خوشمزه ها

10 دمنوش گیاهی سالم که باید امتحان کنید

چای گیاهی سالم

چای های گیاهی قرن ها است که وجود دارند. با این حال، با وجود این که به آن ها چای گفته می شود، اما چای واقعی نیستند؛ چراکه چای های واقعی، از جمله چای سبز، چای سیاه، چای اوولانگ، چای سفید و چای پوئر از برگ گیاه Camellia sinensis jidi تهیه می شوند. از طرف دیگر، چای های گیاهی از میوه های خشک، گل ها، ادویه جات یا گیاهان تهیه می شوند. این بدان معناست که چای های گیاهی می توانند طعم و مزه های متنوعی داشته باشند و جایگزین وسوسه کننده ای برای نوشیدنی های قندی یا آب باشند.

دمنوش گیاهان سالم:

علاوه بر خوشمزه بودن، بعضی از چای های گیاهی دارای خواص موثر بر سلامتی نیز هستند. در حقیقت، چای های گیاهی صدها سال به عنوان داروهای طبیعی برای انواع بیماری ها استفاده شده اند. جالب است که، علم مدرن شروع به بررسی در مورد برخی از کاربردهای سنتی چای های گیاهی کرده است.

در اینجا لیستی از 10 چای گیاهی سالم آورده شده است که می توانید از بین آن ها نوشیدنی های مورد علاقه ی خود را انتخاب و تهیه کنید.

1. چای بابونه:

چای بابونه بیشتر به دلیل اثرات آرام بخشش شناخته شده است و اغلب به عنوان یک ماده خواب آور استفاده می شود. دو مطالعه تأثیر چای بابونه بر مشکلات خواب در انسان را بررسی کرده است. در یک مطالعه بر روی 80 زن پس از زایمان که دچار مشکل خواب شده بودند، نوشیدن چای بابونه به مدت دو هفته در آن ها منجر به بهبود کیفیت خواب و کاهش علائم افسردگی شد. یک مطالعه دیگر روی 34 بیمار مبتلا به بی خوابی انجام شد که بعد از مصرف چای بابونه به صورت دو بار در روز مشکل خواب آن ها برطرف شد. از این گذشته، اعتقاد بر این است که بابونه دارای اثرات ضد باکتری، ضد التهابی و محافظ کبد است. شواهد اولیه نشان می دهد بابونه می تواند در مبارزه با اسهال و زخم معده نیز موثر باشد. چای بابونه همچنین درد های قبل از قاعدگی را کاهش می دهد و شواهدی نیز مبنی بر تاثیر این چای بر افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو وجود دارد. این چای برای افراد دارای چربی و قند خون بالا نیز موثر است.

برای مطالعه مقاله معرفی گیاه علف چای (هوفاریقون) می توانید از این لینک استفاده نمایید.

چای بابونه

چای بابونه

2. چای نعناع:

چای نعناع یکی از رایج ترین چای های گیاهی در جهان است که از آن برای کمک به هضم مواد غذایی در دستگاه گوارش استفاده می شود. همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد سرطان، ضد باکتری و ضد ویروس است. بیشتر این تأثیرات در انسان مورد مطالعه قرار نگرفته است، بنابراین نمی توان فهمید که آیا این مزایا برای بدن انسان نیز تاثیری دارد یا خیر. با این حال، مطالعات متعددی تأثیرات مفید نعناع را بر دستگاه گوارش تأیید کرده اند. به طوری که استفاده از روغن نعناع که اغلب شامل سایر گیاهان نیز می باشد، می تواند به درمان سوء هاضمه، تهوع و درد معده کمک کند. شواهد همچنین نشان می دهد که روغن نعناع در درمان اسپاسم روده، مری و روده بزرگ نیز مؤثر است. از روغن نعناع همچنین در رفع علائم سندرم روده تحریک پذیر استفاده می کنند.

بنابراین، هنگامی که احساس ناراحتی در دستگاه گوارش دارید، خواه درد معده، حالت تهوع یا سوء هاضمه باشد، چای نعناع یک درمان طبیعی عالی برای آن ها است.

چای نعناع

چای نعناع

3. چای زنجبیل:

نوعی نوشیدنی با طعمی تند که مقدار زیادی آنتی اکسیدان (که برای جلوگیری از انواع بیماری ها مفید است) در خود جای داده است. این نوشیدنی همچنین در مقابله با التهاب و تحریک سیستم ایمنی بدن تاثیر دارد و به عنوان داروی مؤثر برای درمان حالت تهوع خصوصاً در اوایل بارداری و درمان سرطان و بیماری حرکتی نیز موثر است. شواهد همچنین حاکی است که زنجبیل در جلوگیری از زخم معده و تسکین سوء هاضمه یا یبوست نیز کمک می کند. زنجبیل درد پریودی را تسکین می هد و همانند ایبوپروفن در تسکین درد موثر خواهد بود. مکمل های زنجبیل به کنترل قند خون و سطح چربی خون نیز کمک می کنند.

چای زنجبیل

چای زنجبیل

4. چای گل ختمی (چای ترش):

چای ترش از گل های رنگارنگ گیاهی به نام Hibiscus تهیه می شود. این گیاه به رنگ های صورتی و قرمز هستند و طعمی ترش دارند. می توان آن را داغ یا به عنوان نوشیدنی خنک سرو کرد. این چای همچنین خواص سلامتی مختلفی دارد. به عنوان مثال، چای ترش دارای خواص ضد ویروسی است و مطالعات نشان داده است که عصاره آن در برابر گونه های مختلف آنفولانزای مرغی بسیار مؤثر است. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که چای ترش باعث کاهش فشار خون بالا می شود. از این گذشته، مصرف عصاره این چای به مدت شش هفته به طور قابل توجهی باعث کاهش استرس اکسیداتیو در بازیکنان فوتبال می شود. اگر از هیدروکلروتیازید که یک داروی ادرارآور استفاده می کنید، از نوشیدن چای ترش خودداری کنید. چرا که ممکن است با این دارو تداخل ایجاد کرده و باعث مسمومیت شود. چای ترش، همچنین ممکن است اثرات آسپیرین را کوتاه کند، بنابراین بهتر است این چای را با فاصله ی 4 ساعته از از آسپرین بنوشید.

چای گل ختمی (چای ترش)

چای گل ختمی (چای ترش)

5. چای اکیناسه:

چای اکیناسه یک داروی بسیار محبوب است که از سرماخوردگی جلوگیری می کند. شواهد نشان داده است که اکیناسه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و در رفع ویروس ها و عفونت های بدن موثر است. بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که اکیناسه می تواند مدت سرماخوردگی را کوتاه کند و از شدت علائم آن کاسته یا حتی از بروز آن جلوگیری کند. با این حال، نتایج متناقضی نیز وجود دارد. بنابراین، به طور قطعی نمی توان گفت که مصرف اکیناسه به سرماخوردگی کمک می کند. حداقل، این نوشیدنی گیاهی گرم ممکن است به شما کمک کند تا در صورت احساس سرماخوردگی، گلو درد خود را تسکین دهید.

چای اکیناسه

چای اکیناسه

6. چای رویبوس:

Rooibos یک چای گیاهی است که در آفریقای جنوبی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه از برگ های گیاه رویبوس یا گیاه بوته قرمز تهیه می شود. آفریقای جنوبی در طول تاریخ از آن برای اهداف دارویی استفاده کرده است، اما تحقیقات علمی بسیار کمی در مورد این موضوع وجود دارد. با این حال، یک مطالعه نشان داده است که چای رویبوس باعث سلامت استخوان ها و تراکم آن می شود. علاوه بر این، شواهد اولیه نشان می دهد که چای رویبوس در جلوگیری از بیماری های قلبی نیز موثر است؛ به طوری که آنزیم منقبض کننده ی عروق خونی را مهار کرده و همانند داروی فشار خون عمل می کند. همچنین، نوشیدن شش فنجان چای رویبوس در روز به مدت شش هفته باعث کاهش سطح کلسترول و چربی LDL و بالا رفتن کلسترول HDL خوب در بدن می شود.

چای رویبوس

چای رویبوس

7. چای مریم گلی:

چای مریم گلی به دلیل داشتن خواص دارویی، شناخته می شود و تحقیقات علمی زیادی برای شناخت خواص این گیاه و تاثیر آن بر مغز انجام شده است. این گیاه باعث کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر در انسان می شود. همچنین روغن یا قطره ی این گیاه نیز بر جلوگیری از آلزایمر تاثیر دارد. یکی از ده ها فواید مریم گلی، بهبود خلق و خو و افزایش هوش در انسان و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده ی بزرگ است.

برای مطالعه مقاله طرز تهیه چای نعنا سنتی مراکش می توانید از این لینک استفاده نمایید.

چای مریم گلی

چای مریم گلی

8. چای بادرنجبویه:

چای بادرنجبویه دارای عطر و طعمی سبک و خواص تقویت کننده سلامتی است. در یک مطالعه کوچک که بر روی 28 نفر و به مدت شش هفته انجام شد نشان داد؛ کسانی که به طور مداوم از این چای مصرف می کردند کشش شریان های آن ها افزایش یافته، چرا که سفتی شریان ها یکی از عوامل خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و افت فشار خون محسوب می شود.

در این آزمایش مشخص شده این چای همچنین خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد و یک مطالعه دیگر بر روی کارمندان رادیولوژی نشان داد که نوشیدن مداوم این چای به مدت یک ماه، آنزیم های طبیعی و آنتی اکسیدان های بدن را افزایش می دهد. این امر به محافظت از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو به سلول ها و DNA کمک می کند. شواهد اولیه همچنین حاکی از آن است که بادرنجبویه سطح چربی خون، عملکرد مغزی و خلق و خو را بهبود می بخشد و باعث آرامش، کاهش دفعات تپش قلب، کاهش استرس و بهبود پردازش های ریاضی می شود.

چای بادرنجبویه

چای بادرنجبویه

9. چای نسترن:

چای نسترن سرشار از ویتامین C و ترکیبات گیاهی مفید است. این ترکیبات گیاهی دارای خاصیت ضد التهابی است و برای کاهش درد در بیماری های مفصلی مانند آرتریت، روماتوئید و آرتروز از این چای استفاده می کنند. همچنین یک مطالعه 12 هفته ای بر روی 32 فرد دارای اضافه وزن نشان داد؛ مصرف چای نسترن منجر به کاهش BMI و چربی شکم می شود. اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی این گیاه در مبارزه با پیری پوست کمک می کند. به طوری که مصرف این گیاه به مدت 8 هفته باعث کاهش عمق چین و چروک اطراف چشم و بهبود رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست صورت می شود.

چای نسترن

چای نسترن

10. چای گل ساعتی:

از برگ، ساقه و گل این گیاه برای تهیه چای استفاده می شود. چای گل ساعتی به طور سنتی برای تسکین اضطراب و بهبود خواب موثر است. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داده است که نوشیدن چای گل ساعتی به مدت یک هفته کیفیت خواب را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد. همچنین این گل در کاهش اضطراب مؤثر است و مانند یک داروی تسکین دهنده عمل می کند.

چای گل ساعتی

چای گل ساعتی

برای خرید انواع چای می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *