آموزش باغبانی

شرایط نگهداری از ساکولنت ها

نحوه مراقبت از ساکولنت ها

واژه “ساکولنت” عموماً به هر نوع گیاه گوشتی اطلاق می شود که می تواند در شرایط گرم و خشک و در مناطق مختلف زراعتی رشد کند. به طور متوسط، مراقبت از آنها آسان است و آفات کمی دارند. برای داشتن ساکولنت هایی سالم و شاداب، باید بدانید که چگونه از آنها مراقبت کرده و چگونه با آفاتی که به آنها صدمه می زنند، مقابله کنید.

همچنین بهتر است درباره انواع ساکولنت ها آشنایی داشته باشید و بدانید که باید چه گیاهانی را برای کاشت و پرورش انتخاب کنید، که برای منطقه ی شما مناسب باشد.

بخش اول: مراقبت از ساکولنت ها به طور کلی

در اولین قسمت این مقاله به مراقبت از ساکولنت ها می پردازیم.

1- یک گلدان پهن و محکم خریداری کنید:

وجود این گلدان برای کاشت و نگهداری از همه انواع ساکولنت ها الزامی است. ساکولنت ها ریشه های ضخیمی دارند که بسیار گسترش یافته و بدین منظور، برای رشد مناسب خود، به گلدانی پهن نیاز دارند. اگر ساکولنت شما از نوع بزرگ و سنگین است، گلدان محکمی را انتخاب کنید که واژگون نشود. Terra cotta برای این منظور، انتخاب خوبی است.

اطمینان حاصل کنید که گلدان انتخابی، در انتها یا کناره های نزدیک به آن، دارای سوراخ های تخلیه باشد. اگر می خواهید از گلدان های قدیمی خود مجدد استفاده کنید، از استفاده از گلدان های شیشه ای، و یا جنس هایی دیگر که فاقد سوراخ است و نمی توانید خود سوراخ هایی را در انتهای آنها ایجاد کنید، جداً خودداری کنید.

انواعی از ساکولنت ها وجود دارند که ریشه های آنها نزدیک سطح خاک رشد می کنند، لذا گلدان آنها باید کم عمق باشد. انواعی نیز هستند که ریشه های خود را در عمق خاک می گسترانند. این ساکولنت ها، به گلدان های بلندتری احتیاج دارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر، هنگام خرید گیاه، دستورالعمل‌های مراقبت از ساکولنت خود را بخوانید (این دستورالعمل ها معمولاً روی یک زبانه پلاستیکی که در داخل خاک فرو می کنند، وجود دارد).

یک گلدان پهن و محکم خریداری کنید

یک گلدان پهن و محکم خریداری کنید

2- گلدان را با مخلوط خاک کاکتوس پر کنید:

خاک مناسب کاکتوس را می توانید از مراکز و فروشگاه های باغبانی محلی خود تهیه نمایید. اطلاعات درج شده روی بسته بندی محصول را بخوانید و اطمینان حاصل کنید که خاک، حاوی مقادیر یکسانی از کمپوست، ماسه باغبانی و شن و ماسه باشد. دوباره اطلاعات را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمامی مواد تشکیل دهنده آن، برای باغداری و باغبانی مناسب باشد.

گلدان را با مخلوط خاک کاکتوس پر کنید

گلدان را با مخلوط خاک کاکتوس پر کنید

3- ساکولنت را داخل گلدان بکارید:

گلدان اصلی گیاه را برعکس کرده و به آرامی به آن ضربه بزنید تا گیاه شل شود. با استفاده از یک خلال چوبی و یا یک خلال دندان، با احتیاط خاک اطراف ریشه را جدا کرده و پاک کنید. سپس، گیاه را در گلدان جدید قرار دهید. از مخلوط خاک خریداری شده، برای پر کردن گلدان استفاده کنید. سطح خاک باید به همان نقطه ای برسد که گیاه در گلدان قبلی خود بود.

اگر ساکولنت در گلدان خود به اندازه ی کافی رشد کرد و بزرگ شد، باید آن را مجدداً به یک گلدان دیگری انتقال دهید. گلدان جدید باید کمی بزرگتر از گلدان قدیمی باشد تا گیاه بتواند به راحتی در آن به رشد خود ادامه دهد.

ساکولنت را داخل گلدان بکارید

ساکولنت را داخل گلدان بکارید

4- گلدان گیاه را در مکانی آفتابی قرار دهید:

اگر در منطقه ای با آب و هوای گرم زندگی می کنید ، گیاه خود را در محلی قرار دهید که در طول روز، از ۶-۸ ساعت نور غیر مستقیم خورشید بهره‌مند شود. در مناطقی با آب و هوای سردتر، تابش ۶ ساعت آفتاب کامل در طول روز برای رشد گیاه، قابل قبول خواهد بود. اگر می خواهید ساکولنت خود را داخل فضای خانه نگهداری کنید، باید آن را کنار پنجره ای قرار دهید که گیاه بتواند در طول روز، آفتاب کامل داشته باشد.

اگر در منطقه ای با آب و هوای گرم زندگی می کنید، گیاه خود را در کنار پنجره جنوبی قرار ندهید. اگر در منطقه ای با آب و هوای سرد زندگی می کنید، پنجره ای رو به جنوب که در بعد از ظهرها گرمای زیادی دریافت می کند، برای گیاه ایده آل است. ساکولنت ها ممکن است در اثر تابش بیش از حد خورشید، بسوزند.

اگر ساکولنتی دارید که نام آن، با “veria-” تمام می شود، آن را از آفتاب مستقیم بعد از ظهر دور نگه دارید، تا از آفتاب سوختگی آن جلوگیری شود.

گلدان گیاه را در مکانی آفتابی قرار دهید

گلدان گیاه را در مکانی آفتابی قرار دهید

5- در طول فصل رشد گیاه، حداقل هفته ای یکبار آن را آبیاری کنید:

تعداد دفعات آبیاری، بستگی به نوع ساکولنت دارد. در ماه های بهار و تابستان، خاک گیاه باید همیشه مرطوب باشد. برای اطلاع از جزئیات و ویژگی های دقیق گیاه خود، دستورالعمل های خاص ویژه مراقبت از هر نوع ساکولنت را مطالعه کنید. از آبیاری زیاد گیاه خودداری کنید، زیرا این امر ممکن است منجر به پوسیدگی ریشه شود.

حداقل هفته ای یکبار آن را آبیاری کنید

حداقل هفته ای یکبار آن را آبیاری کنید

6- در طول مدت استراحت گیاه، تعداد دفعات آبیاری را کاهش دهید:

ساکولنت ها همانند درختان برگریز، در ماه های پاییز و زمستان وارد مرحله خواب زمستانی و استراحت می شوند. در این مدت، قبل از هر بار آبیاری گیاه، مطمئن شوید که خاک کاملا خشک است. بسته به نوع ساکولنت، ممکن است نیاز باشد تا تعداد دفعات آبیاری به ماهی یکبار، کاهش پیدا کند. برخی از انواع ساکولنت های گلدار، ممکن است نسبت به انواع بی گل آن، به آب بیشتری نیاز پیدا کنند. برای اطلاع از جزئیات بیشتر، دستورالعمل های خاص ویژه مراقبت از هر نوع ساکولنت را مطالعه کنید.

در طول مدت استراحت گیاه، تعداد دفعات آبیاری را کاهش دهید

در طول مدت استراحت گیاه، تعداد دفعات آبیاری را کاهش دهید

بخش دوم: مبارزه با آفات ساکولنت

در ادامه روش دوم به مبارزه با آفات می پردازیم

1- آفات رایج این نوع گیاه را شناسایی کنید:

شپشک آردی (Mealy bugs)، شته ها و شپشک های انگور (vine weevils)، از متداول ترین آفاتی هستند که جذب ساکولنت ها می شوند. شپشک آردی را، در نقاطی که برگ به ساقه می چسبد خواهید یافت. شته ها نیز روی برگ ها، ساقه ها و جوانه های گل وجود خواهند داشت. مراقب ایجاد اختلال در رشد گیاه، و یا سستی برگ ها و تنه باشید، زیرا این عوامل، ممکن است نشان از وجود شپشک های انگور و یا شپشک آردی ریشه ها باشد.

  • شپشک های آردی معمولاً حدود ۲ میلی متر تا ۳ میلی متر طول دارند و بسیار شبیه به شپش‌ها هستند. با اولین حمله آنها به ساکولنت ها، گلوله هایی سفید و کرکی روی گیاه برجای می گذارند. وقتی له می شوند، یک لکه قرمز رنگ از آنها باقی می ماند.
  • اندازه شته ها در حدود 0.6 سانتی متر است. بدن آنها گلابی شکل است و ممکن است به رنگ های سیاه، سبز، زرد، صورتی، خاکستری یا قهوه ای باشند.
  • آفت زره پوش یا حشره پولک دار (scale)، حشره ای خاکستری رنگ و بسیار کوچک، به اندازه سر سوزن های کوچک و پنبه ای شکل است.
آفات رایج این نوع گیاه را شناسایی کنید

آفات رایج این نوع گیاه را شناسایی کنید

2- آفت های شپشک آردی، حشره پولک دار و شته ها را از بین ببرید:

به کمک صابون حشره کش، آفت های شپشک آردی، حشره پولک دار و شته ها را از بین ببرید. چند قطره از این صابون را در آب ولرم مخلوط کنید. اگر میزان آلوده شدن ساکولنت های شما به این آفت ها بسیار زیاد است، چند قطره روغن پخت و پز را نیز به مخلوط خود اضافه کنید.

سپس یک پنبه را به مخلوط آغشته کرده، و یا به کمک یک بطری اسپری، مواد را به مناطق آلوده به آفت، برسانید. می توانید صابون های حشره کش را از مراکز باغبانی تهیه نمایید. برای مبارزه با شپشک آردی ریشه ها، گیاه را از داخل خاک بیرون کشیده و خاک را دور بریزید و سپس گیاه ساکولنت خود را داخل خاک تمیز و تازه بکارید.

حشره پولک دار و شته ها را از بین ببرید

حشره پولک دار و شته ها را از بین ببرید

3- گیاهان جدید خریداری شده را برای مدتی، دور از سایر گیاهان نگه دارید:

انواعی از آفات، ممکن است روی گیاهان تازه خریداری شده از مراکز باغبانی، وجود داشته باشد. اگر در حال پرورش گیاه ساکولنت هستید ، بهتر است گیاهان تازه خریداری شده را به مدت حدود دو هفته، جدا از سایر گیاهان نگه دارید و هر روز، آثار و علائم وجود آفات و بیماری ها را روی آنها بررسی کنید. بعد از کاشت گیاهان خود در محل دائمی شان، حداقل یک بار در هفته، آثار و علائم وجود آفات و بیماری ها را روی آنها بررسی کنید.

دور از سایر گیاهان نگه دارید

دور از سایر گیاهان نگه دارید

بخش سوم: انتخاب ساکولنت متناسب با محل زندگی خود

در این بخش به این مطلب می پردازیم که چگونه ساکولنت های متناسب با محلی که زندگی می کنید بپردازید.

1- ساکولنت هایی متناسب با منطقه زندگی خود خریداری کنید:

ساکولنت ها انواع مختلفی دارند که می توانند در انواع شرایط آب و هوایی و مناطق زراعی، در منطقه ای سرد مانند منطقه ۴ و منطقه ای بسیار گرم مانند منطقه ۹، رشد و پرورش یابند. اگر شما در منطقه ای بین مناطق ۴ و ۷ زندگی می کنید، به دنبال ساکولنت سمپرویوم (Semperviyum) و یا انواع مشابه آن باشید. برای مناطق ۸ و ۹ ، انواعی از ساکولنت ها را که در برابر گرما و خشکسالی مقاوم هستند، انتخاب کنید.

قبل از خرید هر نوع، در ابتدا برچسب مشخصات ویژه ی هر گیاه را بخوانید، و یا با یک متخصص باغبانی، مشورت کنید. اگر مطمئن نیستید که محل زندگی شما، دقیقاً در کدام منطقه قرار می گیرد، به وب سایت وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) و یا سایت هایی مشابه با آن، مراجعه کنید.

ساکولنت هایی متناسب با منطقه زندگی خود خریداری کنید

ساکولنت هایی متناسب با منطقه زندگی خود خریداری کنید

2- میزان زهکشی خاک خود را بررسی کنید:

ساکولنت ها به خاکی با زهکشی مناسب نیاز دارند. از کاشت ساکولنت ها در قسمت هایی از باغ که پس از آبیاری، آب به صورت گودال هایی روی سطح خاک باقی می ماند، خودداری کنید. اگر خاک باغ شما برای مدت طولانی خیس می ماند، مطالب این لینک را در مورد نحوه بهبود زهکشی خاک، مطالعه کنید.

میزان زهکشی خاک خود را بررسی کنید

میزان زهکشی خاک خود را بررسی کنید

3- در صورت امکان، انواع ساکولنت های بومی را خریداری کنید:

اگر در منطقه ای با آب و هوای خشک زندگی کنید، این مزیت را دارید که ساکولنت های بومی منطقه شما، دارای یک سیستم دفاعی خاص در برابر آفات هستند. علاوه بر این در این مناطق، حشرات مفید محلی به ساکولنت های شما جذب شده، که به رشد و تکثیر سایر گیاهان موجود نیز کمک خواهند کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر، به وب سایت استانی دولت، وب سایت های دانشگاهی یا انجمن های گیاه شناسی محلی خود مراجعه کنید.

انواع ساکولنت های بومی را خریداری کنید

انواع ساکولنت های بومی را خریداری کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید کاکتوس و ساکولنت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *