گیاهان

معرفی انواع هویج

معرفی انواع هویج

هویج، از سبزیجات ریشه ای، و از خانواده چَتریان (Apiaceae) است و با گیاهان جعفری، کرفس، رازیانه و زیره سبز رابطه نزدیکی دارد. این سبزی بومیِ افغانستان است و رنگ اصلی آن، بنفش و سفید بوده است. هویج در قرن ۱۴ میلادی به اروپا معرفی شد. هویج با رنگ نارنجی، از هلند نشات گرفته که نوع پیوندی آن است.

رنگدانه بتاکاروتن، موجب ایجاد رنگ نارنجی در هویج می‌شود، که این ماده نخستین بار در هویج کشف شد. چین، بزرگترین کشور تولید کننده هویج در جهان، سالیانه بیش از ۳۵ میلیون تن هویج را روانه ی بازارهای جهانی می‌کند.

تفاوت بین طعم هویج رنگی نارنجی، بنفش، قرمز، سفید و زرد زیاد نیست. طیف گسترده ­ای از گوجه ­فرنگی­ ها با رنگ­ های مختلف نیز وجود دارد. با این حال، تغییرات اندکی در طعم آن­ها وجود دارد. تفاوت بین طعم آن­ ها کم بوده و عمدتا در هنگام خوردن به صورت خام مشخص می­شود. شما می­توانید تفاوت طعم هویج­ های مختلف را از طریق پخت و پز نیز درک کنید.

هویج زرد خوشمزه

هویج زرد خوشمزه

انواع مختلف هویج:

در ادامه مقاله شما را با انواع مختلف و خوشمزه هویج آشنا خواهیم کرد.

هویج Chantenay:

برخلاف انواع دیگر هویج، هویج Chantenay کوتاه و تنومند است و طول آن هرگز به بیش از شش سانتی متر نمی‌رسد. قطر آن گاهی تا 7 سانتیمنر رسیده و شکل مخروطی‌اش، برای رشد در خاک سنگی یا سنگین، بسیار مناسب است. بهترین زمان برداشت این نوع هویج ها، هنگامی است که به حدود شش تا هفت سانتی متر رسیده باشند. اگر زمان برداشت آنها بیش از حد طولانی شود، انتهای آن کمی سفت و خشک شده و به خوبی هویج های جوان نخواهند بود.

هویج Danvers:

این نوع هویج، بومیِ دانورس، ماساچوست است و دلیل نامگذاری آن نیز، همین است. این هویج ها بلند و لاغر و مخروطی و عموماً نارنجی رنگ هستند؛ اما ممکن است به رنگ های دیگری نیز یافت شوند. مقاومت این هویج در برابر خاک فقیر، بسیار بالاست.

هویج Danvers اندازه‌ای متوسط دارد و بسیار خوش طعم است. رشد و پرورش این سبزی بی‌نظیر با رنگ و طعم غنی‌اش، بسیار آسان، و برای تازه کاران، بسیار مناسب است. در گذشته، این گیاه به رنگهای بنفش، سفید، زرد و قرمز یافت می‌شده است.

بذر هویج رنگی میکس

هویج Imperator:

با آوردن نام هویج، حتما به یاد هویج Imperator خواهید افتاد، زیرا این هویج دراز، معمول ترین و رایج ترین نوع هویج است که در اغلب فروشگاه های مواد غذایی یافت می‌شود. اگر می‌خواهید این سبزی را در باغچه ی خود پرورش دهید و خاک سنگی یا سنگین دارید، باید هویج های کوتاه تری را برای کاشت انتخاب کنید. خاک مناسب برای پرورش این نوع هویج، سبک و لومی شنی است. علاوه بر این، برای کاشت و پرورش هویج Imperator حداقل به سی سانتی متر فضا نیاز دارید. در غیر این صورت، رشد آنها بسیار ساده است.

هویج کوچک (Mini):

این نوع هویج که به آن “هویج تربچه” (radish-style carrots) نیز گفته می‌شود، برای رشد در مناطق کم عمق بسیار مناسب است و وقتی خیلی کوچک اند، باید آن‌ها را برداشت کرد. اگر به دنبال کاشت یک نوع هویج مناسب در گلدان هستید، قطعاً این نوع، بهترین است. هویج کوچک می تواند در خاک‌های سنگلاخی یا سنگین نیز به خوبی رشد کند.

هویج Nantes:

اگر می‌خواهید هویج را در باغچه ی خود پرورش دهید، هویج Nantes آسان‌ترین انتخاب است. این هویج ترد و شیرین است و طول آن تا 17 سانتیمتر می ‌رسد و نوک های صافی دارند. این نوع هویج در خاک سنگلاخی و سنگین، رشد و عملکرد بهتری دارد؛ زیرا مانند انواع دیگر هویج‌ها، پیچ و تاب نمی خورد و دوشاخه نمی‌شود. پس اگر به دنبال یک هویج خوشمزه و آسان برای پرورش در خانه خود هستید، قطعاً هویج Nantes بهترین گزینه است.

معرفی هویج کوچک

معرفی هویج کوچک

هویج­ های نارنجی:

هویج­های نارنجی در قرن هفدهم در هلند ظاهر شده­ و به هویج عادی تبدیل شده ­اند. قبل از ظهور این هویج، بسیاری از هویج­ها در طیف گسترده­ ای از رنگ­ها بودند – حتی سبز.

در هویج نارنجی همانند هویج­های رنگی، مقدار ویتامین A چهار برابر بیشتر از مقدار توصیه شده USDA بوده و مقدار بتاکاروتن زیادی نیز دارد. این نوع هویج شیرین و خوش طعم بوده و می­توان به صورت خام یا پخته شده استفاده کرد. شما می­توانید از این هویج به عنوان میان وعده و در سالاد استفاده کنید. همچنین، می­توانید به همراه غذاهای دیگر مانند سیب­ زمینی و کلم نیز استفاده نمایید.

هویج­ های ارغوانی:

اگرچه هویج ارغوانی چشمگیر و جذاب است، اما بسیاری از آن­ها تنها در محیط بیرون ارغوانی رنگ هستند. بخش مرکزی آن­ها اغلب نارنجی بوده و هنگام مشاهده از نزدیک مشخص می­شود.

هویج ارغوانی دارای طعم بسیار شیرین بوده و گاهی اوقات می­تواند مزه فلفل را نیز داشته باشد. هویج­های ارغوانی بسیار رایج بوده و رنگ درون و بیرون خود را حفظ می­کند. با این حال، طعم فلفل آن بسیار کم بوده و همیشه وجود ندارد. در هر صورت، هویج ارغوانی را می­توان به صورت خام در سالاد استفاده کرد و یا می­توان از آن ترشی هویج تند تهیه نمود.

بذر هویج سیاه

هویج­ های قرمز:

طعم و مزه هویج قرمز خیلی متفاوت از هویج نارنجی است. رنگ قرمز آن ناشی از لیکوپن می­باشد که به عنوان آنتی اکسیدان در گوجه­ فرنگی است. لیکوپن برای سلامتی مفید بوده و به جلوگیری از سرطان کمک می­کند. حاوی آنتی اکسیدان بوده و برای سلامت چشم مفید است و درد نوروپاتیک را کاهش داده و برای مغز نیز مفید است.

با استفاده از هویج­های قرمز می­توان سوپ هویج خامه ­ای یا سوپ هویج قرمز را تهیه کرد. همچنین، به دلیل داشتن رنگ زیبا و لیکوپن می­توان از آن به عنوان چاشنی استفاده نمود.

هویج­ های سفید یا طلایی:

این سبزیجات دارای طعم ملایم بوده و حاوی ترکیبات سایر هویج­ها می­باشد. این نوع هویج نسبت به هویج­های نارنجی، قرمز و ارغوانی شیرین­تر و شاداب­تر است. آن­ها معمولا به صورت پخته شده مصرف می­شوند و می­توان آن­ها را در یک کاسه حاوی شکر پخته و استفاده نمود. اگر می­خواهید از آن سوپ تهیه کنید، بهتر است یک شیرین کننده نیز اضافه گردد.

می­توانید هویج سفید یا طلایی را با کره، آب مرغ، ترشی و سبزیجات تازه مصرف کنید. همچنین، می­توانید آن را به گوشت و سیب­زمینی و سبزیجات غذایی اضافه کنید.

هویج هسته قرمز

هویج هسته قرمز

انواع خاص هویج:

در ادامه مطلب شما را با انواع متفاوت و خاص هویج آشنا خواهیم کرد.

انواع هویج Chantenay:

این نوع هویج شامل گونه های متفاوتی است که عبارتند از:

هویج Caracas:

این نوع هویج بسیار مورد علاقه عطاران و خواربار فروشان خوش ذائقه و خوراک شناس است. این سبزی، نوعی هویج کوچک (baby carrot)، به رنگ نارنجی تیره، شکل یکنواخت و بسیار خوشمزه است. طول آنها تنها به حدود چهار سانتی متر می رسد.

هویج هرکول (Hercules):

این هویج عریض و پهن را می توان تقریباً در ۶۵ روز برداشت کرد. هویج هرکول می تواند حتی در خاک ‌هایی که دیگر انواع هویج نمی توانند در آن رشد کنند، به راحتی پرورش یابد، مانند خاکهای سنگی یا رسی.

هویج Oxheart:

این هویج ها بعد از گذشت سه ماه قابل برداشت هستند و طول آنها تا شش سانتی متر می رسد. این هویج پهن و قلبی شکل است و حتی در خاکهای شنی نیز به خوبی رشد می کند. هویج Oxheart از انواع گیاه های موروثی است و یافتن آن، گاهی دشوار است.

هویج هسته قرمز (Red-cored):

این هویج ها تقریباً در ۷۰ روز قابل برداشت هستند و طول آنها تا هفت سانتی متر می رسد. می توان آنها را در خاک های سنگین نیز پرورش داد و با ذخیره کردن آنها برای مدت طولانی، طعم و شیرینی خود را از دست نمی‌دهند.

هویج Royal Chantenay:

این هویج ها را تقریباً در ۷۰ روز می توان برداشت کرد و طول آنها تا 13 سانتیمتر می رسد. شکلی یکنواخت دارند و بدون درنظر گرفتن نوع خاک، در هر نوع خاکی به راحتی رشد می‌کنند. همچنین عطر و طعمی بسیار شیرین دارند.

معرفی هویج بنفش

معرفی هویج بنفش

انواع مختلف هویج Danvers:

در ادامه مطلب شما را با رایج ترین نوع هویج Danvers آشنا خواهیم کرد که عبارتند از:

هویج Yellowstone carrot:

این یک هویج بسیار منحصر به فرد است که تقریباً در ۷۰ روز قابل برداشت می‌شود. طول آن می تواند تا نه سانتی متر برسد و رنگ آن، سایه ای زیبا از زرد لیمویی است.

انواع مختلف هویج Imperator:

انواع مختلف هویج Imperator عبارتند از:

هویج Atomic Red:

این هویج ها تقریباً در ۷۰ روز قابل برداشت می‌شوند؛ باریک و مخروطی شکل اند و طول آنها همراه با ریشه، می تواند تا 28 سانتیمتر هم برسد. این نوع هویج، بیشتر مناسب پخت و پز است، و حتی بعد از پخت، رنگ قرمز زیبای خود را حفظ می کند.

بذر هویج قرمز

هویج شاه پاییز (Autumn King):

این نوع هویج تقریباً در ۷۰ روز قابل برداشت می‌شود؛ می تواند تا ۱۲ سانتی متر طول داشته باشد و بسیار خوشمزه است.

هویج Candysnax:

این نوع هویج، عطر و طعمی خوشمزه و جالب و بافتی ریز دارد، بلند و باریک است و طول آن می تواند تا ۱۲ سانتی متر برسد. هویج Candysnax به شیرینی شکر است و تقریباً در ۶۵ روز قابل برداشت می‌شود.

هویج Nutri-Red:

این هویج سرشار از لیکوپن است که برای بینایی شما بسیار مناسب است. طول آن تا 22 سانتیمتر هم می رسد، همرنگ ماهی سالمون است و رنگ آن بعد از پخت، قوی تر و شدیدتر می‌شود.

هویج بنفش Haze:

این نوع هویج تقریباً در ۷۰ روز قابل برداشت می‌شود؛ طعم شیرین و رنگ بنفش تیره زیبایی دارد و گاهی طول آن به 20 سانتیمتر می رسد. قسمت مرکزی این هویج به رنگ نارنجی روشن است و برای سرو کردن بصورت خام، بسیار مناسب و ایده‌آل است.

هویج قرمز سامورایی (Red Samurai):

همانطور که از نام آن پیداست، این هویج به رنگ قرمز روشن است و مزه‌ی بسیار خوبی دارد. طعم‌اش شیرین و خیره کننده است و حتی اگر در بخارپز پخته شود، به خوبی رنگ خود را حفظ می‌کند.

هویج Sugarsnax 54:

این نوع هویج، بسیار خوشمزه و بسیار مقوی است. رنگ نارنجی بسیار تیره‌ای دارد و طول آن تا ۹ سانتی متر هم می رسد. نوعی هویج پیوندی است که تقریبا در ۶۸ روز قابل برداشت است.

هویج

هویج

انواع مختلف هویج های کوچک (Mini Carrot):

انواع مختلف هویج های کوچک عبارتند از:

هویج Babette:

طول این هویج ها معمولاً بیشتر از 10 سانتیمتر نمی‌شود. به دلیل سایز و اندازه ی جالبش، اغلب در رستوران ها و غذاخوری های شیک و خوب، بصورت کامل سرو می‌شود.

هویج Mignon:

این نوع هویج، کمی بلندتر از سایر هویج های Mini است و طول آن گاهی تا ۵ سانتی متر نیز می‌رسد. به عنوان یک میان وعده برای کودکان، و یا کاشت در باغچه، گیاه بسیار مناسبی است و بسیار خوشمزه و بی‌نظیر است.

هویج Romeo:

این هویج ها به طور معمول، یک تا دو سانتی متر طول دارند و از نظر اندازه و شکل، بسیار شبیه به یک چغندر کوچک اند. طعمی بسیار غنی و ظاهری بسیار جذاب دارند.

بذر هویج زرد

انواع مختلف هویج Nantes:

برخی از محبوب ترین و رایج ترین انواع هویج Nantes عبارتند از:

هویج Baltimore:

این هویج ها به طول ۶ سانتی متر و به رنگ نارنجی روشن، هم بصورت خام و هم بصورت پخته بی‌نظیر است و آب بسیار خوشمزه ای دارد.

هویج Bolero:

این نوع هویج تقریباً در ۷۵ روز قابل برداشت می‌شود و طول آن تا ۷ سانتی متر می‌رسد. طعم شیرینی دارد و حتی با ماندن در یخچال به مدت طولانی، همچنان شیرینی آن حفظ می شود.

هویج بنفش Cosmic:

این نوع هویج تا هفت سانتی متر طول دارد و بعد از پخت، رنگ خود را از دست نمی دهد. پوستی به رنگ بنفش و گوشتِ نارنجی زیبایی دارد و تقریباً بعد از ۷۳ روز آماده برداشت می‌شود.

هویج Merida:

این نوع هویج بسیار شیرین است و در مناطق سردسیر به خوبی رشد می‌کند و باید رویش با کاه یا پوشال، پوشیده شود. طول آن به ۸ سانتی متر می رسد و باید در ماه های شهریور یا مهر کاشته شود.

هویج Mokum:

این هویج ها در کمتر از دو ماه قابل برداشت اند و بسیار شیرین و سرشار از ویتامین A هستند. سر آنها به رنگ سبز تیره است و طول آن به ۸ سانتی متر نیز می رسد.

هویج Napa:

این نوع هویج می توانند تا 20 سانتیمتر طول داشته باشد. طعمی بسیار شیرین و ترد و رنگ نارنجی تیره دارد و در خاک های سنگین نیز به خوبی رشد می‌کند.

هویج Napoli:

طول این هویج های نارنجی رنگ روشن می تواند تا ۸ سانتی متر نیز برسد و در کمتر از دو ماه، قابل برداشت می‌شوند. بافت و ترد و آبدار بسیار خوبی دارد و بسیار صاف و یکدست است.

هویج سیاه

هویج سیاه

هویج Nectar:

این هویج ها از نظر عملکرد، قدرت، قابلیت نگهداری و طعم و مزه، بسیار با کیفیت و عالی هستند. به شکل سیگار اند و طول آنها تا ۸ سانتی متر می رسد و گوشتی شیرین و لطیف دارند.

هویج Nelson:

هویج نلسون در کمتر از دو ماه قابل برداشت می‌شود و طول آن تا ۷ سانت ی متر می رسد. شیرین است و در خاک های سنگین، به خوبی رشد می‌کند و به رنگ نارنجی روشن است.

هویج Parano:

هویج Parano انواع مختلفی دارد و هم بصورت خام و هم بصورت پخته بی‌نظیر است و آبِ بسیار خوشمزه ای دارد. این هویج تقریباً در ۶۵ روز آماده برداشت می‌شود.

هویج اژدهای بنفش (Purple Dragon):

این نوع هویج، بسیار بزرگ است و طول آن تا ۱۰ سانتی متر می رسد و پوستی بنفش رنگ و گوشتی به رنگ نارنجی روشن دارد. بعد از پخت، رنگ‌اش کمرنگ می شود، اما بسیار مغذی است.

هویج Rodelika:

این هویج بسیار شیرین، اغلب برای تهیه آب هویج استفاده می شود و طول آن می تواند تا 20 سانتیمتر برسد. هویج Rodelika تقریباً در ۷۸ روز آماده برداشت می‌شود؛ بسیار بزرگ است و در هر فصل، محصول زیادی می دهد.

هویج Romance:

این نوع هویج، هم زیبا و هم خوشمزه است و تقریباً در ۷۵ روز آماده برداشت می‌شود. رنگ آن نارنجی روشن است و طول‌اش تا 15 سانتیمتر می رسد. هویج Romance همچنین ترد و شیرین است و برای خوردن بصورت خام، مناسب است.

مجموعه بذر هویج

هویج Scarlet:

این هویج های شیرین، بسیار متنوع هستند و طول آنها تا 20 سانتیمتر نیز می رسد. این نوع هویج، برای انبار کردن، و یا مصرف کردن بصورت کاملاً تازه، مناسب هستند.

هویج Touchon:

این نوع هویج تقریباً در ۷۰ روز آماده برداشت می‌شود و می تواند تا 20 سانتیمتر طول داشته باشد. این هویج را بدون توجه به اندازه آن، می توان برداشت کرد و در هر زمانی که صرف شود، شیرین است.

هویج ساتن سفید (White Satin):

همانطور که از نام آن مشخص است، این نوع هویج به رنگ سفید است و طول آن به حدود ۸ سانتی متر می رسد و تقریباً در ۷۰ روز، ترد و آماده برداشت است.

هویج Yaya:

هویج Yaya، مشابه هویج Nelson است و تقریباً در ۶۰ روز آماده برداشت می‌شود. بهترین زمان کاشت آن، فصل پاییز است، و نسبت به هویج Nelson، شیرینی کمتری دارد.

هویج سفید

هویج سفید

انواع هویج های پیوندی:

هویج های پیوندی، آن دسته از هویج ها هستند که به طور معمول در هیچ گروه دیگری قرار نمی گیرند؛ زیرا از پیوند دو یا چند نوع مختلف هویج، تشکیل شده اند. در ادامه این مقاله، برخی از معروف ترین و محبوب ترین هویج های پیوندی آورده شده است.

هویج غول پیکر Colmar:

این هویج ها، به رنگ قرمز نارنجی تیره هستند و ریشه های بسیار سنگین و پهنی دارند. بسیار شیرین و خوشمزه اند و حتی در زمستان های طاقت فرسا نیز به خوبی رشد می‌کنند.

هویج Kuroda Applesina:

این هویج ها بسیار بزرگ اند و طول آنها تا 20 سانتیمتر و عرض آنها به ۲ سانتی متر می‌رسد و وزن هر کدام به راحتی 200 گرم است. این هویج ها ترد و آبدارند و میان وعده‌ای بسیار عالی هستند.

هویج بنفش ۶۸:

این هویج با داشتن برگهایی زیبا و خوش رنگ در بین انواع سبزیجات، سرشار از آنتی اکسیدان است. این هویج، میان وعده ای فوق العاده، در فصول سرد سال است. ملایم و شیرین است و برای استفاده هم بصورت خام و هم بصورت پخته، بی‌نظیر است.

هویج Purple Sun:

این نوع هویج تقریباً در ۳ ماه آماده برداشت می‌شود و به رنگ بنفش تیره است. هویجی فوق العاده مغذی، و بسیار خوشمزه و جذاب است.

هویج Purplesnax:

طول این نوع هویج با طعم ملایم و شیرین‌اش، به ۹سانتی متر می‌رسد و پوستی بنفش رنگ و گوشتی به رنگ طلایی روشن دارد. هویج Purplesnax برای استفاده به صورت خام مناسب است و تقریباً در ۷۵ روز آماده برداشت می‌شود.

هویج رنگین کمان (Rainbow):

هویج رنگین کمان به طور طبیعی، از رنگ های مختلفی از جمله صورتی کمرنگ، زرد، نارنجی، سفید و مرجانی تشکیل شده و طول آن تا ۹ سانتی متر می رسد و همیشه شیرین و لطیف است.

برای خرید بذر صیفی جات می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *