میوه ها

خواص شگفت انگیز میوه ستاره ای

میوه ستاره پوست کنده شده روی میزه چوبی

کارامبولا یا میوه ستاره یکی از محبوب ترین میوه های عجیب و غریب به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان است. این میوه ترد و آبدار با طعم شیرین و ترش است، در دو نوع کوچکتر ترش و بزرگتر شیرین وجود دارد. این گیاه از نظر علمی به عنوان Averrhoa carambola نامیده می شود و این گونه درختی بومی کشورهای گرمسیری جنوب شرقی – اندونزی، مالزی و فیلیپین است و همچنین در هند به صورت تجاری کشت می شود. شکل میوه مانند یک ستاره پنج نقطه ای است، وقتی بریده می شود شبیه یک ستاره است، بنابراین از آن به عنوان میوه ستاره نام برده می شود.

مشخصات میوه ستاره

این میوه در قسمتهای جنوب شرقی آسیا به عنوان شکم مانی یا بالیم و در هندی کامراخ، آمبانامکایا در تلوگو، تمبراتام در تامیل و وایراپولی در مالایالام شناخته شده است. کارامبولا یا میوه ستاره را می توان به عنوان آب میوه، مربا اسموتی و ترشی میل کرد.

میوه ستاره دارای مجموعه ای غنی از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین A ،C ،B5 ،B9 (فولات) و مواد معدنی روی، سدیم، منیزیم، مس و پتاسیم است. این کالری نسبتاً کم است و در هر وعده 28 کالری و 6 گرم کربوهیدرات ارائه می دهد. میوه ستاره دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان مانند کوئرستین، گالیک اسید، پروآنتوسیانین ها و اپی کاتچین است. خواص آنتی اکسیدانی قوی در میوه ستاره در کاهش التهاب، سطح کلسترول و کاهش خطر ابتلا به کبد چرب مفید است.

مقداری میوه ستاره پوست کنده شده کنار میوه ستاره روی زمین چوبی

مقداری میوه ستاره پوست کنده شده کنار میوه ستاره روی زمین چوبی

مزایای سلامتی میوه ستاره

میوه ستاره علاوه بر ظاهر زیبایی که دارد دارای مزایای بسیاری نیز می باشد.

کلسترول را کاهش می دهد:

میوه کارامبولا سرشار از فیبر غذایی است که به دفع چربی و کلسترول کمک می کند. شواهد نشان می دهد که اثر چربی خون میوه های کارامبولا در جلوگیری از کبد چرب غیر الکلی مثر است. میزبان ترکیبات گیاهی مانند فلاونوئیدها، فیتواسترول ها، ساپونین ها و مواد شیمیایی گیاهی موجود در این میوه ستاره ای از چربی ها به عنوان منبع انرژی استفاده می کند و در نتیجه کلسترول اضافی را از بدن خارج کرده و خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

از سرطان پیشگیری می کند:

مطالعات نشان می دهد که میوه ستاره به عنوان یک مکمل طبیعی قوی در پیشگیری از سرطان عمل می کند. میوه رسیده انبار آنتی اکسیدان است و حتی پوست میوه ستاره دارای خواص ضد سرطانی قوی است. سرشار از فیبرهای ستاره ای فیبر روده بزرگ را تمیز می کند، سموم را دفع می کند و خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهد.

هضم را راحت می کند:

غنای فیبر غذایی طبیعی در میوه ستاره به خوبی علائم یبوست را کاهش می دهد، نفخ، گرفتگی و اسهال را کاهش می دهد. علاوه بر این، میوه ستاره به جذب مناسب مواد مغذی کمک می کند و فراهمی زیستی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را افزایش می دهد. شواهد نشان می دهد که جوشانده برگ کارامبولا برای درمان التهاب استفاده می شود، با دفع سموم و باکتری ها باعث التهاب روده می شود. میوه ها و برگ های ستاره رسیده به عنوان یک درمان طبیعی مفید برای روده برای جلوگیری از مشکلات گوارشی عمل می کنند.

فشار خون را تنظیم می کند:

شواهد به شدت نشان می دهد که عصاره برگ های کارامبولا از انقباض عروق خونی جلوگیری می کند، گردش خون را در بدن بهبود می بخشد و از افزایش فشار خون جلوگیری می کند. این در حفظ محدوده طبیعی فشار خون و جلوگیری از هرگونه نوسان در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک بسیار مفید است. مجموعه ای از ترکیبات گیاهی مانند فلاونوئیدها، مواد شیمیایی گیاهی و ساپونین ها نیز اثرات کاهش فشار خون را نشان می دهند.

کاهش وزن را حفظ می کند:

میوه ستاره ای یکی از انتخاب های ترجیحی میوه برای همه افرادی است که رژیم غذایی دارند، زیرا دارای کالری کم و فیبر متراکم است. وجود مقدار مناسب فیبر باعث افزایش متابولیسم، سیری شما، کاهش اشتها و کاهش وزن می شود.

میوه ستاره کنار گل بنفش

میوه ستاره کنار گل بنفش

موارد منع مصرف میوه ستاره:

میوه ستاره به طور کلی برای افرادی که از بیماری های کلیوی رنج می برند بی خطر نیست، زیرا سرشار از اگزالات است که ممکن است منجر به آسیب کلیه شود. افرادی که مشکلات کلیوی دارند قبل از مصرف میوه باید با پزشک مشورت کنند. افرادی که داروهای تجویزی مصرف می کنند نیز باید با احتیاط عمل کنند. مشابه گریپ فروت، میوه ستاره ای می تواند نحوه تجزیه و استفاده دارو توسط بدن شما را تغییر دهد.

چگونه میوه ستاره را بخوریم؟

اگر طرز تهیه آن را نمی دانید ممکن است تمایلی به امتحان آن نداشته باشید.

در اینجا یک راه ساده برای تهیه و خوردن میوه ستاره دار وجود دارد:

مطمئن شوید که رسیده است – یک میوه ستاره رسیده باید در درجه اول زرد باشد و فقط رنگ سبز داشته باشد.

  • میوه را زیر آب بشویید.
  • انتهای آن را قطع کنید.
  • آن را تکه تکه کنید.
  • دانه ها را بردارید و لذت ببرید.
میوه پوست کنده شده ستاره کنار میوه ستاره در سبد همراه برگ های میوه ستاره

میوه پوست کنده شده ستاره کنار میوه ستاره در سبد همراه برگ های میوه ستاره

شما می توانید این میوه را به روش های مختلف به رژیم غذایی خود اضافه کنید، از جمله:

  • برش بزنید و به تنهایی بخورید.
  • آن را به سالاد یا سایر غذاهای تازه اضافه کنید.
  • از آن به عنوان چاشنی استفاده کنید.
  • آن را به پای یا پودینگ تبدیل کنید.
  • آن را به خورشت ها و غذاهای سبک آسیایی یا هندی اضافه کنید.
  • آن را با غذاهای دریایی یا غذاهای صدفی بپزید.
  • مربا، ژله یا چاتنی درست کنید.
  • آن را آب میوه بگیرید و به عنوان یک نوشیدنی بنوشید.

برای خرید نهال استار فروت می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *