گیاهان دارویی و ادویه ها

حساسیت به ادویه جات

انواع ادویه و گیاهان دارویی

حساسیت پیدا کردن به ادویه ها یا داشتن آلرژی نسبت به مصرف آنها با توجه به مصرف بالایی که از ادویه جات در ایران و برخی از کشورهای دنیا می شود یکی از بیماریهای آلرژیک شایع در بسیاری از مناطق است. پرورش و تکثیر بسیاری از گیاهان مورد استفاده در تهیه ادویه ها در بسیاری از کشورهای جهان بویژه کشورهای آسیای جنوب شرقی از زمانهای بسیار دور رایج بوده است.

هندوستان به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده ادویه جات در جهان شناخته می شود. برخی از این ادویه ها از ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده و گران قیمت هستند و همچون اشیایی ارزشمند نگهداری می شوند. تجارت ادویه از زمانهای بسیار دور به عنوان یکی از تجارت های مهم و پر سود در جهان به شمار می آمده است.

خرید ادویه چیکن ماسالا

ادویه ها چه نقشی در رژیم غذایی ایرانیان دارند؟

استفاده از ادویه ها در رژیم غذایی در بسیاری از نقاط ایران بخصوص استان های جنوبی بسیار رواج دارد و میزان مصرف برخی از ادویه ها بسیار بالاست. در تهیه بسیاری از غذاها حداقل از یک یا دو نوع ادویه استفاده می شود و ادویه ها باعث طعم دهی به غذاها می شوند. بنابراین حساسیت و آلرژی به ادویه ها بستگی زیادی به میزان مصرف، رژیم غذایی و ذائقه مردم هر منطقه دارد.

برای مطالعه مقاله نگاهی کوتاه به زعفران می توانید از این لینک استفاده نمایید.

اهمیت ادویه در رژیم غذایی ایرانیان

اهمیت ادویه در رژیم غذایی ایرانیان

اصلا ادویه چیست و چگونه تهیه می شود؟

در کل ادویه به حالت پودر شده و یا عصاره ای که از اندام های مختلف برخی از گیاهان مانند ریشه، پوست، ساقه و یا دانه حاصل می شود اطلاق می گردد. ادویه ها دارای انواع مختلفی هستند که به منظور ایجاد تغییر در طعم و مزه غذاها و به بیانی ساده تر برای خوشمزه تر کردن غذاها بکار می روند. برخی از این ادویه به دلایل مختلف باعث ایجاد واکنش های آلرژیک می شوند.

به برخی از ادویه هایی که مصرف آنها در مناطق مختلف ایران رواج دارد و استفاده از آنها ممکن است منجر به ایجاد حساسیت یا آلرژی شود در زیر اشاره خواهیم کرد: فلفل قرمز، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین، زیره سبز و زیره سیاه، رازیانه ، آویشن، هل، زعفران، زنجبیل، خردل، تخم گشنیز، تخم شنبلیله، گلپر، سماق، سیاه دانه، برگ بو، پاپریکا و تمبرهندی.

برای مطالعه مقاله ادویه های تند و تیز می توانید از این لینک استفاده نمایید.

حساسیت پوستی به ادویه

حساسیت پوستی به ادویه

چگونه ادویه ها منجر به حساسیت می شوند؟

مطالعات انجام گرفته درباره شیوع و نحوه ایجاد حساسیت به ادویه ها در ایران و سایر کشورها بسیار محدود می باشد. اما در کل آلرژی به ادویه ها در مقایسه با آلرژی های ایجاد شده نسبت به سایر مواد غذایی و خوراکی سهم نسبتا اندکی دارد که در این میان مناطقی هم در ایران و جهان وجود دارند که به دلیل میزان بالای مصرف برخی از ادویه ها شیوع حساسیت به برخی از آنها درصد بالایی را به خود اختصاص میدهد.

همچنین با توجه به این امر که برخی از ادویه های معطر و خاص در تولید لوازم آرایشی کاربرد زیادی دارند بنابراین میزان شیوع و بروز حساسیت نسبت به ادویه ها در میان بانوان بیشتر از آقایان است. این نوع از آلرژی ناشی از ادویه ها که در نتیجه مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی بروز می کند از نوع درماتیت تماسی آلرژیک می باشد.

خرید ادویه چات ماسالا

نکته ای که می تواند نقش مهمی در بروز و میزان شدت واکنش های آلرژیک به ادویه ها داشته باشد، میزان و مدت زمان تماس با این ادویه هاست. لازم به ذکر است که افرادی که در مراکز تولید و بسته بندی انواع مختلف ادویه ها مشغول به کار هستند بسیار بیشتر از افراد عادی در معرض حساسیت به این مواد خوراکی قرار دارند. این نوع از حساسیت با نام حساسیت شغلی شناخته می شود.

برای مطالعه مقاله لیستی از انواع ادویه ها می توانید از این لینک استفاده نمایید.

حساسیت تنفسی به ادویه

حساسیت تنفسی به ادویه

علائم حساسیت به ادویه ها:

علائمی که در نتیجه حساسیت به ادویه ها ممکن است بروز کند بسته به راه ورود آنها به بدن متفاوت هستند. در صورت تماس مکرر با ادویه ها، پوست تحریک شده و احتمالا شخص دچار نوعی درماتیت مزمن خواهد شد. اما اگر راه ورود ادویه ها از طریق تنفس باشد علائم بروز حساسیت خود را به صورت عطسه، آبریزش بینی، خارش و آبریزش چشم ها، قرمزی و التهاب چشم و یا سرفه نشان خواهد داد.

در صورتی که حساسیت به ادویه ها از طریق مصرف خوراکی باشد ممکن است واکنش هایی مانند کهیر، آنژیو ادم، شوک آنافیلاکسی و مشکلات گوارشی بروز کنند. بهترین راه پیشگیری و کنترل حساسیت به ادویه ها همانند سایر بیماریهای آلرژیک، اجتناب از مصرف و یا ایجاد تماس با این مواد است.

برای خرید ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

5 دیدگاه درباره مقاله “حساسیت به ادویه جات

  1. Avatar Yas گفت:

    سلام خسته نباشید .امیدوارم جواب بدین متاسفانه من مبتلا هستمبه حساسیت پوستی ب ادویه برای درمانش چکار باید کرد من دکتر میرم بعد مصرف داروها و پماد ها خوب میشم ولی بعد مدتی باز برمیگرده .این هم بگم کلا منع ادویه و لوازم ارایش و خمیر دندون و دود هستم در مواد غدایی و خوراکی های بسته بندی شده خیلی دقت دارم بازهم قرمز میشه نمیدانم چکار کنم کلافه شدم کمکم کنید به کدام پزشک مراجعه کنم.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      متاسفانه ما نمی توانیم راهنمایی های پزشکی انجام دهیم این کار باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

    2. Avatar امیر گفت:

      سلام من هم سالهاست همینطورم اگر دکتری پیدا کردید لطفا به من هم اطلاع دهید

  2. Avatar زهراشریفی گفت:

    سلام من برا کبد چرب آب‌جوش بازردچوبه خوردم از خارش کف پا دارم کلافه میشم چکارکنم؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      کبد چرب نیازمند پزشک است برای از بین رفتن نباید سر خود یک همچین چیز محرکی را استفاده کنید
      برای کبد چرب ابتدا باید وزن خود را آهسته پایین بیاورید و از فست فود و غذاهای چرب استفاده نکنید و اینکه حتما با پزشک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *