آموزش باغبانی

چگونگی کاشت پیاز

چگونگی رشد پیاز

پیاز یک سبزی محبوب برای باغبانان خانگی است، زیرا انواع مختلف آن استفاده شده و برای رشد به فضای کمی نیاز دارند. علاوه بر این، آن­ها دارای فصل رشد کوتاهی بوده و می­توانید در فصل بهار برداشت و خشک نموده و برای زمستان ذخیره کنید.

بخش اول: آماده­ سازی برای کاشت پیاز

در این بخش به صورت مرحله به مرحله آماده سازی کاشت پیاز را آموزش می دهیم.

1- یک نوع پیاز را برای رشد انتخاب کنید

همانند بسیاری از میوه ­ها و سبزیجات، انواع مختلف پیاز به دلایل مختلف جذاب هستند. پیاز در سه رنگ سفید، زرد و قرمز / بنفش وجود داشته و هر کدام طعم مشخص خود را دارند. علاوه بر این، پیازها از نظر نوع رشد به دو نوع تقسیم می­شوند: روز بلند و روز کوتاه. پیازهای روز بلند به این دلیل نامیده می­شود که در طول روز بین 14 تا 16 ساعت (اواخر بهار / تابستان) شروع به رشد می­کنند؛ در حالی که، پیاز روز کوتاه زمانی شروع به رشد می­کند که روزها بین 10 تا 12 ساعت به طول می­کشند (زمستان / اوایل بهار).

  • پیاز روز بلند در ایالت­های شمالی بهترین رشد را دارند؛ در حالی که، پیازهای روز کوتاه در ایالت­های جنوبی بهترین رشد را دارند. پیازهای زرد به رنگ طلایی بوده و طعم نسبتا شیرینی دارند، پیازهای سفید نسبت به پیازهای زرد تا حدودی تیز هستند و پیازهای قرمز که رنگ بنفش دارند اغلب به صورت تازه مصرف می­شوند نه بصورت پخته.
یک نوع پیاز را برای رشد انتخاب کنید

یک نوع پیاز را برای رشد انتخاب کنید

2- تصمیم گیری در مورد چگونگی کشت پیازها

به طور کلی، دو راه برای رشد پیاز وجود دارد:

1- استفاده از مجموعه پیاز (بالب­ها)

2- استفاده از بذرهای پیاز

باغبانان تمایل دارند که مجموعه پیاز را کشت کنند، زیرا نسبت به بذرهای پیاز قوی­تر بوده و به شرایط آب و هوایی بد مقاومت بهتری دارد. با این حال، اگر شما قادر به رشد پیاز از بذر در داخل خانه هستید، می­توانید پس از رشد آن­ها را در خارج از خانه نشاء کنید. همچنین، شما می­توانید پیاز خود را در هوای گرم در زمین بگذارید.

شما می­توانید پیازها را از نشاءها / قلمه­ ها انتخاب کنید، اما این کار همیشه موفق نیست و انجام دادن آن بسیار سخت­تر از استفاده از کل پیاز یا دانه ­ها است. برای دریافت توصیه­ در مورد کشت کل پیاز و دانه­ ها از خزانه محلی بازدید کنید.

تصمیم ­­گیری در مورد چگونگی کشت پیازها

تصمیم ­­گیری در مورد چگونگی کشت پیازها

3- دانستن زمان کاشت

اگر در زمان مناسب کاشت نباشید، پیاز به کندی رشد خواهد کرد. اگر در آب و هوای سرد کاشته شود، می­توانند از بین بروند. اگر بذرهای پیاز را کشت می­کنید، باید کشت را در شرایط خانه حداقل 6 هفته قبل از کشت در خارج از خانه انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که پیاز را 6 هفته قبل از آخرین یخبندان کشت کرده ­اید.

دانستن زمان کاشت

دانستن زمان کاشت

4- مکان ایده آل را انتخاب کنید

پیاز در هنگام خود دارای ترجیحات زیادی است. برای کشت آن یک مکان با نور کامل آفتاب را انتخاب کنید. اگر فضای کافی وجود داشته باشد، پیاز بزرگ می­شود. بنابراین، در نظر داشته باشید که هر چه فضا بیشتر باشد بهتر رشد می­کند. از کشت آن­ها در مکان­هایی که توسط گیاهان بزرگ و یا درختان سایه انداخته شده اجتناب کنید. پیاز در بسترهای بزرگ رشد می­کند؛ بنابراین، شما نمی­توانید فضای مناسب در باغ را پیدا کنید. شما بایستی یک بستر جداگانه و مخصوص برای محصول پیاز خود پیدا کنید.

مکان ایده ­آل را انتخاب کنید

مکان ایده ­آل را انتخاب کنید

5- آماده سازی خاک

اگر چند ماه قبل از کاشت بتوانید خاک را آماده کنید، پیاز بهتری را برداشت خواهید کرد. اگر می­توانید خاک را در پاییز آماده کنید، بهتر است کود را نیز به آن اضافه نمایید. اگر خاک شما سنگی، شنی و یا دارای مقدار زیادی رس باشد می­توانید مقداری خاک گلدان را به آن اضافه کنید. علاوه بر این، سطح pH خاک خود را آزمایش کنید و در هر ترکیب خاکی مقدار آن را بین 6 تا 7.5 تنظیم کنید.

  • آزمایش و تغییر pH خاک حداقل یک ماه قبل از کاشت صورت می­گیرد. به طوری که افزودن هر گونه مواد به خاک روی و رشد پیاز تاثیر می­گذارد.

برای مطالعه مقاله با انواع پیاز آشنا شویم می توانید از این لینک استفاده نمایید.

آماده ­سازی خاک

آماده ­سازی خاک

بخش دوم: کشت پیازها

حال که اماده سازی تمام شد کاشت پیاز را اموزش می دهیم.

1- خاک را آماده کنید

هنگامی که برای کشت آماده می­شود، خاک را حدود 15.2 سانتیمتر شخم زده و یک لایه کود فسفر را اضافه کنید (1 فنجان برای هر 6 متر). اگر مقدار فسفر خاک شما کم باشد این کار را انجام دهید. برای این منظور ابتدا خاک خود را آزمایش کنید. استفاده از مخلوطی نظیر 10-20-10 یا 0-20-0 باعث افزایش رشد پیاز می­شود. در این مرحله اطمینان حاصل کنید که علف­های هرز باغی که در آن پیاز کاشته می­شود حذف شده است.

خاک را آماده کنید

خاک را آماده کنید

2- حفر سوراخ ها

پیاز کامل یا گیاهچه­ های پیاز را در عمق بیش از 2.5 ساتیمتر کاشت نکنید. اگر عمق آن زیاد باشد پیاز از بین رفته و یا رشد آن کاهش یافته و محدود می­شود. فضای بین پیازها 15-10 سانتیمتر بوده و فاصله بذرهای آن 2.5 الی 5 سانتیمتر در نظر گرفته می­شود. با شروع رشد پیاز می­توانید آن­ها را نشاء کرده و از هم جدا کنید تا رشد افزایش یابد.

حفر سوراخ­ها

حفر سوراخ­ها

3- کشت پیازها

بذرها را در سوراخ­های حفر شده قرار داده و روی آن­ها را با یک چهارم تا یک دوم اینچ خاک بپوشانید. عمق پیاز بایستی بیش از 5 سانتیمتر باشد. برای محکم کردن خاک روی پیاز می­توان از دست­ها یا کفش­ها استفاده کرد؛ زمانی که خاک سفت می­شود رشد بهتر از خاک سست است. در پایان کاشت مقدار کمی آب اضافه می­شود تا رشد آن تنظیم شود. پیازهای نشاء کاری شده نسبت به پیاز کامل یا بذرها نیاز به آب بیشتری دارد؛ بنابراین، اگر آن­ها را کشت می­کنید بهتر است مقداری آب اضافی نیز در نظر بگیرید.

کاشت پیازها

کاشت پیازها

4- نگهداری از پیاز

پیاز یک گیاه نسبتا ظریف است، زیرا سیستم ریشه ­ای شکننده ­ای دارد که می­تواند به راحتی توسط علف­های هرز آسیب ببیند. برای کشیدن علف­های هرز بهتر است آن­ها را از بالا برش دهید؛ کشیدن علف­های هرز می­تواند ریشه­ های پیاز را از بین ببرد. هر هفته به پیازهای خود حدود 2.5 سانتیمتر آب اضافه کنید و هر ماه مقداری کود نیتروژن به آن اضافه نمایید. بلافاصله پس از کشت، برای حذف رطوبت و جلوگیری از علف­های هرز یک لایه مالچ اضافه کنید.

اگر می­خواهید که پیاز دارای طعم شیرین­تری باشد، می­توانید آب بیشتری به آن اضافه کنید. اگر پیاز شما دارای گل بود، آن­ها را بیرون بکشید. این پیازها رشد نکرده و طعم خوبی نخواهند داشت.

نگهداری از پیاز

نگهداری از پیاز

5- برداشت پیازها

پیازها زمانی به طور کامل می­رسند که رنگ زرد طلایی در بالای آن­ها ظاهر شود؛ در این مرحله، انتهای آن را خم کنید تا به زمین برسد. انجام این کار باعث جابجایی بیشتر مواد مغذی و توسعه پیاز می­شود. بعد از 24 ساعت، انتهای آن قهوه ­ای شده و پیاز آماده برداشت می­شود. آن­ها را از خاک بیرون آورده و شاخه­ ها را از 2.5 سانتیمتر بالای آن جدا کرده و ریشه­ ها بردارید. پیازها را به مدت یک یا دو روز در مقابل آفتاب قرار دهید و سپس آن­ها را به مدت دو تا چهار هفته در فضای خالی قرار دهید تا خشک شدن آن ادامه یابد.

  • پیازها را روی یک صفحه مشبک قرار دهید تا جریان هوا باعث خشک شدن آن شود. این کار به آن­ها کمک می­کند که عطر و طعم خود را حفظ کند.
  • پیازهای شیرین به دلیل رطوبت بالای آن­ها به زودی خراب می­شوند؛ بنابراین، ابتدا بایستی از پوسیدگی ظاهری آن جلوگیری شود.
  • هر پیازی که علائم پوسیدگی را نشان می­دهند برش داده و از بین ببرد تا بیماری به سایر پیازهای ذخیره شده گسترش نیابد.
برداشت پیازها

برداشت پیازها

برای خرید انواع بذر پیاز می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

16 دیدگاه درباره مقاله “چگونگی کاشت پیاز

  1. Avatar علی گفت:

    سلام تعدادی پیاز کوچک را درخاک باغچه کاشتم. الان سبز شده آیا قسمت سبز قابل استفاده است.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بله در آشپزی می توانید استفاده کنید

  2. Avatar کامی شیک گفت:

    سلام ازیه بذرپیازچنتاپیازدرمیادتشکر

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      از یه بذر پیاز یه پیاز در می آید .

  3. Avatar Sahab گفت:

    سلام.ایا با کاشت وپیاز میتوان پیاز برداشت کرد؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      کاشت پیاز با بذر انجام میشود.

  4. Avatar امیر محمد شیاسی گفت:

    سلام متاسفانه بعضی ا افراد گفته اند که از قسمت سبز پیاز میشه استفاده کرد ، باید بگم این قسمت هیچ کاربردی نداره و باعث مریضی میشه ، لطفا بدون مطالعه نظر ندهید .

  5. Avatar davood گفت:

    سلام وقت بخیر بذر پیاز راکاشتیم متاسفانه سبزینه اش خیلی رشد کرد ولی ازبنه خبری نشد علت چه بوده

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      باید توضیح میدادید که پیاز را در چه زمانی کاشتید که این مشکل به وجود آمده است و البته باید ببینید بذر پیاز شما بهاره است و یا پائیزه ؟

  6. Avatar شاهین گفت:

    سلام من پیاز سال گذشته کاشتم بعضی از پیازها رشد نکرده خیلی کوچیکه مونده امسال میتونم بعنوان پیازچه استفاده کنم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      طعم پیازچه با پاز متفاوت است می توانید برای ترشی استفاده کنید از پیاز های کوچک

  7. Avatar محمد گفت:

    سلام اگر به صورت گلخانه ای پیاز کشت بشه دمای محیط باید چقدر باشه و بهترین زمان کاشت کی هستش ؟؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      کاشت پیاز به صورت گلخانه ای به صرفه نیست ولی درمای مناسب 20 تا 25 درجه است و بهترین زمان در اواخر فصل سرما است.

  8. Avatar Mahla گفت:

    سلام راجب فرایند اخته کردن پیاز هم اطلاع دارید؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      راجه به اخته کردن پیاز تا بحال نشنیده بودم مطلب را منتشر میکنم تا اگر عزیزی اطلاع داشت به شما راهنمایی بکند.

  9. Avatar محمد اکبز گفت:

    اسلام علیکم
    پیاز روز کوتاه در مدت چند ماه کم از کم حاصل خواهد داد و دیگر اینکه رات پ طریقه وجود دارد که پیاز از موعد حاصل دهی خویش زودتر به حاصل برسد مثلا برای مدت ۱۵ روز پیشتر یعنی چی کتری انحام بدهیم تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *