خوشمزه ها

طرز تهیه مرغ ترش شمالی

طرز تهیه مرغ ترش شمالی

مرغ و گوشت را می توان جزو اساسی ترین غذاهای پروتئن دار به حساب آورد که به تقویت و رشد هر چه بیشتر بدن بخصوص در زمان نوجوانی و زمان رشد کمک شایانی نموده و بدن را در مقابل عوامل بیماری زا مقاوم نگه می دارد. به همین دلیل ناگزیر باید مرغ و فرآورده های گوشتی را در برنامه غذایی جای دهیم چه بسا که باید در پخت آن خلاقیت و دقت به خرج دهیم تا مصرف کنندگان ما، بتوانند با میل و ذوق بیشتری آن را میل نمایند. طبخ مرغ روش های فراوان و گوناگونی دارد که بسته به سلیقه آشپز پخته و سرو می گردد. و این بسته به هنر طبخ آن به وسیله آشپز دارد. مرغ تازه اهمیت بسیاری در مزه و طعم پخت آن دارد. مرغ یکی از مهم ترین ماکیان در دنیاست و در طی روزگاران گذشته هم چنان پرورش داده شده و مورد استفاده قرار می گیرند. گوشت مرغ برای سلامتیدن و تامین ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی بسیار ضروری می باشد. کلسترول و فشار خون را تنظیم می کند و باعث کم شدن سرطان و پایین آمدن وزن بدن می گردد.

مرغ ترش شمالی:

مرغ ترش یکی از شایع ترین و خوشمزه ترین از غذاهای شمال می باشد. شاید که شما خوردن این غذای لذیذ را تجربه نکرده باشید ولی حتما آوازه آن را شنیده اید. این غذا نه تنها در خطه شمالی ایران از نظر طعم و عطرآن زبانزد است بلکه در سراسر کشورمان هم چنان شهرت خود را دارا می باشد. این غذا مخلوطی از سبزی های خوش طعم شمالی همراه با گردو رب انار پخت می شود که طرفداران خاص خود را دارد. مسافران زیادی را می بینیم که هرساله در سراسر ایران به شمال مسافرت می کنند تا خوردن این غذای لذیذ را تجربه نمایند. روش پخت این غذا را می توان به صورت مازندرانی و گیلانی طبخ نمود. که این دو روش کاملا با همدیگر متفاوت هستند.

خواص مرغ

خواص مرغ

مواد لازم برای طبخ مرغ ترش شمالی:

سیر رنده شده: سه حبه

پیاز متوسط: دو عدد

مرغ: چهار تکه

سبزی تازه و معطر: 300 گرم

گردو آسیاب شده: یک پیمانه

فلفل و نمک و زردچوبه: به مقدار لازم

رب انار: سه تا چهار قاشق

مرغ ترش شمالی

مرغ ترش شمالی

روش طبخ مرغ ترش شمالی:

1- در ابتدای کار باید مرغ را که به صورت تکه هایی مناسب درآورده ایم کاملا با آب شستشو دهیم و داخل آبکش قرار دهیم تا آب حاصل از شستشو در آن کاملا گرفته شود. پس از آن هر قطعه از مرغ را با فلفل و نمک و زردچوبه به گونه ای آغشته می کنیم که تمام سطح مرغ به صورت یک دست در بر بگیرد.

2- قابلمه ای را با اندکی روغن آغشته کرده بر روی شعله آهسته می گذاریم مرغ را درون آن گذاشته تا با حرارت ملایم سرخ شده تا جایی که به رنگ طلایی درآید.

3- زمانی که مرغ در حال سرخ شدن با شعله ملایم می باشد قابلمه دیگری را برداشته به همراه روغن شبزیجات معطر را که بیشتر شامل جعفری، گشنیز، برگ سیر، خالواش و چوچاق و ریحان می باشد داخل آن تفت می دهیم تا به اندازه کافی سرخ شود ولی باید این کار تا زمانی انجام دهیم که سرخ شدن بیش از حد آن باعث تلخی سبزی نگردد.

4- سیر را با رنده ریز رنده می زنیم و پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و مرغ که سرخ شد آن را از تابه درآورده و با همان روغن تفت می دهیم تا طلایی شده بعد از آن سیر رنده شده را اضافه می نماییم سپس رب انار را به داخل محتویات می افزاییم.

روش طبخ مرغ ترش شمالی

روش طبخ مرغ ترش شمالی

5- زمانی که خوب مواد را تفت دادیم گردویی که از قبل آسیاب کردیم به آن می افزاییم دیگر بار بعد از تفت دادن و مخلوط کردن سبزی های خرد شده را اضافه می کنیم. البته مقدار رب انار برای این میزان سبزی مناسب است ولی باز بر حسب سلیقه می توانید میزان رب انار را افزایش دهید.

6- در این مرحه به میزان سه پیمانه آب به مواد مرغ ترش اضافه کنید و مرغ هارا هم داخل مایه قرار دهید فلفل و نمک به میزان لازم که گفته شد به ترکیب مواد بیفزاید و بگذارید به مدت نیم تا یک ساعت بپزد تا مواد آن کاملا جا بیفتد.

این میزان مرغ ترش برای 4 نفر مناسب می باشد و زمان آماده سازی این غذا نیم ساعت تا یک ساعت بوده و زمان پختش حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم می باشد

برای خرید ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *