گیاهان دارویی و ادویه ها

مخلوط ادویه خانگی هندی

مخلوط ادویه خانگی هندی

از آن جایی که مخلوط ادویه ها از هر آشپزخانه ای به آشپزخانه دیگر متفاوت است، ترکیب کردن ادویه ها در خانه می تواند بسیار جالب و مفرح باشد. به خصوص در مورد ادویه هایی جون کاری یا گرام ماسالا، خردل، گشنیز، سیر، دارچین، فلفل، میخک، جوز هندی از اجزای جدایی ناپذیر هر آشپزخانه در هند هستند.

استفاده از هر کدام از این ادویه ها حتی به مقدار کم می تواند تغییر چشمگیری در طعم و بوی غذا ایجاد کند. مخلوط ادویه های خانگی هندی مناسب طعم دار کردن مرغ و سبزیجات است. معمولا در ساخت ادویه های خانگی در هند از 5 ادویه اولیه در هر آشپزخانه استفاده می شود . ادویه های هندی فاقد کربوهیدرات و گلوتن است!

طرز تهیه مخلوط ادویه خانگی هندی:

طرز تهیه مخلوط ادویه خانگی بسیار آسان است: مواد تشکیل دهنده آن را اندازه گیری کرده و بعد آنها را با هم مخلوط کنید. پس از مخلوط کردن، آن را در یک ظرف برای یک سال نگه دارید!

ادویه های مورد نیاز:

  • پودر کاری: می توانید با توجه به سلیقه خود از یک ادویه کاری ملایم استفاده کنید اما ادویه های کاری با طهم تند نیز موجود است.
  • ادویه های با طبع گرم: (مثل جوز هندی، دارچین، هل، زیره، رازیانه و …) می توانید تک تک این موارد را خودتان درست کنید، کمی دارچین، هل و زنجبیل به این ترکیب اضافه کنید تا فوق العاده تر شود.
  • زیره و گشنیز: زیره و گشنیز از طعم دهنده های اصلی در ساخت ادویه های هندی محسوب می شود. همچنین در تهیه فلافل و حمص این دو ادویه نقش بسیار پر رنگی ایفا می کنند.

نمک: وجود نمک لازم است تا باعث شود تک تک طعم و عطر ادویه های بالا در ترکیب حاصله نقش خود را به خوبی بازی کنند.

چطور ادویه هندی درست کنیم

چطور ادویه هندی درست کنیم

خرید ادویه چیکن ماسالا

از این ادویه در چه خوراکی استفاده کنیم؟

این ادویه بسیار متنوع است و در تهیه خوراک های بسیار زیادی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

  • ماهی – این ادویه هندی روی ماهی هایی که گوشت سفید دارند بهتر اثر می گذارد، مثل ماهی تیلاپیلا. ادویه را روی ماهی بپاشید، کمی لیموی تازه روی آن بچکانید و ماهی را آب لیمو تازه بزنید و بپزید.
  • مرغ – مخلوط این ادویه هندی با مقداری ماست می تواند به عنوان مرینت مرغ استفاده شود.
  • سیب زمینی – سیب زمینی و پودر کاری همراهان فوق العاده ای هستند! در یک تابه که حاوی روغن زیتون است سیب زمینی را ریخته سپس این ادویه را اضافه کنید، و به مدت 25-45 دقیقه (زمان بستگی به اندازه تکه های سیب زمینی دارد) سرخ کنید. قبل از سرو ، آب لیمو بزنید و نوش جان کنید!
  • سبزیجات بو داده و کبابی – سبزیجات به ویژه گل کلم را با این ادویه و به شیوه ای که در دستورالعمل سیب زمینی گفته شد سوخاری کنید اما زمان آن را به 15-25 دقیقه کاهش دهید.

به ازای نیم کیلو گوشت چه مقدار از این ادویه استفاده کنیم؟ برای هر سینه مرغ تقریبا 1 قاشق غذاخوری از این ادویه کافی است که تقریباً 2 قاشق غذاخوری به ازای نیم کیلو است. یک فشار لیموی تازه و یا برشی از آن را برای پخت فراموش نکنید!

ادویه میکس

ادویه میکس

خرید ادویه چای ماسالا

برای چه غذاهای دیگری میتوانم از این ادویه استفاده کنم؟

  • هنگامی که میخواهید برنج یا دانه کینوآ بپزید به آب در حال جوش آن از این ادویه اضافه کنید.
  • این ادویه را می توانید به ماست اضافه کنید تا یک مزه فوق العاده به شما بدهد.
  • می توانید برای درست کردن ماهی سالامون این ادویه جانشین قند قهوه ای کنید.
  • این ادویه را روی نان پیتا بپاشید و در فر بگذارید تا چیپش پیتای بسیار خوشمزه ای داشته باشید.
برای خرید انواع ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *