گیاهان

روش های نگهداری از خیار

روش های نگهداری خیار در طولانی مدت

طریقه ی درست ذخیره کردن سبزیجات، به منظور تازه نگه داشتن آنها و افزایش ماندگاری‌شان، یکی از مهمترین دغدغه ها در نگهداری مواد غذایی است. برای افرادی که فوق العاده پُرمشغله و شلوغ هستند، خرید مواد غذایی به صورت یک روز در میان، می تواند کمی چالش برانگیز باشد، زیرا برنامه ی روزانه ی آنها، همچین اجازه ای را به آنها نخواهد داد.

چگونه سبزیجات را در طولانی مدت نگهداری کنیم؟

اگر از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر سرکار می‌روید، دیگر وقتی برای رفتن به خرید و پر کردن یخچال خود از سالاد، گوشت و لبنیات نخواهید داشت. علاوه بر افرادی که بیرون کار می کنند، افراد مجردی که در آپارتمان های کوچک زندگی میکنند نیز ترجیح می دهند مواد غذایی خود را یکجا خریداری کنند.

خرید مواد غذایی ای که حداقل برای یک هفته دوام داشته باشند، کاملاً معقول است. حتی اگر فردی هستید که دوست دارید سبزیجات را بصورت تازه خریداری کنید، باز هم خرید آنها، هر روز، امکان پذیر نیست. چه سخت گیر باشید و چه نباشید، حمل مواد و سبزیجات به صورت هر روزه، از فروشگاه تا خانه، غیر ممکن خواهد بود، پس بهتر است نحوه نگهداری از سبزیجات را به خوبی بدانید.

بذر خیار سوپر

اگر شما مسئولیت پخت و پز در خانه را دارید، قطعاً باید نحوه نگهداری از سبزیجات را بلد باشید. هر فصل مختلف، چه زمستان های سرد و خشک، و چه تابستان های بسیار گرم، محصول تازه ای از سبزیجات و میوه ها را به همراه دارد.

ممکن است بارها از بزرگان خود شنیده باشید که می گویند: شما فقط باید محصول فصل را بخورید. سبزیجات و میوه های خارج از فصل، طراوت زیادی ندارند و ممکن است شما را بیمار کنند. به عنوان مثال، در تابستان همیشه خیارهای تازه و خنک و بزرگی در دسترس هستند، در حالی که در زمستان، مجموعه ای از محصولات تازه، از جمله سبزیجات ریشه‌ای خوشمزه، وجود دارند.

تنها کاری که می توانید برای تازه نگه داشتن سبزیجات و میوه ها برای مدت طولانی انجام دهید، استفاده از متد های نگهداری از مواد غذایی است؛ که البته کار آسانی نیست؛ زیرا برخی از سبزیجات، خیلی سریع پوسیده می شوند.

نگهدازی طولانی مدت خیار

نگهدازی طولانی مدت خیار

نگهداری از خیار در طولانی مدت:

خیار یکی از سبزیجاتی است که در حالت ایده آل، هرگز نباید بیش از یک هفته از خرید خیار گذشته باشد؛ زیرا آب بسیار زیادی دارد. هرچه مدت بیشتری آنها را در یخچال نگه دارید، احتمال خشک شدن و در نهایت پوسیدگی آنها بیشتر است. متأسفانه، حتی با بکار بردن بهترین روش های نگهداری برای تازه نگه داشتن خیار، در پایان هفته، با خیارهایی پوسیده یا له شده مواجه خواهید شد.

حال، خوشبختانه روشهای زیادی برای ذخیره خیار وجود دارد که ما در این مقاله، به شما یاد خواهیم داد که چگونه می‌توان آن ها را، حتی تا ۱ ماه، سالم نگه داشت! تصور سالم ماندن سبزیجاتی با محتوای آب زیاد مانند خیار، در یخچال آن هم به مدت بیش از یک هفته، بسیار سخت است. با این حال، غیر ممکن نیست. نکته ی طلایی ذخیره کردن خیار، بریدن آنها و سپس ادامه روشهای مختلف نگهداری است.

با برش دادن آنها، نه تنها بسته بندی و نگهداری آنها راحت تر خواهد بود، بلکه تازه تر می مانند. تنها به کمی خلاقیت و کمی توجه بیشتر احتیاج دارید، تا خیارهای خرد شده خود را هفته ها سالم نگاه دارید. با ما همراه باشید تا روش های بسیار موثری را که می توانید خیارهای خرد شده را سالم نگه دارید، یاد بگیرید.

بذر خیار روکالبا

روش های نگهداری از خیار:

نگهداری از خیار روش های گوناگونی دارد که در ذیل به آنها می پردازیم.

۱. فریز کردن:

فریز کردن هر نوع سبزی یا گوشت، یکی از قدیمی ترین روش های اثبات شده برای نگهداری طولانی مدت از آنها است. در پشت منجمد کردن هر نوع ماده غذایی، یک دلیل علمی بسیار ساده وجود دارد؛ آن هم این است که آب و هوای گرم، فعالیت های میکروبی را تشدید می کند. بنابر این، با منجمد کردن هر نوع ماده غذایی، بلافاصله تمامیِ فعالیت‌های میکروبی، از جمله مخمر و رشد حشرات، به حداقل سرعت می‌رسد.

به این دلیل آن است که گوشت، پس از خرید از فروشگاه، باید به سرعت در فریزر نگهداری شود. به همین ترتیب، برش های خیار را می توان به راحتی منجمد کرده و تا یک ماه نگاه داشت. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که خیار را برش زده، با یک حوله کاغذی خشک کرده و سپس منجمد کنید.

برای نگهداری خیارهای بریده شده، می توانید از یک ظرف و یا یک کیسه پلاستیکی ziploc استفاده کنید. این باعث می شود که ماندگاری آنها از ۳-۴ روز به ۲ هفته برسد؛ پس بهتر است که سریع تر خورده و مصرف شوند. در آخر، لازم به ذکر است که هیچ جایگزینی برای سبزیجات تازه، وجود ندارد.

روش فریز کردن خیار

روش فریز کردن خیار

۲. محلول لیمو و نمک:

ترکیب لیمو و نمک با هم، بهترین راه حل برای تازه و فوق العاده ترد نگه داشتن گوشت، سبزیجات و میوه های شماست. هر چیزی که برای جلوگیری از پوسیدگی گوشت استفاده شود، قطعاً سبزیجات و میوه ها را نیز تازه و آب دار نگه می دارد. اگر می خواهید برش های خیار خود را در یخچال نگه دارید، برای اینکه طراوت خود را از دست ندهند، آنها را به مخلوط لیمو و نمک آغشته کنید.

لیمو و نمک هر دو با هم، از خیار برای مدت طولانی تری نگهداری می‌کنند. بعد از اینکه خیار را قطعه قطعه بریدید، یک لیمو تازه را برش داده و روی خیار، فشار دهید. کمی نمک نیز روی آن بپاشید. این مخلوط زیبا، نه تنها تازه می ماند، بلکه بسیار خوشمزه نیز می شود. شما می توانید خیارهای خرد شده را در لیمو و نمک تا یک هفته نگهداری کنید. تنها چیزی که تغییر خواهد کرد، طعم آن است؛ اما طراوت آن دست نخورده باقی خواهد ماند.

۳. ترشی کردن:

درست کردن ترشی، یک روش شگفت انگیز و فوق العاده خوشمزه برای ذخیره خیارهای خرد شده است. اگر فردی هستید که دوست دارید با هر وعده غذایی خود، چیزی در کنارش میل کنید، پس قطعا ترشی خیار را دوست خواهید داشت. نحوه تهیه انواع مختلف ترشی را می توان در اینترنت پیدا کرد.

اگر وقت کافی برای تهیه انواع ترشی های خاص و ویژه را ندارید، می توانید ترشی خیار خود را با استفاده از دستور العمل کلاسیک درست کنید. تمام کاری که باید انجام دهید، این است که خیارها را ببرید و به نسبت های مساوی، با آب و سرکه مخلوط کنید.

خیارها را می‌توان با نمک، فلفل و هر ادویه دلخواه دیگر، مزه دار کرد. مخلوط باید چند ساعتی در یخچال استراحت کند تا مزه ی سرکه را به خود بگیرد. قبل از خوردن آن، باید حداقل یک روز کامل صبر کنید. جویدن برش های خیار ترش و تند و خوشمزه، طعمی بی‌نظیر و باورنکردی به غذای شما خواهد افزود.

روش ترشی کردن خیار

روش ترشی کردن خیار

۴. تکه های خیار یخی:

یک روش جالب دیگر برای ذخیره سازی خیار، تهیه قطعه یخ های مکعبی از آنهاست. با این روش، مجبورید خیار را منجمد کنید، اما یکی از سریع ترین راه ها برای نگهداری از خیارهای از قبل بریده شده است. ایده انجماد خیار های خرد شده در قالب های یخ، مناسب برای استفاده در پخت و پز است.

آنها قطعاً در فریزر تازه خواهند ماند و در صورت نیاز، به راحتی می توانید آنها را بیرون آورده و استفاده کنید. اگر می خواهید از این خیارهای منجمد در سالاد استفاده کنید، می‌توانید چند تکه هویج و کلم را نیز بصورت قطعه های یخی، منجمد نمایید.

تمام کاری که باید انجام دهید، این است که حداقل یک ساعت قبل از تهیه سالاد، سینی یخ را از فریزر بیرون آورده و اجازه دهید سبزیجات، بصورت کامل آب شوند و سپس آنها را در کاسه سالاد خود بریزید. اگر بدنتان نیاز به آبرسانی دارد، می توانید چند قطعه یخ خیار را در نوشیدنی خود بیندازید.

این مخلوط نه تنها خوشمزه است، بلکه هرگز مزه‌ یک مکعب یخ خیار را فراموش نخواهید کرد. به جای منجمد کردن برش های کامل خیار، حتی می توانید خیار را رنده کرده و سپس در قالب یخ قرار دهید. رنده کردن آنها به شما، امکان ایجاد تنوع را خواهد داد. اگر می‌خواهید ساندویچ درست کنید، می توانید خیارهای رنده شده را به سرعت ذوب کرده و به ساندویچ مرغ خود اضافه کنید.

مجموعه بذر خیار

۵. ظروف سالاد از قبل تهیه شده:

بجای فریز کردن سبزیجات در قالب های یخ، می توانید خیارهای خرد شده را در ظروف سالاد ذخیره کنید. می‌توانید سایر سبزیجات را نیز به همراه تکه های گوشت خرد شده، و یا مخلوط سالاد، در یک ظرف مناسب بریزید. می‌توانید هر روز، سالادهای از قبل برش خورده خود را با خیار تازه، مخلوط کنید. برای خوردن یک وعده سالاد تازه و سالم، کافیست ظرف را از فریزر خارج کرده و برای چند ثانیه در ماکروویو، گرم کنید.

۶. ذخیره سازی در دمای اتاق:

در طول زمستان، سبزیجاتی مانند خیار، اگر یک شب کامل در یخچال نگهداری شوند، ممکن است منجمد شوند. دلیل این امر این است که نه تنها یخچال بسیار سرد است، بلکه دمای بیرون آن نیز به سرمای موجود می افزاید.

ممکن است بسیار پیش آمده باشد که خیار را در یخچال، پژمرده و یخ زده پیدا کرده باشید. اگرچه نگه داشتن آنها در کشوی مخصوص سبزیجات، به تازه‌تر ماندن آنها کمک می کند، اما در نهایت، در طول زمستان، یخ می زند. در این حالت، شما باید دمای یخچال کمی بالاتر ببرید، تا سبزیجات بتوانند در یک محیط مطلوب، مدت زمان بیشتری سالم بمانند.

با این حال، اگر سبزیجات سرد را دوست ندارید، یا به دلیل وجود مواد غذایی دیگر، نمی توانید دمای یخچال را تغییر دهید، می توانید خیارهای خود را در دمای اتاق نگهداری کنید. این ممکن است شما را متعجب کند، اما خیار در خارج از یخچال، پوسیده و پژمرده نخواهد شد.

بلکه حتی ترد و شاداب خواهند ماند؛ زیرا جو سرد اتاق، فعالیت های باکتریایی را تحت تأثیر قرار می دهد. از این رو، نگهداری سبزیجات در دمای اتاق، یکی از مواردی است که می توانید در زمستان امتحان کنید. روش خوبِ دیگری برای نگهداری از خیار در فضای آشپزخانه، قرار دادن آن‌ها در یک سبد است.

حتی می توانید خیارها را در آشپزخانه، در یک ردیف قرار دهید. اگر می خواهید خیارهای خرد شده را بیرون از یخچال نگه دارید، باید آن ها را در یک کاسه گذاشته و به درستی روی آنها را بپوشانید. اگر می خواهید ظرف چند ساعت از آنها استفاده کنید، مقداری آب سرد روی آنها بریزید. این کار آنها را تازه و با طراوت نگه می دارد.

این روش ذخیره سازی، برای استفاده طولانی مدت در نظر گرفته نشده است، زیرا خیارها همه خرد شده اند. اما به شما کمک می کند تا چند روز، در طول شب های بسیار سرد زمستان، آنها را تازه نگه دارید.

درست کردن بستنی یخی خیار

درست کردن بستنی یخی خیار

۷. پاستایکلر خیار / بستنی یخی خیار (Cucumber Popsicles):

روش خوشمزه دیگری برای نگهداری خیارهای بریده شده، تهیه پاستایکلر خیار خنک و تازه است. برای تهیه بستنی، تمام برش های خیار را در آن قرار ندهید؛ بلکه سعی کنید چند برش له شده ی خیار را، برای تهیه یک بستنی یخی بی‌نظیر، نگه دارید.

اگر به خوردن سبزیجات علاقه ندارید، این یک روش عالی برای گنجاندن آنها در رژیم غذایی است. بچه ها عاشق خوردن بستنی یخی هستند؛ و این روش بسیار خوبی برای اضافه کردن مقداری آب خیار، به رژیم غذایی آنهاست. بنابراین، اگر نگران نگهداری از خیار های بریده شده خود هستید، حال می‌دانید که باید چه کنید.

حتی می توانید خیار بریده شده را با کمی خلاقیت و چسباندن روی چوب های زیبا، بسیار جذاب و خوشمزه جلوه دهید. با اینکار، هم شما و هم بچه هایتان از آنها لذت خواهید برد. برای ساخت بستنی خوشمزه، دستورالعمل های زیادی وجود دارد. اگر می خواهید به راحتی یک بستنی یخی خوشمزه درست کنید، کافیست برش های خیار را له کرده و چند برش را برای زیبایی آن، دست نخورده نگه دارید.

سپس مقداری عسل، شربت افرا، لیمو و ادویه مورد علاقه خود را به آن اضافه کنید. مخلوط را در قالب های بستنی بریزید، و اجازه دهید به طور کامل منجمد شود. ممکن است این فرایند یک شب کامل به طول انجامد؛ بنابراین باید صبور باشید. به محض آماده شدن‌، از خوشمزه ترین و سالم ترین میان وعده هایی خواهد بود که تاکنون خورده اید.

خوردن بستنی یخی در تابستان، بسیار خنک، مرطوب و شاداب کننده است. علاوه بر مزایای بسیار آن، دیگر نگران خراب شدن برش های خیار خود نخواهید بود. نکته مثبت در مورد این بستنی ها، این است که می توانید تا هر زمانی که بخواهید، آن ها را در فریزر نگهداری کنید.

درست کردن دتاکس خیار

درست کردن دتاکس خیار

۸. نوشیدنی سم زدا / نوشیدنی دیتاکس (Detox drink):

یکی دیگر از راه های عالی برای ماندگاری بیشتر برش های خیار و بهره مندی از کیفیت آبرسانی آنها، استفاده از آن در نوشیدنی های سم زدا است. مقداری آب لیمو و چند برش سیب را به همراه خیارهای خرد شده، در دیتاکس خود استفاده نمایید.

برای تهیه دیتاکس، یک پارچ را با آب پر کرده و همه برش ها را در آن قرار دهید. حدود یک ساعت آب را در یخچال بگذارید تا سبزیجات و میوه ها، مواد مغذی خود را آزاد کنند. پس از تهیه، می توان ۳-۴ روز از این آب سم زدای خوشمزه استفاده کرد.

با کمک این روش های شگفت انگیز و خلاقانه که در این مقاله گفته شد، دیگر نگرانی و دغدغه ای برای خرید و نگهداری از خیارها، نخواهید داشت. وقت آن رسیده که یخچال خود را، با این سبزیجات خوشمزه پر کنید و به کمک یکی از روش های بالا، آنها را تازه و شاداب نگه دارید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر صیفی جات می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *