گیاهان

انواع درختچه های همیشه سبز

درختچه های همیشه سبز

علاقه ذاتی انسان به طبیعت و گل و گیاه موجب شده تا با استفاده از گل و گیاه، به محیط زندگی خود سرزندگی ببخشد. در بین گیاهان درختچه های همیشه سبز و گیاهان زینتی از سایر گونه ها بیشتر مورد توجه قرار دارند. گیاهان همیشه سبز در بیشتر روزهای سال سبز هستند، از این رو تقریبا با هر نوع آب و هوایی سازگاری دارند.

برای اینکه بتوانید طبیعت را مهمان خانه تان کنید بهتر است از درختچه های همیشه سبز در منزل خود استفاده کنید. در این مقاله به چند مورد از درختچه های همیشه سبز مورد استفاده در باغچه منزل خواهیم پرداخت.

میخک هندی:

میخک هندی درختچه ای همیشه سبز معطر و کم توقع است که تا چند متر قد می کشد. میخک هندی سازگاری زیادی با تمام شرایط آب و هوایی دارد. این گیاه می تواند تا دمای 5- درجه را تحمل کند اما این دما موجب ریزش برگ ها و گل های درخچه می شود. میخک هندی به نور زیاد یا نیمه سایه نیاز دارد.

در خاک مرغوب با زهکشی مناسب به خوبی رشد می کند در صورت نامساعد بودن شرایط خاک گیاه از بین می رود. میخک هندی از طریق بذر و قلمه زدن تکثیر می شود. در اواخر پاییز یا زمستان بذر گیاه را در محیطی گرم می کارند و بعد از جوانه زدن به محیطی خنک تر منتقل می کنند.

درختچه های سبز تازه

درختچه های سبز تازه

گیاه شیشه ‌شور:

درختچه شیشه شور به خاطر شکل گل هایش به این نام معروف است. این درختچه جزو درختچه های همیشه سبز زود گلده با گل هایی درخشان و زیبا در رنگ های قرمز، زرد، شرابی، صورتی و کرم رنگ است. بهترین زمان گلدهی آن در فصل بهار است. چنانچه شرایط گیاه مساعد باشد در فصل پاییز هم گل می دهد.

درختچه شیشه شور ارتفاعی 60 تا 180 سانتی متر دارد اما ممکن است ارتفاعش به 3 تا 4 متر هم برسد. گل شیشه شور به هنگام گلدهی شهد نباتی فراوانی را تولید می کند که موجب جذب پرندگان به باغچه شما می شود. این گیاه برای رشد به نور کامل در طول روز نیاز دارد.

هرچند بهترین خاک برای گیاه شیشه شور خاک سبک است اما در انواع خاک ها، حتی خاک های رسی قادر به رشد است. بهترین زمان برای هرس کردن گیاه اواخر فصل گلدهی است. هرس کردن درختچه گیاه شیشه شور موجب رویش مجدد شاخه ها و متراکم شدن آن می شود.

بذر درخت شیشه شور

درخت ارغوان:

هر چند که ارغوان تا ارتفاع 12 متر رشد می کند اما جزو درختچه های زینتی شناخته می شود. دارای گل های ارغوانی رنگی است که در فصل بهار ظاهر می شوند. ارغوان گیاهی مقاوم است که در انواع خاک ها رشد می کند اما بهترین رشد آن در خاک های آهکی و گچی است.

گیاهی مقاوم به خشکی است و در تابستان هر دو هفته یکبار آبیاری می شود. آبیاری بیش از اندازه برای گیاه مضر است. به حداقل 6 ساعت نور خورشید نیاز دارد. اما در شرایط سایه رشد بهتری خواهد داشت. قادر است دمای 15- درجه را تحمل کند. به سه روش کاشت بذر، قلمه زدن و خواباندن تکثیر می شود.

بذر درخت ارغوان

درختچه های همیشه سبز بهاری

درختچه های همیشه سبز بهاری

پیچ امین‌الدوله:

این درختچه همیشه سبز و معطر برای اولین بار توسط علی خان امین الدوله (صدر اعظم مظفرالدین شاه) در باغ امین الدوله کاشته شد از این رو به همین نام معروف است. ارتفاع درختچه امین الدوله در کنار دیوار یا درختان به 10 متر هم می رسد. گل های پیچ امین الدوله به هنگام باز شدن سفید هستند اما با گذشت زمان زرد رنگ می شوند. میوه های درختچه امین الدوله آبی رنگ هستند.

این گیاه به نور و آبیاری زیاد نیازمند است. خاک مناسب این گیاه خاک سبک و قلیایی است. قادر است دمای 15- درجه را نیز تحمل کند. پیچ امین الدوله به سه طریق خواباندن، کاشتن بذر و قلمه زدن تکثیر می شود.

بذر پیچ امین الدوله

زرشک زینتی:

زرشک زینتی درختچه ای با شاخ و برگ متراکم و گرد به ارتفاع 1 متر است. دارای خارهای تیزی بر روی ساقه می باشد. دارای گل های زرد رنگ کوچکی است ک تبدیل به میوه های گرد و کوچک سرخ رنگ می شود. زرشک گیاهی مقاوم است که بعد از 5 سال به رشد کامل می رسد.

از همان سال اول به گل می نشیند. این گیاه به یخبندان مقاوم است اما برای مناطق گرمسیری مناسب نمی باشد. در خاک های غنی شده با کود آلی بهترین رشد خود را داشته و به نور کامل نیازمند است.

ماهونیا:

ماهونیا جزو درختچه های زینتی همیشه سبز با گل های معطر و میوه های خوراکی است. برگ های این گیاه آبی مایل به سبز است. گل های زرد رنگ و براق آن در فصل بهار ظاهر شده و در اواسط تابستان به میوه هایی آبی رنگ قابل خوردن تبدیل می شود. طعم میوه ها ترش و شبیه میوه انگور است.

با ورود به فصل پاییز درخت ماهونیا رنگ پاییزی به خود گرفته و برنزی رنگ می شود. ماهونیا گیاهی مقاوم به کم آبی است. قادر به تحمل دمای زیاد و دمای خیلی سرد نمی باشد. بهتر است خاک این گیاه اسیدی و دارای زهکشی مناسب باشد جنس خاک بهتر است شنی و لومی باشد.

درختچه ماهونیا به کوددهی سالانه نیاز دارد. برای رشد بهتر، گیاه ماهونیا باید دو بار در سال هرس شود. تکثیر ماهونیا از طریق کاشت دانه، تقسیم ریشه، و قلمه صورت می گیرد. بهترین زمان تکثیر از طریق تقسیم ریشه و کاشت بذر در فصل بهار و پاییز است. و بهترین زمان قلمه زنی در فصل بهار می باشد.

بذر درخت پیله ماهونیا

درختچه های زیبا

درختچه های زیبا

پیروکانترا:

پیروکانترا جزو درختچه های زینتی چهار فصل است. دارای گل های سفیدی است که در فصل بهار و تابستان ظاهر شده و در فصل پاییز زمستان تبدیل به میوه هایی شبیه زالزالک می شود که خوراکی نیستند. به مراقبت آنچنانی نیاز ندارد و دچار آفت و بیماری نمی شود. پیروکانتا با تمام خاک ها سازگار است، اما در خاک های غنی با زهکشی مناسب بهترین رشد خود را خواهد داشت.

هر چند در آب و هوای سرد ماندگاری دارد اما قادر به تحمل دماهای خیلی سرد نمی باشد. بهتر است برای زیباتر کردن و رشد بهتر گیاه را هرس کرد. در فصل زمستان زمانی که عمر میوه ها به اتمام می رسد، بهترین زمان برای هرس کردن درختچه پیروکانتا است.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر درختچه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *