گیاهان دارویی و ادویه ها

لیستی از انواع ادویه ها در کشور های مختلف

لیستی از انواع ادویه ها در کشور های مختلف

از ادویه های ارگانیک می توانید در تهیه ترشیجات و یا گیاهان دارویی و حتی ادویه های مخصوص برای خود استفاده کنید.

تست ادویه های قدیمی:

در اینجا راهنمایی هایی وجود دارد که چگونه از آن چه در اختیار دارید استفاده کنید و بفهمید چه ادویه ای را نگه دارید و کدام یک را دور بیندازید و همچنین چگونه می توانید ادویه های خود را ساماندهی کنید.

ادویه های قدیمی خود را دور بیندازید:

بر خلاف غذای ها، ادویه جات خراب نمی شوند. اما با گذشت زمان طعم و عطر خود را از دست می دهند. ادویه های قدیمی آشپزی شما را لذت بخش و معطر نمی کنند، بلکه طعمی عجیب و غریب در غذا احساس خواهید کرد.

اگر از تاریخ انقضای ادویه های خود ممطمئن نیستید می توانید از حواس خود استفاده کنید. عطر + طعم + ر نگ.

تست بویایی:

ادویه یا گیاه را روی دست خود بپاشید. آیا معطر است یا عطر و طعم آن کمتر شده؟ اگر کم شده وقت جایگزینی آن است.

آزمایش رنگ:

آیا رنگ ادویه شما با طراوت است؟ اگر نه احتمالاً طعم آن نیز فرق کرده است.

برای افزایش عمر مفید ادویه جات آن ها را در ظروفی با درب محکم و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید و بلافاصله پس از استفاده، درب بطری را محکم ببندید.

خرید پودر انیسون

عمر مفید برخی ادویه ها در اینجا آمده است:

ادویه های مانند: جوز هندی، دارچین و زردچوبه بین 4 تا 8 ماه.

گیاهان دارویی مانند: ریحان، پونه کوهی و جعفری بین 1 تا 2 سال.

ادویه هایی مانند : میخک، فلفل دلمه ای و چوب دارچین تقریبا ۴ سال.

بذر ها: 4 سال (به جز خشخاش) و دانه های کنجد، که باید پس از 2 سال دور ریخته شوند.

عصاره ها: 4 سال (به جز وانیل که همیشه می توان از آن استفاده کرد).

وقتی که ادویه های قدیمی را دور می ریزید، ظروف آن ها را نگه دارید، شاید بخواهید آن را جایگزین کنید.

برای مطالعه مقاله مخلوط ادویه خانگی هندی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

ادویه انسیون

ادویه انسیون

لیستی از انواع ادویه ها:

در اینجا لیستی از انواع ادویه ها را گردآوری کرده ایم.

گشنیز:

هم از برگ و هم از دانه های خوشبوی آن به عنوان طعم دهنده و چاشنی غذا استفاده می شود. تخم گشنیز عطر بسیار مطبوعی دارد و از آن در تهیه نقل و نبات و برخی شیرینی ها، در پخت انواع سوپ و خورشت و پخت گوشت یا خرچنگ استفاده می شود.

تخم گشنیز

انیسون:

می توانید آن را به گوشت قرمز، گوشت اردک، کیک پای سیب، کلوچه، سوپ و خورشت ها اضافه کنید. سعی کنید انیسون تازه به مواد پخته شده، سوپ ها و خورشت ها اضافه کنید.

پودر انیسون

پاپریکای دودی:

بهترین راه برای به دست آوردن حداکثر عطر و طعم از این فلفل های پاپریکای دودی، استفاده از آن قبل از گرم شدن روغن است. از آن در سالاد سیب زمینی و طعم دار کردن انواع گوشت استفاده می شود.

پودر زردچوبه:

طعم غنی و چوبی به غذاهای هندی، خورشت عدس، برنج و سبزیجات مانند پیاز و گوجه فرنگی میدهد. ما عاشق اضافه کردن پودر زردچوبه به اسموتی ها، سس ها و مواد پخته شده نیز هستیم.

ادویه زردچوبه

Allspice:

از مخلوط ادویه های دارچین، میخک و جوز هندی تشکیل شده است و می توانید از آن در انواع کوکی ها و کیک ها استفاده کنید.

زنجبیل:

ریشه زنجبیل عطر و طعمی کاملاً شیرین و گرم دارد. می توانید از آن برای خوش طعم و عطر کردن انواع چای استفاده کنید.

پودر زنجبیل

زیره:

دانه زیره یک ماده اساسی برای پخت و پز غذا های هندی است. می توانید آن را به مخلوط هایی مانند garam masala و tandoori masala یا به سوپ لوبیا یا هویج اضافه کنید.

زیره سبز

هل:

با توجه به عطر و طعم شیرین آن در انواع قهوه و چای مورد استفاده قرار می گیرد.

ادویه gomasio

ادویه gomasio

ادویه های شبه قاره هند:

در اینجا لیستی از ادویه های شبه قاره هند را گردآوری کرده ایم.

ادویه جات ماسالا یا Chaat Masala:

یک ادویه ترکیبی در کشور هندوستان بوده و در کشورهای هند، بنگلادش و پاکستان بسیار مورد استفاده می باشد. ترکیبات این ادویه شامل پودر انبه خشک شده، زیره، گشنیز، زنجبیل خشک شده، نمک، پودر چیلی، فلفل سیاه و آنغوزه است که اغلب بر روی اسنک ­ها و غذاهای خیابانی پاشیده می ­شود.

ادویه چات ماسالا

پودر کاری:

یک ادویه الهام گرفته شده از هندوستان توسط یک مخترع بریتانیایی است که ترکیبات آن شامل زردچوبه، هل، دارچین، فلفل سیاه، فلفل شیرین، برگ گشنیز، رازیانه، شبدر و پودر چیلی می باشد.

پودر کاری

ادویه Garam Masala:

واژه Garam به معنی گرم است و معمولاً از ترکیب ادویه­ های گرم مانند دارچین و هل ساخته می­شود. ترکیبات این ادویه در مناطق مختلف جهان متفاوت می باشد. اما اجزای اصلی آن معمولا شامل فلفل سیاه، دارچین، هل، میخک، جوز هندی، زیره، رازیانه و گشنیز می باشد.

ادویه گرام ماسالا

ادویه Panch Phoron:

یکی دیگر از طعم دهنده های هندی بوده که در کشورهای بنگلادش، نپال و جنوب هند بیشتر مورد پسند است. این ادویه از ترکیب پنج دانه شنبلیله، خردل سیاه، رازیانه، زیره و سیاه دانه تشکیل شده است.

پنج ادویه چینی:

اگر می خواهید طعم واقعی غذاهای آسیایی را بچشید حتما باید یک بار این ادویه را به دستورالعمل های غذایی خود اضافه کنید. این ادویه از ۵ ماده ترکیبی ایجاد می شود. برای ساخت این ترکیب باید دارچین، میخک، رازیانه، انیسون یا بادیان رومی و فلفل سیچوآن (Sichuan pepper) را با هم مخلوط کنید.

ادویه Gomasio:

یک ادویه ژاپنی است و از دانه کنجد برشته شده و نمک با دانه­ های بزرگ تولید می ­شود. همچنین این ادویه با برنج بسیار خوشمزه است.

ادویه Togarashi:

نیز یک ادویه ژاپنی بوده و از موادی همچون فلفل چیلی، پوست مرکبات، دانه­ های کنجد و جلبک­ های دریایی ساخته شده است.

ادویه بهارات

ادویه بهارات

ادویه های خاورمیانه:

در اینجا به چند ادویه از خاورمیانه اشاره کرده ایم.

Baharat یا بهارات:

یک ادویه همه کاره در غذاهای خاورمیانه که عموماً از فلفل سیاه، زیره، دارچین، میخک، هل، گشنیز، جوز، زردچوبه، زعفران و زنجبیل تشکیل شده است.

ادویه زعتر یا Za’atar:

ادویه­ ای معطر و تند بوده که یک ترکیب خاص داشته و خاص منطقه خاورمیانه علی الخصوص کشورهایی مانند لبنان و سوریه می باشد. اجزای آن می تواند در مناطق مختلف متفاوت باشد، اما اجزای اصلی آن شامل آویشن، دانه کنجد و سماق است.

ادویه زعتر

ادویه روباه خشک

ادویه روباه خشک

ادویه های آمریکای شمالی

در اینجا لیستی از ادویه های آمریکای شمالی آمده است.

ادویه روباه خشک:

یک ادویه از شهر کانزاس است. این ادویه ترکیبی از شکر قهوه ای، پاپریکا، نمک، فلفل سیاه و پودر سیر می باشد. کافیست این مواد را ترکیب کنید تا طعم غذاهای آمریکای شمالی را احساس کنید.

ادویه ترشی:

یک چاشنی ترکیبی برای طعم دادن به میوه ­ها و سبزیجات کنسرو شده است و عموماً از دانه های خردل، دانه گشنیز، میخک، زنجبیل، دارچین، فلفل قرمز و برگ لیف تشکیل می­ شود.

خرید ادویه ترشی

ادویه مرغ:

برای پختن مرغ مورد استفاده قرار می گیرد و عناصر آن شامل مریم گلی خشک شده، آویشن خشک شده، رزماری خشک شده، جوز هندی، فلفل سیاه و مرزنجوش است.

ادویه کدو تنبل:

ترکیبی از ادویه ­های گرم مانند آویشن، جوز هندی، زنجبیل و میخک می باشد.

ادویه ادوبو

ادویه ادوبو

ادویه های آمریکای لاتین و کارائیب:

حال به چند نمونه از ادویه های آمریکای لاتین و کارائیب اشاره می کنیم.

ادویه ادوبو یا Adobo:

یک ادویه همه کاره است که گوشت را قبل از گریل کردن با آن ترکیب می کنند. ادوبو مخلوطی از پودر سیر، پودر پیاز، پونه کوهی، نمک، فلفل و گاهی اوقات مرکبات خشک شده است. این ادویه در غذاهای مکزیکی و کشورهای آمریکای لاتین استفاده می­ شود.

ادویه پودر چیلی:

این ادویه ترکیبی از ادویه­ های استفاده شده در غذاهای کشورهای آمریکای لاتین مانند چیلی آنچو، فلفل قرمز، زیره و پونه مکزیکی است.

ادویه جرک یا Jerk:

یک ادویه ترکیبی جامائیکایی است که از فلفل سیاه و قرمز، فلفل شیرین، دارچین، آویشن، جوز هندی و سیر تشکیل می شود.

ادویه Fines Herbes:

یکی از ترکیبات دستورالعمل های آشپزی در کشورهای اروپایی می باشد و از ترکیب چهار گیاه خشک یا تازه مانند جعفری فرنگی، پیازچه، ترخون و جعفری تشکیل می­ شود.

ادویه Herbes de Provence:

این ادویه از ترکیب فصلی بسیاری از گیاهان، به ویژه گیاهانی که در جنوب فرانسه بسیار فراوان هستند، ساخته می شود. این ترکیب شامل گیاهانی از قبیل آویشن، رازیانه، رزماری، جعفری فرنگی، پونه، ترخون، نعناع و مرزنجوش یا مرزنگوش می باشد.

ادویه Khmeli Suneli:

این ادویه در اصل گرجستانی بوده و از ادویه­ های گرم و تند همچون شنبلیله، گشنیز، مرزه، دارچین، میخک و دانه­ های فلفل سیاه تولید می ­شود.

ادویه Quatre Epices:

یک ادویه ترکیبی از دستورالعمل های غذایی کشور فرانسه می باشد. این ادویه فرانسوی عموماً از ترکیب فلفل سیاه و یا سفید، میخک، جوز هندی و زنجبیل ساخته می ­شود.

برای مطالعه مقاله ادویه های مناسب برای آشپزی های مختلف می توانید از این لینک استفاده نمایید.

ادویه راس الحانوت

ادویه راس الحانوت

ادویه های قاره آفریقا:

در انتها چند نمونه ادویه از قاره آفریقا را معرفی می کنیم.

ادویه بربره یا Berbere:

یک چاشنی آفریقایی علی الخصوص اتیوپی بوده و ترکیبی از ادویه­ های تند، تلخ و شیرین است که در کشورهای دیگری همچون سومالی، جیبوتی و اریتره نیز استفاده می شود. ترکیبات این ادویه شامل هل، شنبلیله، زیره، زنجبیل، چیلی و پاپریکا می باشد.

ادویه دوکاه یا Dukkah:

یک مخلوط مصری از دانه­ ها و ادویه جات مختلفی مانند فندق، دانه کنجد، گشنیز، جوز هندی، فلفل سیاه، نمک دریا و زیره می باشد.

ادویه هریسه یا Harissa:

مخلوطی از فلفل­ های قرمز دودی است که به صورت گسترده در غذاهای تونسی و دیگر کشورهای شمالی قاره آفریقا محبوب می باشد. از این ادویه ترکیبی می توان برای پخت گوشت قرمز و ماهی بهره برد یا در انواع سوپ استفاده کرد. برخی از ادویه های تشکیل دهنده هریسه شامل فلفل قرمز، دانه های گشنیز، زیره سبز، زیره سیاه، پیاز، سیر و چیلی می باشد.

خرید ادویه راس الحانوت

ادویه راس الحانوت:

در اصل یک ادویه مراکشی بوده و از ترکیب ادویه­ های مختلفی من جمله دارچین، زیره، گشنیز، فلفل سیاه، زنجبیل، میخک، نمک و ادویه allspice ایجاد می شود. در غذاهای آفریقای شمالی به ویژه مراکش بسیار مورد استقبال می باشد.

سوالات متداول در مورد انواع ادویه ها:

  1. ادویه ها پس از انقضا چه مدت دوام می آورند؟

    حدود چهار سال آنچه با گذشت زمان اتفاق می افتد این است که طعم و قدرت آن طعم کم می کند. ادویه های کامل حدود چهار سال تازه می مانند، در حالی که ادویه های آسیاب شده بین سه تا چهار سال کار می کنند.

  2. آیا می توانید از ادویه جات مسمومیت غذایی پیدا کنید؟

    ادویه ممکن است خوب باشد، اما ادویه ها نیز می توانند اشکالات بسیار بدی داشته باشند. حدود 7 درصد ادویه جات مورد آزمایش محققان سازمان غذا و دارو به سالمونلا آلوده شده است که می تواند باعث بیماری جدی و مرگ شود.

  3. آیا می توانیم از پودر ماسالای منقضی شده استفاده کنیم؟

    با توجه به اینکه ادویه ها و گیاهان ممکن است به سرعت شیر، لبنیات یا سبزیجات خراب نشوند، استفاده از آن بطری ادویه جات قدیمی هنوز ایمن نیست. برای یکی، مهمترین قسمت این است که عطر و طعم از بین می رود.

  4. آیا پودر سیر باید در یخچال نگهداری شود؟

    پودر سیر باید در یک مکان تاریک و خنک مانند کمد یا انبار نگهداری شود. قفسه های نزدیک اجاق گاز راحت هستند اما خطر ترک خوردگی پودر سیر را به دلیل گرما و رطوبت افزایش می دهند. درب ظرف را پس از هر بار استفاده محکم نگه دارید.

  5. آیا می توانم پونه کوهی منقضی شده استفاده کنم؟

    گیاهان آسیاب شده خشک مانند ریحان، جعفری و پونه کوهی 2-3 سال دوام می آورند. اگر آنها خشک و به شکل طبیعی و کامل خود (مثلا برگ های ریحان یا سرخ مایل به قرمز) نگهداری شوند، باید کمی بیشتر یعنی حدود 3-4 سال دوام بیاورند. ماندگاری بیشتر دانه ها مانند دانه های انیسون 4 سال است.

  6. آیا پاپریکا منقضی می شود؟

    پاپریکا: فلفل قرمز و خشک شده حدود دو تا سه سال دوام می آورد. جعفری: جعفری تازه حدود پنج تا هفت روز دوام خواهد داشت، در حالی که آسیاب و خشک آن حدود دو تا سه سال دوام خواهد داشت.

  7. آیا می توانم از پودر دارچین تاریخ مصرف گذشته استفاده کنم؟

    اگر دارچین بد شده باشد، رایحه دلپذیر از بین می رود و با آن طعم زیادی می یابد. استفاده از این دارچین به شما آسیب نمی رساند اما طعم زیادی نخواهد داشت. اگر ترجیح می دهید از دارچین خود بعد از خوردن تاریخ استفاده کنید، می توانید از مقدار بیشتری استفاده کنید تا طعم بیشتری پیدا کنید.

  8. چه ادویه هایی باید در یخچال نگهداری شوند؟

    ادویه های قرمز رنگ (از جمله فلفل قرمز، پاپریکا و پودر چیلی) باید همیشه در یخچال نگهداری شوند، مخصوصاً در مناطق گرم و مرطوب. دانه هایی مانند خشخاش و کنجد نیز باید در یخچال نگهداری شوند تا از پوسیدگی روغن ها جلوگیری شود.

  9. آیا بهتر است ادویه ها را در شیشه یا پلاستیک نگهداری کنید؟

    ادویه های گران قیمت و مرغوب همیشه در شیشه نگهداری می شوند. پلاستیک می تواند متخلخل باشد، اجازه می دهد مقدار کمی هوا که به آرامی ادویه جات آسیب می زند. در حالی که هر ادویه ای اگر به طور صحیح ذخیره و مهر و موم شود، تاریخ انقضا دارد، لیوان ماندگاری قابل توجهی را افزایش می دهد.

  10. با پاپریکای قدیمی چه کاری می توانم انجام دهم؟

    بعد از چند سال، دارچین، فلفل قرمز و زعفران رنگهای زنده خود را از دست می دهند و رایحه هایی که یکبار آشپزخانه شما را پر کرده بودند به سختی قابل تشخیص هستند که در ظرف های آنها را باز کنید. ..دم کرده .قارچ کش غیر سمی. کنترل آفات غیر سمی صابون خانگی.پاک کننده های معطر

برای خرید انواع ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “لیستی از انواع ادویه ها در کشور های مختلف

  1. Avatar فاطمه نظام‌پور گفت:

    باسلام و احترام.اطلاعات خیلی خوبی بود. باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *