

    درخت توت سفید که در حیاط داشتم بعلت کثیف کردن خانه همسایه مجبور به قطعش کردم ولی دو باره از بغل تنه چندین جوانه زده و شروع به رشد سریع کرده ایا اگر سر این جوانه ها را بزنم که زیاد بلند نشوند ایا میره میدهند.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اگر درخت توت شما پیوندی باشد و از زیر پیوند پاجوش بزند بلا استفاده است اما اگر از بالای پیوند باشد میوه میدهد.

  26. Avatar مجید گفت:

    سلام وقتتون بخیر برای افزایش قد درخت توت چتری کاری میشه کرد؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت توت مجنون و یا توت چتری را نمی توان به این سادگی قد بلند کرد.

  27. Avatar ارتا گفت:

    سلام وقت بخیر
    از برگ درخت توت برای کرم ابریشم میخوام استفاده کنم
    نهالش چقدر طول میکشه که برگ بده…
    بعدش اینکه در مورد اجاره زمین توتستان از منابع طبیعی اطلاعی دارید شما؟

    1. سلام،
      در مورد منابع طبیعی اطلاعی نداریم
      ولی برای پرورش کرم ابریشم نوعی خاص از این درخت را استفاده میکنند که باید حتما تحقیق کنید ببینید چه نوعی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *