خوشمزه ها

انواع چیز کیک ها

انواع چیز کیک

به تازگی و بعد از سالها من یک چیزکیک (کیک پنیر) کارخانه ای و بسته بندی شده خوردم. دسری جذاب و دیدنی و بسیار خوب. آخر هفته در سیاتل بودم و خواستم غذا بخورم، دو ساعت انتظار کشیدم، هیچ رستورانی ارزش دو ساعت انتظار را ندارد ولی من چیز کیک آن رستوران را دوست داشتم و دو ساعت انتظار را تحمل کردم.

اگر شما فکر می کنید که چیز کیک در واقع کیک های “پنیری” هستند پس کاملا در اشتباهید. در ثانی نباید تا کلمه چیزکیک را می شنوید و بلافاصله فقط به چیزکیک نیویورکی فکر می کنید چون انواع چیز در بازار وجود دارد و هر شهری یک نوع چیزکیک مخصوص به خود می پزد.

چیزکیک بی شک یکی از قدیمی ترین و معروف ترین دسرهاست که از محصول لبنی رایج به نام پنیر درست می شود. انواع مختلف آن انواع پنیرها مثل: ماسکارپونه، ریکوتا، پنیر خامه ای و فیلادلفیا تهیه می شود. در پخت انواع چیزکیک این مواد مشترک است: تخم مرغ، زرده تخم مرغ، شکر، وانیل و خامه چرب اما یکی از دلایل اصلی که با این مواد مشترک این همه تنوع دارند این است که تعداد دستور پخت با این مواد اولیه خیلی زیاد است.

پودر وانیل

تکامل چیز کیک:

شاید در پایان خواندن این مقاله و پس از اینکه همه چیز را در مورد تکامل و تاریخچه چیزکیک دانستید هوس کردید که یک تکه چیزکیک خامه ای بخورید! اگرچه اینطور تصور می شود که چیز کیک مورد علاقه جهانی از نیویورک نشات گرفته است اما در واقع داستان به حدود 4000 یونان باستان برمی گردد. اعتقاد بر این است که اولین کیک پنیر در جزیره ساموس یونان پخته شد که یک غذای مقوی که منبع عالی انرژی است محسوب می شد.

مورخان گفته اند کیک پنیر طی اولین بازی های المپیک که در سال 776 پیش از میلاد برگزار شد به دلیل داشتن انرژی زیاد به ورزشکاران داده شد و نیز به عنوان کیک عروسی هم مصرف میشد، بسیاری از عروس و دامادهای یونانی کیک پنیر را برای عروسی خود انتخاب می کردند. در آن زمان برای پخت چیزکیک از پنیر، عسل، گندم و آرد استفاده میشد و پس از آن پیشرفت های جالب توجه در دنیای چیزکیک منجر به استفاده از مواد مختلف شد.

مواد اصلی چیز کیک:

هنوز معلوم نیست که افزودن پنیر خامه ای به چیزکیک سنتی بوده که باعث محبوبیتش شده یا نه. پنیرخامه ای افزودنی آمریکایی ها است و پس از آن به یک ماده اصلی چیز کیک در ایالات متحده و سراسر جهان تبدیل شد. تاریخچه تهیه پنیر خامه ای نیز جذاب است.

یک دامدار آمریکایی به نام ویلیام لارنس آن را اختراع کرد اما خیلی تصادفی. این “حادثه” زمانی اتفاق افتاد که می خواست پنیر فرانسوی Neuchatel درست کند اما ناخواسته و در نهایت باعث تولید پنیر خامه ای شد. سه سال بعد همان پنیر با عنوان پنیر خامه ای فیلادلفیا که یک برند فوق العاده معروف است شروع به فروش کرد.

برای مطالعه مقاله طرز تهیه چیز کیک پرتقالی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تکامل چیزکیک

تکامل چیزکیک

انواع چیزکیک:

برخی از انواع چیز کیک را در زیر با هم مرور می کنیم:

چیزکیک نیویورکی:

مردم معتقدند ابتدا چیزکیک نیویورک وجود دارد و بعد از آن لیست چیزکیک های دیگر. به دلیل خامه ای و بافت صاف و نرمی که دارد عزیزترین و محبوب ترین چیز کیک است. بخاطر قوام بسیار نرم، خامه ای و متراکم چیزکیک نیویورک بسیار مقوی و محبوب است. رویه بلند و روکش صاف و بافتی ساتن مانند دارد.

شکر هل

مواد اصلی پخت آن شامل:

پنیر خامه ای، زرده تخم مرغ، تخم مرغ، شکر و خامه سنگین است. بعضی ها هم کمی لیمو اضافه کنید بخاطر طراوت بخشی به کیک. بعضی ها هم در پخت چیزکیک نیویورکی از خامه ترش به عنوان ماده اصلی استفاده می کنند چرا که فکر می کنند این ماده چیزکیک را نسبت به چیزکیک هایی که از خامه سنگین استفاده می کنند در برابر انجماد مقاوم تر می کند.

بهترین روش پخت چیزکیک نیویورک خامه ای و متراکم این است که برای چند دقیقه دما را بالا ببرید و سپس پایین بیاورید بدین ترتیب بافت خامه ای در داخل کیک باقی می ماند. پوسته این کیک معمولاً از کراکر سبوس دار، شکر و کره ذوب شده تهیه می شود و درون کیک از شکر، زرده تخم مرغ، پنیر خامه ای، خامه سنگین یا خامه ترش و تخم مرغ تشکیل شده است.

چیزکیک نیویورکی

چیزکیک نیویورکی

چیزکیک سبک فیلادلفیا:

چیزکیک سبک فیلادلفیا که “Cheesecake Philly” نیز نامیده می شود یک کیک افسانه ای با طعم بسیار عالی و بافت فوق العاده سبک است.در مقایسه با چیز کیک نیویورک، چیز کیک فیلادلفیا طعم بهتر و بافت نرم و مطبوعتری دارد. قصه این چیز به یونان باستان برمی گردد پس از آن به انگلیس قرون وسطایی و به دنبال آن از آمریکا سر درآورد.

در کمال تعجب باید بگویم این کیک هیچ ارتباطی با شهر فیلادلفیا ندارد. به گفته کارشناسان وقتی صحبت از چیزکیک به سبک فیلادلفیا می شود در واقع اشاره به برند پنیر خامه ای فیلادلفیا است که در بازار موجود است. بنابراین، یکی از مواد اصلی استفاده شده در این چیزکیک خوشمزه پنیر خامه ای فیلادلفیا است. دقیقاً مانند چیزکیک به سبک نیویورک کره ذوب شده و بیسکویت های گوارشی را در خود دارد.

برای مطالعه کیک میوه خشک وارونه مقاله می توانید از این لینک استفاده نمایید.

چیزکیک سبک فیلادلفیا

چیزکیک سبک فیلادلفیا

چیزکیک به سبک شیکاگو:

یک چیزکیک پخته که در مقایسه با انواع چیزکیک دیگر بافت نسبتاً کرکی و پف دارد. بافت داخلی و پر کننده آن نرم، مرطوب و خامه ای و بافت خارجی آن کمی سفت است.با اینکه معمولا چیزکیک ها را با پنیر خامه ای استاندارد پر می کنند و یکسان هستند اما پوسته این چیزکیک با انواع دیگر کمی متفاوت است.

این چیزکیک از نان خرد شده تهیه می شود و سپس با کره، شکر، وانیل، نمک و آرد مخلوط می شود. برای پر کردن هم معمولاً از مخلوط: پنیر خامه ای، تخم مرغ کامل، زرده تخم مرغ، خامه ترش، شکر وانیل استفاده می کنند.

چیزکیک به سبک شیکاگو

چیزکیک به سبک شیکاگو

چیزکیک سبک روم:

چیزکیک سبک رومی که “Savillum” نامیده می شود یکی از غذاهای معروف رومی است که دستور العمل آن در De AgriCultura یافت می شود (یکی از اولین کتاب آشپزی های شناخته شده رومی است). این کتاب توسط Cato De Elder سیاستمدار رومی نوشته شده است که به وطن پرستی و عشق به زندگی معروف بود. این چیزکیک یک لایه نان در پایین خود ندارد.

موادی که در ساخت خمیر آن استفاده میشود:

آرد، تخم مرغ، عسل و پنیر کشاورز یا ریکوتای تازه است.پس از پخت روی آن ادویه ای به نام “دانه خشخاش” می ریزند که ماده اصلی و شناخته شده ای در غذاهای رومی است.رومی ها این چیز کیک را به عنوان بخشی از دسر secunda mesaمی خورند که محبوب ترین و شیرین ترین شیرینی های آنهاست.

پودر آناناس

چیز کیک به سبک سوئد:

همانطور که از نامش پیداست از سوئد می آید. واقعاً در بین انواع چیزکیک های دیگر بی نظیر است. یکی از بارزترین ویژگی های این کیک لایه لایه نبودن آن است و به طور سنتی با خامه زده شده و مربا سرو می شود. نکته جالب دیگر در مورد این چیزکیک اینکه با افزودن مایه پنیر به شیر تهیه می شود و پس از صبر می کنند کازئین لخته شود بعد در فر با دمای متوسط پخته و سپس گرم سرو می شود. به همان اندازه که خوشمزه و متفاوت است روند تبدیل شیر آن هم کمی پیچیده تر است. برای راحتی کار و دوری از این پیچیدگی ها بعضی ها از پنیر دلمه ای استفاده می کنند.

برای مطالعه مقاله طرز تهیه کیک کابلر هلو خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.

چیز کیک به سبک سوئد

چیز کیک به سبک سوئد

چیزکیک وگان:

محبوب ترین چیزکیک گیاهخواران و افرادی که ترجیحات غذایی غیر لبنی دارند. کاملاً متفاوت با انواع چیزکیک های سنتی هستند. چیزکیک وگان اغلب “چیزکیک کذایی” نامیده می شود. ماده پر کننده خوشمزه آن حاوی بادام هندی خیس و نرم شده است که با شیر نارگیل مخلوط می شود و خمیر خامه ای مقوی ایجاد می کند.

انواع دیگری هم دارد که از توفوی ابریشمی تهیه می شود، ماده ای است که مانند جادو در غذاهای مخلوط و خامه ای عمل می کند. بعضی ها برای اینکه مزه آن معمولی و سنتی باشد کمی مرکبات هم اضافه می کنند. نان کیک هم از بیسکویت های گوارشی گرفته تا کراکرهای سبوس دار و حتی انواع مختلف کلوچه متفاوت است.

برای مطالعه مقاله دستور پخت کیک فرشته می توانید از این لینک استفاده نمایید.

چیزکیک وگان

چیزکیک وگان

چیزکیک ژاپنی “کتان”:

هرچند باورنکردنی به نظر میرسد اما چیزکیک کتان ژاپنی به دلیل داشتن بافت فوق العاده سبک و ابر مانند پنبه است و برای همین به آن کتان می گویند. این پنبه مانندی از سفیده تخم مرغ که در خمیر کیک است بدست می آید. این کیک مانند سوفله لرزان است. از این رو نام دیگر “Cheesecake Soufflé” است.بافت شاداب و ابری دارد که به هیچ وجه به سقف دهان نمی چسبد.

سفیده ها را می زنند و سپس در خمیر می ریزند و این همان تکنیک اصلی لطافت آن است. چیزکیک پنبه ای ژاپنی هم تاریخچه بسیار جذابی دارد. از آنجا که پنیر ماده اصلی در غذاهای ژاپنی نیست، درست کردن این چیزکیک با تعجب و حیرت زیادی مواج شد. اساساً، طبق اسناد، پس از جنگ جهانی دوم در ژاپن میل به این کیک آغاز شد چون در این ایام بود که آمریکایی ها غذاهای مورد علاقه خود را به ژاپن آوردند و پختند.

این امر منجر به واردات محصولات آمریکایی به ویژه پنیر خامه ای به ژاپن شد. و بعد ژاپنی ها به شدت مجذوب این محصولات عجیب و غریب وارداتی شدند و به طور قابل توجهی به غذاهای آمریکایی علاقمند شدند و که نتیجه آن چیزکیک پنبه ای ژاپنی شد.

برای مطالعه مقاله دستور پخت کیک سون آپ می توانید از این لینک استفاده نمایید.

چیزکیک ژاپنی "کتان"

چیزکیک ژاپنی “کتان”

چیزکیک بدون پخت:

همانطور که از اسمش پیداست این چیزکیک پخته نمی شود. و این بهترین انتخاب روزهایی است که هوس چیزکیک خوشمزه می کنید اما نمی خواهید تمام روز را در آشپزخانه بگذرانید. این کیک پنیر بافت مشابه با بقیه کیک ها دارد به شرطی که پنیر خامه ای با مواد دیگر بخوبی مخلوط و کاملا نرم و کاملاً صاف شود.

در مقایسه با چیزکیک های دیگر، چیزکیک بدون پخت دارای خامه کمتر و رویه سفت تر و همچنین بافت پفکی کمتری است. ویژگی مشخصه این چیزکیک نداشتن تخم مرغ است. برای حصول یک چیزکیک نرم و لطیف بدون پخت اغلب از یک پنیر خامه ای استفاده می کنند که ژلاتین دارد.

بعضی وقتها هم آنها را با شیر تغلیظ و حتی با خامه ترش یا خامه فرم گرفته درست می کنند تا قوام خامه ای خوبی به آن بدهند. از آنجا که این چیزکیک در دمای اتاق نگهداری نمی شود و خراب می شود باید آنها را چندین ساعت در یخچال نگهداری کرد تا صاف و یکدست شوند.

چیزکیک بدون پخت

چیزکیک بدون پخت

چیزکیک ریکوتا:

بعضی ها تصور می کنند که چیزکیک یک غذای ایتالیایی نیست اما از زمان روم باستان یک غذای اصلی رومی محسوب می شود. چیزکیک ریکوتا یک کیک ایتالیایی است که از پنیر ریکوتا به عنوان ماده استارباس استفاده می کند. این نوع چیزکیک خشک و کم خامه است و بافتی دانه ای دارد.

بسیاری از ایتالیایی ها پنیر ریکوتا را با کمی شیر مخلوط می کنند بافت خامه ای فوق العاده مقوی و یکدست تولید کنند. نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که اگر از ریکوتای خانگی و تازه برای تهیه این چیزکیک استفاده کنید در مقایسه با تهیه چیزکیک با ریکوتای معمولی و فروشگاهی، بافت و طعم شگفت انگیزی پیدا می کند. چیزکیک ریکوتا معمولاً “پای ریکوتا” نیز نامیده می شود چون از این پنیر خاص به عنوان بخشی از سنت ایتالیا استفاده می کند.

برای مطالعه مقاله دستور تهیه کیک قهوه بلوبری لیمویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

چیزکیک ریکوتا

چیزکیک ریکوتا

چیزکیک کلاسیک:

چیزکیک «کلاسیک» یا «معمولی» از یک وان آب با دمای متوسط برای پخت استفاده می کند. و یکی از رایج ترین انواع چیزکیک که در هر جای دنیا یافت می شود و با چیزکیک نیویورکی مقایسه می شود. ویژگی بارز این چیزکیک این است که نسبت به بقیه چیزکیک ها پنیرش کمتر از مواد دیگرش است.

مثلا خامه سنگین یا خامه ترش کمتری دارد. این بدان معناست که برخلاف سایر چیزکیک ها، پنیر خامه ای ماده اصلی استفاده شده در آن نباشد.به عنوان مثال در فرانسه، چیزکیک کلاسیک اغلب به جای پنیر خامه ای خالص از یک پایه پنیر ماسکارپونهِ شور یا Neufchatel استفاده می کند.

شکر پودر شیر

و در ایتالیا رایج ترین انتخاب پنیر برای پایه، پنیر ماسکارپونه است.استفاده از تکنیک پخت در حمام آب باعث می شود تا لبه های کیک کاملاً قهوه ای شده و کیک پف کرده و متراکم تر شود. در بیشتر چیزکیک های کلاسیک و معمولی، پوسته سبوس دار و ترد خواهید یافت که “کلاسیک ترین” جنبه این چیزکیک است.

برای مطالعه مقاله دستور پخت کیک هویج می توانید از این لینک استفاده نمایید.

چیزکیک کلاسیک

چیزکیک کلاسیک

Savory Cheesecake:

چیزکیک شیرینی ایده آل و کلاسیکی است که متناسب با هر رویداد و مناسبت استفاده می شود. و می دانید برای پیدا کردن خوشمزه ترین آنها تمام شیرینی فروشی خیابانها را می گردند تا به حال چیزکیک نمکی خورده اید؟ احتمالا نه. خوب دیگه وقتشه که یکی از آنها را بخورید چون چیز کیک های شور مسحور کننده هستند. و همچنین خوراکی عالی برای به وجد آوردن مهمانان شما وقتی میزبان هستید، است!

ممکن است ایده چیزکیک شور کمی عجیب و غریب باشد. اما واقعا از خوشمزه ترین پیش غذاها و بهترین شیرینی مهمانی ها و پذیرایی مهمانی های شام است. تعجب خواهید کرد اگر بگویم چیز کیک نمکی پخته و بدون پخت و با پوسته یا بدون پوسته وجود دارد.

با این حال چیزکیک های نمکی پخته و پوسته دار محبوب ترین انتخاب مردمان است. پوسته یا پایه این چیزکیک خوشمزه به طور معمول از خرده های پنکو، آرد سوخاری و خرده بیسکوییت هایی مانند ویفرهای گیاهی یا کراکرهای کره ای تهیه می شود.

کیک پنیر شور

کیک پنیر شور

حتی بعضی مواقع برای پخت پایه نیم پیمانه کراکر خرد شده و نیم پیمانه پنیر پارمسان رنده شده و کمی آجیل خرد شده استفاده می شود تا طعم بهتری داشته باشند. برای پخت این چیزکیک از تخم مرغ، پنیر خامه ای، ترکیبی از پنیرهای دیگر مانند پنیر آبی یا پنیر گودا، سیر، پیاز کاراملی شده، ادویه هایی مانند زیره، پاپریکا و غیره استفاده می شود.

ولی فقط از یک ماده برای پر کردن آن استفاده می کنند. آیا با دیدن این چیزکیک های خوشمزه و شگفت انگیز دهانتان آب افتاد؟ قبل از اینکه بگویید کدام رو بیشتر دوست دارید حتماً همه را امتحان کنید،انتخاب سخت است!

برای خرید میوه خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *