مطالب دیگر

فواید چای زعفرانی

فواید چای زعفران

زعفران بعنوان گران ترین گیاه جهان لقب گرفته است که به عنوان یک ادویه گرانقیمت کاربرد آشپزی و دارویی دارد. در طب سنتی بیشتر از دمکرده این طلای سرخ، که چای زعفران نام دارد استفاده می شود. این گیاه دارویی در کشور ما نیز رشد می کند و اکثر ما ایرانیان به این ادویه گرانقیمت دسترسی داریم، و در آشپزی ها و بیماری ها از این گیاه بی نظیر یاری می گیریم. از این رو در این مقاله بر آن شدیم تا شما را با فواید چای زعفران آشنا نماییم.

ارزش تغذیه ای گیاه زعفران:

زعفران حاوی ویتامین سی، ویتامین آ، اسید فولیک، نیاسین پیرودوکسین و ریبو فلاوین، عناصری چون مس، آهن، منیزیم، فسفر، منگنز، روی، سلنیوم، سدیم و پتاسیم است. این ماده همچنین دارای پروتئین و کربوهیدرات می باشد.

خواص چای زعفران:

چای زعفران فواید فراوانی دارد که در ادامه به تمام آنها اشاره می کنیم.

خاصیت ضد سرطان:

زعفران سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید ها می باشد. آنتی اکسیدانها با از بین بردن اثر رادیکال های آزاد از ابتلا به انواع سرطان ها پیشگیری می کنند.

زعفران حاوی ماده ای موثر بنام کروکین است که عامل رنگ طلایی زعفران می باشد. کروکین موجود در زعفران دارای خاصیت ضد سرطانی قوی است. فلاونوئید موجود در کروکین عامل خاصیت ضد سرطانی این طلای سرخ می باشد. فلاونوئید ها با جلوگیری از رشد و گسترش سلولهای سرطانی موجب از بین رفتن و کوچک شدن تومورهای سرطانی می شوند.

ارزش تغذیه ای گیاه زعفران

ارزش تغذیه ای گیاه زعفران

درمان مشکلات قاعدگی:

حدود 85 درصد از خانم ها از سندروم پیش از قاعدگی (PMS) رنج میبرند. سندروم قاعدگی حدودا دو هفته قبل از شروع قاعدگی، با تغییرات خلق و خو و ناراحتی های فیزیکی اتفاق می افتد. در برخی از بانوان این مشکلات به قدری شدید است که زندگی عادی شان مختل می شود. مصرف چای زعفران دو بار در روز در کاهش علایم سندروم پیش از قاعدگی مثل کمر درد و دل درد بسیار موثر است. زعفران دارای خاصیت قاعده آور می باشد. چای زعفران نوعی تحریک کننده قاعدگی در زنانی است که عادت های ماهیانه منظمی ندارند.

افسردگی:

براساس نتایج پژوهش های منتشر شده قدیمی در مجله Ethnopharmacology زعفران تاثیر بسیار موثری بر افسردگی خفیف تا متوسط دارد. در طب سنتی ایران از چای زعفران بعنوان یکی از بهترین روش های درمانی برای استرس، تغییر خلق و خو و افسردگی استفاده می شود. چای زعفران دارای خاصیت آرامبخش می باشد. استفاده از این چای احساس شادی به فرد می دهد.

جلوگیری ازبیماریهای قلبی:

چای زعفران حاوی آنتی اکسیدانهایی است که کلسترول بد و گلیسیرید خون را کاهش می دهد. چای زعفران با رقیق نمودن خون و تصفیه خون از حملات قلبی جلوگیری می کند.

کمک به سلامت چشم:

چای زعفران حاوی مقادیر بالایی بتاکاروتن است که قادر است از بیماری دژنراسیون ماکولا پیشگیری نموده و ابتلا به بیماری آب مروارید را به تاخیر بیاندازد. استفاده منظم از چای زعفران به جهت داشتن اسید های چربی که دارد از سلولهای بینایی محافظت نموده و موجب تقویت بینایی می شود.

تنظیم فشار خون:

چای زعفران حاوی ماده ای بنام کروسین است که موجب کاهش فشار خون می شود.

بهبود سرماخوردگی و بیماری های تنفسی:

در هنگام سرماخوردگی و بیماریهای تنفسی ریه ها و مجاری تنفسی ملتهب شده و از ترشحات پر می شود، چای زعفران موجب کاهش تورم ریه ها می شود و مجاری تنفسی را از خلط پاکسازی می کند.

درمان مشکلات قاعدگی

درمان مشکلات قاعدگی

تقویت میل جنسی:

در طب سنتی از زعفران برای درمان اختلالات جنسی استفاده می شود. زعفران دارای آفرودیشاک (هوس افزا) است. مطالعات نشان می دهد که استفاده روزانه از چای زعفران درطی چهار هفته اختلال نعوذ در مردان را بهبود می بخشد. در خانم هایی که میل جنسی پایینی دارند استفاده از چای زعفران به مدت چهار هفته موجب افزایش میل جنسی شده و دردهای ناشی از رابطه جنسی را کاهش می دهد.

تسکین دردهای شکمی:

افرادی که از درد های شکمی در نواحی فوقانی شکم رنج می برند می توانند با استفاده از چای زعفران موجب تسکین این دردها شوند. همچنین استفاده از این دمنوش موجب تسکین دردهای غشای روده بزرگ می شود.

تاثیر چای زعفران بر پوست:

چای زعفران حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که موجب بهبود مشکلات پوستی شده و از پوست در برابر بیماریهای پوستی مثل پسوریازیس و اگزما جلوگیری می کند. همچنین ویتامین سی موجود در چای زعفران با تحریک تولید کلاژن در پوست موجب جوانسازی پوست شده و از پیری زود رس و ایجاد چین و چروک در پوست جلوگیری می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن:

چای زعفران حاوی ویتامین سی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر می باشد. ویتامین سی موجود در این چای بعنوان یک آنتی اکسیدان عمل نموده و از بدن دربرابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. از همه مهم تر بدن برای ترمیم بافت ها، مبارزه با میکروب ها و جذب بسیاری از مواد مغذی مثل آهن به ویتامین سی نیاز دارد.

پیشگیری از پارکینسون و آلزایمر:

کرسین موجود در چای زعفران نقش به سزایی در پیشگیری از ابتلا به پارکینسون را دارد. همچنین حاوی ماده ای بنام کروکین و کروکتین است که برای زوال عقل و آلزایمر بسیار مفید می باشند.

پیشگیری از کبد چرب:

چای زعفران حاوی مواد ضد التهابی است که با سم زدایی و پاکسازی کبد احتمال ابتلا به کبد چرب و بزرگ شدن کبد را کاهش می دهد.

سنگ کلیه:

چای زعفران به جهت خاصیت ادرار آوری که دارد با افزایش حجم ادرار به پاک سازی و سم زدایی کلیه ها کمک می کند.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش:

چای زعفران برای درمان سوءهاضمه، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، درد معده و زخم معده و سوزش سر دل بسیار موثر است.

طرز تهیه چای زعفران

طرز تهیه چای زعفران

دیابت:

در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 چای زعفران موجب کاهش سطح قند خون می شود. همچنین کروسین موجود در چای زعفران مقاومت به انسولین در افراد دیابتی را بهبود می بخشد و موجب کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت می شود.

طرز تهیه چای زعفران:

برای تهیه چای زعفران، رشته های زعفران را در زعفران ساب بسابید و سپس آن را در آب جوشیده شده بریزید و اجازه دهید تا دم بکشد و سپس استفاده نمایید. اگر تمایل ندارید چای زعفران را با مزه و بوی شدید آن میل کنید، مقداری از رشته های زعفران را بسابید و سپس آن را داخل چای یا دمنوش هایتان اضافه نمایید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید چای می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *