مطالب دیگر

زردآلو و دیابت

زردآلو و دیابت

عطر و طعم شیرین و لطیف زردآلو و همچنین مواد مغذی چشمگیرش باعث می شود که این میوه علاوه بر مزه دلچسب، به دلیل ارزشمندی، در رژیم غذاییمان قرار بگیرد. زردآلو ویتامین آ مفیدی دارد و مقادیر قابل توجهی ویتامین ث، پتاسیم، مس و منگنز را نیز به بدن انسان اهدا می کند. بعلاوه، زردآلوها بر خلاف شیرینی هایی که حاوی قند و کربوهیدراتهای فراوری شده، می تواند ولع زیاد افراد دیابتیک به لذت بردن از طعم شیرین (بدون بالارفتن قند سطح خون) ارضا نماید. شاخص گلیسمی پایین زردآلو و محتوای مغذی آن، در تنظیم سطح قند خون کمک والایی می کند.

شاخص گلیسمی:

زردآلو با داشتن شاخص گلیسمی 34، به عنوان یک ماده غذایی با شاخص گلیسمی کم به شمار می رود. زردآلو خشک نیز دارای شاخص گلیسمی پایین تر (30) می باشد. این بدان معنی است که هر دو زردآلو تازه و خشک بعد از مصرف غذا تأثیر پایداری در قند خون انسان دارند. در قیاس با غذاهایی که دارای شاخص قند خون بالا هستند و پس از مصرف این قبیل غذاها قند خون ناگهان اوج می گیرد. مصرف زردآلوی تازه یا خشک با شاخص گلیسمی پایین، برای سلامتی حائز اهمیت است. قرار دادن زردآلوی تازه یا خشک در رژیم افراد دیابتی، یک انتخاب صحیح و مفید است.

خرید میوه خشک مخلوط

تاثیر فیبر موجود در زردآلو:

فیبر موجود در زردآلو، تاثیر بالایی بر سطح قند خون نشان می دهد. وجود فیبر در رژیم غذایی، باعث بهبود هضم غذا می شود. در واقع فیبر، رهاسازی مولکول های قند در جریان خون را کنترل می کند و توانایی بدن در پاسخ به انسولین را بهبود می بخشد. این امر به کنترل بیشتر قند خون کمک می کند. یک فنجان زردآلو تازه خرد شده حاوی 3 گرم فیبر می باشد، در حالی که همین میزان زردآلو خشک دو برابر فیبر دارد. در رژیم های غذایی زردآلو خشک می تواند 18 درصد از نیاز روزانه فیبر برای زنان و 12 درصد برای آقایان (که توسط موسسات پزشکی تایید شده) را تأمین می کند.

تاثیر ویتامین ای موجود در زردآلوی خشک:

ویتامین E موجود در زردآلوی خشک (و تازه) بر کاهش قند خون برای برخی افراد دیابتیک، نقش مهمی دارد. ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و رژیم غذایی مبتنی بر آنتی اکسیدان به بهبود میزان قند خون برای مبتلایان به دیابت نوع دو کمک می کند. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند توضیح می دهد مصرف نصف فنجان زردآلو خشک باعث افزایش 3 میلی گرم ویتامین E می شود و این میزان تامین کننده ی نوزده درصد از نیاز روزانه ی بدن شخص می باشد (تایید شده مجامع پزشکی). در حالی که یک فنجان زردآلوی خرد شده تازه حاوی 1. 5 میلی گرم ویتامین E یا 10 درصد از میزان توصیه شده روزانه آن است.

برای مطالعه مقاله خشکبار مفید یا مضر می توانید از این لینک استفاده نمایید.

میوه ی زردآلو روی درخت

میوه ی زردآلو روی درخت

مصرف بیشتر زردآلو:

زردآلوی خشک به تنهایی به عنوان یک میان وعده سیر کننده محسوب می گردد. همچنین به دلیل طعم مکمل دلپذیر، به خوبی با میوه های خشک یا مخلوط آجیل شیرین تطبیق می یابد. در کنار آن می توان از زردآلوی خشک خرد شده در ساخت سالاد میوه استفاده نمود. یک پیشنهاد عالی برای سالاد میوه می تواند؛ کینوآ، زردآلوی خشک خرد شده، پیاز سبز، نعنای تازه و آب پرتقال به عنوان نرم کننده باشد. این سالاد دارای فیبر بالا می باشد که به تنظیم قند خون، کمک می کند. افراد دیابتی برای صبحانه زردآلوهای تازه را به تنهایی مصرف، یا از زردآلو خشک ریز شده و کره بادام زمینی بر روی نان تست سبوس می توانند استفاده نمایند.

سخن پایانی:

اهمیت زردآلو برای دیابتی ها بر کسی پوشیده نیست، اما نبایستی فراموش کنیم زردآلوی خشک نباید طعم دار یا شکر اندود باشد. همچنین در صورت خیساندن نبایستی در سیروپ ها این عمل را انجام داد زیرا خود سیروپ ها وآب میوه های طعم دار دارای قند بالایی بوده، و برای افراد دیابتی مضر می باشند.

برای خرید اینترنتی میوه خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “زردآلو و دیابت

  1. Avatar Farzana گفت:

    عالی و پر محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *