گیاهان

نگاهی کوتاه بر درخت ازگیل ژاپنی

درخت ازگیل

ازگیل ژاپنی یکی از گونه‌های درختی ازگیل به شمار می رود که بومی مناطقی از کشور ژاپن و چین است که امروزه در بیشتر مناطق جهان کاشت می‌شود. به صورت بوته‌ای و درختچه ای کوتاه رشد می‌کند که ارتفاع آن به 8 متر هم می‌رسد. طول عمر درخت ازگیل بین 30 تا 50 سال است که باردهی مطلوبی نیز دارد و از گیاهان زینتی فضای سبز و مناطق جنگلی به شمار می رود.پرسش

از گیاهان بیرونی است که قابلیت کشت در خانه را ندارد. هرس این گیاه به صورت محسوس و محدود انجام می‌شود. میوه و برگ این گیاه سرشار از ویتامین‌های مختلفی است طوریکه از برگ این گیاه استفاده‌های دارویی و درمانی می‌شود، از میوه این گیاه نیز علاوه بر مصرف خوراکی برای تهیه مربا، رب، ژله و … استفاده می‌شود. رشد آسان و سریعی دارد که در برابر آفات و بیماری‌ها مقاوم است.

نام علمی: ( Mespilus germanica) که در زبان گیلکی به آن کونوس, کُنوسمی‌گویند، و در زبان مازندرانی کنس و کندس می‌گویند، میوه‌ای است از خانواده گلسرخیان از سرده ازگیل‌ها (Mespilus) هم خانواده با سیب، گلابی، به، زالزالک و گلابی وحشی.

این میوه خوشمزه، از تیره گلسرخیان است و به این سبب با سیب و گلابی هم خانواده است. ازگیل ژاپنی سابقه هزار ساله در ژاپن دارد و امروزه به صورت انبوه در ژاپن و چین کشت می شود. این درخت همیشه سبز است و شاخه های گسترده و تاج کروی دارد.

ازگیل ژاپنی میوه ای شیرین، زرد رنگ (یا نارنجی کمرنگ)، آبدار و براق دارد. ارتفاعش تا 8 متر هم می رسد و قطر تاج کروی شکل آن بین 5 تا ده متر است.

شکوفه درخت ازگیل ژاپنی

شکوفه درخت ازگیل ژاپنی

هرس پذیری آن باعث شده در طراحی فضاهای سبز به کار برده شود. گلهای آن سفید و خوشه ای اند و از آبان تا دی ماه می رویند. جنس ازگیل دوگونه دارد که اولی همان ازگیل معمولی با نام علمی Mespilus germanica است. این گونه بومی جنوب غربی آسیا و احتمالا جنوب شرق اروپا است اما منشاء آن را ایران می دانند.  گونه دیگر M.canescens، اخیرا در آمریکای شمالی کشف شده است. گیاه ازگیل به شکل درخت پاکوتاه یا بوته های بلند است و متعلق به خانواده رزها است.

ازگیل در مکانی سایه روشن در جنگل‌های آفتابگیر رشد می‌کند و خاک مرطوب، سبک و شنی با خاک برگ یا خاک سنگین رسی و به خوبی زهکشی شده برای کشت آن مناسب است. گل هاى درخت آن سفید و میوه اش شبیه زالزالک است؛ با این تفاوت که میوه ی ازگیل درشت تر و قهوه اى رنگ و طعمش شیرین و کمى گس است.

نهال ازگیل ژاپنی

مشخصات گیاهی کامل درخت ازگیل ژاپنی:

ازگیل ژاپنی از درختان مثمر به شمار می رود که بومی مناطقی از کشور ژاپن و چین به شمار می رود که از باردهی مطلوبی برخوردار است و کیفیت میوه مناسبی دارد. درخت ازگیل در زبان گیلکی با نام کووس و کنوسمی و در زبان مازندرانی با نام کنس و کندس شناخته می‌شود. گیاهی از خانواده گل سرخیان به شمار می رود.

این گیاه با درختان مثمر دیگری همچون گلابی، گلابی وحشی و همچنین زالزالک هم خانواده شناخته می‌شود که قابلیت پیوند زدن را دارد. میوه این گیاه به صورت گرد، کروی و تخم‌مرغی شکل است که در ابتدای رشد به رنگ سبز است و به هنگام رسیدن به رنگ نارنجی و زرد تبدیل می‌شود که طعم شیرین و ملسی دارد. میوه این گیاه آبدار و بسیار خوشمزه است که خواص بسیاری دارد. توجه داشته باشید که هسته این گیاه به دلیل داشتن عنصر اسید سیانیدریک سمی است، بنابراین از خوردن آن خودداری کنید.

از میوه‌های تابستانی به شمار می رود، بسیاری از مردم به خصوص بومیان میوه این گیاه را همچون میوه به می‌پزند و سپس مصرف می‌کنند تا نرم شود. میوه این گیاه تقریباً 120 روز پس گلدهی به طور کامل می‌رسد. ارتفاع آن به 8 متر هم می‌رسد و به صورت درختچه‌ای کوتاه رشد می‌کند.

از میوه و برگ این گیاه استفاده‌های مختلف دارویی و درمانی می‌شود. گلهای این گیاه به صورت خوشه‌ای و به رنگ سفید بر روی شاخه گیاه ظاهر می‌شود و منظره زیبایی را نمایان می‌کند؛ گلهای این گیاه چند گلبرگی و معطر هستند طوریکه فضا را عطرآگین می‌کند و به عنوان یک گیاه زینتی در فضای سبز کشت می‌شود.

سابقه کشت این گیاه در کشور ژاپن به بیش از هزار سال می‌رسد که امروز به دلیل خواصی که دارد، بیشتر مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرد و از درختان همیشه سبز به شمار می رود که به صورت کروی است و شکل گسترده‌تری نسبت به سایر گونه‌ها دارد. این درخت بیشتر در کشور ژاپن و چین کشت می‌شود که به وفور می‌توانید مشاهده کنید.

توجه داشته باشید که ازگیل ژاپنی قابلیت کشت در منزل را ندارد و از این جهت یک درخت بیرونی به شمار می رود. برگهای سبز رنگی دارد که دارای شیارهای ظریفی است که به صورت متناوب با بریدگی‌های کوتاه و ساده بر روی شاخه گیاه ظاهر می‌شود.

برای خرید بذر انواع محصولات کشاورزی به فروشگاه پوپونیک مراجه کنید.

درخت ازگیل ژاپنی

درخت ازگیل ژاپنی

روش های تکثیر درخت ازگیل ژاپنی:

درخت ازگیل ژاپنی از طریق روش‌های گوناگونی تکثیر می‌شود که در ذیل به توضیح هر یک از آنان خواهیم پرداخت.

کشت بذری درخت ازگیل ژاپنی:

کشت بذری درخت ازگیل ژاپنی به مانند سایر درختان است. دانه یا هسته این گیاه سفت و کمی سخت است، به همین دلیل باید یک دوره سرمادهی مرطوب را طی کنید. برای این منظور پس از جداسازی دانه از قسمت گوشتی (توجه داشته باشید که این کار را با دهان خود انجام ندهید، چرا که بزاق دهان مانع از رشد بذر می‌شود) هسته یا بذر را در آب خوب بشورید و به مدت 12 تا 24 ساعت در آب ولرم قرار دهید. سپس بذرها را از آب خارج کنید و با مقداری خاک غنی و مرطوب مخلوط کنید و در درون یک نایلون بگذارید و درب آن را محکم ببندید و در دمای مناسب یخچال قرار دهید تا دوره یک تا دو ماهه سرمادهی خود را طی کند.

طی مدت رشد به گیاه سر بزنید و اگر کمترین نشانه‌ای از جوانه زنی بر روی بذر گیاه مشاهده کردید آن را از یخچال خارج کنید. در این مرحله زمان کاشت بذری گیاه در گلدان است که ابتدا باید یک گلدان یا سینی نشاء با زهکشی مناسب تهیه کنید، و با خاک مناسب درون آن را پر کنید و بذر گیاه را در عمق مناسبی از خاک مورد کشت بکارید و گیاه را آبیاری و تا زمان جوانه زنی آن را مرطوب نگه دارید. پس از گذشت مدتی بذر گیاه جوانه می زند و شروع به رشد می‌کند. زمانی که گیاه رشد کرد و به حد معینی از رشد خود رسید، می‌توانید طی مراحلی و به آرامی نهال به دست آمده را به بستر اصلی کاشت منتقل کنید. رشد آسان و متوسطی دارد.

توجه داشته باشید که برای سرما دهی می‌توانید از روش کاشت طبیعی بذر نیز استفاده کنید. به این صورت که در اواخر فصل پاییز بذر درخت را در زمین اصلی بکارید تا دوره سرمادهی خود را به صورت طبیعی با سرمای زمستان تجربه کند و با شروع بهار جوانه بزند.

نهال ازگیل ژاپنی

قلمه ساقه:

استفاده از قلمه چوب یکی از روشهای رایج تکثیر درختان مثمر و غیر مثمر به شمار می رود که برای تکثیر درخت ازگیل ژاپنی نیز این روش کاربرد دارد. در این روش یک شاخه 20 تا 30 سانتیمتری از شاخه درخت ازگیل که باردهی خوبی دارد تهیه کنید. توجه داشته باشید که کشت قلمه این گیاه زیاد معمول نیست چرا که امکان ریشه زایی و رشد کمتری دارد. ولی ناگفته نماند که این روش در برخی موارد جواب می‌دهد و قلمه ریشه‌دار شده و رشد می‌کند. پس از اینکه شاخه را جدا نمودید از هورمون ریشه زایی استفاده کنید و سپس قلمه را در بستر مناسبی از خاک تا نصف بکارید و آن را آبیاری کنید و تا زمان ریشه زایی مرطوب نگه‌دارید. اگر شرایط رشد مهیا باشد پس از گذشت مدتی قلمه ریشه‌دار می‌شود که در این زمان می‌توانید در صورت نیاز قلمه را جا به جا و به زمین اصلی منتقل کنید.

پیوند:

درخت ازگیل ژاپنی با درختانی همچون گلابی، زالزالک هم خانواده است به همین دلیل به راحتی می‌توانید به این درختان پیوند بزنید. برای پیوند زدن از درخت ازگیل ژاپنی ای استفاده کنید که باردهی بالایی دارد و میوه آن از کیفیت مطلوبی برخوردار است. پیوند را در سال اول یا دوم بر روی پایه مادری درخت گلابی، زالزالک و یا درخت ازگیلی که از طریق هسته رشد کرده است در فاصله 5 تا 10 سانتیمتری درخت از سطح خاک انجام دهید.

میوه ازگیل ژاپنی

میوه ازگیل ژاپنی

شرایط اکولوژیک رشد درخت ازگیل ژاپنی:

نور:

توجه داشته باشید که ازگیل ژاپنی به مانند ازگیل معمولی آفتاب زیاد و غیرمستقیم را دوست دارد.

دما:

ازگیل ژاپنی برای رشد به دمای بین 18 تا 22 درجه سانتی گراد نیاز دارد و در فصل زمستان تا دمای 10- را تحمل می‌کند؛ نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر دما به زیر سفر برسد گلدهی و میوه گیاه متوقف می‌شود.

خاک آبیاری:

برای رشد به خاک شنی، سبک، رسی و سنگین نیاز دارد. خاک باید از زهکشی مناسبی برخوردار باشد.

آبیاری:

به آبیاری متوسط و درعین‌حال منظمی برای رشد نیاز دارد. زمانی که درخت رشد کرد و چندساله شد نسبت به خشکی مقاوم می‌شود، ولی در سالهای نخستین رشد باید آبیاری گیاه به طور منظم انجام شود.

فاصله کاشت:

فاصله کاشت درختان ازگیل از یکدیگر بین 4 تا 5 متر است و فاصله بین ردیف‌ها بین 3 تا 4 متر است.

برای داشتن خاک بهتر اینجا کلیک کنید.

درخت ازگیل ژاپنی

درخت ازگیل

روش های هرس درخت ازگیل:

درخت ازگیل از معدود درختانی به شمار می رود که نیاز به هرس ندارد، طوری که حتی هرس این گیاه مانع رشد گیاه می‌شود و باردهی گیاه را تا حدود زیادی کم و گلدهی گیاه را محدود می کند. به همین دلیل به هنگام هرس فقط باید شاخه‌های اضافی ضعیف و پیر را حذف کنید و از هرس بیشتر خودداری کنید. توجه داشته باشید که هرس این گیاه در زمانی انجام می‌شود که درخت در خواب به سر می‌برد. به همین دلیل بهترین زمان برای هرس ازگیل ژاپنی اواخر فصل زمستان یعنی اسفند ماه است.

زمان و مقدار کود دهی به درخت ازگیل ژاپنی:

درخت ازگیل ژاپنی به کوددهی کمی نیاز دارد اگر کوددهی از حد معمول بیشتر باشد گلدهی این گیاه به صورت محسوسی کاهش پیدا می‌کند، ولی از سوی دیگر اگر هدف شما از کاشت درخت ازگیل زیبایی ظاهری و طراحی فضای سبز است و نیاز به میوه ندارید می‌توانید کوددهی به درخت را برای افزایش سبزینگی گیاه انجام دهید. این گیاه نیاز به سه دوره کوددهی با نسبت‌های 6-6-6- به هنگام رشد دارد.

برای داشتن محصولی بهتر میتوانید از کود هربان 150 گرمی ، کود هربان 25 کیلوگرمی استفاده کنید.

آفات و بیماری‌های رایج درخت ازگیل ژاپنی:

از آفات و بیماری‌های رایج درخت ازگیل ژاپنی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • شته: شته نام حشره‌ای کوچک به رنگ سیاه و سبز است که خسارات زیادی را به درختان میوه وارد می‌کند. شته از طریق تجمع بر پشت برگ گیاه از شیره برگ شروع به مکیدن می‌کند که در نتیجه این عمل سر شاخه‌ها ضعیف تر و شکوفه‌ها ریزش می‌کنند. از سموم کشاورزی شیمیایی پی متروزین، پریمور و … برای از بین بردن شته استفاده کنید. میزان و نحوه مصرف بر روی محصول درج شده است.
  • لاروها: لاروها در واقع به نوزاد حیواناتی گفته می‌شود که دگردیسی کاملی دارند. نوعی حشره است که به گیاه آسیب می‌رساند و باعث ایجاد خسارت می‌شود. از لاروهایی که به درخت ازگیل ژاپنی آسیب می‌رسانند، می‌توان به خانواده پروانه‌ها، سوسک‌ها و مگس‌ها اشاره نمود.
  • کرم صدپا: کرم صد پا گونه‌ای حشره است که باعث آسیب به گیاه ازگیل می‌شود و خساراتی را به بار می‌آورد، به همین دلیل با استفاده از سموم شیمیایی می‌توانید این حشرات را از بین ببرید.
  • بیماری سفیدک برگ: این نوع بیماری لکه‌های سفید رنگی را بر روی شاخ و برگ گیاه ایجاد می‌کند، که باعث تغییر رنگ برگ و در نتیجه ضعیف شدن و افتادن آن می‌شود.
  • بیماری زنگ: در این بیماری لکه‌های زنگ‌زده‌ای بر روی برگ و همچنین میوه گیاه ظاهر می‌شود.

بذر درخت ازگیل ژاپنی

پوسیدگی ضعیف شدن ریشه:

همانطور که از نامش مشخص است این بیماری باعث پوسیدگی ریشه گیاه می‌شود، در نتیجه ضعف ریشه درخت به طور کلی خشک و از بین می رود. برای از بین بردن این بیماری از سموم شیمیایی مناسب استفاده کنید.

نحوه برداشت ازگیل ژاپنی:

برداشت میوه درخت ازگیل به مانند سایر درختان مثمر است. به هنگام برداشت با دست خود میوه درخت ازگیل را بگیرید و بکشید تا از شاخه نازکی که به درخت چسبیده است جدا شود. می‌توانید برای برداشت سریع از قیچی و چاقو نیز استفاده کنید، پس از چیدن میوه آن را در داخل سبد و یا جعبه بریزید و به همین منوال کار برداشت را انجام دهید، زمانی که سبد پر شد آن را به بیرون منتقل کنید.

درخت ازگیل ژاپنی

درخت ازگیل ژاپنی

کاربرد ازگیل ژاپنی:

از ازگیل ژاپنی استفاده‌های مختلفی به قرار زیر می‌شود.

  • میوه این گیاه مصرف خوراکی دارد که می‌توانید به صورت خام و طبخ شده آن را مصرف کنید.
  • خواص دارویی و درمانی زیادی دارد، به همین دلیل در طب سنتی از آن استفاده می‌شود.
  • از برگهای این گیاه به عنوان جوشانده استفاده می‌شود.
  • از میوه ازگیل برای تهیه رب استفاده می‌شود که این کار طی مراحل مختلفی انجام می‌شود.
  • از میوه این گیاه برای تهیه ترشی استفاده می‌شود.
  • برای تهیه ژله نیز کاربرد دارد.
  • برای تهیه مربا نیز استفاده می‌شود.

سخن پایانی:

ازگیل ژاپنی یکی از گونه‌های درخت ازگیل به شمار می رود که بومی مناطقی از کشور ژاپن و چین است که امروزه در بیشتر مناطق جهان به دلیل خواصی که میوه و برگ این گیاه دارد کشت می‌شود. این گیاه رشد ساده ای دارد طوری که در آفتاب نیمه سایه و آبیاری کم نیز رشد می‌کند.

برای کاشت در مناطق جنگلی و فضای سبز مناسب است چرا که در خانه رشد نمی‌کند. نیاز به کوددهی و همچنین هرس آنچنانی ندارد. میوه این گیاه به صورت گرد و کروی و به رنگ زرد است. اگر تجربه کاشت درخت ازگیل ژاپنی و گونه‌های مختلف درخت ازگیل را دارید تجربیات، دیدگاه‌ها و نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبانی که قصد کاشت این درخت را دارند به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در مورد درخت ازگیل ژاپنی:

  1. آیا ازگیل ژاپنی برای خوردن بی خطر است؟

    ازگیل ژاپنی را می توان مانند سایر میوه ها تازه مصرف کرد و پوست نیز معمولاً خورده می شود. فقط توجه داشته باشید که بذرهایی در وسط وجود دارد، مشابه زردآلو، همچنین می توان از آن مانند سیب، هلو و … در پای، مربا و سایر مصارف آشپزی استفاده کرد.

  2. آیا برگ های ازگیل ژاپنی سمی هستند؟

    مانند بیشتر بستگان آن، دانه ها، یا دانه ها و برگ های جوان کمی سمی هستند. آنها حاوی مقادیر کمی از گلیکوزیدهای سیانوژنیک (از جمله آمیگدالین) هستند که در صورت خوردن سیانور آزاد می کنند. از برگ های ازگیل ژاپنی به عنوان تخریب کننده و خلط آور استفاده می شود و به تسکین دستگاه تنفسی و گوارشی کمک می کند.

  3. آیا ازگیل ژاپنی برای شما سالم است؟

    فواید سلامتی: مواد شیمیایی گیاهی به نام کاروتنوئید به این میوه گوشت پرتقال رنگ می بخشد و منبع بسیار خوبی از ویتامین A را برای سلامتی چشم ها و سیستم ایمنی بدن ضروری فراهم می کند. ازگیل ژاپنی همچنین منبع خوبی از کلسیم، پتاسیم و فیبر است.

  4. آیا می توانید یک درخت ازگیل ژاپنی را کوچک نگه دارید؟

    درختان ازگیل ژاپنی اگر فضای کافی داشته باشید برای اندازه و شکل نیازی به هرس ندارند. بدون هرس، قد آنها معمولاً به 15 تا 30 فوت می رسد. ازگیل ژاپنی هرس شدید را تحمل می کند، به عنوان مثال به عنوان پرچین یا به شکل اسپالیزه به دیواره بسته می شود.

  5. آیا برای تولید میوه به دو درخت ازگیل ژاپنی نیاز دارید؟

    یک درخت خود گرده افشان به تنهایی میوه تولید می کند. درختی که فقط تا حدی حاصلخیز باشد، می تواند میوه تولید کند بدون اینکه با درخت دیگری جفت شود، اما تولید میوه کاهش می یابد. برای اطمینان از گرده افشانی و عملکرد خوب میوه، دو حلقوی نزدیک هم بکارید.

  6. آیا ازگیل ژاپنی برای کاهش وزن مفید است؟

    فواید میوه ازگیل ژاپنی شامل کاهش فشار خون، ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد، به آرامش سیستم تنفسی، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن کمک می کند، وزن شما کاهش می یابد / به هضم غذا کمک می کند، محافظ مغز، کلسترول را در سطح سالم نگه می دارد، سلامت استخوان را تقویت می کند، برای گردش خون بسیار مفید است. سیستم، به بیماران دیابتی کمک می کند، برای بینایی بسیار مناسب است.

  7. آیا می توانم یک درخت ازگیل ژاپنی را از یک بذر پرورش دهم؟

    تکثیر ازگیل ژاپنی توسط بذر به طور کلی برای نمونه هایی که برای میوه کاشته می شوند توصیه نمی شود، زیرا نهال از بذر رشد نمی کند، اما برای کاشت های زینتی یا گیاه ریشه مناسب است. بذرهای لوکات تا زمانی که خشک نشوند به راحتی جوانه می زنند.

  8. آیا درختان ازگیل ژاپنی ریشه تهاجمی دارند؟

    یک درختچه یا درخت ازگیل ژاپنی دارای برگهای بزرگ و همیشه سبز است که به خوبی با گیاهان دیگر باغ ترکیب می شود. این درخت مانند خویشاوندان، هلوها و شلیل خود دارای سیستم ریشه مهاجم نیست.

برای خرید بذر و فروش بذر می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

مقاله های مرتبط

44 دیدگاه درباره مقاله “نگاهی کوتاه بر درخت ازگیل ژاپنی

  1. Avatar فاطمه گفت:

    سلام. ببخشید این درخت پایه ماده و نر دار. بعصی از درختا با اینکه بزرگن اصلا گل و میوه نمیدن. تو همون باغ یک درخت کلی‌میوه داده. دلیلش چیه؟ چکار کنیم میوه بده.و اینکه درخت چند ساله میوه میده؟ممنون

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت ازگیل ژاپنی احتیاجی به نر و ماده ندارد
      انهایی که با نمی دهند باید بذری باشند و نه پیوندی

    2. Avatar رضا گفت:

      سلام باعرض خسته نباشید
      من یک هسته این درخت را کاشتم والانن نهالی شده پر از میوه در ونک تهران توی گلدان
      ایا میشود تفننی یه گیاهی بهش پیوند بزنم ..چون پیوندک دارد …بیشتر جهت سرگرمی.
      و عزیز من شاخه های بالایی ک میوه داده اند را قطع نمیکنم…
      چه گیاهی قابل پیوند روی ان است؟
      ممنون میشم جواب بدید..اگر هر گیاهی روش پیوند بزنم و بگیرد… بینهاین خوشحال میشوم
      از شما ممنونم…نمیدونم کجا زحمت میکشی و جواب میدهید؟ به ایمیلم؟؟
      پپیشاپیش ازتون ممنونم

  2. Avatar لیلا گفت:

    سلام.درباغ یکی از دوستان درمرزن آباد یک درخت هست گلهای زیاد و خوشبوی سفید و به حالت خوشه ای میدهد اما گلها بعد از بسته شدن و خشک شدن تبدیل به میوه نمیشوند علت چیه؟

  3. Avatar مائده گفت:

    سلام ما درخت ازگیل ژاپنیمون، خیلی خاص و خوشمزست، چطوری همینی که داریم رو تکثیر کنیم، هسته اش رو میشه کاشت؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      هسته را بکارید بعد از بزرگ شدن با قلمه ای از این درخت ازگیل که خاص است پیوند بزنید

  4. Avatar داود نوریزاده برابی گفت:

    لطفا سم مناسب با آفت سفیدی وهمینطور طوسی شدن تنه و برگهای درخت ازگیل ژاپنی را بفرمائید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      منظور شما از آفت سفیدی همان مگس سفید است ؟
      اگر اینطور است باید از چسب زرد رنگ برای از بین بردن آن استفاده کنید.

  5. Avatar عاطی گفت:

    سلام خسته نباشید.
    درختچه ازگیل من برگاش خشک شده
    چیکار باید کنم
    خاکشم قبل از خشک شدن تعویض کردم خاک شنی بود

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      لطفا عکس از درخت ازگیل خود را به شماره 09358504040 واتس اپ کنید.

  6. Avatar رضا گفت:

    سلام من دوسال یک نهال ازگیل در حیاط منزل کاشتم ولی دوسال و واجب نشده برگشت سر حال این هستش زیر درخت یک ازگیل برزگ افتاده بود در آوردم در حیاط گذاشتم درخت اولی که در خانه پدرم است الان ده متر بیشتر خوب میوه میده اون اولش خسته بود ولی این یکی رشت نمیکنه؟ چگتر کنم در تهران هستیم بزرگه در تهران

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      نوشته های شما نامفهوم هستند متوجه نی شوم دقیقا
      ولی برداشتم اینه که شما دودرخت را همزمان کاشته اید یکی رشد کرده و دیگری رشد کمی دارد
      باید مکان کاشت نهال را از نظر خاک و مقدار آفتابگیری و بادگیر نبودن چک شود چون ازگیل ژاپنی علاقه ای به سرما ندارد.

  7. Avatar مریم گفت:

    با سلام، درخت ازگیل ژاپنی ما ارتفاعش به دومتر میرسه، ولی بار نمیده، دلیلش چیه؟ آیا به کود خاصی نیاز داره؟ اگه به کود نیاز داره اسم خود رو میفرمایید؟. ممنون از شما

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      ارتفاع درخت را نوشته بودید اما سن درخت را نگفته بودید تا بتوان راهنمایی کرد ولی اگر درخت شما زیر 3 سال است نباید کوددهی شود.ولی اگر بالای سه سال است میتوانید کوددهی بکنید ولی علت بار ندادن درخت شما کوددهی نیست.

  8. Avatar سیمین گفت:

    سلام شاخه های خشک درخت ازگیل رو چه زمانی باید هرس کرد؟ زمستان آخه میوه کرده اگر اشتباه نکنم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      برای هرس درخت ازگیل بعد از برداشت میوه می توانید اقدام کنید.

  9. Avatar رحمت خوشخو گفت:

    سلام ازگیل توی گلدون رو میشه زمستان بیرون نگه داشت

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اگر زمستان دمای هوا منفی نشود بله می توانید در بیرون از منزل نگهداری کنید.

  10. Avatar حسین گفت:

    سلام من ی نهال ازگیل خریدم ۴ سال پیش توی حیاط کاشتم، توی آمل هنوز میوه نداده ارتفاعش ۲ متری شده، ولی از میوه خبری نیست هنوز نهالش حدود یک متر بود.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت ازگیل برای باردهی حدود 5 سال زمان نیاز دارد.

  11. Avatar علیرضا احمدی گفت:

    سلام ایا گروه یا کانال واتساب هم دارید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      فعلا در واتس اپ گروهی نداریم

  12. Avatar عباس گفت:

    سلام
    چطور ودر چه فصلی میتونم از ازگیل قلمه بگیرم و بکارم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      فصل قلمه گرفتن ازگیل در زمان خواب درخت برا یرج 11 و 12 است.

  13. Avatar احمد گفت:

    درخت ازگیل من نه تا ده ساله هست میوه دهی خوبه اما میوه ها ریز هستند مکان رشد این تهرانپارس محدوده شهرک امید هست بفرمایید چکار کنم میوه ها درشت تر شود

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      برای درشت شدن میوه در مرحله اول آفتاب نیاز دارد گیاه و بعد از آن کود دهی در زمان مناسب

  14. Avatar رضا گفت:

    با سلام.
    بهترین موقع برای جابجایی درخت ازگل چه فصلی است از گلدان به خاک یا از خاک به محل دیگر؟
    آیا ریشه های ازگیل بصورت چپ و راست حرکت می‌کنند و در حیاط منزل آسیب می‌زنند یا ریشه ها به پایین زمین حرکت
    میکنند؟
    باتشکر

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      ریشه هر گیاه مانند تاج درخت عمل میکند بهترین زمان زمان خواب درخت در اواخر پاییز و تا آخر زمستان است .

  15. Avatar حسین ابدی گفت:

    سلام.
    امروز متوجه شدم تنه ازگیل ۱۲ساله از ۱۰ سانتی سطح زمین برجستگی زخم مانندپیدا کرده که رسوبات ومواد قرمز رنگی هم خارج کرده،وقتی مواد را برداشتم سوراخی ایجادشده بود که به داخل تنه امتداد داشت همراه باترشحات قرمز رنگ و مملو از دانه های ریز واحتمالا سفید .استدعا دارم راهنمایی بفرمایید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      لطفا عکس از تنه درخت به شماره 09358504040 واتس اپ و یا تلگرام کنید.

  16. Avatar آرام گفت:

    سلام وقت بخیر ،ببخشید میشه لطفا کمک کنید تا نهال ازگیل ژاپنی ک گرفتم رو نجات بدم؟!اواسط آذر ماه امسال(۱۴۰۰)از شمال گرفتم و آوردمش جزیره ی کیش،هوای الانِ جزیره مثل بهاره اونوره، ب محض رسیدن،اونو گذاشتم داخل گلدان روی بالکن نور خوبی بهش میخوره اما انگار برگاش خشک شده و من خیییییلی ناراحتم،چون این نهال رو ب امید این آوردم ک بگیره تا زمان شکوفه کردنش از بوی معطرش لذت ببرم 🌸،چکارکنم؟😥پیشاپیش از راهنمایی و پاسخدهی شما متشکرم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      شاید در حمل و نقل به درخت شوک وارد شده است و یا از شرایطی که قبلا داشته الان دور شده است باید آبیاری منظمم داشته باشید در جایی باشد که نور آفتاب ببیند تا به این شرایط جدید عاذت کند.

    1. Avatar هاله گفت:

      سلام
      یه درخت ازگیل توی حیاط داریم نور گیره ولی الان حدودا ۲۰ سالشه اما از محصول خبری نیست.
      شما در توضیح سوال مشابه نوشتید : درخت ازگیل ژاپنی احتیاجی به نر و ماده ندارد
      انهایی که بار نمی دهند باید بذری باشند و نه پیوندی
      (من توضیح شما رو متوجه نمیشم. یعنی تا همیشه محصولی نخواهد داد؟ یا راه حلی داره)
      پاسخ

      1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

        درختهای بذری ازگیل ژاپنی بعد از چند سال میوه میدهند ولی نه بعد از 20 سال مطمئن باشید بعد از این همه سال دیگر این درخت میوه نمی دهد .

  17. Avatar شاهین گفت:

    باسلام
    ۲ درخت ازگیل ۱۳ ساله دارم الان چند ساله که میوه هایش سیاه می شود و می ریزد روی برگها هم بصورت لکه ای خشک می شود.همچنین روی تنه درخت، گرد سیاه رنگ نشسته.لطفا راهنمایی بفرمایید.
    باتشکر
    شجاعی

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت ازگیل ژاپنی شما دچار قارچ شده است باید با یک گیاه پزشک مشورت کنید تا دستور استفاده از قارچ کش مناسب را بگیرید .

  18. Avatar زهرا عبدالوهابی گفت:

    سلام ، ما یه درخت ۴ ، ۵ ساله ازگیل ژاپنی داریم تو رشت که روی تنه بالای درخت حالت کرم خوردگی دیده میشه و پایین تنه هم حالت زنگ زدگی داره ، لطف می کنید راه درمانش رو بگید🌸

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      باید با استفاده از سم دیازنون درخت را سم پاشی کنید و هر جای تنه هم که حفره دارد با سم دیازنون پر کنید و بعد روی آن را چسب پیوند بزنید

  19. Avatar سعی د گفت:

    سلام یک سوال داشتم دوعدد نهال ازگیل در باغچه کوچیک حیاط خونه ما وجود دار البت اینا نهال نبود از تخم های بودن داخل باغچه رها شدن خودشون بقولی رشد کردن، ارتفاعشون نزدیک ۱متراز نظر سن از لحظه ای که جوونه زدن نزدیک ۳الی ۴ سال میشه،حالا میخواستم بدونم سن دقیق اینا از لحظه جوونه زدن ازخاک یان؟دوما این دونهال فاصلشون ازهم کمتر ۵۰سانت واسه جابجایی باید چه زمانی اقدام کنم؟و اینکه با این شرایط که‌گفتم امکان میوه دهی دارن یانه؟
    باتشکر

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      میوه دهی این درختها حدود 6 تا 8 سال زمان میبرد
      درزمستان می توانید با حفظ جهت درخت جابجا کنید
      سن نهال از زمان جوانه زدن حساب میشود چون در خود خاک است

  20. Avatar میرنوش گفت:

    با عرض سلام
    نهال درخت ما چند روزی هست که یک دفعه ای برگ‌ها پژمرده و بعد برگ‌هایش خشک شده اند لطفا راهنمایی کنید علت چیست و چکار باید کرد
    ممنون

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      لطفا عکس های درخت را برای شماره 09358504040 تلگرام کنید.

  21. Avatar رویا گفت:

    سلام ممنون از مطالبتون، نام بومی این درخت ازگیل ژاپنی در گیلان «انبو» است و کنوس به میوه دیگری که قهوه ای رنگ و میوه پاییزی ست گفته میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *