میوه ها

طریقه نگهداری از موز

روش های نگهداری از موز

موز یک میوه ایده آل خوش خوراک است. انواع مختلفی از موز وجود دارد. هر کدام با پوست طبیعی خود به خوبی بسته بندی شده و دارای فواید بسیاری اند. آنها غنی از ویتامین C هستند که این ویتامین از آسیب رسیدن به بافت بدن جلوگیری می‌کند، تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و باعث بهبود سلامت مغز می شود و سرماخوردگی و آنفولانزا را از بدن دور میکند.

خواص و ویژگی های موز:

علاوه بر این، موز منبع خارق العاده ای از منگنز است، که از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت می‌کند. این میوه دارای مقادیر زیادی ویتامین B6 می‌باشد که این ویتامین، به تولید سلول های قرمز خون، افزایش متابولیسم کربوهیدرات ها و اسیدهای آمینه، تمیز کردن کلیه ها، حفظ سیستم عصبی و تقویت رشد جنین کمک می کند.

این میوه حاوی پتاسیم می‌باشد که برای سلامت قلب و تنظیم فشار خون مفید است. موز به هضم غذا کمک کرده و از دیواره ی داخلی معده محافظت می‌کند، ریفلاکس اسید معده را کاهش می‌دهد و یکی از مهمترین مواد غذایی است که پزشکان برای بهبود مشکلات دستگاه گوارش توصیه می کنند.

گفته می شود موز دارای فیبرهایی است که با کنترل سطح قند خون و حذف هرگونه مواد چربی مانند کلسترول، به سلامت دستگاه گوارش و روده و معده کمک می کند. موز تازه (سبز) حاوی نشاسته است که در روده کوچک هضم نمی شود و به روده بزرگ شما منتقل می شود. به عبارت دیگر، این میوه مدت طولانی شما را سیر نگاه می‌دارد و بدین ترتیب به تعادل وزن بدن کمک می کنند.

ویژگی های منحصر به فرد موز

ویژگی های منحصر به فرد موز

انرژی زیادی در موز انباشته شده است و این میوه شگفت انگیز دارای ساکارز، فروکتوز و گلوکز است. این سه قند طبیعی، انرژی ای با چربی کم و فاقد کلسترول به بدن شما می‌رساند. موز برای کودکان، ورزشکاران و یا مسافران، یک صبحانه یا میان وعده سریع و بدون دردسر و ایده آل است. موز به بسیاری از غذاها طعمی عالی می‌بخشد و برای تهیه بسیاری از غذاها به عنوان عنصر اصلی مورد استفاده قرار می گیرد.

موز همچنین در آشپزخانه کاربردهای زیادی دارد. می توان از موز خام خشک و پودر شده برای پخت غذاهای وگان استفاده کرده و همچنین می‌توان آن را خشک کرده و چیپس موز تهیه کرد. از مصارف دیگر موز، می‌توان به ترکیب شدنش در اسموتی ها، شیک ها و بستنی ها و یا استفاده از آن در تهیه نان یا کلوچه های موزی اشاره کرد.

خرید موز خشک

تنها نکته منفی موز این است که خیلی زود رسیده می‌شود. بنابراین، یک روز شما با موزهای تازه و سبز رنگ خود از فروشگاه به خانه برمی‌گردید و دو روز بعد، روی پیشخوان آشپزخانه خود، با موزهایی کاملا رسیده مایل به قهوه ای، که همانند آهنربا مگس ها را به خود جذب می‌کند، روبه رو خواهید شد. برای اینکه بدانید چطور این میوه دوست داشتنی را نگه داری کنید تا مدت طولانی تری تازه بماند، ادامه این مطلب را بخوانید!

نگهداری مناسب از موز:

دلایل زیادی وجود دارد که موز، به رنگ قهوه ای درمی‌آید. بیایید با تحقیق در مورد آن بصورت علمی، علت این اتفاق را بفهمیم، تا یاد بگیریم چگونه آنها را به صورت اشتها آور و خوش طعم نگه داریم.

موز قهوه ای شده

موز قهوه ای شده

چرا داخل یک موز قهوه ای می‌شود؟

در درجه اول، مهم ترین دلیل، اکسیده شدن آن است. وقتی که میوه‌ی بریده شده در مجاورت اکسیژن هوا باشد، این اکسیژن با آنزیم های میوه واکنش داده و باعث قهوه ای شدن داخل موز می‌شود. بنابراین اگر پوست موز دارای شکاف، بریدگی یا کبودی باشد، می‌تواند از درون اکسیده شود.

چرا لایه بیرونی موز قهوه ای می‌شود؟

موز هرچه رسیده تر باشد، رنگ آن متمایل به قهوه ای می‌شود. هنگامی که رنگدانه های پوست موز (که در ابتدا به رنگ زرد است) شروع به از بین رفتن می کند، نمی‌تواند جایگزینی برای خود پیدا کرده و درنتیجه، پوست موز قهوه ای می‌شود.

پس چطور می‌توانیم موز را تازه نگه داریم؟

تازه نگه داشتن موزهایی که پوست آن ها کنده نشده است موز های خیلی تازه را برای خریدن انتخاب کنید، این امر باعث نگهداری مناسب‌تر آن ها می‌شود.

  • هنگامی که برای خرید موز به فروشگاه می‌روید، موزهایی را انتخاب کنید که هنوز کامل نرسیده اند. این موزها معمولا در قسمت میانی زرد رنگ هستند، اما قسمت انتهایی آنها هنوز سبز است.
  • موز هایی را انتخاب کنید که هیچ لکه قهوه ای رنگی روی خود نداشته باشند. موز هایی که لکه دارند، در حال رسیدن اند و زودتر خراب می‌شوند.
  • میوه ای که دارای کبودی یا سوراخ است را انتخاب نکنید، چرا که قسمت درونی آن‌ها در معرض هوا قرار دارد و به زودی اکسیده می‌شود.
  • هنگام خرید، موز های زردرنگ را انتخاب نکنید، زیرا آن ها نسبت به سایر موز ها، به مقدار بیشتری رسیده اند و ماندگاری کمتری خواهند داشت.
فریز کردن موز

فریز کردن موز

دما برای نگهداری این میوه زرد رنگ، یک نکته کلیدی است. موز را در یخچال قرار ندهید. موز یک میوه گرمسیری است و سرما را دوست ندارد. همانطور که در آهنگ اصیل ” Chiquita Banana” در سال ۱۹۴۰ گفته می‌شود “موز آب و هوای گرمسیری استوایی را دوست دارد؛ پس هرگز آن را در یخچال قرار ندهید”

  • موز ها را قبل از رسیدن در یخچال قرار ندهید، زیرا این امر باعث می‌شود که موز ها سریع تر قهوه ای شوند؛ چرا که سرما باعث تجزیه شدن و از بین رفتن دیواره سلولی آن می‌شود و با افزایش تولید ملانین، باعث قهوه ای شدن زودرس آن شده، تا جایی که موز کاملا سیاه می‌شود.
  • در حالی که قسمت بیرونی موز سیاه می‌شود، درون آن نارس باقی می‌ماند؛ چرا که سرما مانع رسیدن موز می‌شود.
  • از قرار دادن موز در معرض حرارت یا نگه داشتن آن در مجاورت گرما خودداری کنید.

نهال موز کاوندیش

استفاده از آویز برای نگهداری موز:

آویز ها، در ماندگاری و تازه ماندن موز بسیار موثر هستند. در این روش، شکل طبیعی آویزان ماندن موز از درخت، توسط آویز های موز شبیه سازی شده است. استفاده از این آویز ها، احتمال ایجاد کبودی روی پوست موز و قرار گرفتن در معرض هوا را کاهش می‌دهد. محکم آن‌ها را بسته بندی کنید تا سالم بمانند.

ساقه یا قسمت انتهایی آن را با سلفون یا فویل آلومینیومی بپوشانید تا مهر و موم شده و رسیدن اکسیژن هوا به داخل آن، محدود شود و رسیده شدن آن، تا یک هفته به تاخیر بیفتد. برای افزایش طول عمر موزها، آن ها را از سایر میوه‌ها جدا کنید. اگر موزها را از سایر میوه ها و سبزیجات دور نگاه دارید، مدت زمان بیشتری سالم و تازه می‌مانند. چرا که گیاهان اتیلن تولید می‌کنند که باعث رسیدن میوه ها می‌شود.

بسته به سن میوه ها و سبزیجات، اغلب گازهایی تولید می‌کنند که سرعت رسیدن موز را افزایش می‌دهد. میوه و سبزیجات قهوه ای، نسبت به محصولات نارس، اتیلن بیشتری تولید می‌کنند؛ و این امر باعث افزایش سرعت رسیدن میوه هایی که در نزدیکی آن ها قرار دارند، از جمله موز می‌شود.

پودر کردن موز

پودر کردن موز

موزها را در کیسه های در بسته نگه داری نکنید:

هرگز موز را در کیسه های مهر و موم شده، نگهداری نکنید. این امر باعث تسریع عمل قهوه ای شدن آن‌ها می‌شود، زیرا اتیلن تولید شده، قادر به خارج شدن از کیسه نیست و این گاز، میوه را احاطه کرده و باعث فاسد شدن آن می‌شود. می توانید موزها را پس از رسیدن، در یخچال نگهداری کنید. هنگامی که فرآیند رسیدن آغاز می‌شود، می‌توان با کاهش دما توسط یخچال، عمل رسیدن را متوقف و یا کند کرد.

گرچه ممکن است این امر باعث تیره شدن پوست موز شود، اما این تنها در ظاهر موز تاثیر گذاشته و در کیفیت و طراوت موز، تاثیری ندارد. چگونگی تازه نگه داشتن موزهایی که پوست آن ها کنده شده است قبل از امتحان این روش نگه داری، مطمئن شوید موزهایی را انتخاب کرده اید که به اندازه دلخواه رسیده اند.

بعد از کندن پوست موزها، بلافاصله آن ها را در ظرف های عایق هوا قرار داده و منجمد کنید. این ظرف، موز ها را در برابر اکسیده و قهوه ای شدن محافظت می‌کند. می‌توانید آن ها را به شکل تکه های کوچکتر خرد کرده و در چندین ظرف تقسیم کنید، تا بعدا بتوانید یخ زدایی کرده و در اسموتی های خود، از این موز ها استفاده کنید. هرچه بیشتر در ظرف را باز کنید، احتمال اکسیده شدن موز ها نیز افزایش می‌یابد.

خرید نهال موز پاکوتاه

آیا باید موز ها را فریز کرد؟

منجمد کردن موز ها، موثرتر از در یخچال گذاشتن آن هاست. چرا که دمای فریزر، روند انتشار اتیلن میوه را، نسبت به یخچال، کاهش بیشتری می‌دهد. به خاطر داشته باشید که برای آب کردن یخ موز های منجمد شده، ممکن است مجبور باشید حدود یک ساعت، آن ها را در دمای محیط قرار دهید. توجه کنید که این میوه را نباید در ماکروویو قرار داد.

آغشته کردن موز ها به کمی آب لیمو نیز، باعث ایجاد یک حفاظ اسیدی روی آن می‌شود و از تغییر رنگ آن جلوگیری می‌کند. نیازی نیست که موز از آب لیمو اشباع شود. آب لیمو را به سادگی، با یک براش روی موزها مالش دهید. همانطور که در ضرب المثل قدیمی گفته شده: “مقدار کم اما بسیار اثر بخش”. افزودن بیش از حد آب لیمو به موز، بر طعم شیرین و خوشمزه آن تاثیر می‌گذارد.

همچنین می‌توانید موز را به مقداری آب پرتقال یا سیب آغشته کنید. چرا که آب این میوه ها نیز به مقدار کافی اسیدی هستند و همان تاثیر لیمو را دارند؛ با این تفاوت که تاثیر چندانی روی طعم موز نمی‌گذارند. حتما قبل از آغشته کردن موزها به آب میوه، در نظر داشته باشید که چه استفاده ای از موزها خواهید داشت.

درست کردن اسموتی موز

درست کردن اسموتی موز

همچنین می‌توانید این موز های پوست کنده را در مخلوطی از آب و سرکه نگهداری کنید. برای هر فنجان آب، یک چهارم فنجان سرکه. قبل از بسته بندی کردن، حدود سه دقیقه موز ها را، چه به صورت قطعه قطعه و چه به صورت کامل، در این مخلوط غوطه ور سازید.

برای مدت طولانی، موزها را در این مخلوط رها نکنید، چرا که تاثیر بسیاری بر طعم آن می‌گذارد و مزه ی شیرین آن را ترش کرده و آن را اسیدی و تلخ می‌کند. موز را در یک محلول آب و قرص ویتامین C، خیس کنید. قرص های جوشان ویتامین C به خصوص برای این کار بسیار مفید هستند. یک قرص ویتامین C را خرد کرده و در یک پیمانه آب به هم بزنید و سپس موزها را برای چند ثانیه در این ترکیب فرو کنید.

استفاده از موز در نان های موزی یا اسموتی:

اگر موزهای شما از آنچه که دوست دارید، رسیده تر شده اند (یا می‌خواهید آن ها را برای مدت طولانی تری نگهداری کنید) ، می‌توانید از آن ها برای درست کردن نان های موزی استفاده کنید یا اینکه آن‌ها را در یک اسموتی خوشمزه بریزید، یا یک چوب بستنی در انتهای آن فرو کرده و منجمدش کنید، تا یک میان وعده سالم و یخی داشته باشید.

اکنون که شما تمام روش های نگهداری از انواع موز، اعم از موز رسیده، نارس، پوست کنده و پوست کنده نشده را می‌دانید، مطمئنا در هزینه و رفت و آمدهای شما به فروشگاه، صرفه جویی خواهد شد. پس هر زمان که بخواهد می‌توانید از این میوه ی سالم، خوشمزه و شیرین لذت ببرید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید میوه خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

2 دیدگاه درباره مقاله “طریقه نگهداری از موز

  1. Avatar حسین پور گفت:

    سپاسگزارم از اطلاعات و انتشارات بسیار مفید و خواندنی شما
    متشکر میشوم اگر اطلاعاتی در مورد موزهایی که تلخ هستند و اصلا شیرین نمی‌شوند ، داشته باشید و بارگذاری کنید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      خیلی به صورت انگلیسی هم گشتیم اما همچین موردی که موز تلخ وجود داشته باشد اصلا ندیدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *