آموزش باغبانی

نحوه استفاده از کود شیمیایی

آشنایی با انواع کود شیمیایی

اگر شما یک باغبان خانگی و نه صنعتی هستید و می خواهید عملکرد باغ خود را بهبود بخشید بدانید مواد و کود آلی و ارگانیک همیشه کارا نیست بنابراین چگونگی استفاده صحیح و دقیق از کودهای تجاری (که به عنوان مصنوعی یا شیمیایی شناخته می شوند) بهترین راه حل است. در این مقاله چگونگی استفاده عاقلانه از این مواد شیمیایی قدرتمند را یاد خواهیم گرفت.

مراحل اجرا استفاده از کود شیمیایی:

در ادامه مطلب شما را با مراحل استفاده از کود شیمیایی برای بهبود کفیت باردهی محصول آشنا خواهیم کرد.

1. مواد تشکیل دهنده کودهای شیمیایی را بدانید

هنگام خرید کود دانه ای یا گرانول محتویات آن روی بسته بندی نوشته شده از جمله درصد سه ماده شیمیایی اساسی که برای رشد گیاه اساسی هستند. این سه ماده شیمیایی با برچسب NPK در اکثر برچسب کود به شرح زیر است:

    • نیتروژن: برای رشد برگ ضروری است و اگر گیاه بزرگتر و تعداد شاخ و برگش بیشتر باشد به نسبت بیشتر استفاده می شود. بعضی از گیاهان نیتروژن را از جو استخراج می کنند. مثل حبوبات که شامل نخود و لوبیا است. آنها ریشه هایی دارند که در واقع نیتروژن را به طور مستقیم از محیط جذب می کنند و به کود نیتروژن شیمیایی بیشتر نیاز دارند. از سوی دیگر، ذرت، غلات و سایر محصولات دارای برگ های باریک، اغلب برای رشد به نیتروژن بیشتری نیاز دارند. نیتروژن با برچسب N در کود نشان داده می شود.
    • فسفر: این ماده شیمیایی برای سلامتی گیاهان استفاده می شود و محصول معادن فسفات یا ضایعات صنعتی است و گیاهان از فسفر شیمیایی در فرآیندهای سلولی استفاده می کنند. بیشتر در خاک حاوی مقدار زیادی رس وجود دارد و به سرعت از خاک رسی یا خاک شنی شسته و خارج می شود. فسفر با برچسب P در کود نشان داده می شود.
    • پتاس: سومین ماده شیمیایی در توصیف کود است. این گیاه همچنین در سطح سلولی مورد استفاده قرار می گیرد و برای تولید شکوفه خوب و باردهی سالم گیاه لازم است. پتاس با برچسب K در کود نشان داده می شود.

کود شیمیایی ماکرو

آشنایی با مواد تشکیل دهنده کود شیمیایی

آشنایی با مواد تشکیل دهنده کود شیمیایی

2. در مورد نیاز غذایی گیاه خود تحقیق کنید

چمن از ترکیب کودی با مقدار بیشتری نیتروژن و مقادیر متوسطی پتاس و فسفات تقویت می شود این در حالیست که گیاهان باغ را باید با یک ترکیب تخصصی و آگاهانه تغذیه کرد. اگر از نیاز دقیق گیاه خود اطمینان ندارید از یک باغبان سوال کنید یا با جهاد کشاورزی و خدمات توسعه شهرستان در منطقه خود تماس بگیرید.

تحقیق راجع به محصول

تحقیق راجع به محصول

3. آزمایش خاک

خاک را آزمایش کنید تا بفهمید چه ترکیباتی برای رشد محصولات شما بیشتر مورد نیاز است. تأمین کنندگان مواد مورد نیاز مزرعه و کشاورزی شهرستان ها اغلب نمونه خاک را به صورت رایگان و یا با هزینه کم آزمایش می کنند. آزمایش خاک برای محصولات خاص نیاز است و برای محاسبه نیاز دقیق کوددهی مطلوب استفاده می شود. اگر این تست انجام نشود احتمالاً کود بیش از حد یا خیلی کم استفاده خواهید کرد.

برای مطالعه مقاله کود NPK چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

آزمایش کردن خاک

آزمایش کردن خاک

4. مقدار کود مورد نیاز خود را محاسبه کنید

میزان کود مورد نظر را میتوانید از ضرب مساحتی که می خواهید در آن کشت کنید در میزان کود مورد نیاز در هر متر مربع تخمین بزنید. البته برای بدست آوردن میزان و مقدار کود میتوانید با افراد خبره مشورت کنید.

محاسبه مقدار کود

محاسبه مقدار کود

5. محصولی بخرید که مناسب خاک و شرایط شماست

کود در اندازه های مختلف فروخته می شود، کیسه های بزرگتر معمولاً مقرون به صرفه تر است. کود متعادل مانند نسبت 8-8-8 (10-10-10، یا 13-13-13) شاید بهترین انتخاب باشد. به این عوامل نیز توجه کنید:

خاک برگ گیلدا

مواد مغذی ثانویه با نسبت کمتری نسبت به سه ماده شیمیایی اساسی نامبرده شده مورد نیاز است که به حفظ کیفیت خاک و سلامت گیاهان کمک می کند:

  • کلسیم
  • سولفور
  • منیزیم

ریز مغذی ها، برای سلامتی گیاه ضروری هستند و ممکن است در کود انتخابی شما وجود نداشته باشد. به ویژه به دنبال موارد زیر باشید:

آهن:

به شکل حل شونده به شکوفه دادن و حفظ سرسبزی کمک می کند.

مس:

به شکل حل شونده علاوه بر حفظ سرسبزی به مصونیت در برابر برخی بیماری ها کمک می کند.

زینک

منگنز

قبل از خرید تصمیم بگیرید که آیا محصولات دیگری با کود خود ترکیب می کنید. فرمولاسیون ویژه ای برای کودهایی که شامل علف کش ها و حشره کش ها هستند در دسترس است و می توانند برای صرفه جویی در مصرف و زمان استفاده شوند. با این حال، استفاده از این موارد باید محدود به مناطقی باشد که مواد افزودنی شیمیایی در آنجا تأثیر نامطلوبی نداشته باشد. مانند کود حاوی سموم دفع آفات که گیاهان را آلوده می کند و یا علف کش هایی که به گیاهان پرورشی شما آسیب می رساند. به طور کلی استفاده از حشره کش و علف کش ها در مورد مشکلات پیش آمده باعث می شود مقدار مورد نیاز کود خود را کاهش داده و هدف شما حل مشکلات پیش آمده باشد تا اینکه بخواهید نتایج موثر کسب کنید.

برای مطالعه مقاله بهترین کود برای سبزیجات می توانید از این لینک استفاده نمایید.

خرید محصول مورد نیاز

خرید محصول مورد نیاز

6. کود استفاده کنید

روشهای مختلف کود دهی وجود دارد از جمله استفاده مستقیم با دست، پخش زمانبندی شده، رقیق کردن کود و استفاده از تجهیزات مکانیکی برای کود دهی. اینکه کدام روش استفاده شود بستگی به مقدار کود، اندازه منطقه ای که باید کود دهی شود و سن و اندازه گیاهانی که کود می دهید دارد.

  • در زمین های با مساحت کمتر میتوانید کود را روی خاک بپاشید و بعد با شخم زدن آن را در خاک فرو کنید. برای هر 100 فوت مربع (9.29 متر مربع) حداکثر به میزان یک یا دو پوند کود لازم است. بیش از حد کوددهی نکنید.
  • در زمین هایی زراعی با مساحت بیشتر باید قبل از کاشت کوددهی کنید و میزان معمول 200-400 پوند در هکتار است که بعد با تراکتور مزرعه را شخم می زنند. پس از استفاده حتما باید شخم زد تا کود وارد خاک شود و در صورت وقوع باران احتمال از بین رفتن آن کاهش یابد.
  • برای جلوگیری از مسمومیت گیاهان ، به ویژه گیاهان جوان حساس ، کود را در سطل آبیاری پر از آب رقیق کنید. و بعد از این کود رقیق شده برای آبیاری گیاهان خود استفاده کنید. این روش به گیاه کمک می کند تا کود را راحت تر جذب کند. بعد از آبیاری گیاه با کود، دوباره گیاه را با آب معمولی آبیاری کنید. این آبیاری دوم برای از بین بردن کودهایی که ممکن است روی برگها و ساقه ها ریخته شده انجام می شود. کود روی برگ ها ممکن است باعث آسیب و خوردگی شوند.
  • کود را مستقیما روی گیاه نریزید بلکه آن را در ردیفهای کاشت گیاه خود پای خاک آن بپاشید زیرا مواد شیمیایی باعث سوختن آنها می شود. برای گیاهان کوچک کود کمی استفاده کنید مثلا حدود یک قاشق غذاخوری.
  • برای ردیف ریزی کود پای درختان نیز ماشین آلات خاصی وجود دارد. دستگاهی که یک قیف دارای چرخ
  • برای هدایت مکانیزم توزیع و شیارهایی برای هدایت کود به ردیف ها است.

کود طلای سبز سیلیسیم

استفاده از کود مناسب

استفاده از کود مناسب

7. دسترسی ریشه گیاه به کود

برای اینکه کود در دسترس ریشه گیاه قرار گیرد باید آن را در خاک اطراف گیاه بپاشید یا دفن کنید تا جذب آن تسریع شود و در صورت بارندگی از ریزش آن جلوگیری شود. می توانید با یک چنگک یا یا فقط با استفاده از کج بیل کود را در خاک هم زد.

برای مطالعه مقاله معرفی کود زیست پایا مایکوریزا می توانید از این لینک استفاده نمایید.

پاشیدن کود اطراف گیاه

پاشیدن کود اطراف گیاه

8. علائم بیش از حد یا کمبود

در هنگام رشد گیاه مراقب علائم کود دهی بیش از حد یا کمبود آن باشید. بیش از حد شاخ و برگ دادن گیاه بدون اینکه میوه بدهد یکی از علائم کوددهی بیش از اندازه است و علامت کوددهی کمتر از حد، گیاهان ضعیف و کم اندازه هستند. عوامل دیگری از جمله: بیماری، کمبود آب یا نور خورشید و آسیب حشرات ممکن است به عنوان کود دهی کم محسوب شود. بنابراین مشاهده دقیق و آشنایی با گیاهانی که کشت می کنید در موفقیت ضروری است.

در صورت لزوم برای حفظ رشد گیاه یا تولید محصول کود دهی را تکرار کنید. ممکن است میزان کود استفاده شده کمتر اما در فواصل زمانی کوتاهتر مفیدتر از حجم کود زیاد به یکباره باشد زیرا با وقوع باران های شدید برخی کودها با شستشو یا در حالت رواناب از بین می روند.

بیبش از حد کود ندهید

بیبش از حد کود ندهید

9. تجهیزات خود را بعد از استفاده سریعا تمیز کنید

مواد شیمیایی موجود در کودها خورنده هستند و اگر مواد باقی مانده به طور کامل از بین نرود، قطعات فلزی آسیب می بینند. سایر وسایل خود را در صورت عدم استفاده در جای خشک نگهداری کنید و مطمئن شوید که به خوبی روغن کاری و نگهداری شده اند.

برای مطالعه مقاله تولید کمپوست از مایعات می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تمیز کردن تجهیزات باغبانی

تمیز کردن تجهیزات باغبانی

10. نگهداری کود باقی مانده

کود بلااستفاده را در صورت امکان در جای خشک و ایمن در بسته بندی اصلی خود نگهداری کنید. کیسه های باز شده باید با چسب بسته شوند یا محکم گره زده شوند تا رطوبت به آنها نرسد چرا که در این صورت از بین می روند یا مثل سیمان سفت می شوند و دیگر غیر قابل استفاده

نگهداری کود در محل مناسب

نگهداری کود در محل مناسب

برای خرید اینترنتی کود می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “نحوه استفاده از کود شیمیایی

  1. Avatar احمد بیات گفت:

    با عرض سلام
    آیا دادن کود سفید به گل و گیاهانی مانند درختچه های مرکبات ضرری دارد و اگر ندارد باید به چه میزان استفاده کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *