میوه ها

با انواع هندوانه آشنا شویم

انواع هندوانه

هندوانه میوه ای نام آشنا و محبوب بین همه مردم جهان است. این میوه خوشمزه و آبدار که معمولا در فصل تابستان بیشتر دیده می شود بیش از ۱۲۰۰ نوع دارد و به چند طریق دسته بندی می شوند. در یک دسته بندی کلی هندوانه را می توان به دو نوع بی هسته و با هسته تقسیم کرد. سابقه کاشت هندوانه بدون بذر در ایالت متحده به بیش از ۴۰ سال میرسد. در دسته بندی دیگر می توان هندوانه را زا روی ضخامت پوست تقسیم بندی کرد. معیار زمان رسیدگی هم می تواند ملاکی باشد برای تقسیم بندی انواع هندوانه.

چین، ترکیه، ایران، برزیل و مصر به تریتیب بزرگترین صادر کنندگان هندوانه در جهان هستند.

تاریخچه هندوانه:

هندوانه ابوجهل که هم اکنون بومی شمال و غرب آفریقا است، اغلب به عنوان جد وحشی هندوانه محسوب می شود اما هر چه که هست طی تحقیقات به عمل آمده و علمی بر روی هزارن نوع و نژاد هندوانه مشخص شد که اصلیت این میوه شیرین به کشور نامبیا بر میگردد. هندوانه تا جایی محبوب شد و گسترش پیدا کرد که در کناره های رود نیل و اهرام مصر هم آثاری از دانه های آن یافت شد (هندوانه‌ها همراه شاهان در قبر خاک می شدند به امید این که آن ها از این میوه تغذیه کنند). سالها بعد این میوه سر از هندوستان در آورد و در آنجا کاشت شد اما طولی نکشید که چینیها گوی رقابت را در تولید هندوانه از هندی ها ربودند و به بزرگترین تولید کننده هندوانه در جهان تبدیل شدند. پس از تولید انبوه در چین آوازه این میوه به اروپا رسید و آمریکایی هم از اسپانیایی ها کاشت آن را فرا گرفتند. بدین گون هندوانه جهانی شد.

این میوه شیرین و دوست داشتنی بیش از 1200 نوع دارد که ما در این مقاله سعی می کنیم تا شما را با معروفترین، محبوب ترین و خاص ترین انواع هندوانه آشنا کنیم.

انواع هندوانه در ایران:

قرقی، محبوبی، جهرمی، خانمی ار انواع هندوانه های بومی در ایران هستند که هنوز یا کاملا شناخته نشده اند یا مورد مطالعه قرار نگرفته اند.

اما هندوانه های ترکمن، شریف آباد و همدانی شناخته شده تر از بقیه هندوانه هستند.

هندوانه ترکمن:

این هندوانه از هندوانه هایی است که به صورت دیم کاشته می شود و کافی است یک بار در زمان مناسب از آسمان باران ببارد تا این محصول به طور چشمگیری رشد کند.

هندوانه دیمی (زرد و قرمز):

این نوع هندوانه به دلیل اینکه با آب باران آبیاری می شود به کاشت دیمی معروف است و دارای پوستی سبز و راه راه، به صورت گرد و کروی، کوچک و شیرین می باشد. این گیاه به صورت رونده بر روی زمین رشد می کند.

هندوانه دیمی

هندوانه دیمی

هندوانه شریف آباد:

هندوانه شریف آباد که هندوانه ای با پوست خیلی نازک اندازه و متوسط است شکل گرد و گوشت قرمز، طعم شیرین و مطبوعی دارد و برای مصرف در محل و یا بازار نزدیک به محل تولید مناسب است زیرا به علت داشتن پوست خیاری نازک در حمل به نقاط دور دست صدمه میبیند.

هندوانه پوست سفید همدان:

هندوانه پوست سفید همدان نیز نوعی هندوانه با پوست کلفت و سفید رنگ است و برای نگهداری در انبار بسیار مناسب است همچنین به علت دارا بودن پوست کلفت برای حمل به نقاط دور مناسب می باشد.

هندوانه پوست سفید همدان

هندوانه پوست سفید همدان

انواع هندوانه در جهان:

ارقامی که در ادامه نام می بریم از معروف ترین و شناخته شده ترین انواع هندوانه در جهان می باشد.

هندوانه چارلستون گری:

این نوع هندوانه که در ایران به هندوانه مهندسی معروف است اولین بار در سال 1954 آمریکا توسط یک شرکت، و توسط مهندسی به نام، چارلز در شهر چارلستون اصلاح شد. پوست این نوع هندوانه کلفت، محکم و به رنگ سبز پسته ای روشن، گوشت آن صورتی، ترد و شیرین و دارای دوره رشد ۱۳۰ تا ۱۴۰ روزه است. هندوانه چارلستون گری برای کاشت در مناطق گرمسیری مناسبتر است اما در سایر مناطق نیز رشد می کند. یکی از ویژگی های مهم این واریته مقاومت در برابر قارچ فوزاریوم و آنتراکنوز می باشد و برای حمل و نقل مناسب می باشد.

هندوانه چارلستون گری

هندوانه چارلستون گری

هندوانه دیکیس کویین:

این نوع هندوانه نسبتا زود رس است و پوستی به رنگ سبز کمرنگ با نوارهای نازک دارد، گوشت آن قرمز رنگ و ترد، توپر و شیرین می باشد. دیکیس کوئین برای حمل و نقل به بازارهای نزدیک و کاشت در مزارع اطراف شهرها مناسب است. دوره رشد ۱۳۰ تا ۱۴۰ روزه و برای کاشت در مزارع اطراف شهرها مناسب است. شکل میوه گرد کمی کشیده است. این هندوانه به پژمردگی مقاوم است.

هندوانه دیکیس کویین

هندوانه دیکیس کویین

هندوانه فرفاکس:

این نوع هندوانه به شکل بیضی است، پوستی به رنگ سبز روشن راه راه و ضخیم دارد که به دلیل ضخامت پوست برای حمل و نقل به نقاط دور دست مناسب می باشد. برخی از فرفاکس ها به ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم می رسند و همین درشتی زیاد از عیب های آن می باشد. دور رشد ۱۳۰ تا ۱۴۰ روزه، گوشت آن قرمز شیرین، پر آب، توپر، بدون الیاف می باشد. برای فروش در بازار شهرهای بزرگ مناسب است.

هندوانه فرفاکس

هندوانه فرفاکس

هندوانه پوست زرد:

این هندوانه دارای پوستی زرد اما گوشتی قرمز با هسته های سیاه رنگ کوچک است.

هندوانه پوست زرد

هندوانه پوست زرد

هندوانه چیلیان بلاک:

این هندوانه به شکل کروی است، پوستی به رنگ سبز روشن با نوارهای سبز تیره و نازک دارد و قابلیت حمل و نقل به نقاط دور دست را ندارد و برای بازارهای نزدیک شهرها مناسب است. دوره رشد ۱۳۰ تا ۱۴۰ روزه است. این هندوانه کروی متوسط، چون زیاد بزرگ نمی شود فروش آن آسان است.

هندوانه چیلیان بلاک

هندوانه چیلیان بلاک

هندوانه ماه و ستاره:

یکی از انواع هندوانه است که در سال ۱۹۲۶ تولید شد، پوست آن سبز پررنگ یا زرشکی است و لکه های زرد رنگی مانند ماه و ستاره روی آن قرار دارد که پوسته هندوانه را شبیه به آسمان کرده است و گوشتی صورتی یا قرمز دارد. وزن آن ۹ الی ۲۳ کیلوگرم است. و دانه هایی برنگ قهوه‌ای دارد. شاخ و برگ آن هم خال خال است. زمان کاشت تا برداشت آن ۹۰ روز طول می کشد.

هندوانه ماه و ستاره

هندوانه ماه و ستاره

هندوانه کریمسون سوئیت:

یکی از انواع هندوانه، هندوانه کریمسون می باشد که به دلیل شیرینی زیاد و طمع بی نظیر معروف می باشد. در سال 1963 دانشگاه کانزاش موفق به اصلاح این نوع هندوانه شد. گلهای این واریته 80 روز پس از گلدهی تبدیل به میوه می شود. دارای خطوط موازی سبز پرنگ و گوشتی قرمز و ترد و دانه هایی ریز می باشد. مقاوم به بیماری فوزاریوم و آنرتاکنوز نیز می باشد. وجود لیکوپن زیاد در هندوانه موجب ایجاد رنگ قرمز در آن شده است. لازم به توضیح است که هندوانه کریمسون خود به انواع هندوانه کریمسون گرد هیبرید سانمیک، هندوانه کریمسون قرمز کشیده، هندوانه کریمسون گرد، هندوانه کریمسون بلوکی یامی، هندوانه کریمسون گرد نیان، هندوانه کریمسون بیضی روکسان، هندوانه کریسمون استاندارد رین سید تقسیم می شود.

هندوانه کریمسون سوئیت

هندوانه کریمسون سوئیت

هندوانه کنگو:

هندوانه کنگو یک هندوانه با پوسته سبز کمرنگ و پررنگ می باشد. این هندوانه دارای طعم شیرین و رنگ گوشت صورتی می باشد. طعم و بوی این هندوانه بینظیر است.

هندوانه کنگو

هندوانه کنگو

هندوانه الماس سیاه:

هندوانه الماس سیاه یک هندوانه محبوبی با پوسته سبز رنگ میباشد. این هندوانه دارای طعم شیرین و رنگ گوشت قرمز میباشد. در فرهنگ فارسی به این نوع هندوانه محبوبی میگویند.

هندوانه الماس سیاه

هندوانه الماس سیاه

هندوانه کوچک شیرین:

هندوانه کوچک شیرین یک هندوانه با پوسته سبز رنگ میباشد. این هندوانه دارای طعم شیرین و رنگ گوشت صورتی میباشد. این هندوانه دارای سایز خیلی کوچکی میباشد. در فرهنگ فارسی به این نوع هندوانه محبوبی میگویند.

هندوانه کوچک شیرین

هندوانه کوچک شیرین

هندوانه ابوجهل (نیجیریه):

در فارسی با نام های خربزه روباه، کدوی تلخ و سیب تلخ نیز شناخته می شود و هرچند از خانواده هندوانه ها می باشد اما با نوع معمولی آن تفاوت دارد؛ این میوه کوچکتر، سفت تر و تلخ تر است، طبع آن خیلی گرم و خشک است و دارای رنگ زرد، مزه ای تلخ، بویی تند و دانه های زیاد می باشد. این گیاه بالا رونده در مدیترانه، هند، سیلان و شمال آفریقا پرورش می یابد و در مناطق جنوب ایران به صورت وحشی می روید که اهالی محلی بوشهر به آن خیار گرگو می‌گویند. ابوجهل یکی از گیاهان دارویی است و در طب سنتی ایران، چین و هند از آن به عنوان کاهش دهنده میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت استفاده می کردند. وجود ماده‌ ای با نام کولوسنتین در هندوانه ابوجهل که طعمی بسیار تلخ دارد در سلامت افراد مبتلا به دیابت تاثیر مستقیم و بی نظیری دارد.

هندوانه ابوجهل (نیجیریه)

هندوانه ابوجهل (نیجیریه)

هندوانه کارولینا کراس:

این نژاد هندوانه، سنگین ترین رقم هندوانه حال حاضر جهان را به وزن ۱۵۹ کیلوگرم در بین تمام هندوانه ها دارد. این هندوانه پوست سبز، گوشت قرمز دارد و معمولاً میوه‌ای بین ۲۹ تا ۶۸ کیلوگرم تولید می‌کند و از لحظه کاشت تا برداشت آن ۹۰ روز طول می کشد.

هندوانه کارولینا کراس

هندوانه کارولینا کراس

هندوانه گلدن مایگت:

این نوع هندوانه پس از رسیدن، پوست طلایی و گوشت صورتی دارد و از زمان کاشت تا برداشت آن ۷۰ روز طول می کشد.

هندوانه گلدن مایگت

هندوانه گلدن مایگت

هندوانه اورنجگلو:

این هندوانه گوشت بسیار شیرین نارنجی دارد و میوه‌ای بزرگ و کشیده به وزن ۹ الی ۱۴ کیلوگرم است. این هندوانه پوستی برنگ سبز روشن و راه راه هایی ناهموار و برنگ سبز تیره دارد و از زمان کاشت تا برداشت آن ۹۰ الی ۱۰۰ روز طول می کشد.

هندوانه اورنجگلو

هندوانه اورنجگلو

رقم کرم ساسکاچوان:

میوه های گرد و کوچکی به قطر حدوداً ۲۵ سانتیمتر دارد. پوستی نازک، سبک با راه راهی برنگ سبز تیره و گوشت شیرین سفیدرنگ با دانه هایی سیاه رنگ دارد و در هوای سرد به خوبی رشد می کند. این رقم اولین بار توسط مهاجران روسی به ساسکاچوان کانادا آورده شد. زمان کاشت تا برداشت آن ۸۰ الی ۸۵ روز طول می کشد.

رقم کرم ساسکاچوان

رقم کرم ساسکاچوان

رقم ملیتوپولاسکی:

میوه کوچک و گردی به قطر تقریباً ۲۸ الی ۳۰ سانتیمتر دارد. این رقم زود می رسد و از آستراخان روسیه نشات می گیرد، که به کاشت هندوانه معروف است. دیده شده است که فروشندگان هندوانه های ملیتوپول را در تابستان در مسکو تا ارتفاع بالایی روی هم چیده اند. از زمان کاشت تا برداشت این رقم حدود ۹۵ روز طول می کشد.

رقم ملیتوپولاسکی

رقم ملیتوپولاسکی

رقم دنسوکه:

میوه گردی با وزنی بیش از ۱۱ کیلوگرم دارد. پوست آن برنگ سیاه است و راه راه یا خال ندارد؛ و فقط در جزیره هوکایدو ژاپن رشد می کند، در آنجا هر سال بیش از ۱۰٬۰۰۰ هندوانه تولید می شود. در ژوئن سال ۲۰۰۸، یکی از نخستین هندوانه های برداشت شده در مزایده ای به قیمت ۶۵۰٬۰۰۰ ین (۶۳۰۰ دلار آمریکا) فروخته شد که گرانترین هندوانه فروخته شده تا آن زمان بود. متوسط قیمت فروش معمولاً حدود ۲۵۰۰۰ ین (۲۵۰ دلار) است.

رقم دنسوکه

رقم دنسوکه

هندوانه زرد یا آناناسی:

یکی از انواع هندوانه است که اخیرا در مناطق جنوب ایران کاشت می شود . این هندوانه دارای پوستی مخطط  با نوار های سبز پرنگ و سبز کمرنگ، و گوشتی که به خاطر دارابودن لیکوپن به رنگ زرد و نسبت به واریته های قرمز بسیار شیرین تر می باشد. این واریته در واقع رقم اصلاح شده نوعی هندوانه وحشی به نام Citrullus lanatus می باشد که به عنوان بانک ژنی برای این نوع هندوانه به کار رفته است. برای همین به کم آبی هم بسیار مقاوم می باشند. هندوانه‏ زرد در تمام فصول سال یافت می ‏شود، اما در تابستان به نقطه‏‏ اوج خود می‏ رسد.

بسیاری از ارقام به خاطر پوست کلفتشان دیگر به‌طور تجاری کاشت نمی‌شوند، اما ممکن است باغبانان خانگی و به ویژه شرکت های تولید بذر آن ها را به خاطر بذرهایشان بکارند. پوست کلفت آن ها برای ترشی انداختن مناسب است؛ و تعدادی از ارقام قدیمی که این کاربرد را دارند عبارتند از: «تام واتسون»، «جورجیارتل‌اسنیک» و «بلک دایموند».

هندوانه زرد یا آناناسی

هندوانه زرد یا آناناسی

سوالات متداول در مورد انواع هندوانه:

  1. چند نوع هندوانه وجود دارد؟

    بیش از 50 نوع مختلف هندوانه وجود دارد که احتمالاً اکثر آنها را هرگز ندیده اید. با احیای مجدد باغ های بذر گیاهان گل مایل به زرد، به احتمال زیاد چندین گونه گیاه هندوانه وجود دارد که دوست دارید در باغچه خانه بکارید.

  2. شیرین ترین نوع هندوانه کدام است؟

    سلطان یکی از شیرین ترین گونه هایی است که پیدا خواهید کرد، این نوع 12.3 در مقیاس بریکس اندازه دارد. میوه ها به طور متوسط 15 پوند هستند و در طی 95 روز رسیده می شوند.

  3. هندوانه سیاه چیست؟

    هندوانه های “Black Diamond” به دلیل داشتن آب زیاد، که بیش از 92 درصد است، طعم ملایم و ظریفی دارند. در طول سال ها، این هندوانه ها به دلیل داشتن طعم جذاب تر و شیرین تر، به این معنی که یک میوه عالی دسر هستند، پرورش داده می شوند.

  4. چگونه می توان تشخیص داد که یک هندوانه نر است یا ماده؟

    به دنبال یک هندوانه محکم و متقارن بدون کبودی، بریدگی و فرورفتگی باشید. هندوانه را بلند کنید و باید احساس سنگین تر از اندازه آن شود.

  5. هندوانه چه کاری برای بدن شما انجام می دهد؟

    قلب سالم تر، هندوانه سرشار از اسید آمینه ای به نام سیترولین است که ممکن است به حرکت خون در بدن کمک کند و فشار خون را کاهش دهد. قلب شما همچنین از مزایای تمام هندوانه لیکوپن لذت می برد. مطالعات نشان می دهد که ممکن است خطر حملات قلبی را کاهش دهد.

  6. آیا هندوانه برای کلیه ها مفید است؟

    هندوانه سالم است زیرا مملو از لیکوپن است – آنتی اکسیدانی که به تجزیه رادیکال های مضر اکسیژن آزاد کمک می کند. این ماده از آسیب کلیه جلوگیری می کند و بنابراین یک ماده غذایی کلیه دوست است.

  7. آیا هندوانه سرشار از قند است؟

    یک هندوانه 17 گرم قند دارد. همانطور که از نام آن پیداست، مملو از آب است و دارای مواد معدنی خاصی به نام الکترولیت است که دقیقاً همان چیزی است که بدن شما پس از مدتی در معرض آفتاب برای شارژ مجدد نیاز دارد. فقط آن را در یک یا دو برش نگه دارید.

  8. آیا هندوانه باعث چاقی شما می شود؟

    از آنجا که 90 درصد از وزن هندوانه را آب تشکیل می دهد، اگر سعی در کاهش وزن دارید یکی از بهترین میوه ها برای خوردن است. یک وعده 100 گرمی فقط 30 کالری دارد. همچنین منبع عالی اسید آمینه ای به نام آرژنین است که به سوزاندن سریع چربی کمک می کند.

برای خرید انواع بذر هندوانه می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

11 دیدگاه درباره مقاله “با انواع هندوانه آشنا شویم

  1. Avatar اکبر هادی گفت:

    شما این بذر های خارجی رو دارید؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اکثزا در سایت موجود است

  2. Avatar الشن شیرزاده گفت:

    سلام درود چه نوع هندوانه ای در بازار سود بیشتری دارد

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      به صورت کلی ما پیشنهاد اقتصادی به کسی نمیدهیم.

  3. Avatar فرهاد ولی الهی گفت:

    سلام.منظور از هندوانه درختی چیست؟ایا همین هندوانه هارو رو داربست ببندیم درختی میگن؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      نه هندوانه درختی دارای نژاد متفاوت است مقداری از هندوانه های وطنی سبکتر است.

  4. Avatar ناصر گفت:

    سلام و خسته نباشید
    چطوری میتونم تخم ها رو تهیه کنم میخام زیاد بکارم ممنون

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      هم می توانید از طریق سایت پوپونیک اقدام به خرید کنید و هم به طریق شبکه های اجتماعی واتس اپ و تلگرام

  5. Avatar محفوظ ادوای گفت:

    با سلام
    احتمالا اسم هندوانه از هندو + دانه اومده یعنی در اصل هندو دانه بوده، چون هندو به معنی سیاه است و هندوانه یا هندودانه بذر یا دانه سیاه داره

  6. Avatar افشار گفت:

    چرا هندوانه های اصیل و سبز و بیضی استوانه ای که سالها پیش در بازار بود الان نایاب شده؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      ببینید با توجه به نیاز بازار کشاورزان اقدام به کاشت نوع هندوانه میکنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *