گیاهان دارویی و ادویه ها

معرفی ادویه زعتر

معرفی ادویه زعتر

زعتر ادویه ترکیبی از چند ادویه دیگر همراه با طعم های خوشمزه و جسورانه با بافتی عالی است. البته زعتر خود گیاهی است بومی فلسطین که به صورت خودرو می روید و طعم و عطری بین آویشن، اورگانو و مرزه دارد اما در این مطلب ما قصد داریم تا ادویه زعتر را به شما معرفی کنیم.

این ادویه که بومی کشورهای عربی و آفریقایی است و مهمترین رکن آشپزی خاور میانه را دارد به طور کلی ترکیبی از سماق، زعتر (نوعی آویشن کوهی) و کنجد است. زعتر در الجزایر، ارمنستان، مصر، عراق، اسرائیل، اردن، لبنان، لیبی، مراکش، فلسطین، عربستان سعودی، سوریه، تونس و ترکیه محبوب است.

 زعتر ناخالص چگونه است؟

فروشگاه های نامعتبر در زمینه فروش ادویه زعتر معمولا کمی آرد بو داده، گندم پرک یا اسید سیتریک به جای سماق نیز به این مخلوط استفاده می کنند که طبیعتا طعم ادویه از اصالت خود خارج می شود. اطمینان حاصل کنید که زعتری که تهیه می کنید از مواد کاملاً طبیعی تهیه شده باشند و هیچ چیز دیگری به آن اضافه نشده باشد. زعتر با کیفیت باید بافت خوبی داشته باشد و بیشتر به رنگ سبز باشد.

پیشنیه زعتر:

زعتر که از نام سنگ معدنی وحشی باستانی برگرفته شده است، در کتاب مقدس چند بار نام برده شده است. مصری ها زعتر را در مومیایی کردن اجساد استفاده می کردند. یونانی ها در حمام ها و معابد زعتر را به عنوان نماد شجاعت بخور می دادند رومی هم در پاک سازی اتاق ها و معطر کردن پنیر و مشروبات الکلی از آن استفاده می کردند.

در عراق، مراکش، لبنان و فلسطین زعتر جزو ادویه های همیشگی و مهم در فرهنگ غذایی آنهاست. به طوری که افراد همیشه خود اقدام به تهیه آن می کنند تا بهترین زعتر موجود را داشته باشند و حتی دیده شده است که دستورالعمل تهیه آن را خانوادگی حفظ می کنند و و از عمومی شدن آن جلوگیری می کنند. جالب است تا بدانید زعتر نماد آشپزی فلسطینی است و تقریبا در فلسطین هیچ نانی را بدون طهم زعتر نخواهید یافت.

ادویه زعتر

ادویه زعتر

کاربرد زعتر:

زعتری که به صورت سنتی تهیه می شود معمولا حاصل زعتر خشک شده در آفتاب است که سپس با کنجد، نمک و سماق مخلوط شده و در با روغن زیتون بکر طعم دار تر می شود. این مخلوط روی پایه خمیر پخش می شود و به عنوان نان (kaak) پخته می شود. همچنین به عنوان چاشنی گوشت و سبزیجات استفاده می شود و یا روی آن را هوموس می پاشند همچنین به همراه لبن (ماست خشک شده برای تهیه یک پنیر خامه ای) و نان و روغن زیتون برای صرف صبحانه میل می شود، که معمولاً در اردن، فلسطین، اسرائیل، سوریه و لبنان و همچنین سایر مناطق جهان عرب است. سالاد، نوشیدنی، پلو و خورش های بسیاری می تواند با زعتر تهیه شود. طعم دار کردن گوشت، مرغ و غذاهای دریایی با زعتر در خاورمیانه دور از ذهن نیست.

اما آنچه مشخص است در نقاط مختلف دنیا ترکیبات زعتر با هم برابر نیست. در نتیجه طعم، بافت و کیفیت بسیار متفاوت خواهد بود. در بعضی از کشورها به این ادویه مرزه نیز افزوده می شود. خاستگاه اولیه این ادویه فلسطین و شام است و در بعضی از شهرهای این کشورها از مرزنجوش به جای آویشن کوهی استفاده می شود اما امرزه زعتر با طعم آویشن کوهی رایج تر از نوع مرزنجوش دار است. فلسطینی ها آویشن بیشتری در زعتر می ریزند در حالیکه لبنانی ها از سماق بیشتری استفاده می کنند اما زعتر هر چه که هست سرشار از آنتی اکسیدان است.

خواص زعتر:

از زمان های بسیار قدیم، مردم در خاورمیانه فکر می کردند که از زعتر می توان برای کاهش و از بین بردن انگل های داخلی استفاده کرد. در فلسطین، این عقیده وجود دارد که زعتر ذهن را هوشیار می کند و گاهی اوقات کودکان ترغیب می شوند که صبحانه قبل از مدرسه، زعتر بخورند.

گیاه زعتر دارای خواص ضد اسپاسم است که در رفع تنگی نفس و سرفه و مشکلات گوارشی می توان مورد استفاده قرار دارد همچنین دردرمان سیاه سرفه، برونشیت، عفونت ریه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و برای درمان نفخ و گرفتگی‌های عضلانی کاربرد دارد.

سوالات متداول در مورد ادویه زعتر:

  1. طعم زعتر چگونه است؟

    طعم و مزه یک مخلوط زعتر می تواند ملایم، گیاهی، مغذی یا خوش طعم باشد. زعتر هم خانواده گیاهان است و هم گیاهان دارویی Thymbra spicata، با اندکی تمایل به نعناع کوچک، در خانواده مرزنجوش / پونه کوهی. برخی با طعم شور و بسیار کمیاب، برخی با لیمو هستند.

  2. زعتر برای چه چیزی خوب است؟

    زعتر دارای برخی مزایای سلامتی بسیار چشمگیر است، از جمله توانایی آن در بهبود سیستم ایمنی بدن، تقویت سلامت پوست، ساختن استخوان های قوی، افزایش گردش خون، پاکسازی مجاری تنفسی، تسکین التهاب، تقویت انرژی، بهبود خلق و خو، کمک به حافظه و درمان بیماری های مزمن.

  3. آیا زعتر نیاز به یخچال دارد؟

    هنگامی که مخلوط گیاهی زعتر خود را آماده کردید، می توانید آن را در ظرفی محکم در هوا نگهداری کنید و به خصوص اگر آن را در یخچال نگه دارید می تواند حداقل 1-2 سال برای شما دوام بیاورد.

  4. آیا زعتر برای فشار خون خوب است؟

    زعتر ترکیبی از ادویه جات است، از جمله پونه کوهی خشک، آویشن یا مرزنجوش، سماق و کنجد برشته.

  5. تفاوت زعتر با سماق چیست؟

    تفاوت بین سماق و زعتر این است که سماق از انواع درختچه ها یا درختان کوچک تیره راس از جمله سم پیچ و بلوط سمی است در حالی که زعتر یک گیاه خاص است، از لحاظ طعم شبیه آویشن یا پونه کوهی است، که در غذاهای عربی و اسرائیلی استفاده می شود، از گیاهان مختلف خاورمیانه ساخته شده است.

  6. زعتر برای چه مدت خوب است؟

    ماندگاری زعتر چقدر است؟ حدود دو سال از تاریخ آماده سازی، یعنی زمان خرد و مخلوط شدن مواد، در صورت نگهداری در محفظه هوا و دور از نور خورشید، گرما و رطوبت.

  7. زعتر کجا استفاده می شود؟

    زعتر به عنوان چاشنی گوشت و سبزیجات استفاده می شود و یا روی هوموس پاشیده می شود. این غذا همچنین با لبنه و نان و روغن زیتون برای صبحانه خورده می شود که معمولاً در اردن، فلسطین، اسرائیل، سوریه و لبنان و همچنین مکان های دیگر در جهان عرب است.

  8. چه ادویه ای شبیه زعتر است؟

    چاشنی ایتالیایی ترکیبی از گیاهان است که حاوی بسیاری از مواد مشابه موجود در زعتر است. گیاهان دارویی در بیشتر ادویه های ایتالیا شامل پونه کوهی، مرزنجوش و آویشن است. این ترکیب می تواند قسمت اعظم رایحه و بسیاری از رایحه های طعم دهنده همان زعتر را فراهم کند و آن را به یک جایگزین موثر تبدیل کند.

  9. آیا زعتر برای مغز شما مفید است؟

    مملو از آنتی اکسیدان و مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، با التهاب (از آنجا که بسیاری از بیماری های مزمن از آن ناشی می شود) مبارزه می کند، گردش خون را افزایش می دهد و بله به حافظه کمک می کند.

برای خرید ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *