گیاهان

معرفی درخت خار چتر

خار چتر

درخت خار چتر (اقاقیا تورتیلیس) پوست آن هنگام لمس کردن با دست زبراست و به رنگ خاکستری تا سیاه است. این درخت ترکیبی از یک خار مستقیم با یک خار کوچک قلاب دار در کنار آن است. خارها نازک هستند و به صورت جفت رشد می کنند. گل ها به صورت دسته ای روی ساقه های قدیمی تشکیل می شوند. گل ها خودشان خامه ای، سفید و گلوله ای هستند. غلاف ها رنگ متمایز کم رنگ و قهوه ای طلایی دارند و پیچ خورده هستند. برگ ها بسیار کوچک هستند و ظاهری نرم و پوشیده از پر به چتر می دهند.

حیوانات برگ ها را همراه با خارها می خورند، خوردن خارها وقتی جوان تر و نرم تر هستند راحت تر است. خارهای سفت و سخت می توانند مانع چریدن بیش از حد شوند. خارها تیز و سفید هستند، بعضی از آنها مستقیم و بعضی دیگر قلاب مانند هستند. آنها به صورت منفرد یا جفت قرار می گیرند.

درخت خار چتر در دسامبر (تابستان) گل های سفید متراکم و پر می دهد، اما بسته به باران گل می تواند به صورت پراکنده باشد. این درخت شکل چتری کلاسیک همراه با خار دارد. در طبیعت به ارتفاعات بین 5-20 متر می رسد. بسیاری از گونه های پرندگان از این گیاه به عنوان محافظ استفاده می کنند و لانه های خود را در سایبان آن می سازند. رشد نسبتاً کندی دارد و با پهنای 8-13 متر به ارتفاع نهایی بین 3-5 متر می رسد.

گل و میوه خار چتر:

اقاقیا تورتیل (خار چتر) تعداد زیادی غلاف تولید می کند که توسط حیوانات وحشی و خانگی و گاهی توسط انسان خورده می شود. غلاف ها بصورت مارپیچی کاملاً پیچ خورده، قهوه ای کمرنگ بوده و بدون باز شدن روی زمین می افتند. آنها به مقدار زیادی جمع می شوند و حیواناتی مانند گوزن افریقایی، آهو، کرگدن و فیل با لذت از آنها می خورند.

بذر غلاف باز نشده پس از عبور از معده حیوان پراکنده می شود و این روشی است برای تکثیر و جوانه زدن بهتر. غلاف برخی دیگر از درختان اقاقیا قبل از افتادن به زمین شکافته شده و بدین ترتیب بذرها پراکنده می شوند.

شرح خار چتر

شرح خار چتر

کاربرد درخت خار چتر:

از الوار آن برای میله های حصار، هیزم، مبلمان و چرخ واگن استفاده می شود. غلافهای پربار،علوفه خوبی برای چراکاران چمنزار ایجاد می کند و شاخ و برگ آن نیز خوش طعم است، زیرا یکی از مهمترین درختان علوفه ای فصل خشک کمربند صحرا – ساحلی است. از پوست آن برای ریسمان در تانگانیکا استفاده می شود.

صمغ حاصل از درخت خوراکی است و فقرا از آن به عنوان آدامس استفاده می کنند. این درخت بهترین پیشنهاد برای بازیابی تپه های شنی در هند و آفریقا است. از شاخه های خاردار آن برای برپایی قفس و قلم موقت استفاده می شود. گفته شده است که پوست آن منبع خوبی از تانن است. آفریقایی ها از غلاف های آن گردنبندها درست می کنند.

سنگالی ها از ریشه آن برای ساخت نیزه و بومیان دریاچه چاد از ساقه ها برای نیزه های ماهی گیری استفاده می کنند. عشایر آفریقایی اغلب از ریشه های انعطاف پذیر برای چارچوب پناهگاه های موقت خود استفاده می کنند. غلاف ها و برگ ها از نظر تغذیه ای مقوی هستند و توسط حیوانات اهلی و دام ها استفاده می شوند.

میمون ها و بابون های غلاف های جوان را می خورند. حیوانات دیگر غلاف هایی را می خورند که روی زمین می افتند.

کاربردها

کاربردها

زیستگاه خار چتر:

درخت اقاقیا در ماسه های شنی و سنگی تا دره های آبرفتی رشد می کنند و در مکان های پر آب و فصلی رشد نمیکند. خار چتر که گونه ای بسیار مقاوم در برابر خشکسالی است، در مناطقی با بارندگی سالانه تا 40 میلی متر و تا 1200 میلی متر با فصول خشک 1-12 ماه رشد می کند. این درخت خاک های قلیایی را ترجیح می دهد اما در خاک شور و گچی رشد خوبی می کند.

جایی که خار چتر پیدا می شوند:

درخت خار چتر یکی از پرتعدادترین اقاقیا ها است. این درخت را می توان در موزامبیک، بوتسوانا، سوازیلند، گوتنگ، ایالت آزاد، مپومالانگا، لیمپوپو و کیپ شمالی یافت. 200 سال پیش این درخت در مصر و عربستان دیده شده است. گفته می شود که مکان های این درخت مناطقی از خاک خوب و علف های خوب را نشان می دهد.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر درخت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

2 دیدگاه درباره مقاله “معرفی درخت خار چتر

  1. Avatar م گفت:

    سلام چرا جایی بذر این نوع درخت ها رو نداره

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      ما اگر بذری را بتوانیم حتما تهیه می کنیم شاید بذر این گیاه زمان خاصی باید خریداری شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *