گیاهان

چیا (Chia) چیست

دانه ها ی پر خاصیت چیا

چیا (Chia) از جمله گیاهانی است که دانه آن ارزش غذایی فوق العاده ای دارد، و در موارد گوناگون بخصوص به عنوان تهیه تخم شربتی استفاده می شود. این گیاه از خانواده نعناعیان و مریم گلی به شمار می شود. دانه های چیا غذایی سالم و در عین حال مقوی است که به راحتی قابل استفاده می باشد.

چیا سید به دانه های کوچک و سیاه و سفید رنگی گفته می شود که از گیاهی موسوم به سالویا هیسپانیکا (Salvia Hispanica) که متعلق به خانواده نعناعیان است به دست می آیند. دانه های چیا به لحاظ ظاهری به تخم شربتی بسیار شبیه می باشند.

چیا نام گیاهی بومی مناطق آمریکای مرکزی است. این گیاه از خانواده مریم گلی و نعناعیان محسوب می شود. چیا (Chia) درواقع کلمه باستانی مایاها برای قدرت می باشد که از آن زمان مورد استفاده قرار گرفته است. بذر چیا (Chia) یکی از مغذی ترین و در عین حال سالم ترین ماده غذایی است. دانه چیا به راحتی قابل مصرف است. امروزه استفاده از دانه چیا عمومیت یافته است و با توجه به خواص بی نظیری که دارد محبوبیت خاصی پیدا کرده است. دانه های چیا در گذشته برای اقوام آزتک مهمترین خوراکی قابل مصرف محسوب می شد.

مشخصات گیاه چیا (Chia):

چیا از جمله گیاهان یکساله است، گیاه زیبا و زینتی است که بیشتر برای مصرف بذر آن را کاشت می کنند. دانه های چیا کوچک و یبضی مانند هستند. دانه های چیا در رنگهای قهوه ای، خاکستری، سیاه، سفید و رنگهای لکه لکه می باشند. دانه های این گیاه آب زیادی را مصرف می کنند، طوری که دانه های آن قادرند در حدود 11 برابر وزن خود آب جذب کنند.

ارزش بالای تغذیه ای این گیاه با رگ و ریشه قدیمی و تاریخچه کهن، امروزه به عنوان ماده خوراکی مقوی و مدرن به اثبات رسیده است. به طوری که در طی سالهای اخیر محبوبیت زیادی در بین عامه مردم کسب کرده است و مصرف آن در سبد روزانه کسانی که به حفظ سلامت خود اهمیت می دهند قرار گرفته است. این دانه های ریز بسیار مغذی بوده و ارزش غذایی بالایی دارند.

چیا دانه ای با خواص دارویی

چیا دانه ای با خواص دارویی

ارزش غذایی دانه های چیا سید:

28 گرم دانه چیا سید (دو قاشق غذاخوری) حاوی ترکیبات مغذی به شرح زیر است:

فیبر: 11 گرم

پروتئین: 4 گرم

چربی: 9 گرم، که 5 گرم آن را امگا 3 تشکیل می دهد.

کلسیم: 18 درصد مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه

منگنز: 30 درصد مقدار معین شده برای مصرف روزانه

منیزیم: 30 درصد مقدار توصیه شده برای مصرف در سبد روزانه

فسفر: 27 درصد مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه

علاوه بر موارد ذکر شده، دانه های چیا حاوی مقدار قابل توجهی از روی، ویتامین B3 (نیاسین)، پتاسیم، ویتامین B1 (تیامین) و ویتامین B2 می باشند. دانه های چیا غلات کامل بوده و فاقد گلوتن می باشند و باعث ایجاد هیچ گونه واکنش آلرژیک نمی شوند.

دانه های چیا درسالاد

دانه های چیا درسالاد

خواص دانه های چیا:

دانه های چیا سید در عین حالی که کالری کمی دارند ولی سرشار از مواد مغذی هستند و به عنوان یکی از بهترین منابع کم کالری در جهان شناخته می شوند که می توانند برخی از مهم ترین مواد مغذی و ضروری بدن انسان را تامین نمایند. دانه های چیا سرشار از آنتی اکسیدان هستند.

میزان قابل توجه آنتی آکسیدان های موجود در دانه های چیا، مانع از اکسید شدن چربی های موجود در دانه ها می شود. آنتی اکسیدانها با رادیکال های آزاد در بدن که زمینه ساز آسیب به سلول ها هستند و همچنین باعث ایجاد پیری زودرس و بیماری هایی همچون سرطان می شوند، مبارزه می کنند. فیبر نوع تمام کربوهیدرات های موجود در دانه چیا را شامل می شود.

با نگاه به مواد مغذی موجود در دانه های چیا، متوجه خواهید شد که تنها 12 گرم کربوهیدرات در هر 28 گرم از آن وجود دارد که 11 گرم آن فیبری است که قابلیت هضم در بدن را ندارد. فیبرها باعث بالا رفتن میزان قند خون نمی شوند و برای رهایی از آنها به انسولین نیازی نیست، بنابراین در شمار کربوهیدرات ها قرار نمی گیرند.

در هر 28 گرم دانه چیا فقط 1 گرم کربوهیدارت حقیقی وجود دارد که مقدار بسیار ناچیزی است. پس دانه های چیا غذایی با کربوهیدارت بسیار کم می باشند. دانه چیا سید قادر به جذب آب به میزان 10 الی 12 برابر وزن خود می باشد که در معده شکل دانه های ژله ای حجیم را به خود می گیرند و بالطبع همین امر باعث احساس سیری در شما شده و کمتر گرسنه می شوید.

دانه ها ی چیا درنان

دانه ها ی چیا درنان

40 درصد از وزن دانه چیا از فیبر تشکیل شده و به همین جهت به عنوان یک منبع عالی برای فیبر در جهان محسوب می گردد. از جمله خواص مفید دیگر دانه های چیا می توان به سرشار بودن آن از پروتئین های خوب، به دلیل دارا بودن مقدار بالای فیبر و پروتئین مناسبترین گزینه برای لاغری، سرشار بودن از امگا 3، کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی، حاوی مواد مغذی برای تامین سلامت استخوان ها، امکان کاهش میزان قند خون و قابلیت کاهش التهابات مزمن اشاره نمود.

چون دانه های چیا به تنهایی از طعمی خاص برخودار نیستند، می توان آنها را به هر غذایی افزود. همچنین این دانه نیازی به آسیاب کردن ندارد و می تواند به صورت خام، یا به شکل خیسانده شده در مایعاتی همچون شیر گاو یا شیر بادام، پخته شده در غذاهایی همچون حلیم، پودینگ، اسموتی یا روی انواع نان و شیرینی، ماست، سالاد و برنج استفاده شود.

کاربرد چیا (Chia):

چیا دارای کاربردهای مختلف دارویی و درمانی است. بیشترین کاربرد چیا در تهیه تخم شربتی می باشد. علی رغم ریز بودن دارای خاصیت فوق العاده است. در پخت پز و تزئین غذاها و انواع چاشنی به ویژه سالاد از تخم چیا استفاده می شود. نکته ای که وجود دارد این است که به هنگام مصرف خشک دانه های چیا پس از آن مقداری آب نوش جان کنید. سبیاری از افراد دانه های چیا را با ریحان اشتباه می گیرند در حالی که تفاوت فاحشی بین آنها وجود دارد. به هنگام خرید توجه داشته باشید که بجای دانه چیا به شما تخم شربتی ندهند این دو مقوله کاملا از یکدیگر جدا هستند.

برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

5 دیدگاه درباره مقاله “چیا (Chia) چیست

  1. Avatar فلاح گفت:

    چه جالب که این مطالب رو برای ما بسان کردید بسیار جالب و کاربردی و کامل درود برشما کسب و زندگیتون پربرکت و نور

  2. Avatar فاطمه گفت:

    سلام
    آیا دانه چیا و مرمرشک یکی هستند؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      نه دانه چیا متفاوت از مزمشک است

  3. Avatar افشار سلیمانی گفت:

    سلام ازبابت مطالب مفیدتان
    لطفا نام آذری گیاه چیا را لطف بفرمایید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      متاسفانه اطلاعی نداشتم ولی منتشر کردم دیگران بنویسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *