آموزش باغبانی

بیماری های گوجه فرنگی

آفت گوجه فرنگی پوسیده با برگ گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یک محصول تابستانی بسیار دوست داشتنی است، اما همه افراد، از تازه کارها گرفته تا حرفه ای ها، ممکن است یک یا دو مشکل را در گیاهان خود پیدا کنند. راهنمای ما در مورد شایع ترین بیماری های گوجه فرنگی به شما در شناسایی، درمان و حتی پیشگیری از انواع بیماری های قارچی، باکتریایی و ویروسی و همچنین اختلالات فیزیولوژیکی و مسائل ناشی از انواع دیگر پاتوژن ها کمک می کند.

اگر مشکلی را کشف کردید، همه چیز از بین نمی رود! ممکن است هنوز بتوانید یک محصول خوشمزه به ارمغان بیاورید. با بررسی منظم گیاهان خود و اقدام به درمان همزمان با ظهور اولین نشانه ها و مشکلات، بسیاری از بیماری‌ها و سایر مسائلی که در اینجا مورد بحث قرار می‌گیرند، قابل درمان هستند.

برخی دیگر ممکن است کشنده باشند، اما حذف گیاهان بیمار از باغ گام مهمی برای جلوگیری از انتشار بیشتر در باغ است. ما درمان‌های پیشنهادی و همچنین اقداماتی را که می‌توانید برای جلوگیری از مشکلات مشابه در فصول رشد بعدی انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم.

بیماری های ناشی از پاتوژن های قارچی Caused by Fungal Pathogens

مانند بسیاری از گیاهان، طیف وسیعی از قارچ ها ممکن است به گیاهان گوجه فرنگی حمله کنند. هیچ بخشی از گیاه ایمن نیست – ریشه، ساقه، برگ، گل یا میوه، سبز و رسیده، همه می توانند توسط تعدادی از انواع مختلف قارچ آلوده شوند.

مجموعه بذر گوجه فرنگی

1. شانکر ساقه آلترناریا Alternaria Stem Canker

ناشی از Alternaria alternata f. sp. lycopersici، این قارچ ارتباط نزدیکی با قارچی دارد که باعث سوختگی زودرس می شود، اما علاوه بر حمله به برگ ها و میوه ها، معمولاً باعث بیماری در ساقه ها نیز می شود. علائم اصلی شانکر – ضایعات فرورفته قهوه ای تیره – روی ساقه های نزدیک خط خاک، اغلب با حلقه های متحدالمرکز است.

قارچ سمی تولید می‌کند که باعث می‌شود بافت بین رگبرگ‌های برگ بمیرد و قهوه‌ای تیره یا سیاه شود. علامت دیگر حلقه های متحدالمرکز روی میوه سبز است – چه زمانی که هنوز روی گیاه هستند یا بعد از برداشت اولیه. این بیماری توسط هاگ ​​های موجود در هوا یا زمانی که خاک آلوده گیاهان را لمس می کند منتقل می شود. آبیاری سربار، شبنم و باران همگی به گسترش آن کمک می کنند.

مطمئن شوید که همیشه گیاهان را در خط خاک آبیاری کنید تا از پاشیدن برگها خودداری کنید یا از آبیاری قطره ای یا شلنگ خیساندن استفاده کنید. صبح ها به جای شب آبیاری کنید، بنابراین رطوبت اضافی در گرمای روز زمان تبخیر شدن دارد. زمانی که دمای بالاتر از 30 درجه باشد، علائم خیلی سریع ایجاد می شوند. تعدادی از ارقام مقاوم در دسترس هستند، از جمله “فینیکس” و “ماریانا”.

کاشت این محصولات در ابتدای فصل می تواند به محصولات شما شروع خوبی بدهد، اگرچه توجه به این نکته مهم است که مقاومت همان مصونیت نیست – حتی گیاهان مقاوم نیز ممکن است مستعد ابتلا به عفونت باشند. شما باید چهار تا شش هفته قبل از برداشت گوجه فرنگی خود از قارچ کش استفاده کنید، بنابراین مطمئن شوید که نرخ بلوغ ارقامی را که کاشته اید بررسی کنید. اگر گوجه‌فرنگی‌های خود را در پاییز برداشت کنید، ممکن است به برنامه دیگری نیاز باشد.

شانکر ساقه آلترناریا

شانکر ساقه آلترناریا

2. آنتراکنوز Anthracnose

آنتراکنوز یک بیماری بسیار شایع است که می تواند برگ ها، میوه ها و گل های انواع زیادی از گیاهان را آلوده کند. در گوجه فرنگی، در درجه اول میوه های رسیده یا بیش از حد رسیده را آلوده می کند. این بیماری به قدری مشکل جدی در محصولات گوجه فرنگی فرآوری شده است که فرآوری های تجاری محدودیت شدیدی را در مورد تعداد ضایعات یک گوجه فرنگی رعایت می کنند.

قارچ Colletotrichum coccodes به راحتی برگ های پایینی را که در اثر آلودگی زودرس یا سوسک کک آسیب دیده اند کلنی می کند و هاگ هایی تولید می کند که به میوه پخش می شوند. علائم اولیه ضایعات کوچک، کمی فرو رفته و حلقوی روی میوه است. قطر آنها حدود نیم اینچ است و برنزه می شوند. لکه های سیاه کوچک در ضایعات قابل مشاهده می شوند.

اگر هوا مرطوب باشد، تعداد زیادی هاگ به رنگ ماهی قزل آلا می تواند روی سطح ضایعات ایجاد شود. عفونت های ریشه به نام پوسیدگی نقطه سیاه ریشه شناخته می شود. زمانی که میوه شروع به رسیدن می کند قابل توجه می شوند و می توانند به طور کامل قشر ریشه ها را پوسیده کنند.

آنتراکنوز در درجه اول زمانی که گیاه خیس است یک مشکل است، بنابراین باید از آبیاری سربار خودداری کنید، به خصوص زمانی که میوه شروع به رسیدن می کند. مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر گوجه‌فرنگی، حداقل یک بار در میان محصولاتی که از خانواده Solanaceae نیستند (مانند سیب‌زمینی، بادمجان و فلفل) بچرخانید تا از گسترش آن جلوگیری کنید.

راه دیگر برای جلوگیری از آنتراکنوز این است که گوجه فرنگی خود را در خاکی با زهکشی خوب بکارید. نیاز به قارچ کش برای کنترل آنتراکنوز بسته به جایی که شما در آن قرار دارید متفاوت است. به عنوان مثال، در آب و هوای خشک تر احتمالاً نیازی به استفاده از آنها نخواهید داشت.

با این حال، اگر در مکانی با آب و هوای مرطوب باغبانی می کنید، استفاده از قارچ کش توصیه می شود. شما می توانید از همان قارچ کش هایی که در برابر شانکر ساقه آلترناریا موثر هستند برای درمان استفاده کنید.

آنتراکنوز

آنتراکنوز

3. کپک سیاه Black Mold

کپک سیاه می تواند یک بیماری جدی گوجه فرنگی باشد. به دنبال باران های اواخر فصل ظاهر می شود. اولین علامت این عفونت قارچی که توسط Alternaria alternata ایجاد می شود، ضایعات روی سطح میوه است. اندازه آنها می تواند از لکه های ریز گرفته تا ضایعات بزرگ، مدور و فرو رفته باشد که باعث پوسیدگی در اعماق میوه می شود.

اگر هوا گرم و مرطوب باشد، قارچ ممکن است از ضایعات اسپورهایی تولید کند که شبیه مخمل سیاه روی سطح آنها است. این قارچ همچنین می تواند به زخم ها، از جمله هر ناحیه ای از گوجه فرنگی که آفتاب سوخته است، نفوذ کند. اگر کپک سیاه باعث ایجاد مشکل در باغ شما می شود، به محض رسیدن میوه ها شروع به برداشت کنید و از آبیاری سربار بخصوص در اواخر فصل خودداری کنید.

درمان با قارچ کش ها ممکن است در سال های بارانی ضروری باشد، اگر میوه آسیب دیده باشد یا اگر گوجه فرنگی برای برداشت دیرهنگام کشت می شود. اگر گیاهان شما دچار بدبختی آلوده شدن شوند، قارچ کش هایی که شانکر ساقه آلترناریا را کنترل می کنند (توضیح داده شده در بالا) نیز در برابر این نوع قارچ موثر هستند.

کپک سیاه

کپک سیاه

4. کپک خاکستری بوتریتیس Botrytis Gray Mold

کپک خاکستری، با نام مستعار بوتریتیس، توسط یک پاتوژن بسیار تهاجمی ایجاد می شود که می تواند به بیش از 200 نوع گیاه از جمله میوه، سبزیجات و گیاهان زینتی حمله کند. همچنین می‌تواند ساقه‌ها، برگ‌ها و گل‌های گیاه را نیز آلوده کند و در گلخانه‌ها مشکلی جدی ایجاد کند. این پاتوژن در گیاهان و علف های هرز گسترده است و هاگ ها به راحتی توسط باد پخش می شوند. کپک خاکستری بوتریتیس زمانی ایجاد می شود که رطوبت روی گیاه وجود داشته باشد، مانند آبیاری، مه، شبنم یا باران.

معمول ترین علامت کپک خاکستری است که گل ها را می پوشاند. میوه ها معمولاً زمانی که کوچک و سبز هستند آلوده می شوند و لکه های دایره ای سفید روی گوجه فرنگی ظاهر می شوند و با رسیدن میوه زرد می شوند. تا حد امکان از آبیاری سربار خودداری کنید، همیشه ابزار باغبانی را ضدعفونی کنید و گردش هوای کافی را بین گیاهان حفظ کنید تا این بیماری تحت کنترل باشد.

برای درمان عفونت های شدید می توان از قارچ کش ها استفاده کرد. با این حال، این قارچ بسیار سریع مقاومت ایجاد می کند.

کپک خاکستری بوتریتیس

کپک خاکستری بوتریتیس

5. بلایت زودرس Early Blight

این بیماری قارچی رایج که توسط Alternaria solani ایجاد می شود، منجر به ایجاد لکه های قهوه ای یا سیاه رنگ کوچک روی برگ ها، ساقه ها و میوه ها می شود. لکه های روی برگ ها و میوه اغلب دارای الگوی کلاسیک حلقه های متحدالمرکز هستند. بلایت زودرس در درجه اول یک مشکل زمانی است که هوا بارانی است. هاگ ها می توانند توسط آب بر روی گیاهان پاشیده شوند یا ممکن است در هوا منتقل شوند.

این قارچ روی بافت گوجه فرنگی آلوده، علف های هرز شب بو و سیب زمینی زنده می ماند. از بین بردن این میزبان های بالقوه یکی از راه های به حداقل رساندن احتمال عفونت است. قسمت های گیاهی بیمار را به توده کمپوست خود اضافه نکنید.اگر عفونت شدید باشد، ممکن است نیاز به استفاده از قارچ کش داشته باشید. با این حال، اگر هوا خشک شود، عفونت ممکن است فروکش کند.

بلایت زودرس

بلایت زودرس

6. پژمردگی فوزاریوم Fusarium Wilt

Fusarium oxysporum f. sp. lycopersici، نوعی قارچ، هاگ هایی تولید می کند که می توانند سال ها در خاک زندگی کنند و می تواند باعث پژمردگی ویرانگر در گیاهان گوجه فرنگی شود. برگ های آلوده زرد می و پژمرده می شوند. گاهی اوقات، فقط یک طرف گیاه تحت تأثیر قرار می گیرد و باعث ایجاد یک «اثر پرچم زرد» می شود. گیاهانی که آلوده می شوند معمولا می میرند.

تشخیص اینکه پژمردگی در بوته های گوجه فرنگی توسط قارچ فوزاریوم یا ورتیسیلیوم ایجاد می شود دشوار است. ممکن است برای پاسخ قطعی به تشخیص آزمایشگاهی نیاز باشد. البته، این گزینه همیشه برای باغبانان خانگی به راحتی در دسترس نیست.بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری، پرورش انواع مقاوم است.

با این حال، به خاطر داشته باشید که انتخاب یک رقم مقاوم می تواند پیچیده باشد، زیرا چندین نژاد از این پاتوژن وجود دارد. شما باید گونه ای را انتخاب کنید که در برابر نژاد غالب منطقه شما مقاوم باشد. همچنین کنترل نماتدهای گره ریشه بسیار مهم است، زیرا آنها اغلب به شدت به ریشه گوجه فرنگی آسیب می رسانند که می تواند هر گونه مقاومت ژنتیکی در برابر بیماری را از بین ببرد.

پژمردگی فوزاریوم

پژمردگی فوزاریوم

7. پوسیدگی تاج و ریشه فوزاریوم Fusarium Crown and Root Rot

همانطور که در مورد پژمردگی فوزاریوم، Fusarium oxysporum f. sp. radicis-lycopersici هاگ هایی تولید می کند که می توانند سال ها در خاک زندگی کنند. این یک بیماری در هوای خنک است که می تواند انواع محصولات زراعی و علف های هرز از جمله کدو سبز، سایر گیاهان خانواده Solanaceae و برخی از حبوبات را مبتلا کند. خاک غرقابی و دمای بین 10 تا 20 درجه شرایط ایده آلی برای ایجاد عفونت است.

علائم در قدیمی ترین برگ ها ظاهر می شود که ممکن است در امتداد حاشیه آنها زرد شده و سپس بمیرد و ضایعه ای از بافت مرده ممکن است روی ساقه ها قابل مشاهده باشد. اما این نوع فوزاریوم معمولاً ریشه ها را تحت تأثیر قرار می دهد که باعث ایجاد ضایعات قهوه ای خشک می شود.

این یک بیماری شدید است که باعث پژمرده شدن و رشد کوتاهی گیاهان جوان می شود و به طور بالقوه باعث مرگ گیاهان بالغ می شود. کنترل های موثر برای این بیماری محدود است. نشاهای عاری از بیماری را برای باغ خود انتخاب کنید، و اگر گوجه فرنگی های خود را در گلخانه می کارید، می توانید قبل از کاشت، خاک را برای استریل کردن آن بخار دهید. در صورت عفونت، تمام قسمت های گیاه بیمار از جمله ریشه ها را بالا بکشید و دور بریزید.

بذر گوجه فرنگی میکس

8. سفیدک پودری Powdery Mildew

همانطور که از نام آن پیداست، هاگ‌های سفیدک پودری روی برگ‌ها باعث می‌شوند که روی سطوح بالایی یا پایینی سفید به نظر برسند. همچنین ممکن است لکه هایی از بافت مرده را روی برگ های پایینی مشاهده کنید که ممکن است توسط هاله ای زرد رنگ احاطه شده باشد.

قارچ Oidiopsis taurica ساقه ها و میوه ها را آلوده نمی کند. اسپورها معمولاً در مناطق نزدیک مزارع و مزارع رایج هستند، زیرا قارچ معمولاً گیاهان و علف های هرز خانواده Solanaceae را آلوده می کند. باد این هاگ ها را به بوته های گوجه فرنگی در باغچه خانه می برد.

این بیماری معمولاً در اواخر فصل و در شرایط مرطوب با دمای بین 15 تا 22 درجه یک مشکل است. عفونت‌های شدید را می‌توان با قارچ‌کش‌ها درمان کرد و از برخی انواع اسپری‌های ارگانیک مانند روغن چریش نیز می‌توان استفاده کرد.

سفیدک پودری

سفیدک پودری

9. لکه برگ سپتوریا Septoria Leaf Spot

لکه برگ سپتوریا، با نام مستعار شانکر برگ، توسط قارچ Septoria lycopersici ایجاد می شود. علاوه بر این که گوجه فرنگی را آلوده می کند، می تواند سایر گیاهان سولناس را نیز آلوده کند. گوجه فرنگی اغلب می تواند به طور همزمان با لکه برگی و بلایت زودرس آلوده شود.

این بیماری ابتدا به صورت لکه های کوچک و دایره ای شکل ظاهر می شود که به نظر می رسد در آب خیس شده اند. لکه ها بزرگ می شوند و اغلب با هم ترکیب می شوند و لکه هایی را تشکیل می دهند. سپتوریا ساختارهای کوچک، تیره و جوش مانندی در مرکز لکه ها ایجاد می کند. اینها ساختارهای میوه ای هستند که هاگ تولید می کنند.

رعایت این موارد یکی از راه‌های تشخیص عفونت لکه‌ای برگ سپتوریا از بلایت اولیه است که چنین ساختاری ایجاد نمی‌کند.این هاگ ها به راحتی توسط باد، باران، لباس، حشرات و ابزار یا تجهیزات کشت پخش می شوند. اطمینان حاصل کنید که همیشه وسایل باغبانی خود را بین گیاهان و بین استفاده تمیز و ضدعفونی کنید.

این قارچ می‌تواند روی بقایای گیاهان بیمار و علف‌های هرز مانند شبگرد، جیمسونوید یا گیلاس آسیاب شده زمستان‌گذرانی کند. اقدامات کنترلی معمولاً شامل از بین بردن منابع هاگ است. مطمئن شوید که همیشه در پایان فصل، باغ را به طور کامل تمیز کنید و زباله هایی که ممکن است آلوده شوند را در سطل زباله دور بریزید. اگر عفونت شدید باشد می توانید از قارچ کش استفاده کنید.

لکه برگ سپتوریا

لکه برگ سپتوریا

10. بلایت جنوبی Southern Blight

بلایت جنوبی یک بیماری است که در دمای بالا – بالای 30 درجه – شایع است. قارچ Sclerotium rolfsii می تواند برای دوره های بسیار طولانی در خاک زنده بماند، زیرا ساختارهای استراحتی به نام اسکلروتی را تولید می کند. بدتر از آن، بلایت جنوبی به طیف وسیعی از گیاهان حمله می‌کند، بنابراین وجود اسکلرویت در خاک بسیار رایج است.

علائم بلایت جنوبی با ضایعاتی در نزدیکی خط خاک شروع می شود که در بالای ساقه گسترش می یابد. این ضایعات ساقه را به کمر بسته و باعث پژمرده شدن گیاه آسیب دیده می شود. به دنبال آن، تشک های سفید رنگی از نخ های قارچی روی ساقه و خاک مجاور ایجاد می شود.

از ویژگی های قابل توجه این بیماری، اسکلرویت های ریز قهوه ای مایل به قهوه ای مایل به زرد است که بر روی تشک تولید می شود. تکنیک های مدیریت شامل چرخش به محصولات غیرمیزبان مانند برنج، سورگوم، ذرت یا دانه های ریز برای حداقل دو سال است. گیاهان آلوده را بالا بکشید و دور بیندازید. همچنین خشک نگه داشتن سطح خاک می تواند به کاهش موارد عفونت کمک کند.

بلایت جنوبی

بلایت جنوبی

11. ورتیسیلیوم پژمردگی Verticillium Wilt

این بیماری ممکن است توسط Verticillium dahlia و V. albo-atrum ایجاد شود. از بین بردن این پاتوژن های قارچی تقریباً غیرممکن است، زیرا ممکن است طیف وسیعی از گیاهان را آلوده کنند و می توانند به طور نامحدود در خاک باقی بمانند. این به این دلیل است که آنها ساختارهای استراحتی به نام میکرواسکلروتی تولید می کنند و قارچ ها می توانند در تعدادی از علف های هرز معمولی تکثیر شوند. با وجود نام این بیماری، گیاهان آلوده گوجه فرنگی همیشه پژمرده نمی شوند.

علائم با برگ‌های مسن‌تر شروع می‌شود که نواحی زرد و V شکل ایجاد می‌کنند. سپس برگ قهوه ای می شود و می میرد.از بین رفتن این برگ‌ها معمولاً باعث ایجاد آفتاب سوختگی در میوه می‌شود. علائم در مراحل بعدی عفونت آشکارترین هستند. گیاهان آلوده معمولاً نمی میرند، اما عملکرد عموماً کاهش می یابد.

تشخیص پژمردگی ورتیسیلیوم از فوزاریوم دشوار است و انجام این کار به طور قطعی ممکن است نیاز به تشخیص آزمایشگاهی داشته باشد. تکنیک های مدیریت شامل ضدعفونی کردن ابزارها و تجهیزات بین گیاهان و محصولات چرخشی است.

خاک اشباع شده از آب حساسیت به این عوامل بیماری زا را افزایش می دهد، بنابراین حتماً در مکانی با زهکشی مناسب کاشت کنید. نژادهای متعددی از عوامل بیماری زا وجود دارند که باعث این بیماری می شوند و ارقامی در دسترس هستند که به یک نژاد مقاوم هستند اما به نژاد دیگر مقاوم نیستند.

هر گونه تحقیقات لازم را برای تعیین نوع رایج در منطقه خود انجام دهید و به دنبال ارقامی با “VF” بعد از نام آنها یا در توضیحات گیاه باشید – این نشان دهنده مقاومت در برابر پژمردگی ورتیسیلیوم و فوزاریوم است.

ورتیسیلیوم پژمردگی

ورتیسیلیوم پژمردگی

12. قالب سفید (پوسیدگی الوار) White Mold (Timber Rot)

کپک سفید چندان رایج نیست، اما در صورت بروز می تواند یک بیماری شدید باشد. قارچ های ایجاد کننده آن (Sclerotinia spp) اغلب به گل های در حال پوسیدگی که افتاده و روی ساقه ها نشسته اند حمله می کنند. علائم با ضایعاتی شروع می شود که به نظر می رسد آغشته به آب هستند و در امتداد ساقه ها پخش می شوند، سپس خشک می شوند و سفید شده به نظر می رسند – از این رو نام جایگزین این بیماری، پوسیدگی چوب است.

همچنین به عنوان پوسیدگی ساقه اسکلروتینیا شناخته می شود، شایع ترین پاتوژن ایجاد کننده این بیماری S. sclerotiorum نام دارد که به ساختارهای استراحت معروف به اسکلروتیا اشاره دارد که می توانند در خاک فراوان باشند. در شرایط مرطوب و خنک، اسکلروت ها می توانند جوانه بزنند و بدن های میوه ای تشکیل دهند که میلیون ها هاگ تولید می کنند که توسط باد پخش می شوند.

متأسفانه، صرفاً رعایت بهداشت خوب در اطراف بوته های گوجه فرنگی به دلیل حجم زیادی از هاگ های تولید شده به کنترل کپک سفید کمکی نمی کند. یکی از راه های پیشگیری از این بیماری پرهیز از خیساندن و خشک شدن مکرر سطح خاک با استفاده از آبیاری قطره ای زیرسطحی است. اگر سطح خاک خشک بماند، اسکلروتیوم ها بسیار کمتر احتمال دارد جوانه بزنند.

قالب سفید (پوسیدگی الوار)

قالب سفید (پوسیدگی الوار)

بیماری های ناشی از کپک های آب Caused by Water Molds

کپک‌های آبی که قبلاً به عنوان انواع قارچ طبقه‌بندی می‌شدند، در کلاس خود – Oomycetes – طبقه‌بندی شدند. آنها شامل برخی از مخرب ترین پاتوژن های گیاهی هستند که امروزه شناخته شده اند.

13. بلایت دیررس Late Blight

کپک آبی Phytophthora infestans می تواند باعث عفونت شدید در گوجه فرنگی و سیب زمینی شود. این ارگانیسمی است که مسئول قحطی سیب زمینی ایرلندی است که منجر به مرگ یا مهاجرت میلیون ها نفر شد. اولین علائم، نواحی از برگ ها است که به نظر می رسد خیس آب است. آنها به سرعت بزرگ می شوند و لکه های بنفش روغنی را تشکیل می دهند. حلقه هایی از میسلیوم های سفید مایل به خاکستری ممکن است در طرفین پایین برگ ها ظاهر شوند.

کل برگ می تواند بمیرد و بیماری می تواند به ساقه ها و دمبرگ های جوان سرایت کند. میوه معمولاً روی شانه ها آلوده می شود، زیرا هاگ ها از بالا می ریزند. این میوه ها قهوه ای می شوند، اما سفت می مانند مگر اینکه موجودات دیگر آنها را نیز آلوده کنند.

هاگ ها به راحتی به گیاهان دیگر سرایت می کنند، بنابراین اگر گیاهان گوجه فرنگی شما این عفونت را دارند باید سریعاً اقدام کنید. نه تنها گیاهان شما در خطر هستند، بلکه گیاهانی که در باغ همسایگان شما رشد می کنند نیز در خطر هستند.

در رطوبت بالا (بالای 90 درصد)، عفونت می تواند تنها در 10 ساعت رخ دهد. این ارگانیسم در بقایای گوجه فرنگی، سیب زمینی و سایر گیاهان شب نشین زمستان گذرانی می کند.

شما باید بی رحمانه هر گونه گیاه آلوده را از بین ببرید و آنها را از دارایی خود حذف کنید. فقط برای ایمن بودن، باید گیاهان اطراف را که ممکن است آلوده شوند، حتی اگر علائمی از خود نشان نمی دهند، بردارید.

بلایت دیررس

بلایت دیررس

14. پوسیدگی ریشه Phytophthora/Buckeye

این بیماری ممکن است توسط Phytophthora parasitica و P.capsici ایجاد شود. از آنجایی که این پاتوژن های خاکی کپک های آبی هستند، ممکن است در هر مرحله از رشد که خاک مرطوب است، گیاهان را آلوده کنند. علائم شامل مرگ بسیاری یا تقریباً همه ریشه ها است. گیاهان با پژمرده شدن یا مردن پاسخ می دهند – به ویژه در هوای گرم.

در نهال ها، این بیماری یکی از چندین بیماری است که می تواند باعث میرایی شود. ثابت نگه داشتن رطوبت خاک و پرهیز از نوسانات گسترده می تواند به کنترل این بیماری کمک کند، همچنین زهکشی خوب و جلوگیری از سیلاب می تواند به کنترل این بیماری کمک کند.

هنگامی که این موجودات میوه را آلوده می کنند، این بیماری پوسیدگی باکی نامیده می شود و به صورت لکه های قهوه ای مایل به زرد یا چرمی ظاهر می شود. خشک نگه داشتن سطح خاک می تواند به حداقل رساندن احتمال آسیب به گوجه فرنگی کمک کند.

استفاده از غلات به عنوان یک محصول تناوب ممکن است به کاهش سطح این عوامل بیماری زا در خاک کمک کند. در موارد شدید، استفاده از قارچ کش ها ممکن است ضروری باشد.

پوسیدگی ریشه

پوسیدگی ریشه

بیماری های ناشی از پاتوژن های باکتریایی Caused by Bacterial Pathogens

بیماری های باکتریایی گوجه فرنگی می تواند برای گیاهانی که در خارج و همچنین در گلخانه ها رشد می کنند بسیار مخرب باشد. باکتری ها معمولاً توسط بذر یا پیوند آلوده وارد می شوند، می توانند به سرعت تکثیر شوند و از طریق آب، ابزار باغبانی و حشرات پخش شوند. تمیز نگه داشتن باغ خود از آفات حشرات و ضد عفونی منظم ابزارها می تواند گسترش را کاهش دهد.

بذر گوجه فرنگی خرمالو

15. شانکر باکتریایی Bacterial Canker

این بیماری باکتریایی که توسط Clavibacter michagensis subsp ایجاد می شود. میشیگانیس، یک مشکل خاص در گلخانه ها است و می تواند منجر به از دست دادن کل محصول شود. همچنین می تواند خسارات زیادی را در زمین های تجاری و باغ های خانه در طول هوای مرطوب ایجاد کند.

بذر آلوده منبع شایع این باکتری است که می تواند منجر به پیوندهای آلوده شود. حتی بذرهای تایید شده بدون بیماری می توانند حاوی باکتری باشند یا پس از جوانه زنی آلوده شوند. شانکر باکتریایی می تواند گیاهان را در تمام مراحل رشد آلوده کند. دو نوع عفونت وجود دارد. شدیدترین عفونت سیستمیک است که در آن باکتری در سراسر گیاه پخش می شود.

در این حالت گیاهان ضعیف رشد می کنند و ممکن است پژمرده شوند. رشد جدید در بالغ ترین شاخه ها اولین کسانی هستند که تحت تأثیر قرار می گیرند. برگ ها پیچ خورده، زرد می شوند، پژمرده می شوند، قهوه ای می شوند و سپس فرو می ریزند. ساقه ها ممکن است رگه های روشن ایجاد کنند که به تدریج تیره می شوند.

در مورد عفونت های ثانویه، باکتری ها سطح برگ ها، ساقه ها و میوه ها را آلوده می کنند. این امر باعث لکه بینی برگ ها و گاهی اوقات میوه می شود. علائم مشاهده شده بر روی میوه به عنوان “لکه های چشم پرنده” با ضایعات برجسته که توسط هاله سفید احاطه شده است نامیده می شود.

شانکر باکتریایی به راحتی در هوای مرطوب پخش می شود و باغبانی در شرایط مرطوب می تواند عفونت را در سراسر باغ پخش کند. از آنجایی که کنترل این بیماری بسیار دشوار است، کاشت پیوندهای عاری از بیماری یک گام کلیدی برای جلوگیری از عفونت است.

M. Davis و همکاران از دانشگاه کالیفرنیا توصیه می شود برای از بین بردن عامل بیماری زا، بذرها را در آب 55 درجه به مدت 25 دقیقه قبل از کاشت خیس کنید. گلخانه هایی که برای پرورش گوجه فرنگی استفاده می شود باید بین محصولات به طور کامل ضد عفونی شوند. این باکتری می تواند تا 10 ماه در سازه ها و تجهیزات گلخانه ای زنده بماند.

گیاهان آلوده باید در طول دوره های آب و هوای مرطوب با یک باکتری کش درمان شوند. مس اغلب برای کنترل عفونت های باکتریایی استفاده می شود، اما اغلب در این بیماری موثر نیست زیرا عفونت های سیستمیک را درمان نمی کند. ممکن است در مورد عفونت های ثانویه موثر باشد.

متأسفانه، این باکتری می تواند به طور نامحدود در بقایای گوجه فرنگی زنده بماند. با این حال، اگر بافت در زمین تجزیه شود، باکتری ها می میرند. آنها نمی توانند در خاک زنده بمانند. بنابر این، برای شما بسیار مهم است که تمام گیاهان و بقایای گوجه فرنگی آسیب دیده را در پایان فصل از دارایی خود حذف کنید.

اکیداً توصیه می شود که اگر باغ شما آلوده شده است، حداقل یک سال از کاشت گوجه فرنگی یا سایر شب بوها خودداری کنید.

شانکر باکتریایی

شانکر باکتریایی

16. باکتری اسپک Bacterial Speck

این یک بیماری هوای خنک است و پیشرفت آن در هوای گرم متوقف می شود، زمانی که درجه حرارت بالاتر از 75 درجه فارنهایت باشد. متأسفانه سودوموناس syringae pv. باکتری های گوجه فرنگی که باعث آن می شوند می توانند در خاک زنده بمانند. بقایای گیاهان بیمار می تواند محل نگهداری باکتری ها باشد و همچنین می تواند روی سطح دانه ها زندگی کند.

علائم شامل ضایعات قهوه ای تیره تا سیاه روی میوه، برگ و ساقه است. بافت کنار ضایعات کلروتیک می شود و منجر به ظاهر شدن هاله زرد رنگ می شود. خوشبختانه با روش های فرهنگی و استفاده از اسپری های مسی این بیماری قابل کنترل است. اگر از آبیاری سربار استفاده می‌کردید، در صورتی که گیاهان شما به این بیماری مبتلا شدند، از شیلنگ خیساندن یا آب در سطح خاک استفاده کنید.

برای کاشت در بهار صبر کنید تا هوا گرم شود و در محلی که سال قبل دارای بیماری بوده است، کاشت نکنید. به محصولی مانند ذرت که حساس نیست بچرخانید. برخی از نژادهای این باکتری نسبت به مس مقاومت نشان داده اند و ممکن است لازم باشد آن را با قارچ کش دیگری ترکیب کنید.

باکتری اسپک

باکتری اسپک

17. نقطه باکتریایی Bacterial Spot

عفونت توسط Xanthomonas campestris pv. باکتری vesicatoria باعث ایجاد لکه در گیاهان و نهال های بالغ می شود. لکه باکتریایی شبیه لکه باکتری به نظر می رسد و اغلب اشتباه تشخیص داده می شود. لکه‌های باکتریایی از یک فصل به فصل دیگر روی گوجه‌فرنگی‌های داوطلب، علف‌های هرز مانند گیلاس آسیاب‌شده و دیگر شب‌های شبانه و در بقایای محصول باقی می‌مانند.

این بیماری اغلب از طریق بذرهای آلوده گسترش می یابد. هنگامی که باکتری ها یک باغ یا مزرعه را آلوده می کنند، کنترل آنها دشوار است. نهال هایی که مورد حمله قرار می گیرند ممکن است برگ های خود را از دست بدهند. گیاهان بالغ معمولاً علائم را روی برگهای مسن نشان می دهند.

این بیماری به صورت مناطقی از شاخ و برگ ظاهر می شود که به نظر می رسد در آب خیس شده است. گیاهان می توانند لکه های بزرگی ایجاد کنند، به خصوص در حاشیه برگ. ممکن است از اسپری های پیشگیرانه مس و کنترل های فرهنگی برای مدیریت گسترش بیماری استفاده شود.

با آب پاش آبیاری نکنید، زیرا باکتری ها می توانند روی گیاهان دیگر پاشیده شوند. و مطمئن شوید که بذرها و پیوندهایی را انتخاب کنید که گواهی عدم ابتلا به این بیماری را داشته باشند، اگر این مشکل در گذشته برای شما ایجاد شده است. برخی از سویه ها نیز می توانند فلفل ها را آلوده کنند. چرخاندن گوجه فرنگی با محصولاتی که از خانواده Solanaceae نیستند به جلوگیری از عفونت بعدی توسط لکه های باکتریایی کمک می کند.

نقطه باکتریایی

نقطه باکتریایی

بیماری های ناشی از فیتوپلاسما Caused by Phytoplasma

میکروب های فیتوپلاسما کوچکتر از باکتری ها هستند و اغلب مانند ویروس ها عمل می کنند. آنها انگلی هستند و برای زنده ماندن به میزبان زنده نیاز دارند.

18. غنچه بزرگ گوجه فرنگی Tomato Big Bud

این بیماری دارای یک علامت بسیار متمایز است: جوانه های سبز رنگ بزرگ و متورم که میوه نمی دهند. گیاهان آلوده نیز بوته ای به نظر می رسند و دارای برگ های انحرافی هستند که به رنگ زرد مایل به سبز است.

جوانه بزرگ گوجه فرنگی (Candidatus Phytoplasma aurantifolia) توسط برگ خوار چغندر (Circulifer tenellus) منتقل می شود. شیوع این حشرات در باغ شما تا حد زیادی بر احتمال ابتلای گوجه فرنگی به این بیماری تاثیر می گذارد.

غنچه بزرگ گوجه فرنگی

غنچه بزرگ گوجه فرنگی

بیماری های پاتوژن های ویروسی Caused by Viral Pathogens

گیاهان گوجه فرنگی می توانند با انواع ویروس های بسیار آسیب رسان آلوده شوند. عفونت‌های ویروسی معمولاً باعث تغییر در رنگ شاخ و برگ می‌شوند و می‌توانند منجر به توقف رشد یا رشد غیرطبیعی شوند. ویروس ها اغلب توسط حشرات منتقل می شوند، دلیل خوبی دیگر برای محافظت از باغ شما از هجوم است.

19. ویروس موزاییک یونجه Alfalfa Mosaic Virus

این بیماری عموماً کشنده است و عمدتاً بر گیاهان گوجه فرنگی که در نزدیکی یونجه رشد می کنند تأثیر می گذارد. اکثر مزارع تجاری یونجه در ایالات متحده به این ویروس آلوده هستند و شته ها به راحتی بیماری را به گیاهان گوجه فرنگی مجاور منتقل می کنند.

علائم معمولی شامل برگهایی است که زرد با مقداری لکه بر روی آنها و میوه با حلقه های دایره ای از بافت مرده است. آبکش در سیستم عروقی – بافتی که مسئول انتقال مواد مغذی گیاه است – نیز می میرد و قهوه ای می شود.

هیچ گونه کنترل شیمیایی برای این عفونت وجود ندارد و استفاده از حشره کش ها برای کنترل شته ها کمکی به مدیریت این ویروس نمی کند. یک استراتژی مدیریتی، قرار دادن مالچ های پلی اتیلن بازتابنده نقره قبل از کاشت برای دفع شته ها روی بستر کاشت است.

بهترین راه برای جلوگیری از این بیماری این است که از کاشت گوجه فرنگی در نزدیکی یونجه خودداری کنید.

ویروس موزاییک یونجه

ویروس موزاییک یونجه

20. ویروس موزاییک تنباکو Tobacco Mosaic Virus

ویروس موزاییک تنباکو که به اختصار TMV شناخته می شود، به طرز شگفت انگیزی پایدار است. مشخص شده است که تا 100 سال در بقایای گیاهی خشک شده زنده می ماند. این ویروس به راحتی به صورت مکانیکی منتقل می شود – حتی از محصولات تنباکو! می تواند خسارات عمده ای در باغچه ها، مزارع و گلخانه ها ایجاد کند.بسته به رقم و سویه TMV، علائم می تواند بسیار متفاوت باشد.

یک الگوی موزاییک ملایم روی برگ ها معمولی است. برگها بدشکل می شوند و ممکن است شروع به شبیه شدن به سرخس کنند. الگوهای بافت مرده می تواند روی میوه ایجاد شود. این بیماری در نشاء و گوجه فرنگی تازه فروخته شده در بازار رایج است. از ریختن گوجه‌فرنگی‌های خریداری‌شده در فروشگاه روی توده‌های کمپوست خودداری کنید، زیرا داوطلبان می‌توانند ظاهر شوند و ویروس را به باغ شما معرفی کنند.

بهترین راه برای جلوگیری از این بیماری، خرید بذری است که برای از بین بردن منابع عفونت ناشی از بذر تیمار شده است و تمام ابزار و تجهیزات باغبانی را استریل کنید. ارقام مقاومی مانند “Arbason”، “Estiva” و “Geronimo” در دسترس هستند.

بذر گوجه فرنگی کوچک

21. ویروس پژمردگی خالدار گوجه فرنگی Tomato Spotted Wilt Virus

ویروس پژمردگی خالدار گوجه فرنگی (TSWV) در بین ویروس های گیاهی منحصر به فرد است. هیچ ویروس دیگری چنین گستره میزبانی گسترده ای ندارد که شامل سبزیجات و همچنین گیاهان زینتی می شود. بیماری ناشی از این ویروس در گذشته عمدتاً به مناطق گرمسیری مانند هاوایی محدود می شد، اما اکنون این یک تهدید در سراسر جهان است.

این ویروس باعث می شود که برگ های جوان به برنز تبدیل شوند و سپس لکه هایی از بافت مرده ایجاد می شود. گوجه‌فرنگی‌های رسیده می‌توانند لکه‌دار شوند و دارای لکه‌های زردی باشند که ممکن است حلقه‌های متحدالمرکز را نشان دهند. گوجه فرنگی ها معمولا هنوز خوراکی هستند.

پژمردگی خالدار گوجه فرنگی غیر معمول است زیرا توسط حشرات کوچکی به نام تریپس، به ویژه تریپس گل غربی (Frankliniella occidentalis)، و همچنین تریپس پیاز (Thrips tabaci) و تریپس چیلی (Scirtothrips dorsalis) پخش می شود. کنترل تریپس در بوته های گوجه فرنگی بسیار دشوار است.

ماده ها تخم های خود را در داخل گیاه می گذارند و لاروها از اسپری های حشره کش محافظت می شوند. در مرحله لاروی، تریپس هایی که از گیاه آلوده تغذیه می کنند، ویروس را جذب می کنند. TSWV لارو تریپ را آلوده کرده و تکثیر می کند. تریپس ها در بقیه چرخه زندگی خود می توانند ویروس را منتقل کنند. کاشت انواع گوجه فرنگی مقاوم مانند “Red Defender”، “Summerpick” و “Quincy” نیاز به تلاش برای کنترل تریپس را کاهش می دهد.

ویروس پژمردگی خالدار گوجه فرنگی

ویروس پژمردگی خالدار گوجه فرنگی

اختلالات فیزیولوژیکی Physiological Disorders

گوجه فرنگی مستعد ابتلا به برخی شرایط ترسناک است که شبیه عفونت است، اما در واقع اختلالات فیزیولوژیکی هستند.این اختلالات معمولاً پاسخی به عوامل محیطی مضر هستند.

22. Blossom-End Rot

احتمال اینکه پوسیدگی انتهای شکوفه در اولین گوجه فرنگی فصل مشکل ساز باشد، نسبت به برداشت های بعدی بسیار بیشتر است.این اختلال به ظاهر ترسناک نشانه عفونت نیست. بلکه به این معنی است که میوه به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی کند.کمبود کلسیم می تواند حتی اگر مقدار زیادی در خاک وجود داشته باشد – یا حتی در سایر قسمت های گیاه.

ریشه مشکل معمولاً رطوبت ناکافی است. کوچکترین خشکی می تواند باعث ایجاد ضایعات در گوجه فرنگی شود که توسط حلقه های متحدالمرکز در انتهای گل احاطه شده است. بسیار مراقب باشید که ریشه گیاهان خود را مختل نکنید. کشت را خیلی نزدیک به ساقه ها انجام ندهید و قبل از اینکه ریشه ها رشد زیادی داشته باشند، پایه های نگهدارنده را در محل قرار دهید.

افزودن یک لایه مالچ می تواند به حفظ رطوبت در خاک کمک کند و استفاده از شیلنگ خیسانده برای آبیاری می تواند به آبیاری مناسب گیاهان شما کمک کند.

Blossom-End Rot

Blossom-End Rot

23. صورت گربه Catfacing

اگر گوجه فرنگی‌های شما در انتهای شکوفه‌ها جای زخم دارند، این ممکن است نشانه‌ای از گربه‌سازی باشد. علائم می تواند از جای زخم جزئی تا بدشکلی های بزرگ متغیر باشد.این اختلال بیشتر در ارقامی که میوه‌های بزرگ تولید می‌کنند و میوه‌هایی را از اولین برداشت‌های فصل تولید می‌کنند، ایجاد می‌شود.

دمای نامتعارف گرم یا سرد، اختلال در گل‌ها در هنگام شکوفه‌دهی، سطوح بالای نیتروژن در خاک و قرار گرفتن در معرض علف‌کش‌ها همگی می‌توانند باعث ایجاد صورت گربه‌ای در گوجه‌فرنگی‌ها شوند. اگر متوجه شدید که این اختلال به طور مکرر رخ می دهد، در سال آینده گونه های مقاوم یا متحمل را بکارید، مانند “Countil”، “Duke” و “Walter”.

از هرس یا کود دهی بیش از حد خودداری کنید و مطمئن شوید که گیاهان شما به اندازه کافی آبیاری می شوند تا از ابتلا به این اختلال در گوجه فرنگی جلوگیری شود.

صورت گربه

صورت گربه

24. ترک خوردن میوه Fruit Cracking

ترک خوردن شبیه به صورت گربه ای به نظر می رسد، اما به دلیل دیگری رخ می دهد. هنگامی که گیاهان خیلی سریع آب را جذب می کنند، میوه در حال رشد می تواند ترک بخورد.این می تواند پس از باران شدید یا آبیاری شدید رخ دهد. آب می تواند از ریشه ها بیرون بیاید یا مستقیما وارد زخم های ساقه گوجه فرنگی شود.

شما می توانید با انتخاب گونه های مقاوم مانند “مارگلوب”، “دیبریک” و “جت استار وی اف” از این اختلال جلوگیری کنید.رطوبت خاک را با آبیاری منظم و مالچ پاشی حفظ کنید.

ترک خوردن میوه

ترک خوردن میوه

بهترین گوجه فرنگی های خود را بکارید

خرید بذرها و نهال‌های مقاوم به بیماری می‌تواند به شروع خوب آنها کمک کند، و فاصله کافی بین گیاهان برای اطمینان از جریان هوای مناسب ایجاد کنید. قبل از کاشت، خاک را در صورت نیاز اصلاح کنید، به جای پاشیدن شاخ و برگ، همیشه در خط خاک آبیاری کنید و چشمان خود را برای آفات و علائم رایج بیماری نگه دارید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید انواع بذر گوجه فرنگی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

20 دیدگاه درباره مقاله “بیماری های گوجه فرنگی

  1. Avatar مجید گفت:

    دربوته های گوجه که ما کشت کردیم چیزهایی به شکل نخ زرد انگل گونه بوته ها را مورد حمله قرار میده رشد زیاد و سریعی هم دارند
    راهنمایی کنید درمان چیه ا چه سمی میتونه نابودش کنه

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      فکر کنم منظور شما سس یاشد برای از بین بردن آفت سس اگر تعداد بوته ها کم است با دست جدا کنید اگر مقدار بوته ها زیاد است باید از سم کلرتال دی متیل 75 درصد پودر استفاده کرد.

  2. Avatar زهرا گفت:

    باسلام بوته های گوجه ما هنوز کوچیکن و به مرحله گلدهی نرسیدن اما مورد همه یه شته سیاه قرار گرفتن که هم رو ساقه ها هستن هم پشت و رو برگها این چه نوع شته ای هست و چجوری باهاش مبارزه کرد ؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      از سم دیازنون برای از بین بردن شته های سیاه بر روی نشاء گوجه فرنگی استفاده کنید تا از بین بروند.

  3. Avatar فرهاد پیرمرد گفت:

    سلام، گوجه های من را شاه های سفید رنگی پوشانده است که ظاهرا” خود شده ها شفاف هستند ولی روی شده ها پودر سفید دیده می شود. هرچه دنبال این شده گشتم چیزی پیدا نکردم.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      برای از بین برده شته ها باید از سم دیازنون استفاده کنید.به نسبت 1 در هزار با آب

  4. Avatar فریدون گفت:

    سلام. گوجه فرنگی های من همه ویروسی شدن و علائمش اینه که برگها مچاله شدن و کوچیک و رنگشون رو به زردی هست و رشدش کاملا کاهش پیدا کرده؛ میشه لطف کنید برای درمان راه چاره ای برام بگین؟؟
    ممنون از مطالب خوب و مفیدتون.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      برگهای پیچ خورده گوجه فرنگی ممکن است یکی از علائم آلودگی ویروسی باشد. این ویروس از طریق مگس سفید منتقل میشود.
      راهکار اصلی مدیریت و کنترل لوله شدن و پیچ خوردن برگها، پیشگیری است. تنها انواعی از گیاهان گوجه را انتخاب کنید که مقاوم به آفت و بیماری باشند.

      همچنین تا جایی که میتوانید جلوی هجوم آفت مگس سفید به گیاهانتان را بگیرید. برای این کار میتوانید از پوشش ردیفی استفاده کنید و زمین کشت را عاری از علفهای هرز نگه دارید

  5. Avatar کامران عبداله زاده گفت:

    سلام وقتتون بخیر.خیلی از زحماتتون ممنونم.داخل بوته صیفی جات ما مخصوصا داخل بوته گوجه فرنگی یه نوع گیاه دقیقا شبیه مارچوبه رشد میکنه که خیلی باعث افت محصول میشه.نمیدونم اسم یا علاجش چیه

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اگر مقدار این علف هرز کم است سعی کنید با دست از ریشه در آورید تا مشکل از بین برود.

  6. Avatar مصی گفت:

    سلام
    من از شما بذر گوجه فرنگی monster رو خریداری کردم و توی سینی نشا و ترکیب پرلیت کوکوپیت و ورمی کمپوست کاشتمشون بعد ۴۵ روز منتقلشون کردم به گلدون های جداگانه که خاک معمولی دارن
    بعدش یه بار کامل آبیاری کردمشون و بعدش ۷ روز خشکی دادم بهشون(اینارو من می‌خوام سال آینده تو زمین بکارم البته اگه عملکردی رو که شما تو توضیحاتش گفتین داشته باشه)
    ولی بعد این هفت روز دیدم برگ های اکثر بوته ها تیره شده و پشت برگ ها بنفش رنگه گفتم شاید از کم آبی باشه ولی الان بعد دو هفته آبیاری تغییر نکردن رشدشون هم خیلی ضعیفه از بین ۲۵ تا گوجه بزرگترینشون ۲۰ سانته
    هفته قبل هم کود ورمی کمپوست ریختم کنارشون و از کود سه بیست هم استفاده کردم ولی کوچکترین تغییری نداشتن اون اوایل هم از قارچ کش استفاده کردم
    به نظرتون از چی می‌تونه باشه

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      متاسفانه در زمان نشاء بودن شما یک تنش آبیاری 7 روزه به گیاه دادید که باعث این مشکل شده است امیدوارم در اثر آبیاری منظم این مشکل از بین برود.

  7. Avatar احمد گفت:

    سلام حدود ۲۰روز از نشا گوجه گذشته الان بعضی از نهال ها بزرگ شدن ولی دارن پژمرده میشن علت ان چی

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بعد از 15 تا 20 روز از رشد نشاء حتما باید نور آفتاب آن تامین شود و اینکه هر روز باید آبیاری شوند نشاء ها

  8. Avatar ابولفضل گفت:

    سلام در کشت کوجه فرنگی ما که تقریبا داره مراحل گل‌دهی رو پشت سر میذار و تعدادی از بوته ها هم تقریبا گوجه گرفتند،بعضی از بوته ها ساقه‌شون قهوه‌ای شده به نظرتون چه نوع بیماری گرفته،از چه سمی استفاده کنم؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      احتمال قوی بوته های گوجه فرنگی شما دچار قارچ شده اند و باید ببینید کدام نوع قارچ است که بر اساس آن نوع قارچ مبارزه با آن را آغاز کنید
      برای تشخیص این که چه نوع قارچی است حتما باید بوته ها از نزدیک دیده شوند

  9. Avatar کامران گفت:

    با سلام… گوجه فرنگی های من ب مرحله میوه دهیم رسیدن ولی الان بعضی قسمتا رو ی چیزی مثل گرد زرد و قهوه ای روی بعضی از ساقهها و برگارو پوشونده و اون قسمتا خشک میشن ب مرور و همینطوریم داره بیشتر میشه… راه حلی دارین؟!

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      باید حتما عکس برگها و ساقه را ببینیم لطفا عکس ها را برای شماره 09358504040 تلگرام کنید.

  10. Avatar Saman گفت:

    سلام
    تعدادی از گوجه های من برآمدگی سفید رنگ از قسمت پایین تا وسط گوجه دارند و پایین گوجه هم سفید هست علتش چیست؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      علت سفید شدن گوجه فرنگی یا قارچ است و یا بیماری باکتریایی که هر کدام درمان جداگانه و مفصلی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *